Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Anderssonbjork

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Anderssonbjork

  • Placering
    Kadett
  1. Tjena! Har nyss köpt en gammal skibsplast mindre båt med en Suzuki DT50 på från 1981 tror jag. Kortrigg. Problemet är att den går bra på land både i tunna och med spolmuff, men så fort jag provar den i sjön så startar den knappt. Den tänder till ibland men orkar inte gå igång? Den kan vara lite svårstartad på land med men inte värre än en gammal tvåtaktare kan vara. Förgasarna är genomgångna, samt bränslepumpen. Nya tändstift & tändspole samt CDI-box.. även planat ner toppen lite för att den skilde några mm. Den har varigt in på verkstad men där provade dom bara på land också och då gick den bra? Vad kan det vara för fel? Hörde av en bekant att det var samma problem för honom med en nyare fyrtaktare, han påstig att det var en packning eller packbox uppe i riggen nånstans eller vad det heter där den hade tagit in vatten? Kan det vara något sånt problem & isåfall vart får man tag i delar? Är lite ny på detta med båtmotorer.. Tack på förhand// Oscar
  2. Tack för alla svar! Jo det är nog 70hästarn, modellbeteckningen är J70ELCSA - 3 cylindrig. Okej! Är ju värt att prova trimtabs då iaf, aktern verkar ju hålla.. Den här motorn hade suttit på ifjol också, innan det var det en 60 hästare på tydligen, så den verkar vara rejält byggd. 😊
  3. Ja det funkar bra med trimfenorna tycker jag, fast skulle vara kul att veta om det går att ändra på nått så den planar lättare när man drar skidor. Tog några bilder igår.
  4. Okej! Ja jag har provat flytta ut motorn med den pinnen men jag tycker nog att det blir aningens sämre.. Ja precis har man en passagerare fram i båten går det ju fint.
  5. Tack för svar! Jag kollade hur motorn satt mot kölen och kavitationsplattan eller vad den heter ligger nästan exakt i linje med kölen när motorn är i innersta trimhålet. Vilket jag läste mig till att den borde göra? Tar bild när jag kommer hem från jobbet imorn. Ja motorn går som den ska på alla tre cyllar, dock hade förra ägaren satt på en propeller som jag fattade skulle vara ”högre utväxlad” så att den inte drog lika mycket bensin. Problemet utan trimfenorna är att den gräver ner sig nått så jävulskt till en början vid gaspådrag, sen går den ju upp i plan efter ett tag när man fått upp hastigheten. Efter montering av trimfenorna så planar den i stort sett direkt med bara mig själv bak i båten. Dock beter den sig ungefär lika när jag ska åka vattenskidor efter med trimfenorna på, som den gör när fenorna är av och jag inte ska dra skidor. Hur menar du Jorgen01 att motorn inte trivs med trimfenor?
  6. Hej! Har nyss köpt mig en mindre styrpulpet med en 70 hästars Johnson från 1980 på. Är rätt ny på det här med båtar så ni får gärna hjälpa mig. Om det nu är en lohi 410 som säljaren sa att det var, så hittar jag att den är rekommenderad till motor på 20-30hk? Det står ingenting på båten, inte ens märke. Hur tror ni det håller i längden med en så mycket för stor motor? Pga att den blir så baktung hade den problem att plana ut om jag körde den själv innan, satte på trimfenor och då vart det mycket bättre! MEN när jag ska dra vattenskidor bakom planar den inte heller speciellt lätt, jag måste ha en person till fram i fören annars åker den bara och motar med fören upp.. Hur tror ni jag kan lösa detta? Förutom att sätta på mindre motor? Tacksam för alla svar! / Oscar
×
×
  • Skapa nytt...