Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
JonasAx

Ta bort havstulpaner på PVC gummibåt

Rekommendera Poster

Har köpt en YAM gummibåt (PVC) som är hyffsat belagd med havstulpaner. 

Hur hår jag bort dom enklast utan att skada PVC-väven?

 

Mekaniskt med plastskrapa?

Använda Barnacle remover? Tål PVC detta?

Annat medel? Vart hittar man det enklast?

 

 

post-108034-0-04658800-1458807232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vänta tills havstulpanerna dött, men det har dom väl gjort nu om båten varit upptagen sedan i höstas?

Skrapa med en isskrapa av plast, en sådan som man har till bilrutor.

Väven tål strålen av moderat högtryckstvätt, om din högtryckstvätt tål varmvatten, alla gör inte det, så gå på detta och ett potent rengöringsmedel. Med stor sannolikhet blir det kvar en kalkring där havstulpanen suttit fast, den är jättesvår att få bort. Det fanns några firmor som säljer bottenfärg och andra kemiska medel till gummibåtar eller ribbar, jag känner till en, Poly Marine, men har aldrig handlat av den firman.

http://polymarine.se/

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PVC tål de flesta kemikalier så det är nog inga problem att använda olika medel för att ta bort havstulpaner.

 

Ett alternativ är att använda ättiksyra, finns billigt på Lidl. Kanske inte lika effektivt som specialprodukter, men...

 

Låt syran sitta på en dag så kommer havstulpanerna att lösa upp sig. Värme är också bra, nästan alla kemiska reaktioner går fortar om det är lite varmare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ogräsättika går bra att använda på havstulpaner. Den finns i 5 liters dunk på större byggvaruhus o trädgårdsfirmor. Mycket billigare än matättika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla syror borde fungera och PVC tål som sagt kemikalier bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ogräsättika går bra att använda på havstulpaner. Den finns i 5 liters dunk på större byggvaruhus o trädgårdsfirmor. Mycket billigare än matättika.

Eller dyrare, beror på var man köper ättikan.

 

Jag kände inte till att det finns något som heter ogräsättika, ska absolut pröva ättika mellan plattorna på uteplatsen.

 

13:- kr för en liter kostade 12 % ättika på Lidl senast jag köpte, men det var något år sedan.

90:- kr kostar 5 liter 12 % ogräsättika på Biltema.

 

Inget av priserna är ju särskilt avskräckande.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ogräsättika går bra att använda på havstulpaner. Den finns i 5 liters dunk på större byggvaruhus o trädgårdsfirmor. Mycket billigare än matättika.

Eller dyrare, beror på var man köper ättikan.

 

Jag kände inte till att det finns något som heter ogräsättika, ska absolut pröva ättika mellan plattorna på uteplatsen.

 

13:- kr för en liter kostade 12 % ättika på Lidl senast jag köpte, men det var något år sedan.

90:- kr kostar 5 liter 12 % ogräsättika på Biltema.

 

Inget av priserna är ju särskilt avskräckande.

 

Mackey

 

Jag skulle rekommendera att du köper gatusalt i säck istället och lägger en hög över ogräset. Sen kan du välja om du vill vattna det eller låter det va tills det regnar.

 

Ättikan dödar effektivt blasten, men rötterna blir kvar. Däremot med salt dödar du också rötterna. Hur? Jo, osmosis.

När du badar i sötvatten absorberar cellerna vatten på grund av att det är saltare i dig än utanför. Då får du russinfingrar. Du får motsatt effekt i döda havet där cellerna töms på vatten för att det ska bli samma salthalt i dig som utom. 

När du höjer salthalten runt roten så sker samma sak där. Roten töms på vatten och torkar ut. Häll dock inte ut salt precis vid gräsmattan bara..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått bort det mesta.

Använde Sharkbite Barnacle remover, diskborste, isskrapa och varmvattentvätt. Fortfarande lite märken kvar men medlet verkade rätt starkt.

 

Här är resultatet...

 

 

post-108034-0-54538300-1459936463_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

 

Kul att få se resultatet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beklagar sent svar.

 

Jag la nog 1-2 timmar på det. Så det gick snabbt om jag jämför med den övriga vårrustningen. ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...