Jump to content
Friday 27 November 2020
8knop

VP AD 41B Motorhaveri

Recommended Posts

Hej. Undrar om de är någon mer som haft problem med att en ventil går av och sätter sig i kolven. Detta har hänt mig och nu håller jag på att försöka finna orsaken. Ska provtrycka laddluftkylaren för att se om den läcker. Alla spridare är provtryckta så där tror jag inte felet ligger. Kan de vara dieselpumpen? Som tur är så verkar toppen ha klarat sig förutom att de är slagit ett märke i sätet för ventilen, men de går ju att byta.  Tacksam för alla eider som kan orsaka detta. 

IMG_2556.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev 8knop:

Hej. Undrar om de är någon mer som haft problem med att en ventil går av och sätter sig i kolven. Detta har hänt mig och nu håller jag på att försöka finna orsaken. Ska provtrycka laddluftkylaren för att se om den läcker. Alla spridare är provtryckta så där tror jag inte felet ligger. Kan de vara dieselpumpen? Som tur är så verkar toppen ha klarat sig förutom att de är slagit ett märke i sätet för ventilen, men de går ju att byta.  Tacksam för alla eider som kan orsaka detta. 

IMG_2556.JPG

Är tyvärr inte en ovanlighet, detta sker ibland, och jag tror det beror på ett flertal faktorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Rascal:

Visar ventilen några spår av vad som hänt?

De enda man kan se på själva spindeln är lite svart i ena kanten på brottet där den gått av. Kan kanske vara ett materialfel?? Själva tallriken går inte att se, den sitter fast i kolven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev kossor:

Är tyvärr inte en ovanlighet, detta sker ibland, och jag tror det beror på ett flertal faktorer.

Kan du säga vilka faktorer som man kan peka på. Något som jag bör kolla??

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan skrev 8knop:

Kan du säga vilka faktorer som man kan peka på. Något som jag bör kolla??

Jag har diskuterat detta med en god vän som skruvat volvo lastvagnar i 50 år, han skruvade även dessa motorer då de satt i flakbil 408. Svårt peka på en enskild sak. på 63 orna gick ventilerna lika men där hade man gjort om dem tunnare mot tallriken, detta åtgärdades senare men problemet var detsamma. Nåväl detta sker ibland och varför ? Hård körning med kall motor, ej skötta oljebytes intervaller, ej kollade ventilspel, ej justerade spridare. En del motorer går ju tusentals timmar utan problem. Men kall motor som stått länge och som får full gas direkt innan olja kommit upp till vipporna samt att oljan är kall, är en fundering, ventilspelen inte många som kollar det och det ska göras på 200 timmar om jag minns rätt, felinställd spridare som matar in fel bränsle mängd/tryck kan vara en annan orsak. samt övervarv av motorns varvregister.

 

När du nu har detta isär byt nu ut samtliga ventiler mot nya, plana toppen och slipa in de nya ventilerna.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev kossor:

Jag har diskuterat detta med en god vän som skruvat volvo lastvagnar i 50 år, han skruvade även dessa motorer då de satt i flakbil 408. Svårt peka på en enskild sak. på 63 orna gick ventilerna lika men där hade man gjort om dem tunnare mot tallriken, detta åtgärdades senare men problemet var detsamma. Nåväl detta sker ibland och varför ? Hård körning med kall motor, ej skötta oljebytes intervaller, ej kollade ventilspel, ej justerade spridare. En del motorer går ju tusentals timmar utan problem. Men kall motor som stått länge och som får full gas direkt innan olja kommit upp till vipporna samt att oljan är kall, är en fundering, ventilspelen inte många som kollar det och det ska göras på 200 timmar om jag minns rätt, felinställd spridare som matar in fel bränsle mängd/tryck kan vara en annan orsak. samt övervarv av motorns varvregister.

 

När du nu har detta isär byt nu ut samtliga ventiler mot nya, plana toppen och slipa in de nya ventilerna.

Jag har en fundering på om oljetrycket kan vara en orsak. På denna motorn så har oljetrycket legat på 2,3 -2,4 kg  medan de legat på 4 kg på den andra motorn. Har i.o.f  aldrig varnat för lågt oljetryck. detta kan ju vara andra orsaker t.e.x tryckmätaren som visar fel eller manometern som visar fel. Jag har bara ägt båten i några månader så de är mycket frusterande. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev 8knop:

Jag har en fundering på om oljetrycket kan vara en orsak. På denna motorn så har oljetrycket legat på 2,3 -2,4 kg  medan de legat på 4 kg på den andra motorn. Har i.o.f  aldrig varnat för lågt oljetryck. detta kan ju vara andra orsaker t.e.x tryckmätaren som visar fel eller manometern som visar fel. Jag har bara ägt båten i några månader så de är mycket frusterande. 

Det kan jag förstå, men i bedrövelsen kan jag säga att bättre motorer än dessa kan du inte få tag i, 41 an är skottsäker, tråkigt för dig. Hur gick det med fodret har det klarat sig? Om du kan skruva själv så blir det inte så farligt stora pengar, och då vet du ju sedan vad som är gjort, kolla över andra motorns ventilspel när du ändå är igång.

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev kossor:

Det kan jag förstå, men i bedrövelsen kan jag säga att bättre motorer än dessa kan du inte få tag i, 41 an är skottsäker, tråkigt för dig. Hur gick det med fodret har det klarat sig? Om du kan skruva själv så blir det inte så farligt stora pengar, och då vet du ju sedan vad som är gjort, kolla över andra motorns ventilspel när du ändå är igång.

Nej fodret och kolven får jag byta. Också nytt säte i toppen. Men annars verkar de som att toppen har klarat sig, ett litet märke mellan ventilerna men detta påverkar inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-21 vid 18:04 skrev 8knop:

Nej fodret och kolven får jag byta. Också nytt säte i toppen. Men annars verkar de som att toppen har klarat sig, ett litet märke mellan ventilerna men detta påverkar inte.

Hoppas du går igenom vev och ram lager när du har motorn ur.  Iaf kolla över dem, sen skulle jag byta ringar på samtliga kolvar, liten kostnad nu som kanske blir högre sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De är väl överkurs att byta ringar. Jag har mätt upp ovaliteten i de övriga cylindrarna och de slår på max en hundradel. Enl boken så kan man tolerera upp til 25 hundradelar. Så motorn är inte mycket sliten. vevlagren byter jag.  Men de lagren som satt på den havererade cylindern såg ut som nytt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev 8knop:

De är väl överkurs att byta ringar. Jag har mätt upp ovaliteten i de övriga cylindrarna och de slår på max en hundradel. Enl boken så kan man tolerera upp til 25 hundradelar. Så motorn är inte mycket sliten. vevlagren byter jag.  Men de lagren som satt på den havererade cylindern såg ut som nytt. 

Håller med dig i förslitning och mätande, men ringarna har varit med länge och tryckt några ton, de kostar inte mycket så jag skulle bytt dem, överkurs eller inte men då vet man vad som är gjort och behöver inte fundera mer. Sen är resten upp till var och en. Men aldrig kul göra om ett jobb vis av erfarenhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är de någon som vet hur man kollar om oljepumpen. Om den ger rätt tryck. Eller vad de kan vara för orsak att den inte gör de. Min pump ger bara 2.3 kg tryck. den andra motorn ger 4,3 kg tryck.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte följt Dina eskapader i detalj. En kanske dum fråga: Har Du provat byta givare mellan motorerna?

 

Du har säkerligen skaffat Dig verkstadshandbok för Dina maskiner, varom inte så säger VP enligt nedan gällande problem med oljetrycket. Bifogar även en skärmdump gällande oljepumpens tekniska data:

 

image.png.ab58382c0ae68bc593f2a61c9ad52f03.png

 

 

image.png.9dbee82f9249b673a3b0c81baa8e2303.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och tack för alla tips. Jag har nu plockat isär motorn. De blir en totalrenovering med byte av alla foder och kolvar och lager o.s.v.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-12 vid 18:37 skrev 8knop:

Hej och tack för alla tips. Jag har nu plockat isär motorn. De blir en totalrenovering med byte av alla foder och kolvar och lager o.s.v.  

Ja. nu är jag på gång med min helrenovering. Inget billigt projekt. Bör stanna på ca: 40,000:- Då byter jag allt som har med förslitningsdelar att göra. Tyvärr så har de uppstått ett problem med vevaxellagerna. De tillverkas inte längre enl Volvo. Då de verkar finnas två serier av AD41B och jag har den tidiga modellen så har dom tagit bort dessa. Bedrövligt måste jag säga. De visade sig att de nya lagren som jag fick i helrenoveringssatsen var 2mm smalare än de som satt i. Också vevstakslagren var smalare men de finns tydligen med samma mått (270111). Väntar på dessa från Marinparts.se. Jag kommer att byta samtliga insugsventiler + säte och en avgasventil som hade fått skador vid haveriet. Jag byter alla kopparhylsor för spridarna. Jag lämnar in min topp för provtryckning för  kontroll av sprickor. Detta är bara en försiktighetsåtgärd. samtidigt får den firman fixa inslipning av ventiler. Nu väntar jag bara på att få börja återmontera allt. Lite roligare än att plocka isär.  

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-10-25 vid 11:19 skrev 8knop:

Ja. nu är jag på gång med min helrenovering. Inget billigt projekt. Bör stanna på ca: 40,000:- Då byter jag allt som har med förslitningsdelar att göra. Tyvärr så har de uppstått ett problem med vevaxellagerna. De tillverkas inte längre enl Volvo. Då de verkar finnas två serier av AD41B och jag har den tidiga modellen så har dom tagit bort dessa. Bedrövligt måste jag säga. De visade sig att de nya lagren som jag fick i helrenoveringssatsen var 2mm smalare än de som satt i. Också vevstakslagren var smalare men de finns tydligen med samma mått (270111). Väntar på dessa från Marinparts.se. Jag kommer att byta samtliga insugsventiler + säte och en avgasventil som hade fått skador vid haveriet. Jag byter alla kopparhylsor för spridarna. Jag lämnar in min topp för provtryckning för  kontroll av sprickor. Detta är bara en försiktighetsåtgärd. samtidigt får den firman fixa inslipning av ventiler. Nu väntar jag bara på att få börja återmontera allt. Lite roligare än att plocka isär.  

Jag har mu försökt att få tag på vevaxellager utan att lyckas. Kanske en firma i Arvika kan få fram dem. Får besked i dagarna. Har skrivit till volvo för att få en förklaring varför man slutar att tillverka dessa. Får inget bra svar, bara att dom inte gör dem längre. Så därför bör vi alla som har den äldre serien av AD41B vara oroliga. Jag menar att de är ju inte helt omöjligt att man behöver nya lager. 

Tycker de är katastrof av volvo att göra på detta viset. Men dom vill väl sälja nya motorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

1 timme sedan skrev 8knop:

Jag har mu försökt att få tag på vevaxellager utan att lyckas.

Du har väl kollat med exempelvis Ohlsson i Ellös? Marinexpress i Lysekil? Orbitrade/Frigus? SLP? Jomo Sweden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Du har väl kollat med exempelvis Ohlsson i Ellös? Marinexpress i Lysekil? Orbitrade/Frigus? SLP? Jomo Sweden?

2020-10-25 vid 11:19 skrev 8knop:

Ja. nu är jag på gång med min helrenovering. Inget billigt projekt. Bör stanna på ca: 40,000:- Då byter jag allt som har med förslitningsdelar att göra. Tyvärr så har de uppstått ett problem med vevaxellagerna. De tillverkas inte längre enl Volvo. Då de verkar finnas två serier av AD41B och jag har den tidiga modellen så har dom tagit bort dessa. Bedrövligt måste jag säga. De visade sig att de nya lagren som jag fick i helrenoveringssatsen var 2mm smalare än de som satt i. Också vevstakslagren var smalare men de finns tydligen med samma mått (270111). Väntar på dessa från Marinparts.se. Jag kommer att byta samtliga insugsventiler + säte och en avgasventil som hade fått skador vid haveriet. Jag byter alla kopparhylsor för spridarna. Jag lämnar in min topp för provtryckning för  kontroll av sprickor. Detta är bara en försiktighetsåtgärd. samtidigt får den firman fixa inslipning av ventiler. Nu väntar jag bara på att få börja återmontera allt. Lite roligare än att plocka isär.  

Jag har mu försökt att få tag på vevaxellager utan att lyckas. Kanske en firma i Arvika kan få fram dem. Får besked i dagarna. Har skrivit till volvo för att få en förklaring varför man slutar att tillverka dessa. Får inget bra svar, bara att dom inte gör dem längre. Så därför bör vi alla som har den äldre serien av AD41B vara oroliga. Jag menar att de är ju inte helt omöjligt att man behöver nya lager. 

Tycker de är katastrof av volvo att göra på detta viset. Men dom vill väl sälja nya motorer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kontaktat en del av dessa men försöker vidare i morgon. 

Tack för tipsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker de är märkligt att de inte finns piratdelar av dessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En fråga i mitt ämne. Är de någon som vet om de skall sitta någon packning mellan insugsröret och topp. Fanns inte med någon i den helrenoveringsats som jag har fått. De går heller inte att se på sprängskissen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ungdomen så renoverade jag en B18. 

Tyvärr hade jag inte vett på att kolla att vevstakarna var raka. 

 

- Vevstaken till den kolv som havererade, har med stor sannolikhet utsatts för extremt stora krafter. Och kanske blivit skev, krökt. 

 

Kanske värt att kolla. 

 

I mitt fall så slets vevlagret upp på ena sidan efter 160 mil. Oljetrycket uteblev i storänden och även ett ramlager gick åt. 

 

Bytte alla vevstakarna och två lager... Gick sen flera tusen mil. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev 8knop:

En fråga i mitt ämne. Är de någon som vet om de skall sitta någon packning mellan insugsröret och topp. Fanns inte med någon i den helrenoveringsats som jag har fått. De går heller inte att se på sprängskissen.

Nej finns ingen packning där. Du får limma, jag har haft ett svart lim som inte är som silikon, limmet blir hårt men tätar bra, viktigt du limmar så det inte går in tjuvluft vid anliggnings ytorna. Är limmat original med.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev kossor:

Nej finns ingen packning där. Du får limma, jag har haft ett svart lim som inte är som silikon, limmet blir hårt men tätar bra, viktigt du limmar så det inte går in tjuvluft vid anliggnings ytorna. Är limmat original med.

Är det detta du tänker på kossor? https://marinexpress.se/artikel.php?kid=638-777&sok=&id=7055

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen. Nu är snart min motor fullt återmonterad efter att jag gjort en helrenovering. Men de är en sak som jag undrar. När jag skall återmontera avgaslimpan så ser jag att de är försänkningar i hålen för vattenkylningen men jag kan  inte hitta några packningar som skall sitta där i och för sig så täcker ju den packningen som även tätar mot avgaerna så de räcker väl förmodar jag. Tyvärr så kan man inte se detta på marineparts sprängskiss. Jag hittar inte dessa packningar där. Någon som vet? De skall även vara någon packning på hålet som är närmast turbon på avgaslimpan men jag hitta inte den heller.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill minnas att det är 2 gummipackningar, olika storlek, som skall sitta där, ca 1 cm höga. Fick med dessa i packningssatsen när jag bytte avgaslimpa för länge sedan.

 

Red, är det inte pos 24 du söker?

Screenshot_20201125-210046_Chrome.jpg

Edited by 1stPeregrine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har efter konsultation med en som gjort samma renovering kommit fram till att de inte ska vara några gummipackningar där. Har kanske varit från början. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Vill minnas att det är 2 gummipackningar, olika storlek, som skall sitta där, ca 1 cm höga. Fick med dessa i packningssatsen när jag bytte avgaslimpa för länge sedan.

Snygg båt du har. Ser ut som Nimbus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy