Powerpenta 1 Posted July 26, 2020 Nån som vet vad det är för motor? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pilletant447 71 Posted July 26, 2020 En V8. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
animap 39 Posted July 26, 2020 Ja, Volvo Penta V8, 5.0L bensinare? Sjövattenkyld. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 2,115 Posted July 27, 2020 9 timmar sedan skrev animap: Ja, Volvo Penta V8, 5.0L bensinare? Sjövattenkyld. Står det inte "OMC" på "grejerna" på motorns sidor? (är det knän eller bockhorn?) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 467 Posted July 27, 2020 Det där är ingen ren VolvoPenta, vad jag vet har VP inte använt den utformningen på avgasknän. Som @Georg_Ohm skriver, troligen till en del OMC maskin. Men känner inte igen OMC på ventilkåporna. Skulle tro att det är ett hopplock, sitter det ett Cobra drev bakom motorn? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Powerpenta 1 Posted July 27, 2020 16 minuter sedan skrev Gelis: Det där är ingen ren VolvoPenta, vad jag vet har VP inte använt den utformningen på avgasknän. Som @Georg_Ohm skriver, troligen till en del OMC maskin. Men känner inte igen OMC på ventilkåporna. Skulle tro att det är ett hopplock, sitter det ett Cobra drev bakom motorn? Japp är ett cobra drev, ägaren säger att det är en chevrolet 350 motor, men vart osäker. Därför jag frågar bland kunniga här. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 467 Posted July 27, 2020 Jo det är en GM (Cheva) motor i grunden. VolvoPenta, Mercruiser etc etc använder GM som basmotorer med några få undantag Quote Share this post Link to post Share on other sites
Powerpenta 1 Posted July 27, 2020 Ok jag förstår. Cobra drev då, är det bra grejor? Lätt att få tag i delar? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 467 Posted July 27, 2020 Tyvärr så är det inga jättebra drev, med lite reservation skulle jag nog säga. Har man ordning på växelwirar och rätt justerad densamma så håller det nog. Reservdelar finns bla på drev.se Quote Share this post Link to post Share on other sites
Eld- 379 Posted July 27, 2020 2 timmar sedan skrev Gelis: Tyvärr så är det inga jättebra drev, med lite reservation skulle jag nog säga. Har man ordning på växelwirar och rätt justerad densamma så håller det nog. Reservdelar finns bla på drev.se Beror lite på vilket Cobradrev det är. Till vissa är det svårt att hitta reservdelar eller att det är ohemult dyrt. Det finns adapers för Mercruiser Alpha om man skulle bli tvungen att byta drev. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Powerpenta 1 Posted July 28, 2020 Ok, så man ska passa sig att köpa en båt med den motorn och drev? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Faderullan 453 Posted July 28, 2020 (edited) Motorn i sig är en av världens flest tillverkade. Skall du ha en bensinare med lite större effekt är det nog den motorn som dominerar oberoende av vilket märke som står på luftrenaren. Den har funnits i bilar och båtar i fem decennier. Blocket har tillverkats i ett otal versioner av cylindervolym och effektnivåer. Att hitta delar och kunskap om den är enkelt. På grund av Volvo Pentas dominans i Norden och speciellt i Sverige ses Cobradreven lite som en udda fågel häromkring. Det brukar betyda att det är svårare att hitta kunniga reparatörer. Ute i världen är Cobradreven minst lika vanliga som VP. Kan man lite engelska är info och bra reparationsråd och delar enkla att hitta. Edited July 28, 2020 by Faderullan Quote Share this post Link to post Share on other sites
Powerpenta 1 Posted July 28, 2020 Ok. Vad betingar en four winns 215 från slutet på -80 med den motor och drev för värde. Bpten i sig verkar vara i bra skick. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 467 Posted July 28, 2020 Man ska ha på det klara att VolvoPenta köpte upp OMC:s drevtillverkning och gjorde om växelfunktionen så det säger väl en hel del om att just växelkonstruktionen var den svaga länken. Men i övrigt ett bra drev, tror VP använder det än idag. Vad just ditt exempel av båt är värd går inte att säga, inte utan bilder och knappt ens med bilder. Värdet på en vara är ju just vad köparen är beredd att betala. Du får nog googla runt lite och se var priserna ligger både i Sverige och utomlands. Såg en på Blocket 140000 kr åt helsike för dyr i mina ögon men kanske helt ok för någon annan. Quote Share this post Link to post Share on other sites
johan_sjobjorn 46 Posted July 29, 2020 2020-07-28 vid 13:29 skrev Gelis: Man ska ha på det klara att VolvoPenta köpte upp OMC:s drevtillverkning och gjorde om växelfunktionen så det säger väl en hel del om att just växelkonstruktionen var den svaga länken. Men i övrigt ett bra drev, tror VP använder det än idag. Vad just ditt exempel av båt är värd går inte att säga, inte utan bilder och knappt ens med bilder. Värdet på en vara är ju just vad köparen är beredd att betala. Du får nog googla runt lite och se var priserna ligger både i Sverige och utomlands. Såg en på Blocket 140000 kr åt helsike för dyr i mina ögon men kanske helt ok för någon annan. kolla alterspegel och stringers så att båten inte är vattensjuk. Om det är om så se till att du har budget över för att reparera - drivlinan är gammal och kan behöva lite kärlek . Quote Share this post Link to post Share on other sites
Powerpenta 1 Posted July 31, 2020 Det är den här båten jag är lite intresserad av: https://www.blocket.se/vi/92058235.htm Vad är stringers för nått? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gelis 467 Posted July 31, 2020 Stringers är balkarna som går längdsmed botten och en bit upp på akterspegeln, dvs förstärkningar. Motorn är fastskruvad på dessa. Dessa är gjorda av en kärna av plywood och ytterhölje av plast. Kommer det in fukt/vatten så ruttnar plyfan och en svaghet uppstår i konstruktionen. Detta är lika med akterspeglns uppbyggnad. Quote Share this post Link to post Share on other sites
johan_sjobjorn 46 Posted July 31, 2020 7 minuter sedan skrev Gelis: Stringers är balkarna som går längdsmed botten och en bit upp på akterspegeln, dvs förstärkningar. Motorn är fastskruvad på dessa. Dessa är gjorda av en kärna av plywood och ytterhölje av plast. Kommer det in fukt/vatten så ruttnar plyfan och en svaghet uppstår i konstruktionen. Detta är lika med akterspeglns uppbyggnad. Om det skulle vara så att du köper en vattensjuk båt är det en massiv arbetsinsats att åtgärda. Det är svårt att motivera på en båt för i runda slängar 100.000 kr då båtens värde knappast ökar dramatiskt. Undantaget är om du får tag på en "klassiker" till lågt pris som kan betinga ett högt värde om skicket är utmärkt. Här kan du få en inblick i arbetet med att åtgärda en vattensjuk båt. Visst, har man ett garage, kunskap och alla verktyg samt massor av fritid - varför inte.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Powerpenta 1 Posted July 31, 2020 Hur kollar man om båten är vattenskadad då, måste ju riva halva båten känns det som, säkert inget som säljaren är intresserad av att göra. Quote Share this post Link to post Share on other sites
johan_sjobjorn 46 Posted July 31, 2020 7 minuter sedan skrev Powerpenta: Hur kollar man om båten är vattenskadad då, måste ju riva halva båten känns det som, säkert inget som säljaren är intresserad av att göra. Fuktmätare (Kan vara till nytta i hemmet också ) finns bla på biltema m.f läs på om hur du skall använda den på en båt innan så du vet hur man går tillväga. Dock måste nog båten ligga på land och därmed vara ”torr” ifall det skall fungera. Quote Share this post Link to post Share on other sites