Jump to content
Friday 04 December 2020
Jupiter30

Många kablar till vindrutetorkarna?

Recommended Posts

Mina torkarmotorer är kopplade med två plus och två minus var. Det blir ju en väldig massa kablar det. Varför är det så, och hur i hela friden kopplar jag alla dessa till samma strömbrytare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina torkare är kopplade med 3 st (2 plus och 1 minus) via ett relä. Vet inte varför för det finns bara en hastighet och och inget intervalläge.

Har du produktnummer/modell på torkaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har det inte just nu. Men för mig så går det alltså fyra kablar in i varje motor, två plus och två minus. När jag försöker förstå varför, så kommer jag inte på något annat än att varje torkare har två motorer, en åt vardera håll så att säga. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Permanent matning till parkläget. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plus till självparkering

plus låg hastighet

plus hög hastighet

minus (endast en) Möjligen går den andra av dina minuskablar vidare till en annan torkarmotor eller någonting  annat.

 

Självparkeringen skall alltid vara inkopplad över en säkring.

Man frestas att koppla den låga och höga hastigheten via en trevägsomkopplare som sedan får spänning från samma säkring som självparkeringen. Men det blir inte riktigt bra, det funkar men i höga hastigheten rycker motorn till litet då den passerar självparkeringslägen om man kopplar så.

Roca har en speciell vridomkopplare till dessa vindrutetorkarmotorer, vill minnas att Hjertmans har den i lager. Den bör användas.

 

Att koppla ihop flera torkarmotorer kan bli lurigt då självparkeringsläget ger ström till de andra, och det går aldrig att få dem att gå i takt, så det blir konstiga effekter.

 

Om denna diskussionen fortsätter kan tänkas att jag någonstans har ett kopplingsschema för tre motorer kopplade över relän. Jag har i alla fall skrivit en hel del om detta i någon tråd någonstans här...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hittar ingen sådan omkopplare, men bör jag inte kunna dra allt via en trelägesswitch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Växlande relä är smidigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Använd en sådan här: det underlättar betydligt. 

En omkopplare off-on-on fungerar betydligt bättre en vanlig omkopplare on-off-on. Det beror på torkarmotorns elektromekaniska konstruktion. Jag vet varför men det är krångligt att förklara.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bör man ha både en sådan och ett relä, alltså? Eller är det här ett alternativ till relä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två gamla trådar om detta:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det kan du ha, på sidan 6 och 7 i beskrivningen jag länkade till finns det reläkopplingar, en vridströmställare till flera torkare, men där finns bara ett relä till den låga hastigheten beskrivet, om du vill ha även den snabbare hastigheten får du koppla in ett relä till, du ser i schemat hur det skall vara. Annars får du ha en sådan dyr vridströmställare till varje torkarmotor. Jag har tre torkare, en vridströmställare och sex relän. (Även en liten timer för intervalltorkning inkopplad till den låga hastigheten).

 

Man måste skilja torkarmotorerna åt elektriskt med relän eller dioder, för annars ställer självparkeringen i motorerna till det och släpper igenom ström till varandra och då går det nästan inte att stänga av torkarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Hoppas inte tråden är död. Har en fråga relaterat till samma ämne. Ska koppla in några gamla vindrutetorkare som ej varit kopplade i min tid. Enligt skiss på torkarna ska de kopplas enligt pdf 1.

tror ni de kan kopplas enligt pdf 2 ?

Några andra synpunkter mm.

Det som verkar vara lite ovanligt för mig är just det som nämnts tidigare, man bryter minus.

org koppling.pdf tänkt koppling.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det går väl bra att återuppliva olika trådar.

 

Ja båda kopplingarna fungerar ju, i stort sett samma koppling. 
Torkarmotorn är manövrerad på minussidan. Anledningen till det är att självparkeringen internt är kopplad till plus och den obrutna minuskopplingen.

Om du vill koppla in fler än en torkare till samma strömbrytare får du använda ett relä till varje torkare eller en kraftig diod. Tryckknappen är ju bra för ett enstaka svep, men den kan du ersätta eller komplettera med en liten timer, eller en sådan där torkarrobot som man förr i tiden kunde köpa till bilen, innan alla bilar fick intervalltorkare. Men det är lättare att finna en timer från exempelvis Wellerman.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det går väl bra att återuppliva olika trådar.

 

Ja båda kopplingarna fungerar ju, i stort sett samma koppling. 
Torkarmotorn är manövrerad på minussidan. Anledningen till det är att självparkeringen internt är kopplad till plus och den obrutna minuskopplingen.

Om du vill koppla in fler än en torkare till samma strömbrytare får du använda ett relä till varje torkare eller en kraftig diod. Tryckknappen är ju bra för ett enstaka svep, men den kan du ersätta eller komplettera med en liten timer, eller en sådan där torkarrobot som man förr i tiden kunde köpa till bilen, innan alla bilar fick intervalltorkare. Men det är lättare att finna en timer från exempelvis Wellerman.

Hej

 

Precis , tanken med tryckknappen var att få ett (1) slag.

Tänkte provisoriskt testa ena torkaren i helgen enl pdf nr 2 "tänkt koppling".  Om jag kopplar enligt PDF nr 2,  kommer inte båda torkarna att gå då utan relä eller annat ?

 

Annan fråga, har en variabel spänningsregulator. In 0 - 24V, ut 0-24V (max =in). Kommer man att kunna justera hastigheten med hjälp av den ?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Kopplade om  trenne torkare så att de startar samtidigt samt att den torkaren som är snabbast "väntar" tills de andra kommer "hem".

http://lasselundell.se/teknik.html

Provkörning innan installation i båten

relakoppling.jpg

ser komplex ut  🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev macgip:

Hej

 

Precis , tanken med tryckknappen var att få ett (1) slag.

Tänkte provisoriskt testa ena torkaren i helgen enl pdf nr 2 "tänkt koppling".  Om jag kopplar enligt PDF nr 2,  kommer inte båda torkarna att gå då utan relä eller annat ?

 

Annan fråga, har en variabel spänningsregulator. In 0 - 24V, ut 0-24V (max =in). Kommer man att kunna justera hastigheten med hjälp av den ?

 

 

Tillägg:   Utan relä kanske jag får problem pga av parkeringslägena. Undrar om jag måste köra med dubbla kontroller. enligt bif PDFdubbla kontroller.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev macgip:

Tillägg:   Utan relä kanske jag får problem pga av parkeringslägena. Undrar om jag måste köra med dubbla kontroller. enligt bif PDFdubbla kontroller.pdf

Ersätt vippströmställaren/dragströmstälaren med varsitt relä, manövrera sedan dessa relän med samma strömbrytare, då kan du manövrera torkarna med samma strömställare utan att självparkeringen i den ena motorn matar den andra och vice versa.

 

Men gör ett prov på arbetsbänken och se hur olika inkopplingar fungerar, tänk på att torkarmotorerna går långsammare i verkligheten då torkarbladets friktion mot rutan bromsar dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Tackar för detta. Tror jag förstår. Smart. Har du något tips på lämpligt relä och var man kan skaffa det.  "Arbetsbänken" är båten (fast med temporära kopplingar och litet batteri enbart inkopplat för resp funktion som testas  🙂  ) så därför är det skönt med lite hjälp innan man störtar ut dit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ersätt vippströmställaren/dragströmstälaren med varsitt relä, manövrera sedan dessa relän med samma strömbrytare, då kan du manövrera torkarna med samma strömställare utan att självparkeringen i den ena motorn matar den andra och vice versa.

 

Men gör ett prov på arbetsbänken och se hur olika inkopplingar fungerar, tänk på att torkarmotorerna går långsammare i verkligheten då torkarbladets friktion mot rutan bromsar dem.

Hej

Jo,, lovar att testa noga 🙂  .  Förstod jag rätt, se bif PDF.

relä implemention.pdf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev macgip:

Hej

Jo,, lovar att testa noga 🙂  .  Förstod jag rätt, se bif PDF.

relä implemention.pdf 102 kB · 4 downloads

 

1 timme sedan skrev Lasse-L:

Glöm inte diod över reläspolen. 

Ja det bör fungera. En diod med ”pilen” mot minus över reläspolen släcker ut icke önskvärd induktion som kan uppstå, och som kan störa känslig elektronik, jag har inga dioder på mina relän och har inte märkt av detta fenomen, men det är ju bra att skydda sin utrustning!

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jobbat med relästyrningar i mer än 40 år.

Dioden är självklar, lika självklart som det är att köra bil på höger sida i Sverige.

Jomenvist går det att köra på vänster, det är  ju inte säkert att man möter någon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Lasse-L:

Jobbat med relästyrningar i mer än 40 år.

Dioden är självklar, lika självklart som det är att köra bil på höger sida i Sverige.

Jomenvist går det att köra på vänster, det är  ju inte säkert att man möter någon.

Vad tillför dioden i en båtapplikation?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Kane:

Vad tillför dioden i en båtapplikation?

Dioden har inte med båtar, bilar eller med användningsområdet att göra.

 

Oavsett vilken applikation man har så vill man undvika en spänningsspik när man bryter matningen till reläets spole. Dioden kortsluter den spiken så att inte annan elektronik drabbas av den.

 

Energin som finns lagrad i reläspolen måste ta vägen någonstans, energi kan inte bara försvinna spårlöst, och det blir diodens uppgift. Utan dioden blir det någon annans problem. Kanske omkringliggande elektronik klarar det utmärkt, eller kanske bara ett tag, eller kanske inte alls...

Edited by ABC

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min båt från 2018 (elsystem från Navix) med ett flertal relän finns inga dioder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ja det bör fungera. En diod med ”pilen” mot minus över reläspolen släcker ut icke önskvärd induktion som kan uppstå, och som kan störa känslig elektronik, jag har inga dioder på mina relän och har inte märkt av detta fenomen, men det är ju bra att skydda sin utrustning!

Hej. Fråga>: Ska försöka rita in en dock så hittar jag relä med inbyggd diod, 

där ligger dock "pilen" mot plus.  Hur bör det vara ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev macgip:

Hej. Fråga>: Ska försöka rita in en dock så hittar jag relä med inbyggd diod, 

där ligger dock "pilen" mot plus.  Hur bör det vara ?

Jag skrev fel, tankevurpa, klart att det skall vara så, annars blir det kortslutning.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy