Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
patrikflink

Vad är det som drar?

Rekommendera Poster

Bägge kylarna går inte vid det aktuella mätning. Inga mobiler på laddning eller några lampor, knappar som är på mm. Solceller (220 watt) inkopplade, men ingen sol just nu (kl 2230). 

 

KAN 2 usb uttag (utan laddning), batteribanksmätare, tempmätare för batterier och 2 skiljerelä dra 0,4 AMP?

 

Ingen fara, hämtar igen varje dag med solcellerna till 100%, även med en kyl på 65 liter och en frysbox på 20 liter.

 

Mest nyfiken på om det är rimligt med 0.4 AMP minus utan förbrukare.

Screenshot_20200623-224104.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter rimligt. Min Battmeter (ÅM 2010) med regulator och MT50 drar runt 0,9-1,0 vid totalt mörker. 
Jag antar att din Victron med någon regulator drar något mindre. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Jag funderar också hur det kan komma sig att min batterimätare, Victron BMv-501, visar och registrerar ca -0,3 till -0,4 A trots att ingen förbrukare är inkopplad. Idag var jag nere i båten och förvissade mig till 100% att inget annat än just batterimätaren var inkopplad. Förbrukningen visade då ca -0,3 A.

Var ute och seglade förra veckan och mätaren visade att batteriet ofta var ganska urladdat på morgonen trots solcell på 50W och laddning via generator. Vad som får mig att undra är bla att när solcellsregulatorn indikerar att batteriet är fulladdat så kan batterimätaren visa att endast 70% av kapaciteten kvarstår. Kort sagt så tvivlar jag numera på batterimätaren. För mig känns det konstigt om en batterimätare ska dra lika mycket ström som en kompressorkylbox. Tacksam för all expertis- och erfarenhetsåterkoppling :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte orimligt att batterimätaren drar 6 till 12 W tycker jag.

Vår kyl drar knappt 24 Ah per dygn så det är i samma härad.

 

Ofta har man numera dessutom några USB-uttag som drar lite ström i vila, en minneskrets till radion, kanske ett gasollarm och ett skiljerelä från BT, förutom batteritankmätaren.

 

Om jag inte minns fel ligger vi på 3 W utan batteritankmätare (som vi ännu inte valt som tillbehör).

 

Någon amper kontinuerlig belastning dygnet runt blir rätt mycket över tid.

24 Ah "dold" förbrukning per dygn kräver ungefär 25 W laddning i snitt under dagens soliga timmar för att gå jämnt ut.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev gladius:

Jag funderar också hur det kan komma sig att min batterimätare, Victron BMv-501, visar och registrerar ca -0,3 till -0,4 A trots att ingen förbrukare är inkopplad.

Bmv 501 ska dra 8mA så du har absolut något som drar ström. 
USB-uttag är nämnt men du har väl solpanel och regulator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Mitt problem är löst. Jag såg till att kontakten mellan 'mätprobarna' och shunten blev bra eller bättre och då visar mätaren 0 A i förbrukning vilket verkar stämma bättre med verkligheten då inga förbrukare är inkopplade förutom mätaren själv.

20200819_173034.jpg

Redigerad av gladius
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev gladius:

Halloj!

Mitt problem är löst. Jag såg till att kontakten mellan 'mätprobarna' och shunten blev bra eller bättre och då visar mätaren 0 A i förbrukning vilket verkar stämma bättre med verkligheten då inga förbrukare är inkopplade förutom mätaren själv.

20200819_173034.jpg

Det gäller tydligen att hålla anslutningarna i bra skick eftersom man annars kan få spänningsfall i mätslingan.

Det har jag aldrig tänkt på, men jag har ju inte heller någon batteritankmätare.

 

En dusch med vaselinsprej då och då borde hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En dusch med vaselinsprej då och då borde hjälpa.

Låter mysigt, hjälper nog mot det mesta 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Peter_K:

Låter mysigt, hjälper nog mot det mesta 🙂 

Hmm...

Kanske inte mot fett hår, men jag avsåg mer på de elektriska anslutningarna som diskuteras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte just föreslå det, kolla anslutningar m.m.

Ibland mäter de dessutom inte helt noggrant nära 0A beroende på offsetfel m.m. hos elektronikkomponenterna i instrumenten. Det är nämligen spänningar över shunten på bara runt tiotal uV (mikrovolt) som skall mätas och detekteras vid dessa låga strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små strömmar, låga spänningar... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...