Jump to content
Saturday 23 January 2021
LennartNordic

Beställa båtkapell utlandet

Recommended Posts

53 minuter sedan skrev LennartNordic:

Hej

Behöver ett nytt kapell till min Nordic 79.

Är det någon som har beställt ett från utlandet och skulle det bli billigare?

Jag har bekanta som beställt dynor från utlandet. Tror det var ett polskt företag. Det kom en representant och mätte innan de sydde, sedan kom de med skåpbil och levererade. Beställarna var väldigt nöjda med både utförandet och priset.

Om du ska låta sy kapell utomlands så ska du nog leta upp en firma som gör på liknande sätt. Gamla slitna kapell brukar inte bli helt bra att använda som mall när det ska sys nytt.

18 timmar sedan skrev Lintott:

Det kom en representant och mätte innan de sydde, sedan kom de med skåpbil och levererade..

Det låter dyrt :)

De hade kanske mycket tid över...

20 timmar sedan skrev LennartNordic:

Hej

Behöver ett nytt kapell till min Nordic 79.

Är det någon som har beställt ett från utlandet och skulle det bli billigare?

Hur kommer du att göra med eventuella reklamationer?

Det kan nog bli dyrt i slutänden om det inte passar första gången.

Vilken kvalitet på kapellväven får du?

En svensk kapellmakare som skall sy om ett importerat kapell tar nog rejält betalt.

2 timmar sedan skrev Dava:

Det låter dyrt :)

De hade kanske mycket tid över...

2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Hur kommer du att göra med eventuella reklamationer?

Det kan nog bli dyrt i slutänden om det inte passar första gången.

Vilken kvalitet på kapellväven får du?

En svensk kapellmakare som skall sy om ett importerat kapell tar nog rejält betalt.

Om det hade varit dyrare än att låta sy dem i Sverige så hade det nog inte blivit någon beställning.

Avseende mätning o leverans så hade tillverkaren säkert bokat in ett antal kunder vid båda tillfällena. I vår hamn var det t.ex. två båtar som mättes och senare levererades samtidigt.

Avseende kvalitén på jobb från Svensk kapellmakare så ger jag generellt inte mycket för den numera. Det finns nog bättre o sämre kapellmakare inom landet. Att en kapellmakare haft hög kvalitét tidigare innebär inte nödvändigtvis att den kvalitén fortfarande upprätthålls. Till min förra båt fanns det en leverantör som sytt mängder av sprayhood mm till båttypen. Jag kompletteringsbeställde (utan uppmätning) ny sprayhood där som "satt som en smäck". Till nuvarande båt levererades bl.a. sittbrunnstält från samme leverantör. Trots flera reklamationer så fick båtsäljaren till slut gå till en annan sömmare för att kapellet skulle bli någotsånär användbart. Så svensk kvalitét är inte vad den varit förr. (Kapellmakaren lär ha lagt ut tillverkningen utomlands och klarar inte att sköta reklamationerna)

Menade inte att en svensk kapellmakare gör det bättre, utan vad jag menade är att det är krabbigt och dyrt att skicka tillbaks för eventuell justering.

Edited by Jorgen01

Fick hem ett nytt kapell till vår båt häromveckan, det har blivit uppsytt hos en Svensk kapelltillverkare.

Nu har jag inte kunnat prova det på båten ännu men har granskat det i sömmarna ;) och tycker det ser bra ut med förstärkningar och liknande där det frestas. 

Fick offert i höstas och vid beställning bestämdes leveransdatum och det har fungerat perfekt vi har även bestämt att höras av efter det är monterat på båten.

Hittills smidig och förtroendegivande kontakt. 

9 minuter sedan skrev syd-:

Fick hem ett nytt kapell till vår båt häromveckan, det har blivit uppsytt hos en Svensk kapelltillverkare.

Nu har jag inte kunnat prova det på båten ännu men har granskat det i sömmarna ;) och tycker det ser bra ut med förstärkningar och liknande där det frestas. 

Fick offert i höstas och vid beställning bestämdes leveransdatum och det har fungerat perfekt vi har även bestämt att höras av efter det är monterat på båten.

Hittills smidig och förtroendegivande kontakt. 

Vem/vart?

Har kastat iväg lite offertförfrågningar lite överallt till våran båt.

Tog ner tältet och monterade nya kapellet idag, det passade perfekt.

DSC04920.jpg

DSC04922.jpg

• Like 1