Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Marquesas

Främre kölbult läcker

Rekommendera Poster

Min främsta kölbult läcker, troligen pga grundstötning (utombordaren slutade att fungera så stötte på en klippa med fören). Vibrationerna måste ha fått den främsta bulten att släppa lite. På två dygn läcker det ca 8 liter vatten. 

 

Har läst att går endast åtgärda genom att lossa hela kölen och täta om på nytt när väl på land. Dock är båten en Ohlson 22 från -69, och detta verkar vara aningen dyrt att hyra en lyftkran i en ordinarie båtklubb, eller kanske det är något som är vanligt?

 

I annat fall tänkte jag att får bli båtskroten, ifall inte någon händig vill köpa båten i höst.

 

Eller är jag helt fel ute, är det enklare att åtgärda en läckande kölbult än vad mitt inlägg ger sken av?

IMG_20200606_143137.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8/48/60=0,00277liter/minut var ju inte mycket.   Om inte muttern går att lossa och något kläma dit emellan hade jag nog chansat med rengörning med bromsrengöring  och det där tuggummiliknade tätmassan som man knådar till så härdaren aktiveras och som ska gå att täta allt med. Repair Putty Universal Loctite finns flera olika märken på detta har någon liggande som tom ska kunna gå att reparera sönder slagna oljetråg växellådor bensintankar mm.  Eller vanlig blå loctit 5926 tätade nyligen en vacumtank där svetsningen misslyckades och där vidare svetsning inte gick att komma åt med. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok!

 

Låter som något jag hade försökt att göra, om inte för alla inlägg som jag läst om ämnet tidigare!

 

När jag läste gamla inlägg (som sökte efter samma problematik) så verkade några deciliter per dygn vara katastrof, och omedelbar upptagning med slipning, kölseparering osv osv vara den enda lösningen.

 

Dock när jag rengjorde allt (för att göra det renare så klart, men även bra för att upptäcka läckan) så fann jag att det var en gummimassa just kring denna mutter. Tyckte var intressant, och tänkte redan då att kunde eventuellt vara en lagning.

 

Så låter inte helt omöjligt att är just tätning kring muttern sedan tidigare?

 

Tycker ju själv att skrotning är aningen overkill, men jag kommer inte heller att separera hela kölen, slipa, epoxy osv, bara för att få reda på nästa sommar att reparationen inte var tillräcklig (är ju inget proffs inom området).

Redigerad av Marquesas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa muttern, du behöver nog en rejäl arm, förläng med en bit rör om det behövs. Lägg en ordentlig klump av något klet under brickan och dra åt igen. Färdigt (tror jag som just gjort det)

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev trewq:

Lossa muttern, du behöver nog en rejäl arm, förläng med en bit rör om det behövs. Lägg en ordentlig klump av något klet under brickan och dra åt igen. Färdigt (tror jag som just gjort det)

Ok! För höstens upptagning i så fall! Säg gärna till ifall funkade! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan göra den reparation trewq föreslår med båten i vattnet så slipper du läckage i sommar.

 

Lossa kölen är en del jobb med, men du behöver inte några maskiner.

Jag läste om någon som lyfte båten med enkla domkrafter, men hittar inte det nu.

 

Du kan täta skarven mellan köl och kölsula utan att ta ta bort kölen.

Vi körde med vinkelslip och slipade upp en halvmånformad fördjupning (några mm djup och 3 cm hög) som vi sedan fyllde med Sikaflex.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Marquesas:

Ok! För höstens upptagning i så fall! Säg gärna till ifall funkade! :)

Varför vänta till efter upptagningen. Kölen hänger i ett flertal bultar så det är ingen risk att kölen lossnar för att du lossar på en mutter. Möjligtvis kan sipprandet öka en del under tiden du har loss muttern men det är inga stora volymer som kommer att hinna sippra in. Du behöver definitivt inte vara orolig för att båten ska sjunka medan du gör denna tätningsreparation. Du ska självklart inte börja ena dan och återvända ett antal dagar senare utan se till att ha all behövlig materiel innan du lossar muttern (skulle du stöta på problem så är det bara att återmontera muttern för att ge dig på jobbet igen när du kompletterat med det du saknade).

 

Du ska nog försöka skaffa en rejält kraftig bricka att som komplement lägga under muttern innan du drar åt igen. Dels blir det enklare att dra åt muttern, dels får du som en packning under brickan av tätningsmassan.

Redigerad av Lintott
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Varför vänta till efter upptagningen. Kölen hänger i ett flertal bultar så det är ingen risk att kölen lossnar för att du lossar på en mutter. Möjligtvis kan sipprandet öka en del under tiden du har loss muttern men det är inga stora volymer som kommer att hinna sippra in. Du behöver definitivt inte vara orolig för att båten ska sjunka medan du gör denna tätningsreparation. Du ska självklart inte börja ena dan och återvända ett antal dagar senare utan se till att ha all behövlig materiel innan du lossar muttern (skulle du stöta på problem så är det bara att återmontera muttern för att ge dig på jobbet igen när du kompletterat med det du saknade).

 

Du ska nog försöka skaffa en rejält kraftig bricka att som komplement lägga under muttern innan du drar åt igen. Dels blir det enklare att dra åt muttern, dels får du som en packning under brickan av tätningsmassan.

Så arbetsgången blir då att rengöra först allt, dra upp muttern, lägga på tätningsmassa t ex Repair putty eller Pattex (låta härda först) sedan en bricka som passar muttern för att till slut dra åt igen?

 

Ok!

 

Helt klart tjusningen med äldre skönheter, man blir bra på det man tvingas att bli bra på!

 

Tack för jättebra och tydliga anvisningar alla ni som gett förslag! Jag sätter igång så fort som möjligt, och återkopplar med en förhoppningsvis mindre läckande båt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Marquesas:

Så arbetsgången blir då att rengöra först allt, dra upp muttern, lägga på tätningsmassa t ex Repair putty eller Pattex (låta härda först) sedan en bricka som passar muttern för att till slut dra åt igen?

- - -

Nästan rätt.

 

När du skruvat loss muttern så gör du slutliga rengöringen. Att karva bort eventuellt löst material är en fördel så att det finns så lite krypsprickor som möjligt som vattnet kan krypa i efter att du tätat.Om du tycker att sipprandet blir besvärande i samband med detta moment så rensa färdigt först o tryck sedan ner tätningsmassa där det läcker som värst (båten kommer inte att sjunka!).

 

Efter att ha lagt på tätningsmassa så hade jag dragit åt muttern så att massan pressades ner i springor (t.ex. runt kölbulten)/sprickor (kan vara resultat efter grundkänningen)/läckageanledningar. När det stelnat/härdat ev lossat muttern o lagt på ytterligare ett tunt skikt och dragit åt "för kung o fosterland". Mellan dessa två moment kan du lugnt lämna båten utan att vara rädd för att den ska sjunka.

 

På det viset så får du inledningsvis sprickor/springor täta. Att avsluta med ett sista tätningslager och ordentlig åtdragning är för att kölen sedan ska sitta ordentligt fast så den inte "rickar" när du seglar och skapar nya läckage.

 

Anekdot:

I min ungdom slarvade jag o seglade rätt upp på en liten grynna. Vi öste ur en 10-litershink i minuten medan vi seglade tillbaka till hemmahamnen dit vi kom vid 2-tiden på natten. Satte mig i bilen o åkte sex mil för att hämta verktyg o tätningsmassa medan en person var kvar o öste. När jag kom tillbaka så lyfte vi en mutter i taget o la på sikaflex under brickorna. Sedan kom det bara enstaka droppar o vi kunde sova några timmar. När vi vaknat så lyfte vi o ställde båten på land med den handvevade hamnkranen som fanns, lossade muttrarna igen o kompletterade tätningen, sedan var det tätt. Jag lossade aldrig kölen för att göra om denna snabbtätning (hade kvar båten i 15 år).

 

Den första tätningsomgången skapar en kudde som tätar o den andra ser till att läckaget inte återkommer.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Marquesas:

Så arbetsgången blir då att rengöra först allt, dra upp muttern, lägga på tätningsmassa t ex Repair putty eller Pattex (låta härda först) sedan en bricka som passar muttern för att till slut dra åt igen?

 

Ok!

 

Helt klart tjusningen med äldre skönheter, man blir bra på det man tvingas att bli bra på!

 

Tack för jättebra och tydliga anvisningar alla ni som gett förslag! Jag sätter igång så fort som möjligt, och återkopplar med en förhoppningsvis mindre läckande båt!

 

Tror att du ska dra åt muttern kvickt när du lagt på något tätningsklet, vatten har en otrolig förmåga att skapa vägar att ta sig fram, trots det låga trycket,  och det är åtdragningen som pressar igen sådana vägar. Tycker det ser ut som det ligger en fyrkantbricka under muttern redan, det borde det göra.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha. Jag är lite besviken faktiskt. Nu bestämde sig båten för att sluta läcka. Den främsta muttern släpper inte igenom något nu. Inga ändringar än att jag tog bort lite kladd runt kanterna med skruvmejsel i lördags när rengjorde.

 

Ja. Får helt enkelt se under sommaren båtens humörsvängningar. Den ville väl bara bli lite rengjord.

 

 

IMG_20200608_120110.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Marquesas:

Nu bestämde sig båten för att sluta läcka. Den främsta muttern släpper inte igenom något nu. Inga ändringar än att jag tog bort lite kladd runt kanterna med skruvmejsel i lördags när rengjorde.

Lugn. Det kommer börja läcka igen, förmodligen när du helst vill slippa det. Gör som föreslagits ändå, trots att det nu verkar tätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Marquesas:

Jaha. Jag är lite besviken faktiskt. Nu bestämde sig båten för att sluta läcka. Den främsta muttern släpper inte igenom något nu. Inga ändringar än att jag tog bort lite kladd runt kanterna med skruvmejsel i lördags när rengjorde.

 

Ja. Får helt enkelt se under sommaren båtens humörsvängningar. Den ville väl bara bli lite rengjord.

Det är ju inte så stor nivåskillnad mellan vattenytan o kölbulten så trycket blir rätt litet i sprickan. Ditt petande kan ha tryckt ner något i läckan så det blivit tillfälligt tätt. Efter "denna övning" så förstår du säkert att det är helt riskfritt att förbättra tätningen med båten kvar i sjön. Men det kommer att börja droppa igen... Det kan räcka med att du seglar på en lite friskare kryss så det blir lite sidtryck på kölen.

 

Jag vet inte om du känner till Murphy, han med en lag om att allt elände kommer att inträffa när det är som mest olämpligt? Han kommer att se till att det börjar läcka igen vid något olämpligt tillfälle i sommar. Så jag skulle råda dig att fixa lite tätningsmedel redan nu och bättra på tätningen för att du ska få en bekymmersfri sommarperiod med din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Lintott:

Det är ju inte så stor nivåskillnad mellan vattenytan o kölbulten så trycket blir rätt litet i sprickan.

Så är det!

Vi har tätat ett mindre läckage med Sikaflex på ett finger som vi pressat mot det lilla läckaget så att sikan pressades in.

Det är tätt sedan flera år!

 

Med det sagt så är det väl risk att det börjar läcka igen... 😞

 

Våren 2021 när skrovet torkat upp lite så tycker jag att du ska göra som jag beskrev för att täta skarven mellan köl och kölsula. Då slipper du få in mera vatten den vägen som i värsta fall kan frysa och frostspränga. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att vattnet kommer nerifrån? Min båt läckte rätt bra efter upptagning, det visade sig bero på att när jag tagit av sprayhooden rann regnvatten framåt från ruffluckan och in. Mängden stämde med nederbörden i mm x ruffluckans yta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Murphys lag gäller definitivt. Ja, fixar skruven först med tätning utan lossning. Om ej funkar så ta loss och täta, får se hur jag bestämmer mig när sovit på saken. Fixa oavsett ordentligt i höst, och din lösning Mackey våren 2021 låter genomförbart. Vill gärna göra så små ingrepp som möjligt. 

 

Funderade om kunde vara regnvatten.  Tror faktiskt inte det, men lär se nu isf bättre när lagt fram trädinredningen. Vet dock ifs inte vad som är värre, att läcker genom ruffen eller genom kölen... :D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Marquesas:

Funderade om kunde vara regnvatten.  Tror faktiskt inte det, men lär se nu isf bättre när lagt fram trädinredningen. Vet dock ifs inte vad som är värre, att läcker genom ruffen eller genom kölen... :D

Läckage genom kölen är bättre, då vet man var det läcker och det är lätt att täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Läckage genom kölen är bättre, då vet man var det läcker och det är lätt att täta.

Var ungefär så jag tänkte...

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...