Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Anderssonbjork

Lohi 410 Med Johnson 70hk

Rekommendera Poster

Hej! Har nyss köpt mig en mindre styrpulpet med en 70 hästars Johnson från 1980 på. Är rätt ny på det här med båtar så ni får gärna hjälpa mig. Om det nu är en lohi 410 som säljaren sa att det var, så hittar jag att den är rekommenderad till motor på 20-30hk? Det står ingenting på båten, inte ens märke. Hur tror ni det håller i längden med en så mycket för stor motor? 
Pga att den blir så baktung hade den problem att plana ut om jag körde den själv innan, satte på trimfenor och då vart det mycket bättre! MEN när jag ska dra vattenskidor bakom planar den inte heller speciellt lätt, jag måste ha en person till fram i fören annars åker den bara och motar med fören upp.. Hur tror ni jag kan lösa detta? Förutom att sätta på mindre motor? 
Tacksam för alla svar! 
/ Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta låter heltokigt med en så stor motor på den båten.

Även om de flesta akterspeglar är överdimensionerade så frestar det med en motor som väger tre ggr så mycket som den tillåtna. 
Sen är säkert riggen för lång för den akterspegeln även om du har kort rigg.

Ta en bild där man ser motor och akterspegel ifrån sidan.

Vidare tror jag att en sådan motor inte trivs med trimfena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den motorn borde den båten flyga upp i plan på nolltid och nå en toppfart som inte beror på båten utan på vad föraren har mellan öronen. Några extra trimfenor borde inte behövas. Frågan är om motorn går dom den skall? Går den på alla tre cylindrar?

Halva effekten borde för övrigt vara mer än väl för den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar! Jag kollade hur motorn satt mot kölen och kavitationsplattan eller vad den heter ligger nästan exakt i linje med kölen när motorn är i innersta trimhålet. Vilket jag läste mig till att den borde göra? Tar bild när jag kommer hem från jobbet imorn.
Ja motorn går som den ska på alla tre cyllar, dock hade förra ägaren satt på en propeller som jag fattade skulle vara ”högre utväxlad” så att den inte drog lika mycket bensin. Problemet utan trimfenorna är att den gräver ner sig nått så jävulskt till en början vid gaspådrag, sen går den ju upp i plan efter ett tag när man fått upp hastigheten. Efter montering av trimfenorna så planar den i stort sett direkt med bara mig själv bak i båten. Dock beter den sig ungefär lika när jag ska åka vattenskidor efter med trimfenorna på, som den gör när fenorna är av och jag inte ska dra skidor.

Hur menar du Jorgen01 att motorn inte trivs med trimfenor? 

Redigerad av Anderssonbjork

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

En sådan stor motor och med den fart som båten skall få upp, så är trimfenan till nackdel.

Trimfena är något som någon hittat på för att tjäna lite extra pengar på nybörjare.

Fenan kan möjligen göra nytta på någon sexhästarsmotor monterad på halvrund akterspegel.

Försök istället att ändra riggvinkel, om inte minnet sviker mig finns det en pinne som går att flytta.

Sen tillhör det att man med gammal teknik får flytta lasten fram och tillbaka beroende på vilket gångläge man önskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Ja jag har provat flytta ut motorn med den pinnen men jag tycker nog att det blir aningens sämre.. Ja precis har man en passagerare fram i båten går det ju fint. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade för många år sedan en Lohi 425 med en 35Hk Evinrude. Det båten gick väldigt bra i sjön, och blev betydligt bättre med trimfenor, då den planade snabbare . Jag drog dock aldrig vattenskidåkare med den.
Jag hävdar att sådana trimfenor kan göra god nytta, men kanske inte är till hjälp på alla typer av båtar och båt/motorkonfigurationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det funkar bra med trimfenorna tycker jag, fast skulle vara kul att veta om det går att ändra på nått så den planar lättare när man drar skidor. 
Tog några bilder igår.

0DA5774A-5AE7-414A-9B6C-D05CDDE5173B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galet stor motor på den lilla båten😀. Ända sättet är nog att ha en eller två passagerare som motvikt längst fram i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn verkligen på 70 hk eller har någon satt dit en 70 kåpa på en betydligt mindre motor?

 

För det första så är 70 hk åt helvete för mycket på en 4 meter lång båt, men dessutom så tycker jag att motorn på bilden ser för liten och smidig ut för att vara så stor som 70 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Är motorn verkligen på 70 hk eller har någon satt dit en 70 kåpa på en betydligt mindre motor?

 

För det första så är 70 hk åt helvete för mycket på en 4 meter lång båt, men dessutom så tycker jag att motorn på bilden ser för liten och smidig ut för att vara så stor som 70 hk.

Ja det knepet minns jag, att byta motorkåpa, hur var det nu? Upp till 35Hk (40hk?) var motorerna tvåcylindriga? Sedan trecylindriga upp till 90hk, stämmer det eller minns jag fel?
Det skall väl även framgå av typskylten på stativet vad det är för motoreffekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Montera på trimtabs på skrovet så har du löst problemet med att ta dig över planingströskeln. Jag monterade på sådana på min förra båt som var 5.2m lång och det gav en helt annan karaktär på båten vid acceleration samt hjälpte till att trycka ner fören i hastigheter mellan 5-15 knop. Nu har jag en 7m båt med trimplan vilket så klart är ännu bättre, men lite överkurs på en så liten båt. Om akterspegeln har hållit hittills så är det bara köra vidare med 70hk motorn, det låter som rätt effekt för båten! 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jo det är nog 70hästarn, modellbeteckningen är J70ELCSA - 3 cylindrig.

Okej! Är ju värt att prova trimtabs då iaf, aktern verkar ju hålla.. Den här motorn hade suttit på ifjol också, innan det var det en 60 hästare på tydligen, så den verkar vara rejält byggd. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

50 hästare två cyl

65 sedermera 70 tre cyl

85 sedermera 90 tre cyl

Motorn på bilden tre cyl 65eller 70 hk
Ta sen bort fenorna innan motorns kompisar ser dem.

Han kommer att bli utskrattad.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...