Jump to content
Wednesday 23 June 2021
Sign in to follow this  
rool

Erfarenhet av försäkringsärende vid grundstötning

Recommended Posts

Förra året gick jag på så skäddan samt propellern fick skador. Anmälde detta till Försäkringsbolaget men gjorde inget åt det just då eftersom det inte påverkade något vad jag kunde uppleva.

nu har jag ett missljud vilket misstänks kan vara knutarna eller något i drevet, min fundering är om detta kan vara till följd av grundstötningen förra året och om

man kan ”ta upp ärendet” igen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utan att veta mera om vad som hände är det svårt att gissa något, men det är inte uteslutet att skadan som inte åtgärdades kan vara orsaken.

 

Det kan också vara vanligt slitage, vet inte något om ålder, drifttid, mm.

 

Det är nog bara ditt försäkringsbolag som kan svara på din fråga om du inte berättar mera...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är 2st Mercruiser 4.3 MPI med Alpha One-drev.

Endast styrbord sida som har detta missljud, och hörs ännu mer när jag tiltar upp drevet.

Enligt ”sakkunnig” person som lyssnat är det mest troligt knutarna, och jag får dessutom in vatten i motorutrymmet (små mängder dock)

Så jag är ju osäker på om jag vågar köra med den motorn överhuvudtaget och om jag skall kontakta Svenska Sjö och diskutera.

Mest intresserad att veta om detta överhuvudtaget kunnat uppstå till följd av grundstötningen.

 

motorn är från 2003, ca 800 timmar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om inte skadan reglerades förra året i samband med olyckan borde du kunna göra det nu.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte troligt att knutana skadas vid grundstötning. I varje fall inte så länge drevet fortfarande snurrar efter grundstötningen. 

 

Det låter mer som om du fått en läcka på knutbälgen så att knutarna gått i vatten och blivit skadade av det. 

 

Tar du loss dreven varje vinter och inspekterar? Det är så man kan hitta småläckor i tid innan mer blir förstört.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har endast haft båten 2 år och aldrig plockat bort dreven...

Om det är som du skriver, ger detta med sig ett litet ”gnisslande” ljud då, nästan som en rem som låter illa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är en följdskada orsakad av den första olyckan så är det tveksamt om du får ersättning fullt ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev rool:

gnisslande” ljud då, nästan som en rem som låter illa?

Det kan vara generatoremen som låter när du kör tiltmotorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är rätt säker på att det inte är det eftersom det låter direkt när jag startar motorn, och ljudet blir tydligare efter att jag tiltat upp drevet.

tro mig, önskar att det var generatorremmen bara😆😋😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frågan är, om det nu är knutarna pga att knutnälgen är dålig, kan det förvärras av att köra då innan reparation?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev rool:

Frågan är, om det nu är knutarna pga att knutnälgen är dålig, kan det förvärras av att köra då innan reparation?

Om knutarna redan är dåliga ska de ju ändå bytas. En knut skulle möjligen kunna haverera fullständigt så att den hoppar isär och slår sönder det som är runtomkring.  Kanske även river sönder bälgen. Jag har varit med om det på en bil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misstänker att detta inte skulle vara bra om det hände under körning?

Jag har nämligen tänkt fixa detta i höst när jag tar upp båten då jag inte har möjlighet att anlita någon innan jag får upp båten, ingen trailer som jag kan dra upp den på tybärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det vore väldigt obra om det hände under körning men det är inte troligt att det komner hända. Det skulle låta väldigt mycket mer än lite gnissel om det skulje vara på gång.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. Jag får vara uppmärksam på ljudet om det blir värre och får riva i höst och kolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade utan att tveka åkt raka vägen till ett varv och bett om en inspektion givet historiken

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innan det förvärras menar du, eller för att få veta exakt vad felet är?

kör nog helst bara på 1 motor fram tills jag får någon som

kan kolla på detta känner jag....

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev rool:

Innan det förvärras menar du, eller för att få veta exakt vad felet är?

kör nog helst bara på 1 motor fram tills jag får någon som

kan kolla på detta känner jag....

Både och. Det är lite oklart exakt vad skadorna från grundstötningen medförde. Och nu har du något som inte står rätt till (oavsett orsak). Sånt här kan ju bli så jäkla dyrt om det rasar så bättre att vara säker. Det hade jag i alla fall gjort

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De flesta försäkringsbolag har villkorsskrivningar i stil med att skador måste repareras så snart att inte följdskador uppstår. 
 

Om du backar in i en gråsugga med bilen, så täcker vagnskadeförsäkringen det. Om du väntar ett halvår med att åka till verkstad och det börjar rosta i skadan, så täcker inte försäkringen rostlagningen. Ungefär så.

 

Samma skrivningar finns på så gott som alla försäkringar, så om det är en följdskada för att du inte gjort vid den första skadan så finns en risk för nedsatt ersättning.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har en uppfattning om tidsåtgång för en erfaren att lossa drev, byta knut och montera tillbaka?

har fått tag på en firma som kan hjälpa mig men dom kan inte ge mig ett kostnadsförslag.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns väl ingen firma i nuläget som lämnar kostnadsförslag.

De har ju orderböckerna fulltecknade.

Man får nog vara tacksam om det är någon som tar sig an jobbet.

Annars får du nog vänta tills jul.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle i första hand vara bekymrad över vattenläckaget och torrsätta så snart som möjligt i och med att bälgens kondition är högst oklar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har en uppfattning om tidsåtgång för en erfaren att lossa drev, byta knut och montera tillbaka?

har fått tag på en firma som kan hjälpa mig men dom kan inte ge mig ett kostnadsförslag.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev rool:

Någon som har en uppfattning om tidsåtgång för en erfaren att lossa drev, byta knut och montera tillbaka?

har fått tag på en firma som kan hjälpa mig men dom kan inte ge mig ett kostnadsförslag.....

Kör på det om du vill använda båten mer i år.

Jag har ingen aning om tidsåtgång egentligen, men en gissning utifrån vad jag hört är generellt när det gäller drevreparationer är att arbetet kostar 15- till 30- tusen kronor plus material.

 

Tillägg: Det borde vara flera erfarna personer här på MG som kan ge dig bättre information.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag antar t bälgen och knutarna hänger ihop på något sätt, eller?

om knutarna blivit dåliga pga att bälgen är dålig?

Eller finns det flera scenarion till varför knutarna låter illa?

hursomhelst så måste jag ju upp med båten och fixa det...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knuten överför kraften från motorn till drevet genom akterspegeln, och för att hela havet inte ska komma in i maskinrummet så sitter det en gummibälg runt denna. Knuten slits oavsett om den får vatten på sig eller ej, men med vattenläckage går det snabbare att köra ner den.

Eftersom du inte vet konditionen på din bälg skulle jag råda dig att inte tilta upp drevet när båten ligger i sjön, det blir en onödig belastning för bälgen som kan resultera i ökat läckage.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bälgbyte på Alpha tar fyra timmar för ett proffs eller åtta timmar för en amatör med rätt verktyg. Dvs när båten redan står på land. Knutbyte borde ta ytterligare någon timme. Kostnad för delar och resa tillkommer. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för era svar!

jag har en kille med egen firma som kan hjälpa mig, 459kr/timme ex moms så då blir det lite enklare att räkna ut ca pris.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev rool:

Tack för era svar!

jag har en kille med egen firma som kan hjälpa mig, 459kr/timme ex moms så då blir det lite enklare att räkna ut ca pris.

Bra pris, jag hade säkert fått betala 1000:- kr/h och fått jobbet utfört i november.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok tack för svar, då vet jag att jag dessutom fått bra pris iaf 😀👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev rool:

Ok tack för svar, då vet jag att jag dessutom fått bra pris iaf 😀👍

Som stockholmare med höga priser på det mesta tycker jag det låter bra...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy