Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

DSC_0001_zpsdtgno0cr.jpg

DSC_0002_zpsnghfvecz.jpg

DSC_0003_zpsat82k8yk.jpg

Det visade sig att det var litet för mycket pengar på lönekontot, och dom pengarna var väldigt varma eller möjligen frätande, så dessa måste ju omsättas, "shop to You drop"..

 

Jag chansade och köpte 2 x 100 W paneler på Tradera, anslutningskontakter och monteringshörnen. "Dennis_87" heter säljaren, snabb leverans, blev billigare än vad som sagts från början...

 

Jag brukar ju själv rekommendera att köpa så stora paneler som man har plats och råd med så jag kunde ju egentligen kunnat få dit 200 W till, men vi får se hur detta funkar först... och så vill jag köpa litet diesel och nån oxfilé också...

 

Och med den alternativa visdomen "dyrast är bäst" köptes en MPPT regulator med tillhörande fjärrpanel på Solarlab.

Här har Lilla Vargen och jag kopplat upp det hela i eftermiddagsolen i trädgården.

Jag visste att batteriet var dåligt, men det visade sig vara helkasst, men det spelar i detta sammanhang inte så stor roll.

Panelerna är seriekopplade, och ger i detta tillfälle 29,8 volt, som då lämnar 14,4 volt och endast 0,4 ampere till batteriet, kanske mest beroende på att detta batteri inte tar emot laddning så bra.

 

Båten har ju ett stort platt tak, så jag valde traditionella, billigare, stela paneler. Det finns redan en 50 W panel på det taket, och den får vara kvar.

 

Jag köpte även Biltemas solcellsrivna ventilator, den med två hastigheter in- eller utsug.

Jag köpte även en sådan där laddningsfördelare.

 

Så om det blir tjänligt väder på fredag, i morgon, får Lilla Vargen hjälpa mig att montera och koppla in det hela i båten. Det blir fint att tassa runt i Sikaflexen. Hon "hjälpte" för övrigt grannarna att måla friggeboden, som inte syns på bilden... vit svans är inte snyggt, endast rävar har vita svanstoppar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DSC_0001_15_zpsig8hmiji.jpg

Så här blev det.

Sammanlagt 250W solpanel.

Den äldre 50 wattaren laddar batterigruppen via egen regulator, här är kopplingarna litet oklara så jag har inte lyckats lista ut exakt hur förre ägaren kopplat denna, men troligtvis laddar den båda batterigrupperna.

 

De nya båda 100wattarna laddar enbart förbrukarbanken, men jag köpte även Biltemas skiljerelä, så möjligheten finns att även mata förbrukarbank 2, som nu mest är ett reservbatteri.

 

Jag har fixat till Sikaflexkladdet efter det att bilden togs.

När jag limmade fast hörnerna gick fogpistolen sönder, så jag fick åka tillbaka dagen efter med en kompressor och en tryckluftsdriven fogspruta istället. Kabeln i flexislang har också limmats fast.

Det blev trots allt Sikaflex 292i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DSC_0003_6_zps9fyn4jdi.jpg

Båten är en Triton 29, ett orustbygge. Litet ovanlig, jag vet inte hur många som byggdes, men troligtvis inte speciellt många.

http://www.grundsundsmarina.se/triton/

 

Hunden är en grå schäfer, många tror det är en blandrashud, hon älskar att bada, och om nån undrar vad det är för ras under tilden hon (ja det är en "teak") är i vattnet svarar jag "Svensk vattenhund" och sådana har ju naturligtvis frågeställaren hört talas om... Några norska barn fick veta att det är en äkta svensk dvärg-ulv, men det trodde dom inte på...

 

Hursomhelst var det gott om plats på taket för solpaneler, jag kan tänka mig att en och annan båtägare är avundsjuka på platsen, eller kanske hellre utnyttjat taket till solaltan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så mycket plats så skulle jag lägga en solfångare för att få varmvatten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med så mycket plats så skulle jag lägga en solfångare för att få varmvatten!

Jag har en väldigt bra vv-beredare, den håller varmvattnet mer än ljummet ett dygn efter det att motorn eller landströmmen varit igång. Men klart, en svartmålad vattentank eller nån konstruktion med svarta rör och en cirkulationspump hade kanske funkat. Problemet är rördragningen upp på taket, ett få det snyggt.

 

Jag hjälpte kusinen och hennes man en gång med en sådan lösning till en pool.

På en friggebod monterades flera pararllella svarta veckade slangar, i dessa pumpades det långsamt upp vatten från poolen med en solcellsdriven pump, och detta fick sedan med självfall rinna ned i poolen, att bada precis nedanför utflödet kändes, det uppvärmda vattnet blev en solig dag omkring 50 grader. I båten skulle man kunna köra in detta i vv-bredarens värmeslinga... Men jag tror det räcker med solprojekt just nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde ett experiment med rund slinga av 20mm tunväggigiga plaströr. En cirkulationspump drev runt vattnet och sen var det en ESBE blandningsventil som släppte ut vattnet till en tunna när det blev 50-60°C varmt. Det gav otroliga mängder med varmvatten.

Idag skulle jag satsa på några vakuumrör typ http://shop.alega.se/default.asp?product=EN182a

Tänkte köpa några och testa lite, nästa problem blir hur och var de ska sitta på båten ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde ett experiment med rund slinga av 20mm tunväggigiga plaströr. En cirkulationspump drev runt vattnet och sen var det en ESBE blandningsventil som släppte ut vattnet till en tunna när det blev 50-60°C varmt. Det gav otroliga mängder med varmvatten.

Idag skulle jag satsa på några vakuumrör typ http://shop.alega.se/default.asp?product=EN182a

Tänkte köpa några och testa lite, nästa problem blir hur och var de ska sitta på båten ...

Tack för tipset.

Båten har nu bara en vindrutetorkare, till tre framrutor, och det har visat sig att det inte räcker.

Så det blir installation av två till, därtill en vindrutespolare, men samma problem, var skall jag dra slang eller rör till denna för att det skall bli snyggt och någorlunda osynligt? Från en ordentlig impellerpump vid färskvattentanken och rördragning uppåt-framåt...

Men jag hade tänkt något rör av koppar eller plast framför den främre lilla panelen, med tre anslutningar för vanlig klen spolarslang, i genomföringar framåt/nedåt mot torkararmarna, som då får ett spolarmunstycke med ett clips som snäpps på armen. Jag har sett att det finns sådana på bussar och spårvagnar på stan, liksom på Targor, Minor/Sargo, Nord Star och liknande hyttbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med solcellsprojekt.

Har du kollat hur mycket det laddar efter att du monterat cellerna på båten mot friska batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ute på en ö just nu, vi var iofs fulladdade under kvällen, men kollade på TV några timmmar, och har slösat på elen, var nere i 95% enligt BM-1. Och när solen tittade fram i morse, ja bakom lätta slöjmoln, gav panelerna 4A som mest. Just nu varierar det mellan 0,5- 1,5.

Men orättvis märning nu då vi inte bott i båten nån längre tid och egentligen inte belastat batteribanken något nämnvärt och det var fulladdat redan i hemmahamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Båten har nu bara en vindrutetorkare, till tre framrutor, och det har visat sig att det inte räcker.

Så det blir installation av två till, därtill en vindrutespolare, men samma problem, var skall jag dra slang eller rör till denna för att det skall bli snyggt och någorlunda osynligt? Från en ordentlig impellerpump vid färskvattentanken och rördragning uppåt-framåt...

Men jag hade tänkt något rör av koppar eller plast framför den främre lilla panelen, med tre anslutningar för vanlig klen spolarslang, i genomföringar framåt/nedåt mot torkararmarna, som då får ett spolarmunstycke med ett clips som snäpps på armen. Jag har sett att det finns sådana på bussar och spårvagnar på stan, liksom på Targor, Minor/Sargo, Nord Star och liknande hyttbåtar.

Varför dra spolarvätskan hela vägen från färskvattentanken?

Jag har en liten behållare med ca 1 liter vatten nära spolarna. Behållaren kan jag också hälla spolarvätska i och får därmed bättre rengöring av de salta rutorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde ett experiment med rund slinga av 20mm tunväggigiga plaströr. En cirkulationspump drev runt vattnet och sen var det en ESBE blandningsventil som släppte ut vattnet till en tunna när det blev 50-60°C varmt. Det gav otroliga mängder med varmvatten.

Idag skulle jag satsa på några vakuumrör typ http://shop.alega.se/default.asp?product=EN182a

Tänkte köpa några och testa lite, nästa problem blir hur och var de ska sitta på båten ...

 

Har missat denna tråd - tyvärr för mig - tack och lov för alla andra.  :unsure:

 

När jag läste Bhemac sista rad, snurrade det runt bland mina två hjärnceller.

 

Jag har en svart grov mast ståendes i sittbrunnen, med ett redigt installations trymme under.

 

Mastlängd 10 meter, så en slang på 20 meter, skulle ju va lätt att hissa upp.

 

Fast det gäller väl att så snabbt som möjligt sänka tanken i "Glömskans hav - där fiske är förbjudet".

 

Jag har tillräckligt med eländiga tankar och projekt ändå.

 

Eller vad säger sakkunskapen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det arta sig.

Vi har förbrukat litet, och solen tittar fram ordentligt.

44,8 volt in i systemet beror på att panelerna är seriekopplade, men borde väl bli runt 24-30 volt, men så var det inte...

14,1 till 14,2 volt ut mot batterierna känns ju bra, även om gasningsgränsen är nära.

Man kan ställa om laddningsspänningen mellan; flooded, gel och sel, jag tror det betyder öppet-, gelé eller AGM samt slutet.

Jag ställde om till "sel" så då sänktes spänningen till 14,1 volt, kanske bättre?

Batterierna är öppna vanliga syra/blybatterier.

post-89760-0-28215600-1472907899_thumb.jpeg

post-89760-0-73836500-1472907632_thumb.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har tänkt på separat spolarbehållare också, men slangdragningen blir inte mindre komplicerad för det, jag vill ju inte borra hål i båten mer än absulut nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog ha den stående på "flooded" för att utnyttja batterierna bäst. Momentanvärdena är kul att se men det totala energitillskottet  per dygn är mer intressant. Det blir en hel del ström även när det inte verkar så.

--

En spolbehållare på dass tänkte jag sätta, mest för att det låg en sådan i källaren. Lite spolarväska kan vara bra att tillsätta ibland.

Kromade kopparrör kan bli ganska snyggt att dra, ser lite vetenskapligt ut.

Berätta när du hittar spolarmunstyckena, jag vill också ha den modellen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolarmunstycken har jag hittat på avtälld turistbuss som skulle skrotas. Men jag misstänker att Swedol har, och dessa finns att köpa jättedyrt från Rocas vindrutetorkaravdelning.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga solceller med aluminium ram eller den plattare något böjbara. Hur har ni tänkt?

Prisskillnaden har varit ganska stor men har minskat en del, det skiljer fortfarande men inte lika mycket. Effektiviteten är ju den samma, en snyggare installation? vikt - har skiljer det en del men spelar det någon roll?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den böjliga, semiflexibla panelen har fördelen att den kan hellimmas vilket ger en något mer diskret installation. Nu är ju inte solpanel direkt vackra oavsett hur de monteras så det dubbla priset för semiflexibla känns inte motiverat.

En på min brygga hade en äldre, limmad panel. Anslutningen hade lossat och panelen var av tunnfillmstyp dvs hälften så effektiv. Han bestämde sig för att byta men det var inte enkelt att får bort den pga limningen så det blev en ny panel med ram - ovanpå den gamla. En panel med ram hade varit enklare att byta.

--

Avställd turistbuss, det är samma som parkerad turistbuss? Bra ide!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte som så här:

  • Man får flest watt per krona med vanliga paneler i ram, dessutom billigare hos en firma med butik på Tradera, omkring halva priset jämfört med traditionell båttillbehörsbutik.
  • Taket är platt (trodde jag) så det var ytterligare en anledning till paneler i ram. Jag monterade ju dessa i monteringshörnen, då blev det möjlighet för luftcirkulation under panelerna, då det är bra om dessa inte blir för varma.
  • Mitt tak har en sarg, så panelerna syns inte så mycket om man står på däck eller på en låg brygga.
  • Vikten har jag inte kalkylerat med, men ICA-handlaren hemma protesterade... Men det är klart att man höjer ju tyngdpunkten, men någon "vasa-effekt" lär det ju inte bli, och jungfruresan är avklarad utan krängning. :huh:

När PostNord levererade var jag inte hemma, så jag fick hämta panelerna på ICA, 24kg vägde båda panelerna, skrymmande dessutom varvid ICA-handlaren hade synpunkter...

 

Jag satsade istället på en dyr MPPT-regulator med display/fjärrkontroll. Den var väl kanske inte helt nödvändig, sedan kanske jag kunde finna en lika effektiv regulator billigare på Ebay eller Aliexpress, men jag köpte från en svensk "solcellfirma", kändes tryggare. Jag har redan utnyttjat supporten, det hade ju varit svårt med en kinesisk firma då jag inte behärskar någon av de omkring 600 kinesiska dialekterna, och erfarenhetsmässigt vet jag att man på de kinesiska postorderföretagen inte är så där jätteduktiga på engelska, och svenska fixar dom med Google translate, och då blir det bara humoristiskt.

 

Som jag skrev tidigare seriekopplade jag panelerna för att då ge nominellt 24 volt, men det blir ibland över 40 volt middagstid molnfri himmel i början av september, i likströmssystem är det ju en fördel om spänningen är hög, då det blir spänningsfall i långa ledningar. Regulatorn fixar ju rätt laddningsspänning (och ström) till batteribanken sedan. Det blev 4 mm2 standard kopparkabel med PVC-isolering från paneler till regulator, omkring 2 x 4 meter, sedan samma kabel omkring 2 x 3 meter mellan regulator och batteribank. Det lär ju bli omkring 0,5 - 0,75 volts spänningsfall, icke att förakta.

 

Men det skall bli intressant att se hur det funkar under nästa säsong, då både kylskåp och kyl/frysbox är i gång, liksom konverter och diverse laddare, jämte pumpar, stereo, tv och belysning. Det är nästan som jag frestas att leta reda på sådana där ljuskällor som man hade förr, kallades tydligen för "glödlampor" och "pärer" i Norge... Dom lär ju dra mer ström, sägs det.

Kanske jag skall ta med en "kaffemaskin" och en hårfön också... Eller varför inte en stor "Hilti" borrhammare, så att jag själv kan bestämma var någonstans bergdubbarna skall vara... :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den böjliga, semiflexibla panelen har fördelen att den kan hellimmas vilket ger en något mer diskret installation. Nu är ju inte solpanel direkt vackra oavsett hur de monteras så det dubbla priset för semiflexibla känns inte motiverat.

En på min brygga hade en äldre, limmad panel. Anslutningen hade lossat och panelen var av tunnfillmstyp dvs hälften så effektiv. Han bestämde sig för att byta men det var inte enkelt att får bort den pga limningen så det blev en ny panel med ram - ovanpå den gamla. En panel med ram hade varit enklare att byta.

--

Avställd turistbuss, det är samma som parkerad turistbuss? Bra ide!

Jag får nog leta reda på nya fräscha spolarmunstycken. Plasten i de jag fann spricker.

Jo det var en väl uttjänt turistbuss, som håller på att skrotas.

Jag tar nog vara på fler saker, dessvärre är ju mycket av grejerna avsedda för 24 volt...

Vi har annars en hel del icke fungerande avställda italienska spårvagnar med liknande spolarmunstycken...

 

Kanske skulle jag starta ny tråd om vindrutetorkarprojektet, eller så finns det en tråd redan nånstans.

Hursomhelst så sitter nuvarande ensamma torkarmotor i rutans överkant, och de nya placeras även de i överkant på den nu osvepta rutorna. Och då är det ju en fördel att även montera ett rostfritt rör på insidan av sargen på utsidan av taket, och därifrån koppla tunnare spolarslangar till munstyckena.

Problemet är att få till en snygg installation av lämpligt rör inne i båten.

Jag har redan en lämplig pump, ja två olika faktiskt, en Johnson impellerpump och en annan kugghjulspump, det lär väl bli den förstnämnda och en eller två backventiler, kopplade direkt till vattentanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hyffsat med plats på taket på min båt, det är inte helt plant så det var det som var tanken med en flexibel cell. Cirkulation under panelen tänkte jag inte på, effektiviteten minskar ju en del om det blir varmt.

Jag hade tänkt slippa skruva i rufftaket och därför tänkte jag platt panel då den kan limmas fast - kul att ta bort när jag vill göra det någon gång i framtiden.

Priset då jag tittade på de vanliga återförsäljarna och där är de platta panelerna ganska dyra, tittade även på Tradera och där är ju priserna betydligt lägre men det kan tillkomma en del beroende på vart säljaren finns...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var fri frakt.

Jag köpte av en firma i Värnamo, "Dennis_87".

Inga problem, bra kommunikation med säljaren.

http://www.tradera.com/item/100403/263710533/200w-solpanel-solcell-solfangare-ny-a-grade-monocrystalline

Det finns ju andra paneler med olika effekt i deras sortiment också.

 

232967994_f0444fa0-a3c0-4d63-9bc0-68b945

 

Det blev dessutom 200kr billigare än vad som sagts från början då säljaren undrade om han kunde skicka två paneler med samma effekt men smalare, istället, som då var litet billigare. Det visade sig ju sedan att dessa passade bättre på mitt tak.

 

 

Regulatorn köpte jag av denna firma:

http://solarlab.se/solpanel/tracer-10a-2.html

Snabb leverans och snabbt svar angående support via e-post.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billiga stela eller böjliga dyrare handlar väl inte bara om utseende. Det handlar väl också om ifall man behöver kunna kliva på dem? De billiga går ju sönder direkt om man kliver på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänkte jag ang spolare:

En vanlig bilspolare med tank monterad på dass där man lätt kan fylla på vatten. På slutet av säsongen blir det frysskyddad spolarvätska så slipper jag tänka på att tömma systemet under vintern. På våren fyller man vatten och det får gärna finnas lite spolarvätska kvar den hjälper ju till med rengöringen.

Nu har jag en annan fundering. På en lite större båt fanns en mindre trycktank där man fyllde vatten och något rengöringsmedel typ en liten skvätt diskmedel. Sen trycksatte man behållaren med tryckluft och fick ett högre tryck (6-7 bar) på spolvattnet så att det spreds bättre över rutan.

 

Det finns inget som inte kan göras mer komplicerat ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycksatta spolarbehållare fanns på VW mellan sent 60-tal till 1975. Trycket togs från reservhjulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående spolare, i min båt sitter det en liten burk med två till tre liters volym med pump integrerad i tanken.  Tror att den lösningen är ganska vanlig i bilar, det borde finnas att få tag på skroten eller kanske skruvat.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var fri frakt.

Jag köpte av en firma i Värnamo, "Dennis_87".

Inga problem, bra kommunikation med säljaren.

http://www.tradera.com/item/100403/263710533/200w-solpanel-solcell-solfangare-ny-a-grade-monocrystalline

Det finns ju andra paneler med olika effekt i deras sortiment också.

 

232967994_f0444fa0-a3c0-4d63-9bc0-68b945

 

Det blev dessutom 200kr billigare än vad som sagts från början då säljaren undrade om han kunde skicka två paneler med samma effekt men smalare, istället, som då var litet billigare. Det visade sig ju sedan att dessa passade bättre på mitt tak.

 

 

Regulatorn köpte jag av denna firma:

http://solarlab.se/solpanel/tracer-10a-2.html

Snabb leverans och snabbt svar angående support via e-post.

Trevligt med ett bra bemötande och snabb leverans och ett lägre pris. Jag var inne på Tradera och tittade, det finns ganska många olika typer av paneler till olika priser.

Jag har en likadan regulatorn som du har men jag har inte infopanelen men den blev jag sugen på.

Idag så har jag har en 50 w solcell som jag sätter upp när jag är ute, den har jag på ett RAM-fäste så den följer jag solen med vartefter den flyttar men jag tänkte komplettera med lite mer paneler som sitter fast monterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycksatta spolarbehållare fanns på VW mellan sent 60-tal till 1975. Trycket togs från reservhjulet.

 

Jo tack den kommer vi ihåg och framförallt ventilen som skulle se till att det fanns tillräckligt med luft kvar i däcket. Ok, man kanske inte kan begära att den ska fungera klanderfritt efter 20 år.

Smart tänkt i alla fall och bättre än handpumpen

 

Tillräckligt med luft kvar i däcket är ett mindre problem på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Trycksatta spolarbehållare fanns på VW mellan sent 60-tal till 1975. Trycket togs från reservhjulet.

 

Jo tack den kommer vi ihåg och framförallt ventilen som skulle se till att det fanns tillräckligt med luft kvar i däcket. Ok, man kanske inte kan begära att den ska fungera klanderfritt efter 20 år.

Smart tänkt i alla fall och bättre än handpumpen

 

Tillräckligt med luft kvar i däcket är ett mindre problem på båten.

 

 

Men om luften tar slut i sandwichen - blir inte däcket tunnare och isolerar sämre då!?  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...