GÄ till innehÄll
tisdag 26 augusti 2025
Modesty77

vantspridare

Rekommendera Poster

Jag skulle masta pÄ snart och har lite svÄrigheter med vantspridarna.

Jag har gammaldags vantspridare utan spridarfÀste.

Stag som gÄr igenom spridare ska lÄsas fast med skruven som senare ska sÀttas i Ànden pÄ vantspridare.

Hur vÀljer man hur lÄng ifrÄn Ànden pÄ stagen ska lÄset/ skruven sitta ( sÄ att den sitter rÀtt ) och att spridare blir vinklade lÀtt uppÄt?

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu skall jag vara lite petig, men det Àr vant som gÄr genom vantspridare. Stag sitter i aktern och fören pÄ bÄten.
NÄja... nog om det...

Först, jag chansar lite hÀr, men jag fattar inte vad du menar med "spridarfÀste" i det hÀr sammanhanget; nÄgot borde hÄlla spridaren pÄ/mot masten..?

Jag har liknande lösning pÄ min bÄt (tror jag?), och det brukar synas pÄ toppvanten var den varit Ätskruvad pÄ vajern, bara att skruva pÄ samma stÀlle igen. Numer lossar jag inte ens vajern frÄn spridaren, utan tar bara bort spridaren frÄn masten med vajern kvar.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Spridaren ska ha 90° vinkel mot masten för att just ”sprida vantet” den sitter dĂ€r för att öka vinkeln mot övermasten. För att den ska fylla den funktionen (Och hĂ„lla för pĂ„frestningen) ska den vara rakt ut frĂ„n masten . Precis som Peter K skriver brukar det synas pĂ„ vajern vart den har suttit. Du behöver inte ta loss spridaren frĂ„n vajern under vinterförvaringen.

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg
11 minuter sedan skrev Janken:

Spridaren ska ha 90° vinkel mot masten för att just ”sprida vantet” den sitter dĂ€r för att öka vinkeln mot övermasten. För att den ska fylla den funktionen (Och hĂ„lla för pĂ„frestningen) ska den vara rakt ut frĂ„n masten . Precis som Peter K skriver brukar det synas pĂ„ vajern vart den har suttit. Du behöver inte ta loss spridaren frĂ„n vajern under vinterförvaringen.

Nej! Det gÄr inte att generellt sÀga 90 graders vinkel sÄvida du inte avser nedre spridaren pÄ en dubbelspridarrigg.

Spridaren ska dela vinkeln mellan övre o nedre delen av staget i lika vinklar. PÄ en enkelspridarrigg och pÄ övre spridaren pÄ en dubbelspridarrigg sÄ innebÀr det att spridaren ska peka lite uppÄt. Om spridaren stÄr rÀtt ut sÄ riskerar den att kasa nedÄt pÄ vantet, med i vÀrsta fall ett mastbrott som resultat.

• Gilla 3

Dela detta inlÀgg

LÀnk till inlÀgg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa nytt...