Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Modesty77

vantspridare

Rekommendera Poster

Jag skulle masta på snart och har lite svårigheter med vantspridarna.

Jag har gammaldags vantspridare utan spridarfäste.

 

Stag som går igenom spridare ska låsas fast med skruven som senare ska sättas i änden på vantspridare.

 

Hur väljer man hur lång ifrån änden på stagen ska låset/ skruven sitta ( så att den sitter rätt ) och att spridare blir vinklade lätt uppåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu skall jag vara lite petig, men det är vant som går genom vantspridare. Stag sitter i aktern och fören på båten.
Nåja... nog om det...


Först, jag chansar lite här, men jag fattar inte vad du menar med "spridarfäste" i det här sammanhanget; något borde hålla spridaren på/mot masten..?

Jag har liknande lösning på min båt (tror jag?), och det brukar synas på toppvanten var den varit åtskruvad på vajern, bara att skruva på samma ställe igen. Numer lossar jag inte ens vajern från spridaren, utan tar bara bort spridaren från masten med vajern kvar.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridaren ska ha 90° vinkel mot masten för att just ”sprida vantet” den sitter där för att öka vinkeln mot övermasten. För att den ska fylla den funktionen (Och hålla för påfrestningen) ska den vara rakt ut från masten . Precis som Peter K skriver brukar det synas på vajern vart den har suttit. Du behöver inte ta loss spridaren från vajern under vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Janken:

Spridaren ska ha 90° vinkel mot masten för att just ”sprida vantet” den sitter där för att öka vinkeln mot övermasten. För att den ska fylla den funktionen (Och hålla för påfrestningen) ska den vara rakt ut från masten . Precis som Peter K skriver brukar det synas på vajern vart den har suttit. Du behöver inte ta loss spridaren från vajern under vinterförvaringen.

Nej! Det går inte att generellt säga 90 graders vinkel såvida du inte avser nedre spridaren på en dubbelspridarrigg.

 

Spridaren ska dela vinkeln mellan övre o nedre delen av staget i lika vinklar. På en enkelspridarrigg och på övre spridaren på en dubbelspridarrigg så innebär det att spridaren ska peka lite uppåt. Om spridaren står rätt ut så riskerar den att kasa nedåt på vantet, med i värsta fall ett mastbrott som resultat.

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...