Jump to content
Saturday 06 March 2021
davelayde

Vad ska man tänka på om man övertar en båt från en båtuppställning/vinterförvaring.

Recommended Posts

Ska eventuellt ta över/köpa (vi får se hur snälla dom är) en båt som är övergiven på ett vinterförvar. Har legat där sen så länge jag kan minnas, minst 15 år. 

 

Förhoppningsvis så är båten inte helt slut:). 

 

Vad ska jag tänka på tycker ni? 

Hur löser man kvitto, eftersom ursprungsägaren inte vill kännas vid, räcker det med kvitto från vinterförvaringen? 

Vad gäller rent lagligt? 

 

Tack på förhand! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, om det finns en rättmätig ägare, så kan båten knappast säljas eller överlåtas utan ägarens medgivande.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns lagar om att man får sälja saker som kund inte betalt förvaring/reparations kostnader eller inte hämtat efter en viss tid, det går att hitta den informationen på nätet.

Jag satt lite i samma situation en gång i tiden som företagare och det va inga problem att sälja grejerna efter en tid men kommer inte ihåg hur länge det va men bra mycket kortare en 15 år iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ägaren till vinterförvaringen bör dubbelkolla med kronofogden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det varvet eller båtklubben gör är att man begär sk. Handräckning hos Kronofogdemyndigheten. Detta kan göras redan efter något/några år, så 15 år är definitivt tillräckigt. När detta sedan beslutats så säljs den eller skrotas via myndigheten, jag tror inte att varvet eller båtklubben får sälja den själv faktiskt.

 

Sen om du övertar en båt som legat (kanske tveksamt täckt) på land i 15 år så är det väldigt mycket du måste kolla rent säkerhetsmässigt innan du ger dig ut på sjön med den. Strukturell integritet, genomföringar, genomrostade detaljer mm mm. Hur är motorn om det finns någon? Det handlar om säkerheten för dig på sjön.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så jättemycket för alla svar. 

 

@Wildeside tack så mycket för länken, då är det ju svart på vitt hur man får göra. Borde inte vara några problem med överlåtelse då.

 

Tror nog att man lätt kan anta att den inte har något värde, därav slippa att kontakta ägaren. 

 

@animap jo, så är det. Ännu värre är att jag misstänker att det är plywood kärna. Men är den i för dåligt skick tar jag den helt enkelt inte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns lite olika regler beroende på om ägaren är känd/okänd samt om varvet/marinan/båtklubben har ett avtal om förvaring av båten eller inte.

 

Statens maritima museer har i samarbete med Båthistoriska Riksförbundet och Museiföreningen Sveriges fritidsbåtar och  med hjälp av jurister gjort en sammanställning (med laghänvisningar) av vad som gäller i de olika fallen.

 

Lag 1985:982 gäller ibland,

Fyndlagstiftningen 1938:121 gäller ibland,

och ibland gäller Handräckningslagen 13 § (UB 3:4)

 

Här är sammanställningen som grafiskt har utformats av BHRF och finns på deras hemsida www.bhrf.se:

https://db4636bd-e6bd-4473-9b48-2780c545a41b.filesusr.com/ugd/77440c_762b2e623cb246228894989076a75199.pdf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy