Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
skippeer

Pumpblåsa på retur för avluftning?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en VP D2-55 A som jag skulle avlufta förra året efter planerat byte av grovfilter (CAV).

Fyllde inte filtret med diesel.

Tryckte på den manuella spaken på motorns matarpump många ggr, tyckte inte att det kom något bränsle. Tänkte då att jag får köra startmotorn en stund, det var inga problem utan motorn kom igång (detaljerna är idag lite suddiga 12 månader senare).

 

Har för mig att jag läst om någon som satt en blåspump på returen, sökt på nätet utan framgång.

Är det en bra lösning att enkelt och säkert kunna avlufta i en stressig situation (oplanerat filterbyte pga driftstopp)?

19AE7EC0-0C43-452A-9AAE-0451E2579F12.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Byt ut det eländiga CAV filtret mot ett Racor filter så behöver du inte lufta vid filterbyte. Viktigt att kunna byta filtret snabbt om det skulle gå tätt på sjön i kritiskt läge.

Hälsningar Ove 

 

1232031093_Racor500FG.jpg.4cae417feaedb85c48faa94565102af7.jpg

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har funderat på det (Racor filter) och läst på vad som gäller avseende glas vs CE märkning och likaså vad som gäller med en metall "skål" underkant filter. 

 

Är det 500 FG Turbine filter som är lämplig för en 55 hkr diesel?

 

Enkelt att byta medges, man behöver då ha en flaska med diesel för att toppa i Racor filtret

 

Just nu sitter jag på ett litet lager med CAV filter efter att ha fyndat då Albin Motor hade utförsäljning inför sin flytt...har lite skotsk blod i ådrorna.

Trots allt kanske läge att göra ett byte i höst.

 

När jag googlat så kan jag läsa att det är fler som haft problem att manuellt pumpa fram så grundfrågan kvarstår om det är smart med en pumpblåsa på returen eller hål i huvudet😕

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är inte nödvändigt i ett krisläge fylla upp med diesel bara nivån står över in och utlopp. Vid normalt byte skall man fylla upp annars utnyttjar man inte hela filtrets kapacitet. Att matarpumpen inte fungerar kan bero på att den står på en kam, rotera motorn ett halvt varv så kan det fungera. Jag har själv en D2 55 och Racor 500 10 micron och byter Racor filtret en gång per år, troligen onödigt tätt, filtret på motorn byts väldigt sällan. Många har satt på en gummiblåsa och det fungerar bra, jag har inget problem då jag inte behöver lufta.  Viktigt dock att inte glömma stänga kranen mot tanken vid filterbyte och öppna efteråt.

Hälsningar Ove 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en tidigare båt hade jag vev, Yanmar YSE12G, och då gick det lätt att veva fram....

 

På en VP D2-55 har jag inte listat ut hur man manuellt kan ändra på kamläget, är det att snabbt trycka på startknappen och hålla tummarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt en kanske jätte dum fråga men varför f-n skulle man sätta pumpblåsan på returen?

Jag har installerat pumpblåsan eller elpumpen mellan tank och förfiltret. Detta i anledning av att förfiltret, bränslefiltret, bränslepumpen och många andra små kaviteter inte avluftas vid sug!

Installera en liten el-bränslepump mellan tank och förfilter som du aktiverar vid avluftning.

Detta garanterar att avluftningen lyckas förutsatt att ditt CAV-filter är av rätt typ dvs att luftskruven är högst upp så att kaviteten blir tom på luft.

Bränslepumpen bör också vara av rätt typ. Den får inte ha hög resistans då motorns egen pump sköter matningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En gång har jag försökt att manuellt pumpa  och pumpa och pumpa fram diesel  för att avlufta, kanske stod kamen i fel vinkel. Motorn kom igång då jag körde startmotorn, hurra.

 

Varje koppling på kedjan från tank till spridaren är en risk till läckage dvs driftstörning så därför lät det bra då jag läste på nätet om en båtägare som satte pumpblåsan på returen men nu finner jag inte det inlägget så därför ville jag dubbelkolla med mer motorkunniga på MG.

 

Lutar åt att glömma sugning på returen för att fylla för/finfilter efter planerat/oplanerat byte.

 

Racor 500 FG filter + 1 liters flaska med diesel ligger i linje med KISS

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev skippeer:

Lutar åt att glömma sugning på returen för att fylla för/finfilter efter planerat/oplanerat byte.

Sugning på returen resulterar ju till att suget sker över högsta punkt. resultatet är ju då att finfilter och förfilter har ett negativt tryck i förhållande till atmosfärstrycket. Öppnar du nu filtrets luftskruv så slurpas luften in, inte ut... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte båda filterna idag. Racorfiltret och finfiltret på motorn, det stod litat diesel i racorfiltret, men jag fyllde ingenting i det andra. Startade motorn och den gick på tomgång i några minuter, jag var nöjd med det, men undrar när jag läser denna tråden om jag får problem i morgon då motorns startar nästa gång och skall driva båten förbi släckta fyrar och omärkta grund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man låter blir att öppna någon luftskruv och pumpar glatt på retursidan kanske det kunde funka....jag droppar tankarna med en pumpblåsa på returen.

 

På videon var budskapet att om halva Racor filtret står i diesel kommer den övre torra halvan inte att användas.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I filmen fyller han upp filtret manuellt men det förutsätter att kranen mellan tank och filter är stängd!. Racor filtret har en rätt stor kavitet över nivån av inlet/outlet anslutningarna vilket gör att denna teknik (med just Racor) kan vara ok, men inte optimal. Samma teknik kan inte tillämpas på ett CAV-filter (eller CAV-kopior) vilka är de vanligaste i våra båtar. Följden är den att efter filterbyte eller/och vattentömning kommer det alltid att finnas luft i filter kåpan och dessutom har i allmänhet en del bränsle runnit ut ur slangen som går vidare mot motorn.

Om du nu pumpar glatt på retursidan får du alldeles riktigt luft att bytas mot bränsle på alla ställen som ligger under eller vid punkten för vidare-flödet men i tex ett CAV-filter (eller i den mekaniska bränslepumpen) blir det en betydande luftmängd som inte kan avluftas med negativt tryck. Dra nu please konklusionen, du kan inte avlufta ett förfilter från returen!  (i allmänhet inte med motorns mekaniska pump eller med motorgång heller). Luften ligger kvar i de högre kaviteterna och väntar på mörkt väder, hård vind och grov sjö då krängningar ger luften möjlighet att gå vidare till högtryckssystemet där för vissa motorer några kubik millimeter är tillräckligt för att sätta hjärtat i halsgropen pga att motorn ger upp i kritiskt läge.

Racor filtret ger mera förlåtelse för inadekvat luftning pga att luftfickan ligger så högt över in/ut nipplarna men CAV-typen är långt känsligare. Dessutom finns CAV-typ vars luftskruv är applicerad så att full avluftning inte kan ske. Kolla!

Summa summarum, inadekvat avluftning är av de vanligaste orsakerna till start och gång störning (gamla läkande slangar eller anslutningar/packningar likaså). Kom ihåg att allting mellan tank och bränslepump har ett negativt tryck under motorgång.

Mitt förslag är installera en elektrisk bränslepump mellan tank och filter. Kör pumpen vid avluftning och öppna luftskruvarna i vanlig ordning enligt instruktionsboken. Vid misstanke av läckage, kör pumpen el längre stund och sök efter dieselfukt.

En billighetslösning är en pumpblåsa. Akta er bara för billiga dylika. Av att känt företags blåsor läckte 2 av 6.

El-pumpen bör vara av en typ som inte ger högt motstånd när den är passiv...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får köpa Racor 500 FG tex från Diesel Power,

FörFiltret sitter inte i motorrummet utan 1 meter akter om det ovanför tanken i överkant kölsvin.

Är det okay med glaskopp på en CE märkt båt? (Minnet är kort)

image.jpeg.2629b102567ff7934ed9c9a2adcb1214.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är allt jag kan hitta gällande bränslefilter/vattenavskiljare: 

Bränslefilter
Bensinbränslesystem ska ha ett bränslefilter. Filtret kan vara monterat på motorn.
Dieselbränslesystem ska ha minst ett bränslefilter och en vattenavskiljare. Filtren kan
bestå av en kombinerad enhet.
Varje filter ska vara fast monterat på motorn eller skrovkonstruktionen.
Bränslefilter eller vattenavskiljare som är brandtestade enligt EN ISO 7840, bilaga A,
ska vara märkt med följande information:
· Tillverkarens namn eller varumärke.
· ISO10088, brandsäker (fire resistant).
· Det bränsleprodukten är avsedd för.

 

ce-handboken-om-fritidsbatsdirektivets-tillampning.pdf

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Racor är oslagbara, och de finns med aluminiumunderdel också.

Helst ska man inte ha pumpen innan filtret, filtret får svårare att skilja av vattenföroreningarna då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-11 vid 12:24 skrev Gripen72:

Racor är oslagbara, och de finns med aluminiumunderdel också.

Helst ska man inte ha pumpen innan filtret, filtret får svårare att skilja av vattenföroreningarna då.

Kan du förklara fenomenet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte flödet samma, både före och efter filtret? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, flödet är det samma före och efter filtret, men en pump finfördelar vattnet i drivmedlet som därmed blir svårare att skilja av. 

Bilden är på en filterhållare i Racors turbin-serie, på dem är det inte själva pappersfiltret som hindrar vattnet att passera, det är den koniska detaljen som man ser genom plastkoppen, och ju större vattendropparna är desto lättare är det att fånga upp dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn har börjat gå ojämnt vid start med tomgång (700 rpm), går jämnt om jag höjer gasen och även automatiskt när motorn har hostat en 30-60 sekunder.

Tänkte att det kanske beror på igensatta filter, bytte VP CAV grov filter image.png.22a955b95771ab890f2a0188ec479f9f.png

och finfilter, luftningen var inte rolig att göra trots att jag gjorde den i lugn och ro vid hemmabryggan. Ute på böljan den blå med kulingvindar hade det varit ett h.....e.

 

Ovanstående plus reklam med 15% rabatt på Racor filter triggade tankarna på byte av grovfilter innan nästa säsong.

 

Nu råkade jag finna inlägg på nätet om att amerikanska båtkrav kräver brandskydd av eventuell plastkopp och plastdetaljer (kranar, Y kopplingar) är no no no

 

https://www.passagemaker.com/channels/primary-fuel-filters

 

ABYC H-33.5.6
All individual components of the fuel system, as installed in the boat, shall be capable of withstanding a two-and-a-half-minute exposure to free burning fuel (N-Heptane), or No. 2 diesel fuel without leakage, when tested in accordance with Title 33 CFR, Section 183.590, “Fire test.”

Exceptions:
1. Portions of fuel distribution systems located outside the engine compartment if a break at any point in this system will result in the discharge of no more than 5 ounces of fuel in two and a half minutes, including fuel that may drain from the engine.

2. Self-draining fill and vent pipes located in a separate compartment from the engine compartment.

3. Fill and vent external fittings.

4. Clips and straps not essential for anti-siphon protection required by this standard.

 

Mitt nuvarande VP CAV filter lär vara ABYC compliant men byter jag till Racor bör det vara 500 MA modellen som uppfyller ABYC.

 

CE Båtdirektiv

Bränslefilter eller vattenavskiljare som är brandtestade enligt EN ISO 7840, bilaga A,
ska vara märkt med följande information:
· Tillverkarens namn eller varumärke.
· ISO10088, brandsäker (fire resistant).

 

Det filter som många pratar om är Racor 500 FG och många butiker säljer det men FG är inte ABYC compliant. Det som jag funnit på nätet är att Racor 500MA uppfyller ISO 1088.


#
All VETUS Spin-on filters meet the CE (ISO 1088) and ABYC requirements (relating to installation in the engine room) and have withstand a fire test of 2,5 minutes.

 

#

Som vanligt när man börjar gräva ned sig i detaljer, allting är komplext:-)

 

Vad gäller om man vill uppfylla CE kraven? Racor 500 FG verkar gå bort!

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker bil med cav pump och cav filter med något gammal läckande handpump , vid luftning eller säsong stopp:  plattan i mattan och något pumptag så motstånd känns och åter något pumptag när  den känns mjuk och motorn tappar varvet pga av luft. Det är inge mysterium med luftning, den försvinner tillbaks via returen med överskotts soppan.  Hänger man på för mycket saker på tex returen finns risk att tex returslangar släpper spricker vid spridare mm, eller om det görs på tillopp finns alltid risken för ökat motstånd eller en ny läckkälla.  

Redigerad av Eile
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller dieselfilter i fritidsbåt enligt CE kraven, kan det vara så att:

  • dieselfilter monterat i motorrummet skall uppfylla brandkraven i EN ISO 7840
  • dieselfilter monterat utanför motorrummet tex i mitt fall 1,5 m från motorrummet behöver inte uppfylla EN ISO 7840

 

Ovanstående antagande/killgissning bygger på nedanstående rader i CE handboken

"Varje komponent i bränslesystemet som installeras i motorrummet (till exempel filter,
vattenavskiljare) ska separat eller installerad ombord klara brandprovet i standarden
EN ISO 7840, bilaga A."

 

Stämmer mitt antagande kan Racor 500FG monteras utanför motorrummet och Racor 500MA används i motorrummet, båten är då fortfarande CE godkänd.

 

Pratat med Diesel Power om vad som gäller vid montering i motorrum och utanför, och mitt antagande ovan stämmer med deras syn men rent juridiskt vill de inte råda mig ....

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min "Short List" nu är

 

Racor 500FG10  enkel filter ca 2 800 kr

2 raka adaptrar ca 150 kr

2 slangstos/slangkoppling troligen diameter 10 mm, ca 150

Totalt ca 3 100 kr (minus höstrabatt 15%) ==>> ca 2 700 kr

 

Filterinsats ca 150 kr

 

 

Vetus 75330VTEB, dual filter ca 4 300 kr,

slangstos?

filter insats ca 510 kr
 

Fördelen med Vetus är vakummätaren (indikerar hur smutsig filterinsatsen är) och snabbt byta filter ute i grov sjö men då skall vi å andra sidan inte vara ute:-)

 

Det som talar emot Vetus är priset på filter insatserna och att de troligen inte finns i så många butiker, nätet är nog det som gäller.

 

Lutar nog mest åt Racor....

 

 

Racor 500 FG - ca 2 800 kr.PNG

Vetus 75330VETB - 4 300 kr - dual filter.PNG

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fördel med Racor är att filtret byts från ovansidan, blir betydligt mindre kladd när det är dags för filterbyte. Vill du ha en vakuummätare kan du köpa en sådan lös och komplettera installationen med. Dubbla Racor likt den från Vetus finns ju också, men den kostar som en månadslön😰

635B7FDF-608A-4728-A52F-A94A2D4D03E1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Väljer du Racor, se till att köpa till dräneringsventiler till botten av filterhållarna, original sitter det bara en vanlig plugg där.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, dubbla Racor filter med vakuummätare hade varit läckert men jag droppade det från min lista pga inköpspriset.

Racor filtret skall även ha en kula som funkar lite som backventil.

 

Dräneringskran tipset var perfekt, tack för det.

 

#

Beskrivning av storrengöring av 500 FG

https://pbase.com/mainecruising/rebuilding_a_racor_&page=1

Redigerad av skippeer
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I höstas blev det inget köp för jag funderar på/mäter var jag kan montera Racor 500FG filtret som är högre än det befintliga VP filtret (CAV/DELPHI 296).
Tänkte montera en vakuummätare för att ha kontroll på filtrets status.

 

Eftersom det finns risk att behöva byta filter ute till havs och då troligen med stora vågor så gäller det att processen på filterbyte och blödning går så snabbt som möjligt.

Idag råkade jag se att senare modeller av D2-55 har en pump som sitter på finfilterkonsolen (vår D2-55A saknar pump på finfilterkonsolen), inte gratis men kan man slippa sjösjuka nere i motorrummet så kan det vara värt det.

Penta's pris är 1 752 kr inkl moms (parts2engines blir inte billigare vad jag kan se 163 pund plus frakt och kanske tull. SVB ca 179 Euro inkl frakt).

 

image.png.d49820b74239039f72c1f3b2f7ef5be1.png

image.png.071f0990c5282cd1b4d9ce261ce167be.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...