Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Figo

Ett eller fler förbrukningsbatterier

Rekommendera Poster

Hej!

 

Planerar nu för att montera in nya förbrukningsbatterier då de gamla lämnade in avskedsansökan i fjol vilket beviljades. Jag har behov av en batteribank på ca 250Ah. Ska man då montera ett eller flera batterier? Hade förut 3x80Ah, men varför inte montera in 2x115 eller ett enda på ca 250Ah istället?

Typ ett sånt här om platsen finns

http://www.voltpower.se/fi/agmgel-batterier/norrack/norrack-dual-purpose-agm-12-v-250-ah.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En synpunkt.... Hade tre rejäla GEL batterier som vägde 67 kg styck.

Funkade bra men mecket att få dem på plats.... Välj batteri efter utrymme och inte tyngre än att det är säkert att byta när båten ligger i sjön. Vi var tre man som bar.

I nuvarande båt valde jag fler batterier som bara väger 28 kg styck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja batterier efter vad man orkar lyfta och passa in på plats. Dvs troligen flera mindre än ett bamse.

Om du inte har bra lyftmöjligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färre celler innebär färre felkällor. Färre kablar och mindre resistans än med många parallellkopplade. Mindre underhåll om det är sådana batterier som avses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte hitta viktuppgifter på batteriet jag länkade till men hittar inga. Nån som har en uppfattning vad ett sådant kan väga.

För vikten är nog som ni säger det som bestämmer. Rent praktiskt blir det nog svårt att lyfta tyngre batterier än runt 30kg på plats. I så fall lutar det nog åt två stycken på runt 115-120Ah.

 

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla AGM-batterier jag kikade på verkar ligga runt 0.3kg per Ah oavsett storlek. Jag hade samma fundering som du, och har i princip obegränsat med utrymme, och valde att gå på 100Ah-batterier just för att få dom på plats utan att bryta ryggen.

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tre Bltema-AGM, tyckte det var tillräckligt tung. Sen är det ju så att lägger ett av batterierna av kan man ersätta det och ha fungerande batteribank. Annars verkar ett 250Ah AGM läckert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt bra pris per Ampere på 200A och 250A modellen.

AGM offers a depth-of-discharge of 80 percent; the flooded, on the other hand, is specified at 50 percent DoD to attain the same cycle life. 

http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

 

Om texten ovanför stämmer så blir det ju bättre än att köpa vanliga biltema som är dom billigaste jag hittat. Både billigare och mindre totalvikt i båten. Nu blev jag sugen på byta ut mina 2x100A mot ett 200A eller 250A AGM :)

999kr/(110Amp * 0,5) = ca18kr/Amp (vanliga biltema)
3500kr/(250 * 0,8) = 14kr/Amp (AGM)
 

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt bra pris per Ampere på 200A och 250A modellen.

AGM offers a depth-of-discharge of 80 percent; the flooded, on the other hand, is specified at 50 percent DoD to attain the same cycle life. 

http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

 

Om texten ovanför stämmer så blir det ju bättre än att köpa vanliga biltema som är dom billigaste jag hittat. Både billigare och mindre totalvikt i båten. Nu blev jag sugen på byta ut mina 2x100A mot ett 200A eller 250A AGM :)

 

999kr/(110Amp * 0,5) = ca18kr/Amp (vanliga biltema)

3500kr/(250 * 0,8) = 14kr/Amp (AGM)

 

 

Är det inklusive frakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Grymt bra pris per Ampere på 200A och 250A modellen.

AGM offers a depth-of-discharge of 80 percent; the flooded, on the other hand, is specified at 50 percent DoD to attain the same cycle life. 

http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

 

Om texten ovanför stämmer så blir det ju bättre än att köpa vanliga biltema som är dom billigaste jag hittat. Både billigare och mindre totalvikt i båten. Nu blev jag sugen på byta ut mina 2x100A mot ett 200A eller 250A AGM :)

 

999kr/(110Amp * 0,5) = ca18kr/Amp (vanliga biltema)

3500kr/(250 * 0,8) = 14kr/Amp (AGM)

 

 

Är det inklusive frakt?

 

Det tror jag inte, butiken verkar dock ligga i Tornio. Inte så långt för mig, dessutom så ligger ju Ikea där...och dit går det ju bilar rätt ofta :)

 

Edit: Fraktkostnad

Fraktfritt för order över 300 kr.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Grymt bra pris per Ampere på 200A och 250A modellen.

AGM offers a depth-of-discharge of 80 percent; the flooded, on the other hand, is specified at 50 percent DoD to attain the same cycle life. 

http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm

 

Om texten ovanför stämmer så blir det ju bättre än att köpa vanliga biltema som är dom billigaste jag hittat. Både billigare och mindre totalvikt i båten. Nu blev jag sugen på byta ut mina 2x100A mot ett 200A eller 250A AGM :)

 

999kr/(110Amp * 0,5) = ca18kr/Amp (vanliga biltema)

3500kr/(250 * 0,8) = 14kr/Amp (AGM)

 

 

Är det inklusive frakt?

 

Det tror jag inte, butiken verkar dock ligga i Tornio. Inte så långt för mig, dessutom så ligger ju Ikea där...och dit går det ju bilar rätt ofta :)

 

Edit: Fraktkostnad

Fraktfritt för order över 300 kr.

 

 

Torneå - där har jag varit - 2004 :)

 

Fast vi tog en ganska snabb vända. Det språk det talade var fullständigt totalt obegripligt.

 

I grannsamhället i väster mötte vi ett par hemifrån. Stället ligger ju nästgårds - bara 140 mil. ;)

 

Det var ju bra att det var faktfritt, men så är det ju det där med ryggen. Det tänkte man aldrig på förr när man var "ung och vacker". :rolleyes: 

 

Nu när garantin har gått ut behöver man inte särskilt tänka på ryggen. Den gör sig påmind hela tiden ändå.  :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som slår mig är att texten om batteriet liknar de gamla Hobbexkatalogerna man läste sönder när man var liten. Ju mer utbroderande adjektiv i beskrivningen ju mer skit var produkten. Är det någon som vet något om kvaliteten?

 

Själv har jag problem med totalvikten - hur många amperetimmar kan jag stoppa i innan båten får för alltför mycket slagsida?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla AGM-batterier jag kikade på verkar ligga runt 0.3kg per Ah oavsett storlek. Jag hade samma fundering som du, och har i princip obegränsat med utrymme, och valde att gå på 100Ah-batterier just för att få dom på plats utan att bryta ryggen.

 

I så fall skulle ett 250Ah batteri väga runt 80kg. Blir inte lätt att lyfta in på plats i motorrummet det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som slår mig är att texten om batteriet liknar de gamla Hobbexkatalogerna man läste sönder när man var liten. Ju mer utbroderande adjektiv i beskrivningen ju mer skit var produkten. Är det någon som vet något om kvaliteten?

 

Själv har jag problem med totalvikten - hur många amperetimmar kan jag stoppa i innan båten får för alltför mycket slagsida?

 

 

 

Har man batteribanken uppdelade på flera mindre batteri kan man ju fördel dem symetriskt i båten.

 

I min nuvarande båt har jag alla mina 4 st ca 100Ah batterier stående lite åt babord och långt akterut. Nu är ju båten ganska bastant, så jag har inte märk nån större slagsida.

 

På förra båten stod alla de sju 75Ah blybatterierna på centrumlinjen ovanpå kölen från motorrummet och förut.

 

 

AGM-batterierna har ju den fördelen framför vanliga blybatteri att de kan stå på vilken ledd som helst.

 

Blybatteri skall ju annars stå tvär i en segelbåt och längs med i en motorbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Själv har jag problem med totalvikten - hur många amperetimmar kan jag stoppa i innan båten får för alltför mycket slagsida?

 

Har man batteribanken uppdelade på flera mindre batteri kan man ju fördel dem symetriskt i båten.

 

 

Jo, men då blir det ett par-tre meter kabel mellan batterierna men det kanske är Ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Blybatteri skall ju annars stå tvär i en segelbåt och längs med i en motorbåt"

 

Varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petter_b: I fallet med segelbåt minskar risken för att syranivån blir för låg långvarigt vid kryss. Är ju 6 st separata och ganska platta celler enligt skissen. Med batteriet tvärs så blir nivåskillnaden i respektive cells kanter mindre.
I fallet med planande motorbåtar utsätts fastsättningen av de tunga blyplattorna för påfrestningar vid sjögång, möjligen är det därför fördelaktigare att ha batteriet monterat längsmed? 
post-86835-0-98159600-1423049583.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petter_b: I fallet med segelbåt minskar risken för att syranivån blir för låg långvarigt vid kryss. Är ju 6 st separata och ganska platta celler enligt skissen. Med batteriet tvärs så blir nivåskillnaden i respektive cells kanter mindre.

I fallet med planande motorbåtar utsätts fastsättningen av de tunga blyplattorna för påfrestningar vid sjögång, möjligen är det därför fördelaktigare att ha batteriet monterat längsmed? 

attachicon.gifblybatteri.jpg

 

Jag kunde nästan inte uttryckt det bättre själv.

 

Står ett blybatteri längs med i en segelbåt kan ju dela av plattorna stå torra när båten luta i sidled, vilket ju kan ske under hela dagar vid långa krysslag. En blyplatta som står torrt dör, med minskad kapacitet på batteriet som följd.

 

För motorbåtar är det tvärt om. Fören reser sig ofta på vissa båtar (dom felkonstruerade  ;) dvs allt för snabba) och därför skall batterierna stå längs med i en motorbåt. Då blir det mindre risk att plattorna står torra i en motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan säga om det går bra att dela upp banken på två platser för att fördela vikten trots att det blir lång kabel emellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Själv har jag problem med totalvikten - hur många amperetimmar kan jag stoppa i innan båten får för alltför mycket slagsida?

 

Har man batteribanken uppdelade på flera mindre batteri kan man ju fördel dem symetriskt i båten.

 

 

Jo, men då blir det ett par-tre meter kabel mellan batterierna men det kanske är Ok?

 

 

 

Att välja är att försaka.

 

En båt är alltid en kompromiss mellan en massa olika krav. Är bara kablarna tillräckligt grova spelar det mindre roll om det är en bit mellan batterierna - tycker i alla fall jag. 

 

En nackdel kan ju va att man blir orolig för överslag mellan kablarna. Antingen får man se till att kablarna inte kan ligga och skava. Extra isolering i form av slang eller plaströr, eller så kan man sätta en avpassad säkring. Tillräckligt stor för att  klara förekommande normala strömmar, men inte större än att den löser vid överslag eller kortslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kan säga om det går bra att dela upp banken på två platser för att fördela vikten trots att det blir lång kabel emellan?

Inga problem!

Rätt dimension på kabeln och ordentlig fastsättning så är det ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Själv har jag problem med totalvikten - hur många amperetimmar kan jag stoppa i innan båten får för alltför mycket slagsida?

 

Har man batteribanken uppdelade på flera mindre batteri kan man ju fördel dem symetriskt i båten.

 

 

Jo, men då blir det ett par-tre meter kabel mellan batterierna men det kanske är Ok?

 

 

 

Att välja är att försaka.

 

En båt är alltid en kompromiss mellan en massa olika krav. Är bara kablarna tillräckligt grova spelar det mindre roll om det är en bit mellan batterierna - tycker i alla fall jag. 

 

En nackdel kan ju va att man blir orolig för överslag mellan kablarna. Antingen får man se till att kablarna inte kan ligga och skava. Extra isolering i form av slang eller plaströr, eller så kan man sätta en avpassad säkring. Tillräckligt stor för att  klara förekommande normala strömmar, men inte större än att den löser vid överslag eller kortslutning.

 

 

 

Någon som kan säga om det går bra att dela upp banken på två platser för att fördela vikten trots att det blir lång kabel emellan?

Inga problem!

Rätt dimension på kabeln och ordentlig fastsättning så är det ok.

 

Tack för bra och snabba svar!

Tillbaka till ritblocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Petter_b: I fallet med segelbåt minskar risken för att syranivån blir för låg långvarigt vid kryss. Är ju 6 st separata och ganska platta celler enligt skissen. Med batteriet tvärs så blir nivåskillnaden i respektive cells kanter mindre.

I fallet med planande motorbåtar utsätts fastsättningen av de tunga blyplattorna för påfrestningar vid sjögång, möjligen är det därför fördelaktigare att ha batteriet monterat längsmed? 

attachicon.gifblybatteri.jpg

 

Jag kunde nästan inte uttryckt det bättre själv.

 

Står ett blybatteri längs med i en segelbåt kan ju dela av plattorna stå torra när båten luta i sidled, vilket ju kan ske under hela dagar vid långa krysslag. En blyplatta som står torrt dör, med minskad kapacitet på batteriet som följd.

 

För motorbåtar är det tvärt om. Fören reser sig ofta på vissa båtar (dom felkonstruerade  ;) dvs allt för snabba) och därför skall batterierna stå längs med i en motorbåt. Då blir det mindre risk att plattorna står torra i en motorbåt.

 

 

Varför man ska ställa batteriet tvärs båten (i en segelbåt) hade jag koll på men inte varför det skulle vara annorlunda in en motorbåt. Det verkar som att man skulle kunna modifiera påståendet till att man ska ställa batterieterna "på tvären" utom ifall man har en felkontruerad motorbåt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför man ska ställa batteriet tvärs båten (i en segelbåt) hade jag koll på men inte varför det skulle vara annorlunda in en motorbåt. Det verkar som att man skulle kunna modifiera påståendet till att man ska ställa batterieterna "på tvären" utom ifall man har en felkontruerad motorbåt. :)

 

 

Har man en motorbåt som varken reser sig med nosen eller lutar i sidled har det ju ingen betydelse för hur ett blybatteri med flytande syra står.

 

Med felkonstruerade båtar menar jag sådana som man måste ha en stark motor för att pressa fram den genom sjön och därvid river upp en onödigt stor bogvåg. Det är ju sådana båtar för människor som inte trivs på sjön. Tyvärr blir det ju allt fler dylika flytetyg på sjön efterhand. :huh:

 

Upplysningsvis kan jag ju tala om att jag är seglare och trivs på sjön och färdas i eller under deplacementsfart.  :rolleyes:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag mest ställer frågor så kanske jag kan bidra med något för en gångs skull.
Jag har kollat vikten på de "Norrack" AGM som nämns i början av tråden och även på Biltemas AGM:

 

Biltema   70 Ah -  20 kg ->    0,285 kg/Ah

Biltema   80 Ah -  22 kg ->    0,275 kg/Ah

Biltema   95 Ah -  25 kg ->    0,263 kg/Ah

Norrack 100 Ah - 24,91kg -> 0,249 kg/Ah

Norrack 115 Ah - 27,82kg -> 0,242 kg/Ah

 

Slutsatsen blir att ju större batteri desto  mindre vikt/Ah.
Kikar man på priserna så gäller det även där att större batteri ger fler Ah/krona.

Alltså, välj det största batteri du vill hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag mest ställer frågor så kanske jag kan bidra med något för en gångs skull.

Jag har kollat vikten på de "Norrack" AGM som nämns i början av tråden och även på Biltemas AGM:

 

Biltema   70 Ah -  20 kg ->    0,285 kg/Ah

Biltema   80 Ah -  22 kg ->    0,275 kg/Ah

Biltema   95 Ah -  25 kg ->    0,263 kg/Ah

Norrack 100 Ah - 24,91kg -> 0,249 kg/Ah

Norrack 115 Ah - 27,82kg -> 0,242 kg/Ah

 

Slutsatsen blir att ju större batteri desto  mindre vikt/Ah.

Kikar man på priserna så gäller det även där att större batteri ger fler Ah/krona.

Alltså, välj det största batteri du vill hantera.

Det vore intressant om någon hade erfarenhet av Norrack och kunde berätta om de håller vad de lovar. Jag tycker att det verkar för bra för att vara sant.

 

Norrack anger antalet Ah när batteriet laddas ur under 100 timmar (C100) istället för C20 som är brukligt, så deras "100 Ah" är egentligen 90 Ah, "115 Ah" är 100 Ah, "200 Ah" är 180 Ah och "250 Ah" är 220 Ah. Dock är det ändå väldigt billigt.

 

En bättre jämförelse får man om man också normerar med antalet laddcykler och här stöter man på nästa konstighet. Norrack anger att de klarar 800 laddcykler (vid 50% urladding). Jag kollade med Biltemas kundtjänst och de uppger att deras AGM batterier klarar 100-150 laddcykler så om man ska tro på voltpower.se så är de extremt mycket billigare än Biltema över tid. Jag misstänker starkt att Norrack inte klarar 800 cykler och att Biltema klara fler än 150 laddcykler.

 

Det är också intressant att Norrack bara verkar ha 1 års garanti så när man kommer på reklamen var falsk så har garantin gått ut. Biltema har däremot 4 års garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle minst ha 2 batterier, om ett batteri eller cell går sönder,så är man ej strömlöst, jag gillar hängslen o svångrem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att Norrack knappast kan vara sämre än biltema så jag gjorde en chansning och köpte tre 115 (=100) Ah som kom igår.När jag kollar med multimeter så håller

två av dom 12,7 V medan det tredje endast håller 12,4 V.
Kan detta innebära något problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja 2xTrojan 105s(6v)igen.

Vi har 4st redan,som fungerar mycket bra.

 

Dessa batterier kallas även golfbils batterier.

Många som vi träffat sen vi flyttat ombord  rekommendera dessa till oss,först tyckte jag det var lite konstigt att köpa 6v.

Men alla som rekomendera dessa batterier har varit långseglare.

Inte för att jag vill påstå att vi är det än..... :D men ,men.

 

 En del Orust båtar har haft dessa som orginal.

Har jag läst här på MG. :rolleyes:

 

http://www.trojanbattery.com/pdf/datasheets/T105_Trojan_Data_Sheets.pdf

 

Golfbaneprodukter(Helsingborg) har dessa för 1300+moms,( fast jag har ej handlat där,jag bara checka lite online)

 

Men de går kanske att hitta billigare.

Redigerad av happysix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...