Gå till innehåll
måndag 02 juni 2025

guestsson

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    4 531
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    9

guestsson senast vann den dag 12 Februari

guestsson hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

490 Expert

1 följare

Om guestsson

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Plats
    Ladugårdsgärdet Stockholm

Senaste Profilbesöken

6 296 profilvisningar
  1. Notera att bränslebrist också leder till mins7kad tillförsel av olja. Låter man t.ex två fullt fungerande cylindrar dra med sig den tredje så finns risk att denna skadas.
  2. Skrivits många ggr om detta men förtjänar att upprepas Ett tyvärr allt för vanligt problem är att bränslesystemet inte tömms vid höstservicen. Det gäller på EFI (VST, ångseparatorn). I detta fall fall med förgasare så ska flottörhusen på förgasarna tömmas som en sista åtgärd på hösten. Både VST och flottörhus är utformade så att de ansamlar vatten. Låter man detta stå över vintern så oxiderad bensinen i dessa utrymmen och bildar ett hartsliknade ämne som sätter igen trängre passager. Både BST och flottörhus har av dettq skäl avtappningsskruvar/pluggar. Enda sättet att komma tillrätta med dettar att demontera och göra rent. Man jan prova med att göra rent med variationer i bränslet men jag har aldrig hört om någon som lyckats. Det är inte 100% säkert att detta är problemet i detta fall, men man kan börja med att tappa ur flottörhusen.
  3. Finns ingen axpump på denna. Med till visshet gränsande sannolikhet beror detta på för lite soppa till flottörhusen, ett eller flera. Det går inte att gissa sig till vad det beror på, men man kan testa att koppla tanken till trycksidan på förgasare och pumpa på blåsan. Får man detta att funka lite bättre än normal matning så ligger felet nedströms, annars uppströms.
  4. Fram till ca 2004 var powerheaden på Mercury/Mariners 4T tillverkade av Yamaha och i stort sett identiska med samtida Yamaha. Jag testade att googla med torque cylinder head yamaha F60 och hittade då ett antal servicemanualer som pdf. Testa själv och se om du kan hitta en som stämmer med din motor.
  5. Om du vill ha bra tomgång så måste du synka förgasarna med instrument som inte alla har tillgång till. Slutet på nedan film visar hur detta går till. Har du gjort detta? BTW så är powerheaden på din motor OEM av Yamaha.
  6. Hej, Får följande varning var gång jag går in på Maringuiden och bara på Maringuiden. Verkar vara relaterat till annonserna så dessa slipper jag. Mvh guestsson
  7. Rättelse: bara plus till startsolenoiden, minus på någon jordad bult strax bredvid.
  8. Startmotorn är den största förbrukaren, så plus brukar ansluta direkt till startrelät/solenoiden. Minus på någon jordad anslutning strax bredvid. Gissar att det blanka i bild är en pinnbult. Följ upp vad denna är kopplad till. Jag ger inga garantier att denna är den rätta.
  9. Jag står inte i begrepp att handla ny motor, båt eller plotter, men om det vore aktuellt så skulle jag så långt det är möjligt avstå från allt som har sitt ursprung i USA. Hur ser ni andra på detta, är det OK att fortsätta köpa nya grejor från USA?
  10. Ta bort växelhuset och testa om motorn går runt utan detta.
  11. Du kan säkert använda den nivåbrytare du köpt.
  12. Notera att sprängskissen hör till samma motor som din, men på USA-marknaden. Principerna är desamma, men t.ex. reservdelsnummer kanske inte stämmer. Styraxeln är rörformad. Växelaxeln går i centrum av detta rör. Du ser på bilden är änden av styraxel, den sträcker sig alltså inte ner till växelhuset. BTW så är 12 gjord av plast inte gummi. https://www.ebay.com/itm/135188650856
  13. Rosten du ser är nedre änden av styraxeln (runt vilken motorn svänger). (9) i denna sprängskiss. https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/2013/115hp/f115la/bracket-2 Det är nog få motorer som inte har detta problem, även om din kanske är rostigare än de flesta. Tanken är nog att det fett man sprutar in på hösten skall tränga fram och rostskydda i änden av axeln.
  14. Oj vad komplicerad ett så här till synes enkelt problem kan bli 🙂 Om vi börjar med nivåvakten, så har den med all säkerhet ett inbyggt relä. Anledningen är att den skall kunna driva en länspump utan att behöva ett externt relä, den klarar ju 25A. Detta behövs inte för din tillämpning. Det du behöver är en slutande eller brytande kontakt. Bättre då med den variant @IngemarE föreslagit. Skulle du inte hitta något lämpligt så har RS Component ett stort utbud nivåvakter. Larmet ger larm både vid slutning och brytning, vilket kan bli lite jobbigt om det inte går att arrangera så att larmet inte triggas gång på gång när båten rör sig. Kollade i manualen till larmet, som är allt annat än begriplig. Den ena sidan av den slutande alt, brytande nivåkontakten skall kopplas till DIN2 eller DIN3. Den andras sidan till "strömförsörjning". Om "strömförsörjning" avser plus eller minus framgår inte, men det borde inte vara några problem att testa vilket som gäller, eller kontakta tillverkaren och fråga.
  15. Spänningsfallet i en 16 mm2 ledning kommer att öka tiden att återladda batteriet efter användning, men laddningsströmmen blir ganska snart så låg, säkert väl under 0,5 A, att spänningsfallet i ledningen inte spelar någon roll. Värmeutvecklingen i en 16 mm2 ledning vid 30 A är heller inget problem. Du kan alltså dra 16 mm2 hela vägen om du så önskar. 10 mm2 kan också funka. Med 16 mm2 är spänningsfallet vid 30 A ca 0,5 V och vid 0,5 A ca 9 mV. Du bör absolut säkra ledningen vid batteriet.
×
×
  • Skapa nytt...