Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Eld-

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 784
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Eld- senast vann den dag 24 Oktober 2023

Eld- hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

511 Expert

Om Eld-

  • Placering
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Plats
    Stockholm
  • Interests
    Vator 17 HT
    Mercruiser 140

Senaste Profilbesöken

3 372 profilvisningar
  1. By the way. Räkna med en hel dags jobb om du aldrig gjort det förut. Läs noga de instruktioner som finns på nätet så att alla slangklämmor hamnar rätt. Det är trångt och bökigt och sätter du slangkrämmorna med fel placering av snäckan kan det vara omöjligt att få ihop.
  2. Du har gen 1. Syns enklast på placeringen av de aktre infästningarna av trimkolvarna. Magnesium är bäst i Mälaren och aluminium är bäst i östersjön. Glöm inte lägga i växel framåt innan du tar loss drevet. Växellänkarna kan skadas om man drar loss drevet utan att göra det. (Men de kan också klara sig ändå.) Det finns specialverktygsatser att hyra för att byta bälgar. Vissa av verktygen kan man klara sig utan men de sparar nycket tid. De kostar rätt mycket pengar om man köper. - speciell tunnväggig hylsa till växelvajern. (Det går säkert att slipa ner en annan hylsa så att det fungerar men den kostar inte så mycket.) - avdragare till stödlagret om du byter det samtidigt. (Går säkert att improvisera med ett par träbitar/plåtbitar gängstång brickor och mutter.) - monteringsverktyg stödlager och stödlagertätning. Går säkert att improvisera. - verktyg för att ta loss "hingepin". (Beroende på exakt vilken version av drev du har.) - specialtång för att dra på avgasbälgen. (Jag har svetsat ihop min själv ) - Centreringsverktyg för drev/motor. (Går inte att improvisera och det kan gå illa om det är dåligt linjerat.) Används för att rikta stödlager och motor före montering av drevet. Specialverktyget som ser ut som en rund platta med ett skaft på för montering av knutbälg behöver du inte. Det används bara på gen 2. Gen 1 har slangklämma i bägge ändar av bälgen.
  3. Ja med progressiva glas. Nackdelen med dem är att synfältet där man ser skarpt blir mycket mindre och de kräver tillvänjning. Fast man slipper hålla på och växla mellan glasögon.
  4. Om det går att få dit en hydraulstyrning utan att lossa motorn kan du ju köpa en billig hydraulstyrning och såga bort den gamla styrkabeln.
  5. Jag förstår att det antagligen är det de menar men det är illa skrivet. Dessutom gissar jag att deras uppfattning inte skulle hålla för en rättslig prövning om det nu någonsin skulle komma dit när någon med västkustfärg av någon anledning blir liggande en vecka eller två. (Eller kanske till och med en månad eller två pga något haveri.)
  6. "en till ett par dagar" Det måste bli ett väldigt snabbt besök i Mälaren då om man ska hinna ut inom "ett par dagar". Göta kanal är tydligen bara att glömma om man har västkustfärg eller ostkustfärg på båtbotten. Det tar ju avsevärt mycket längre tid än ett par dagar.
  7. Jag tycker nog att Arcona 415 och Arcona 50 måste räknas som bobara segelbåtar. Men du kanske har större krav?
  8. Även ordet förtent går att böja. För övrigt är språk inte regelbundna och logiska. Därför heter det förtent och inte förtennad. Men språk ändras så detta kanske ser annorlunda ut om en generation eller två.
  9. På den utombordaren hade jag räknat med att växelhuset måste bytas.
  10. Det har väl inget med varvräknaren eller övervarvskyddet att göra.
  11. Har du kollat att varvräknaren visar rätt?
  12. Såpa lämnar definitivt mer efter sig än vad Yes gör. Bägge fungerar bra att tvätta segel med.
  13. Med sänkgnistmaskin tar man utan problem bort det man vill ur hålet utan risk att "slinta"... men det blir billigare att köpa en ny gräsklippare.
×
×
  • Skapa nytt...