Jump to content
Wednesday 02 December 2020
Hagglan

Överlast på trailer

Recommended Posts

Hejsan jag undrar lite hur allvarligt det kan vara att överlasta en 30 kärra. Jag skall nu ta upp min båt som jag köpte i sommras, båten väger 1350kg + motor 200kg. Sen skall båten stå ute över vintern och då vill jag ha full tank för att slippa kondens och då hamnar båten på en totalvikt på ca 1700kg. 
 

Jag har en kärra som har en maxlast på 1400kg som är i jätte fint skick. Jag har ingen riktig lust att lägga ≈ 25000kr på en ny kärra. 
 

Så min fundering är helt enkelt kan jag använda min befintliga kärra? Båten skall bara köras 150m från upptagningsplatsen på en jämn och fin väg. Finns det någon här som har någon erfarenhet av sånt här? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen till MG!

 

För det första kan du skippa att fylla tanken, man får i värsta fall i storleksordningen en matsked kondens under en vinter, men troligen mindre.

Utombordare går oftast på bensin och bensin blandas idag med 5 % etanol som tar upp vatten bra. Förr använde man karburatorsprit på vintern vilket i stort sett bara var etanol.

 

Reglerna för "30-kärra", dvs. ett efterfordon kan du läsa här 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/

och här

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/

 

I korthet och lite grovt.

  • Ett efterfordon för båttransport får i princip se ut hur som helst och föraren bedömer om det är okej att använda släpet, men det får inte vara fjädrat.
  • Utan bromsat släp måste dragbilen med last i bilen väga minst lika mycket som det man drar.
  • Med bromsat släp finns inga begränsningar.

För att köra 150 meter skulle jag inte göra så stor apparat av detta om jag inte var osams med grannen och grannen var polis.

 

Lycka till!

Mackey.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuter sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Vad blir kultrycket?

Lagom för att köra 150 meter

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vagn brukar dimensioneras för tio procent överlast sen finns det ju marginal på det med om man kör lugnt och fint och korta sträckor. Så du kan säkert köra och tanka om du vill. Är det ett efterfordon och inte registrerad vagn är det juridiskt att efterfordonet inkl. Last inte får väga mer än det dragande fordonet, den vikten som hjulen överför till  vägen. Efter som det inte är en släpvagn gäller inte bilens max släpvagnsvikt heller utan så länge det är rimligt så.... fast 150 meter, där kommer säkert ingen polis som får för sig att väga ekipaget. Och såklart viktigast av allt. Att både bil och vagn klarar det så inget havererar för då har man ju problem. Så med en bil i gott skick är det bara att åka. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gissar att det inte är en tjälfrusen åker du ska köra dina 150 meter på så det ska nog gå bra. Men skippa att fylla soppatanken. Finns ingen anledning som Mackey skriver. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Pirayan:

Jag gissar att det inte är en tjälfrusen åker du ska köra dina 150 meter på så det ska nog gå bra. Men skippa att fylla soppatanken. Finns ingen anledning som Mackey skriver. 

Vad jag fått lära mig så ska man ha antingen helt full tank eller tom tank, inte däremellan. Jag tankar fullt och har i en skvätt bränslestabiliseringsmedel. Behövs tydligen numera pga ändrat sätt att tillverka bensinen. Långtidsförvaring över ungefär fyra månader. Bensinen kan bilda kristaller i bränslesystemet. Insprutning och förgasare bör tömmas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev M__G:

Vad jag fått lära mig så ska man ha antingen helt full tank eller tom tank, inte däremellan. Jag tankar fullt och har i en skvätt bränslestabiliseringsmedel. Behövs tydligen numera pga ändrat sätt att tillverka bensinen. Långtidsförvaring över ungefär fyra månader. Bensinen kan bilda kristaller i bränslesystemet. Insprutning och förgasare bör tömmas. 

Nu står ju inte båten inte i en evighet men bensin är ju även en färskvara. Jag kör alltid en "skvätt" kvar i tanken och tankar upp på våren. Då får man fin ny soppa i tanken. 
Om du har en full tank i båten hindrar väl inte från kristaller så det är en annan fråga. Soppan i förgasaren påverkar ju inte vikten på trailern så mycket 😄

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Pirayan:

Nu står ju inte båten inte i en evighet men bensin är ju även en färskvara. Jag kör alltid en "skvätt" kvar i tanken och tankar upp på våren. Då får man fin ny soppa i tanken. 
Om du har en full tank i båten hindrar väl inte från kristaller så det är en annan fråga. Soppan i förgasaren påverkar ju inte vikten på trailern så mycket 😄

Om inte din "nya" fina soppa har stått i sjömackens tank över vintern😎

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Pirayan:

Nu står ju inte båten inte i en evighet men bensin är ju även en färskvara. Jag kör alltid en "skvätt" kvar i tanken och tankar upp på våren. Då får man fin ny soppa i tanken. 
Om du har en full tank i båten hindrar väl inte från kristaller så det är en annan fråga. Soppan i förgasaren påverkar ju inte vikten på trailern så mycket 😄

Kanske var otydlig, tom eller full tank påverkar såklart inte  soppan i förgasaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Rascal:

Om inte din "nya" fina soppa har stått i sjömackens tank över vintern😎

Aaaaa. smart tänkt. Hahaha. Nä, det har jag tänkt på. Macken jag oftast tankar på har även landmack och har även trafik året runt pga öborna i skärgården. 

 

Men bra tanke 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar. Soppa i tanken eller inte av mina egna erfarenheter har det visats sig att fulltankad är det ända som gäller när man står ute på västkusten. Men det var inte frågan. Finns det någon som har testat 20% övervikt? Personligen så tror jag att det skall gå men vet även att jag kan vara lite optimistisk ibland ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Hagglan:

 Finns det någon som har testat 20% övervikt? Personligen så tror jag att det skall gå men vet även att jag kan vara lite optimistisk ibland ;)

Jag har varit bedrövligt långt över 20% väldigt många gånger, det håller alltid. Så länge som grejerna är underhållna och inte uppenbart defekta. Ingen kommer ihåg en fegis..... 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev joelfrodin:

Jag har varit bedrövligt långt över 20% väldigt många gånger, det håller alltid. Så länge som grejerna är underhållna och inte uppenbart defekta. Ingen kommer ihåg en fegis..... 

Hahaha Tack så mycket exakt det svaret jag ville ha! Då va det bestämt👍🏻

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en liten släpkärra, som jag brukar köra t.ex. trädgårdsavfall till tippen. Den är godkänd för 330 Kg vill jag minnas. Jag brukar också hämta lite grus med den. Då brukar jag lasta sisådär 0,3 - 0,5 m³ på den. Om man då räknar lite drygt 2 ton/m³, så blir det ju en bra bit över 100%. Det har gått utan problem hittills. Så klart får man ju ta det lite lugnt på allmän väg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev M__G:

Vad jag fått lära mig så ska man ha antingen helt full tank eller tom tank, inte däremellan. Jag tankar fullt och har i en skvätt bränslestabiliseringsmedel. Behövs tydligen numera pga ändrat sätt att tillverka bensinen. Långtidsförvaring över ungefär fyra månader. Bensinen kan bilda kristaller i bränslesystemet. Insprutning och förgasare bör tömmas. 

Kör du stabilisator i bensinen, eller tar en dunk aspen och låter detta gå igenom förgasaren så är du rätt safe från krita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy