Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
eddman

VP AD41, vad ska man kolla vid köp?

Rekommendera Poster

jag ska i helgen köpa en båt som har en AD41 (TAMD41 något). Bifogat en bild på härligheten.

 

Motorn är från början av 90-talet. Då är frågan till er som själva har denna motor vad jag ska kolla innan jag sätter över slantarna till säljaren?

 

Detta känner jag mig trygg med:

- motorn går bra, låter bra, rätt varvtal, blir inte för varm, ryker i början men inte när den är varm

- oljan är svart (vilket jag förstår är normalt)

- avgasknä och turbo ganska nya

- remmar ser bra ut, rätt spänning

- dieselfilter ser bra ut, inget klägg

 

Vad skulle ni kollat mer innan köp?

 

mvh

Fredrik

 

 

IMG_20200418_162158.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 41A- motor, så den är från 80-talet.  Har du kört den när den är riktigt kall? De brukar ryka något fruktansvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den startar kanonfint men ryker bra när den är kall ja. den rök inte alls efter 10min gång dock.

 

tamd41a är det då, tackar! den ska vara en 90a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Screenshot_20200423-220919.thumb.png.3fd162d5f698d7017df27e230cc0eb17.png41a tillverkades 88 och 89

41b 89 till 93

Redigerad av henriknil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Eddman,

Under högtryckspumpen sitter motorskylten - med numret kan du få fram tillverknings och skeppningsdatum på VP hemsida.

Kolla om det kommer mycket gas från vevhusventilationen - öppna oljepåfyllningslocket på tomgång.

Kolla även tanken för klegg och bakterier. Kolla bränsleledningen och dess anslutningar - undvik 90 graders böjar, för där blir det trång så att smuts kan täppa till (hände mig).

Laddningspänning, oljetryck, turbotryck är bra att kolla (jag har mätare i instrumentpanelen).

Oljan blir svart på några timmars drift, men kan också vara att den inte är bytt på ett tag. Det kan också vara att de inte lyckas tömma ut den gamla - beror på hur motorn lutar vid bytet. DU har nog en bottenplugg, men den går nog inte att komma åt.

Kolla interna kylvattnet för slagg och rost, helst genom att öppna pluggen under värmeväxlaren. I kompensationskärlet brukar det alltid se bra ut.

Kolla för spel och glapp i cirkulationspumpen.

Jag ser först nu att du skrev förra veckan... Jag fick detta som mail i morse.

Hälsningar Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips ifall du köper båten. För spridarna på service, eller byt spridarspetsarna, så blir gången jämnare och bättre, bränsleförbrukningen minskar, och vitröken, den som svider i ögonen då man kör på lågt varvtal. Min motor, en TMD40 blev som ny efter spridarservice, slutade spika some en gammal Mercedes på vintern, och började gå mjukt och fint. "Mjukt" i det här fallet är givetvis ett relativt begrepp, VolvoPenta 41:an är en lastbilsmotor, och den går som en sådan. Dessa Volvomotorer måst inte ryka so hemskt, bara spridarna är  i skick. . Lycka till, och berätta hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...