Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cam72

Håller skrovet för håltagningen?

Rekommendera Poster

Hej

nu har projektet med att gå från original wc till separett i vår orrskär startat.

jag ska ta ett 100mm hål för att leda ut luft  med fläkten från wc utrymmet, vad tror ni om att ta det enligt bifogad bild, kommer konstruktionen hålla då båten lyfts med sling? Slinget sätts ungefär där fendrarna är och det känns som brytet blir ganska kraftigt.

98868B67-3000-4EA3-9B15-E6EEB9EA246E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten håller säkert men jag skulle själv aldrig ta upp ett stort ventilationshål i fribordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Eld-:

Båten håller säkert men jag skulle själv aldrig ta upp ett stort ventilationshål i fribordet.

Håller med!

Det är väl bättre med en ventilator, med eller utan solcellsdriven fläkt, i toalettens tak?

Men det borde väl redan finnas en ventilator i den båten? Det är vanligt att man har en ventilator på toan för utsug av luft och en luftspalt eller glipa i toalettdörren för tilluft, kolla det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Båten håller säkert men jag skulle själv aldrig ta upp ett stort ventilationshål i fribordet.

Utveckla gärna varför inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Cam72:

Utveckla gärna varför inte?

Flera orsaker.

Det kan skvätta in, skrovet försvagas, du kan inte hänga en fender precis där, det blir en utstickande del som kan komma i kläm mot bryggor och andra båtar. Sammantaget en dålig placering.

Men en ventilator i taket blir det bättre luftdrag, då det är ”lä” utefter skrovet, särskilt som en annan båt ligger tätt intill. Det är dessutom fult och försämrar båtens värde den dagen du eventuellt skall sälja den.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Håller med!

Det är väl bättre med en ventilator, med eller utan solcellsdriven fläkt, i toalettens tak?

Men det borde väl redan finnas en ventilator i den båten? Det är vanligt att man har en ventilator på toan för utsug av luft och en luftspalt eller glipa i toalettdörren för tilluft, kolla det!

Sorry, Jag var otydlig med fläktens syfte.
Fläkten ska sitta i utrymmet där ”hinken” för skiten är placerad och suga ut för att skapa ett litet undertryck och på så sätt torka ut fekalierna (likt en separett). Det går inte att dra slangen rakt upp då hamnar man i coupen och skulle man dra slangen framåt hamnar utblåset där man ligger och solar, mindre trevligt 😂

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att dra en ventilationsslang därifrån och till något lämpligt ställe med en liten fläkt, typ pc-fläkt? De drar nästan ingen ström alls. Jag har en 40 mm axialfläkt för LED-kylning som utsug från ett av batteriutrymmena, drar 45 mA, kan gå ständigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar era tankar och idéer men jag har en plan på allt det tekniska i denna installation. Frågan gällde själva håltagningen i skrovet, kommer det orsaka en så pass stor svaghet att jag bör tänka om och välja en annan placering/lösning tror ni?

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Cam72:

Jag uppskattar era tankar och idéer men jag har en plan på allt det tekniska i denna installation. Frågan gällde själva håltagningen i skrovet, kommer det orsaka en så pass stor svaghet att jag bör tänka om och välja en annan placering/lösning tror ni?

Nej, knappast svaghet. Men är där du vill ha odören, och är det där grannbåten vill ha den ?  Rakt i sin sittbrunn kanske....

 

Synd att planen du har verkar vara ristad i sten och att vi inte får komma med en lite mer vidare syn på det hela. @Zwen har annars ett väldigt bra förslag, så du kanske kan få iväg det till någonstans i aktern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, knappast svaghet. Men är där du vill ha odören, och är det där grannbåten vill ha den ?  Rakt i sin sittbrunn kanske....

 

Synd att planen du har verkar vara ristad i sten och att vi inte får komma med en lite mer vidare syn på det hela. @Zwen har annars ett väldigt bra förslag, så du kanske kan få iväg det till någonstans i aktern.

Inget är naturligtvis ristat i sten men jag har vridit och vänt på ett antal olika lösningar under några månader och har en klar bild över hur jag vill ha det eller måste kanske man ska säga pga av svårighet att komma fram med slangen. naturligtvis är jag mottaglig för andra inspel och idéer och tackar för dessa 🙏


Det är väldigt sällan vi ligger nära andra båtar men då vi gör det har jag en lösning för det, jag kommer ha kolfilter och olika hastighet på fläkten som för övrigt är en axialfläkt likt den @Zwen nämner den drar inget och är tyst 17dba bara. Vill inte dra en slang för över då den måste passera där man sover och akter över blir inte bra installationsmässigt då slangen inte går att dra där pga av platsbrist.

Redigerad av Cam72
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag missuppfattade dig, trodde du ville ha en större ventilator i skovsidan.

Men ett mindre hål, med ett rostfritt ventilationsgaller på utsidan stör ju inte båtens utseende nämnvärt och är ju inte i vägen vid tilläggning och så. Men du får märka ut på däck var denna ventil sitter så att ingen i besättningar hänger en fender precis där, jag har en liknande grej, avgasrör till värmare på sidan, dum placering, har inte gjort den själv. Och om du har ett kolfilter så skall väl inte skithuslukten störa intilliggande hoppas man, om du nu byter det aktiva kolet regelbundet. Och som sagt datorfläktar drar inte så mycket ström, men dom kan börja låta illa då lagren slits snabbare i marin miljö än där de är avsedda att sitta, jag vet, jag har haft sådana i båten, men dom är billiga och du ser till att du kommer åt så den blir lätt att byta.


Ventilationsgallret jag länkade till finns även i vit eller svart ABS-plast samt med en slangstos på insidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt snyggt galler du länkade till, tack @Georg_Ohm

 

har diskuterat odör problemet med en erfaren ventilations kille och vi/han är tämligen säker på att gåvan till omgivningen kommer bli minimal om inte obefintlig om man monterar kolfilter. 😂
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Cam72:

Riktigt snyggt galler du länkade till, tack @Georg_Ohm

 

har diskuterat odör problemet med en erfaren ventilations kille och vi/han är tämligen säker på att gåvan till omgivningen kommer bli minimal om inte obefintlig om man monterar kolfilter. 😂
 

För all del! Glömde skriva att det finns i mässingsfärgat också, men det tycker inte jag passar på båtens utsida, rostfritt borde tidsmässigt passa din båt, om du nu inte skall ha ett i vit plast med anslutning för en passande slang på insidan. Bilden kommer från Hjertmans som även har plastvarianterna, Erlandssons har bara dom i plast, Sesea har jag inte kollat. Sök på ”ventilationsgaller” så hittar du dessa.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...