Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Figo

Ett eller fler förbrukningsbatterier

Rekommendera Poster

Jag tänkte att Norrack knappast kan vara sämre än biltema så jag gjorde en chansning och köpte tre 115 (=100) Ah som kom igår.När jag kollar med multimeter så håller

två av dom 12,7 V medan det tredje endast håller 12,4 V.

Kan detta innebära något problem?

 

Jag skulle bli väldigt misstänksam.

Kolla om det finns något tillverkningsdatum på batterierna.

 

Biltema är min batterileverantör, bra batterier och bra garantier. Jag brukar gå till kundtjänst och låna en voltmeter, sen väljer jag ut de batterier som ligger närmast varandra i spänning. Det har jag gjort flera gånger eftersom jag följt med andra och handlat. Men vi har aldrig sett mer än ca 0,1V skillnad.

12,4V betyder "ladda snarast".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står i valet och kvalet om det blir AGM eller "vanliga".

Är jag rätt ute i tankarna......

Ett vanligt batteri kan man räkna med att få ut ca 50% av Ah över tid för att bibehålla en bra livslängd.

Motsvarande siffra för AGM varierar när man läser olika trådar här men ligger på 60-75%.

 

Gör man en prisjämförelse så kostar 2 x115 Ah "vanligt" batteri ca 3500 (Tudor marin, Hjertmans)

2x95 Ah AGM kostar ungefär samma (Biltema).

Räknar man på 50% (för vanligt) respektive 60% (för AGM)m så får man ur ungefär samma tillgängliga kapacitet.

 

Stämmer detta resonemang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen, som jag ser det, är att man kan placera AMG batteri på vilken led som helst.

 

Våta blybatteri skall ju i din båt stå längs med, för att undgå att cellerna står torra, vilket ju tar död på den delen som inte omsluts av syra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står i valet och kvalet om det blir AGM eller "vanliga".

Är jag rätt ute i tankarna......

Ett vanligt batteri kan man räkna med att få ut ca 50% av Ah över tid för att bibehålla en bra livslängd.

Motsvarande siffra för AGM varierar när man läser olika trådar här men ligger på 60-75%.

 

Gör man en prisjämförelse så kostar 2 x115 Ah "vanligt" batteri ca 3500 (Tudor marin, Hjertmans)

2x95 Ah AGM kostar ungefär samma (Biltema).

Räknar man på 50% (för vanligt) respektive 60% (för AGM)m så får man ur ungefär samma tillgängliga kapacitet.

 

Stämmer detta resonemang?

 

Så resonerade jag så det är ju ett bra resonemang ;)

AGM har dessutom bättre livslängd, kan laddas snabbare och klarar bättre stora förbrukare som micro, kaffebryggare mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag står i valet och kvalet om det blir AGM eller "vanliga".

Är jag rätt ute i tankarna......

Ett vanligt batteri kan man räkna med att få ut ca 50% av Ah över tid för att bibehålla en bra livslängd.

Motsvarande siffra för AGM varierar när man läser olika trådar här men ligger på 60-75%.

 

Gör man en prisjämförelse så kostar 2 x115 Ah "vanligt" batteri ca 3500 (Tudor marin, Hjertmans)

2x95 Ah AGM kostar ungefär samma (Biltema).

Räknar man på 50% (för vanligt) respektive 60% (för AGM)m så får man ur ungefär samma tillgängliga kapacitet.

 

Stämmer detta resonemang?

 

Så resonerade jag så det är ju ett bra resonemang ;)

AGM har dessutom bättre livslängd, kan laddas snabbare och klarar bättre stora förbrukare som micro, kaffebryggare mm.

 

Just laddningsmottagligheten var det som fick mig att ramla av stolen när jag (lite av en slump) bytte från 2x75Ah fritidsbatterier till 1x100Ah AGM i min gamla båt och såg amperemätaren visa 30-35A laddning när den tidigare visat 10-12A som bäst. Att slippa hålla på med plastlådor för ev. läckande batterisyra tycker jag också är trevligt. Jag tycker att AGM är helt överlägset traditionella batterier baserat på egen erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T105 är otroligt bra batterier, det finns nog inget batteri som det skrivits så mycket positivt om bland långseglare. Jag var helt inne på sådana men måtten passade dåligt hos mig så det fick bli AGM istället. Vill man kunna ta ut stora strömmar så är AGM bättre än T105 vilket man dock kan kompensera med en större batteribank. 

Min båt fick en elektrisk (230V) kaffebryggare, det fungerar så oändligt mycket bättre än att koka på spisen. Nu försöker jag få in en micro. AGM + en sinusinverter känns som framtiden men helst skulle jag vilja ha LiFePO4 batterier men de kräver en modifieringar eftersom jag då även vill kunna ha en elmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T105 är otroligt bra batterier, det finns nog inget batteri som det skrivits så mycket positivt om bland långseglare. Jag var helt inne på sådana men måtten passade dåligt hos mig så det fick bli AGM istället. Vill man kunna ta ut stora strömmar så är AGM bättre än T105 vilket man dock kan kompensera med en större batteribank. 

Min båt fick en elektrisk (230V) kaffebryggare, det fungerar så oändligt mycket bättre än att koka på spisen. Nu försöker jag få in en micro. AGM + en sinusinverter känns som framtiden men helst skulle jag vilja ha LiFePO4 batterier men de kräver en modifieringar eftersom jag då även vill kunna ha en elmotor.

Ja vet höjden är lite grinig på dessa batterier.

Hur mycket Ah har du i husbanken?

och hur stor inverter kan du köra?

Jag undrar lite för vi har en pro powerQ från sterling 600w 230ac men skulle vilja ha en på 1600w.

Så vi kan köra dammsugaren när vi är utan landström.

Men just nu är detta inte en hög prioritet.

Men all fakta som man får kan vara bra i fortsättningen för nästkommande ombyggnationer. ;)

 

By the way.....

Har du läst vad som står skrivet om ny batteri teknik i länken ovan,intressant för mig som novis i vart fall. :)

Fast det verkar som artikeln ej är 100% klar!!!

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vet höjden är lite grinig på dessa batterier.

 

 

Hur mycket Ah har du i husbanken?

och hur stor inverter kan du köra?

Jag undrar lite för vi har en pro powerQ från sterling 600w 230ac men skulle vilja ha en på 1600w.

Så vi kan köra dammsugaren när vi är utan landström.

Men just nu är detta inte en hög prioritet.

Men all fakta som man får kan vara bra i fortsättningen för nästkommande ombyggnationer. ;)

 

By the way.....

Har du läst vad som står skrivet om ny batteri teknik i länken ovan,intressant för mig som novis i vart fall. :)

Fast det verkar som artikeln ej är 100% klar!!!

 

 

Jag har 3x95Ah i husbanken men ska se om jag får ner ett till (så jag har fler än Toaen!).

Min inverter ger 1500W men ska kunna ge 3000W. DENNA har jag och är mycket nöjd.

Inga problem att köra min våtdammsugare på 1000W eller micron. Hiltin är på 600W men inte provad ännu...

En 1600W dammsugare tar nog inte så mycket i verkligheten. Mät med en tångampermeter det är just amperen som är det intressanta. En av de mer intressanta 230V sakerna att köra är en dränkbar pump om det skulle behövas. För några hundra får man en pump som får 12V-pumparna att verka löjliga. Lång sladd som räcker till grannbåten också.

--

Jo jag läste artikeln om batterierna. Det finns mycket skrivet men inte just om båtar. Helt klart, tekniken är intressant. Men det ställer lite krav också, inte bara att byta ut. Något som gladde mig är att Sterlings "generatorlurare" är byggda för att klara LiFePO4. Framtidssäkert!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VARNING!
Köp inte batterier av märket "Norrack" från Voltpower som länkas till ovan i tråden.
Jag vill inte skriva mer förrän de har fått chansen att sköta reklamationen snyggt men jag vill ändå varna för att de är en nit innan någon annan beställer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset happysix. Det är ett mycket bra pris tror jag, fast man måste köpa minst 6 st annars är det dyrare. Jag kontaktade Trojan ang. livslängden och de säger att batterierna ska klara 1200 laddcykler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så du plastade en liten fyrkant som passar att montera en 80 mm fläkt mot och som slöt tätt runt avloppsröret?

Man behöver väl i så fall ha en sån på varje sida om fläkten eller missar jag poängen här?

 

Satt och funderade på att göra en liten låda (i trä) med anslutande avloppsrör på varje sida och inuti en mellanvägg för montering av fläkten. Träbitar till det har jag hemma men inte någon plast.

 

Kanske blir risk för resonans i lådan?

Jag plastade helt enkelt fast röret i flänsen. Trä går utmärkt, jag hade en lödröksutsug, en bit spånskiva med ett 75 mm hål och en bit plaströr limmat. Inte direkt marint kanske.

Annars kan man värma plaströret och forma det fyrkantigt för fläkten.

Vi har varit inne tidigare i nån tråd om möjligheten att komplettera en blybank med ett LiFePO4 för att snabbt kunna ta stor laddmängd. Har man en kraftig generator skulle man få nytta av den om ett LiFePO4 finns med när motorn eller motorerna går. Äntligen skulle man då få stora generatorer att lämna maxeffekt. Det är en trevlig polspänning på LiFePO4, 12,8V. Jag kan tänka mig att ha det inkopplat så att det nyttjas när generatorn laddar och som en laddare av husbanken och när stora strömmar behövs.Teoretiskt skulle man då få snabbare laddning och även få ut mer energi ur husbanken som tappar en del vid stora strömuttag enl Peukerts regel.Kan du vara dags för någon med teknikintresse att jämna vägen för oss med hängslen och livrem. Räknar med ett lämpligt alternativ med Ebaylänk och förslag till inkoppling från några andra MG-dårar som inte tycker båten är fullständig ännu.

 

När jag förhandsgranskar mitt inlägg ligger ett inlägg före min text. Handlar om extra fläkt i värmarslangen. Går inte att få bort. Får se om den finns kvar när jag trycker på skicka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Trojan ska man ladda T-105 med 14,8 volt. Det torde betyda att Ctek M300 inte duger, vad ska man då ha istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Trojan ska man ladda T-105 med 14,8 volt. Det torde betyda att Ctek M300 inte duger, vad ska man då ha istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Trojan ska man ladda T-105 med 14,8 volt. Det torde betyda att Ctek M300 inte duger, vad ska man då ha istället?

Vi har mastervolt.50A till 450Ah

Den ger 14,45v på batterierna.(detta är max i bulk)

Se går den ner till 13,9v en stund för att slutligen hamna på

13,3-13,5v float.(skillnaden i volt har med temp att göra.)

Men jag kan också köra en ballans ladding.då ger den mer.(equalizemode)

Typ 15v....kanske 14,9v.Gör detta ibland 2-3ggr /år.

 

har funkat bra hittills ^_^

 

Litet tillägg.

Vi har nu förbrukat 1liter batterivatten på två år.(4st batterier)

Och systemet har varit igång hela tiden/vi ligger i och bor ombord.

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Cetek 25 A ger 14,8-14,9 volt emellanåt. Kanske beroende på temperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Cetek 25 A ger 14,8-14,9 volt emellanåt. Kanske beroende på temperaturen.

Jag tror det är avsulfaterings programmet även kallat equalize mode(maservolts,ord på det). 

Detta brukar vara mycket få A i sista fasen när v är hög.I så fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är välkänt att vill man få snabb laddning av T105 ska spänningen vara högre än många laddare ger. Sterlings "generatorlurare" ger rätt spänning. Ägaren till Sterling Power brukar fö rekommendera T105, åtminstone för några år sedan.

 

En ska ska man komma ihåg är att Trojan är en amerikansk tillverkare och deras uppgifter ska man ta med en nypa salt, tex att de tål 1200 urladdningar. Verkligheten ligger kanske på hälften men det är ändå betydligt bättre än för vanliga blybatterier.

 

Det finns en typ av ventilhattar som återvinner det avdunstar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det till slut. Två AGM på vardera 95Ah och en C-tek D250S. Monterade alltihopa på påskafton och solcellsladdningen hoppade igång direkt och ligger på 13,4V i underhållsladdning. Tills skillnad på den gamla maxpowerregulatorn som låg på över 14V.

 

post-89138-0-48757000-1428215836_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt, men leder du generatorladdningen via D250S också? Då kommer du tappa lite av det fina med AGM då du begränsar strömmen till 20A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt, men leder du generatorladdningen via D250S också? Då kommer du tappa lite av det fina med AGM då du begränsar strömmen till 20A.

 

Yes den går via D250S. jag är medveten om att den begränsar till 20A. Vad menar du att jag tappar då?

 

Diskuterade bestyckningen med Ctek representanten på mässan. De rekommenderar att man kompletterar med en smartpass om banken överstiger 200Ah och då kan få högre laddström initialt.Om jag upplever att det är begränsande för min del med en batteribank på 190Ah så kommer jag att komplettera med en sådan.

 

Sen har jag en fundering kring kabel mellan generator via motorsäkring till startmotor/startbatterier.

Den är på 6-10 mm2 vilket säkert är "standard" på v8/v6 motorer. Är inte det i klenaste laget när generatorn laddar runt 40-50A? Hur har ni gjort i liknande fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början av laddningen kan batterierna ta emot betydligt mer än D250's 20A. Smartpass är ungefär ett relä som kopplar bort D250 dvs du får samma laddning som utan D250/Smartpass. Men efter några timmars laddning så gör D250 nytta, om man nu har så lång drifttid. Vitsen är ganska tveksam i de flesta fall, en dyr pryl plus en annan som kopplar bort den.

Sterling mfl lurar generatorn att lämna mer ström i början = snabbare laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början av laddningen kan batterierna ta emot betydligt mer än D250's 20A. Smartpass är ungefär ett relä som kopplar bort D250 dvs du får samma laddning som utan D250/Smartpass. Men efter några timmars laddning så gör D250 nytta, om man nu har så lång drifttid. Vitsen är ganska tveksam i de flesta fall, en dyr pryl plus en annan som kopplar bort den.

Sterling mfl lurar generatorn att lämna mer ström i början = snabbare laddning.

 

Det är jag med på. Min fråga var kopplat till just AGM batterier.

Sen vet jag att det finns Ctek allergiska här på MG men nu har jag valt Ctek så för min del är byte till annat märke inget alternativ. Jag är mest intresserad av att optimera med det system jag valt.

 

Däremot är jag väldigt intresserad av synpunkter på kabelarea....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabelarean verkar väl liten, eftersom det i ditt fall är generatorn enbart som reglerar laddningen i början så vill du ha så lite spänningsfall som möjligt.

 

Jag är inte allergisk mot Ctek men tycker väldigt illa om företag som mer eller mindre lurar folk. Det finns en hel del produkter och båttillbehörshandlare som utan minsta samvete mer eller mindre lurar folk. Båtägare verkar vara extra ok att lura ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Figo - CTEKs mässrepresentant pratade jag med på Göteborgsmässan. Hon och jag var inte riktigt överens om en hel del saker...

 

Hade du haft vanliga våta batterier hade inte D250S vart en flaskhals speciellt länge. Med AGM-batterier är det en helt annan sak. Dina batterier kan gemensamt lätt ta emot 50-60A i början och en bra bit över 20A ganska långt upp i laddningscykeln förutsatt att din generator ger 14,4V eller däromkring. Din SmartPass kommer således vara en rejäl flaskhals. Dessutom måste du räkna med vad du förbrukar under tiden du laddar. Kyl, radio, lampor etc kommer ta från de 20A som smiter igenom. 

 

Som referens, I min gamla båt hade jag ett 100Ah AGM-batteri och en utombordargenerator som höll en laddspänning på 13,9V men hade ändå ofta strömmar en god bit över 20A. Hade inga CTEK prylar i den båten utan laddning från startbatteri till förbrukningsbatteri via spänningsstyrt relä.

 

Jag har gjort i princip samma installation som du i vinter med 2x100Ah AGM-batterier och D250S men även SmartPass. Båten står på land några veckor till så jag har bara hunnit testa solpanelsregulatorfunktionen än så länge. Den funkar dock klockrent och håller en sund underhållsspänning givet omgivningstemperatur.

 

När det gäller kabelarea från Generator så verkar det väldigt klent. Jag kör 35mm2.

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Figo - CTEKs mässrepresentant pratade jag med på Göteborgsmässan. Hon och jag var inte riktigt överens om en hel del saker...

 

Hade du haft vanliga våta batterier hade inte D250S vart en flaskhals speciellt länge. Med AGM-batterier är det en helt annan sak. Dina batterier kan gemensamt lätt ta emot 50-60A i början och en bra bit över 20A ganska långt upp i laddningscykeln förutsatt att din generator ger 14,4V eller däromkring. Din SmartPass kommer således vara en rejäl flaskhals. Dessutom måste du räkna med vad du förbrukar under tiden du laddar. Kyl, radio, lampor etc kommer ta från de 20A som smiter igenom. 

 

Som referens, I min gamla båt hade jag ett 100Ah AGM-batteri och en utombordargenerator som höll en laddspänning på 13,9V men hade ändå ofta strömmar en god bit över 20A. Hade inga CTEK prylar i den båten utan laddning från startbatteri till förbrukningsbatteri via spänningsstyrt relä.

 

Jag har gjort i princip samma installation som du i vinter med 2x100Ah AGM-batterier och D250S men även SmartPass. Båten står på land några veckor till så jag har bara hunnit testa solpanelsregulatorfunktionen än så länge. Den funkar dock klockrent och håller en sund underhållsspänning givet omgivningstemperatur.

 

När det gäller kabelarea från Generator så verkar det väldigt klent. Jag kör 35mm2.

 

Ok då är jag med på vad du menar. Kanske får montera även en smartpass.

Ska även kolla på att dra en kompletterande laddkabel från genratorn direkt till startbatteriet.

Om jag gör detta....

Ska jag ta bort anslutningen vid genratorn för den första kabeln eller låta båda var anslutna? 

Antar att jag bör säkra av den separat kabeln i så fall med ca 50A?

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tagit bort gamla kabeln. Hur långt avstånd har du från från generator till startbatteri? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tagit bort gamla kabeln. Hur långt avstånd har du från från generator till startbatteri? 

 

1,2 -1,7 m lite beroende på kabeldragning och var man placerar den separata säkringen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar enkla lösningar och skulle bara dra en lagom (10-15 kvm) grov kabel parallellt med den gamla. Jag utgår då från att du har en grov kabel mellan startmotorn och startbatteriet, samt att du har ett relä mellan startbatteriet och förbrukarbanken som styr laddningen till den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...