Jump to content
Tuesday 07 July 2020
Sign in to follow this  
acateon

Nödvändigt med främre stag på masthead rigg?

Recommended Posts

Har sett andra båtar som kör utan det främre staget enligt bilden på... vågar man det och vad är nackdelen att skippa ha det riggat?

 

Vore gött att kunna ta bort det och ha jollen liggande på fördäck. 

2AE88622-7BFF-411C-9E7F-0BADB4CE7F58.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det staget är till för att masten i tre ska i invertera, dvs böjas åt "fel" håll och i värsta fall gå av. Båtar med svepta spridare kan klara sig utan. Även andra kan nog under vissa former klara sig utan. Ring Benns och fråga, dom har bra koll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har samma tankar, men...

man har ju inte satt dit baybystaget för att jävlas, så någon funktion har det ju.

 

För mig innebär baybystaget den enda möjligheten att få lite krum på masten.

 

Jag tror absolut att man kan segla i lugnt väder utan babystag, men man ska nog vara beredd att sätta tillbaks staget.

 

Bäst är att göra som Botved föreslår och få tydliga besked om när man måste använda staget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skulle kanske gå bra att montera röstjärn ute vid sidorna och dra två stag till samma punkt? Lite knepigare att röra sig på båten, men det skulle ge plats åt en flotte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har man svepta spridare (bakåt alltså) har man hjälp av dom för att hålla masten. Sedan kan ett inre förstag(babystag) behövas om man ger sig ut i lite tuffare sjö för att hindra masten från att pumpa. Ett alternativ är att lossa det inre förstaget i däcksinfästningen och låta det hänga rakt ned, sedan då man vet att det behövs fäster man det snabbt vid däcket igen med hjälp av en talja. Har sett sådana lösningar.

Man ska inte vara helt säker på att båtkonstruktörerna visste vad de gjorde på det glada 70-80-talet då det massproducerades båtar i alla lador, man kanske bara satte dit ett inre förstag för att andra båtmodeller hade det utan att för den skull gjort några större beräkningar om nyttan.

Det växte fram en del båtar under detta explosiva årtionde som blev mera fort men fel.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag kollar närmare på bilden ser det ut som om båten redan har framåtgående stag till spridarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tittat lite noggrannare. Det ser ju lite skumt ut att det i formen för båten är förberett för självslående? Dessutom verkar det vara både främre undervant och babystag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagts tidigare, kontrollera med Benns. Vad är det för båttyp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är en Aphrodite 34 som det gäller.

 

Det är svepta spridare och båten har som ni noterat plats för travare för självslående fock...

Själva vantskruven är av annan variant kan nämnas också till babystaget, så man kan lossa/sätta ann utan att behöva verktyg. Det kanske betyder att man skall nyttja det vid olika förhållanden?

 

Bifogar en bild på en systerbåt som inte har babystaget riggat

2807695782.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter ju som om man har ett löstagbart förstag att sätta an när det behövs - men kolla som sagt med Benns.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Babystaget är som sagts helt nödvändigt för att masten inte ska invertera vilket riskerar att knäcka den. Egentligen är det ju som mycket annat en kompromiss som sparar lite vikt och lite pengar jämfört med förliga undervant som istället gör riggen stabilare och gör det enklare att få över förseglet i slagen. Och som sagt, babysteget är för det mesta i vägen för jollar, förluckor och inte minst för spinnakerbommen. På en partialrigg med svepta spridare är kanske babystaget/främre undervant mer en säkerhetsgrej men med raka spridare helt nödvändig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter det inte dubbla främre undervant på båten i acateon´s bild på syster båten? Ser ut som tre vantskydd på vardera sida?

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev LuminaL:

Sitter det inte dubbla främre undervant på båten i acateon´s bild på syster båten? Ser ut som tre vantskydd på vardera sida?

 

Laddar upp en bild som kanske visar riggen lite bättre men utan att ha koll på exakt vad som menas med främre undervant så är det ett vantpar som är infästa framför masten..

 

Tänker på 2000-tals Oceanis-båtarna med masthead, de saknar babystag från varvet. Vet dock inte hur de är riggade i övrigt men man har inte läst direkt om mängder med franska båtar med inverterade master eller masthaveri?

rigg.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev LuminaL:

Sitter det inte dubbla främre undervant på båten i acateon´s bild på syster båten? Ser ut som tre vantskydd på vardera sida?

Tror du luras av att det verkar vara flera spridarpar och därmed blir det ju fler undervant, det det går inte att avgöra på dessa bilder.

Enkelt kan man säga så här.
Det finns några sätt att slippa invertering av riggen, vanligast:

- Babystag (så som du har)

- Främre undervant (som t ex på en Vega och andra 60-talskonstruktioner med mastheadrigg)

- Bakåtsvepta spridare (dvs de pekar något bakåt, vanligast de senaste 40 åren)

 

Detta är de renodlade lösningarna, alla har sina för- och nackdelar.
Jag TROR att du har bakåtsvepta spridare, men någon ville ha mer "tjong" i riggen och kompletterade med ett löstagbart babystag som kan sättas an vid behov. Kan det stämma? I så fall BORDE riggen tå kvar utan babystaget, men det är bra att ha i hårdare vindar och vid tuffare segling för att få en effektivare rigg.

Men - som sagt; kolla med en riggverkstad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
48 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag TROR att du har bakåtsvepta spridare,

Jag har också försökt att tro genom att titta på bilder.

Hittar inte hittat något tydligt, men jag TROR att det är raka spridare.

 

Bästa tipset...

48 minuter sedan skrev Peter_K:

Men - som sagt; kolla med en riggverkstad.

 

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tycker det ser ut som om det sitter ett par främre undervant, ett par bakre undervant, ett par topvant och ett par som går till fästet på masten vid övre spridar paret.

 

Det löstagbara babystaget, går det till det övre spridarparet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar och funderingar. Klart jag hade kunnat ringa en riggverkstad men det är roligare att vara telefonskygg och lite på främlingar på internet. ;)

 

Jag hitta en lastgammal broschyr som kanske kan ge er med lite koll en bättre uppfattning.

Tänker att om den är specad för att kunna gå med självslående fock så bord det väl inte vara möjligt att ha samtidigt som ett babystag?

Skärmavbild 2020-03-13 kl. 13.32.10.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev acateon:

Tack för alla svar och funderingar. Klart jag hade kunnat ringa en riggverkstad men det är roligare att vara telefonskygg och lite på främlingar på internet. ;)

 

Jag hitta en lastgammal broschyr som kanske kan ge er med lite koll en bättre uppfattning.

Tänker att om den är specad för att kunna gå med självslående fock så bord det väl inte vara möjligt att ha samtidigt som ett babystag?

Vi kan kill-gissa hur mycket du vill här, men så länge du inte svarar på om DIN BÅT har svepta spridare går det inte att svara på behovet av det inre förstaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peter_K:

Vi kan kill-gissa hur mycket du vill här,

Absolut, det är rätt kul...

Inget ansvar vid rigghaveri har man heller.

 

Min killgissning är att båttypen levererats med lite olika rigg och/eller att riggen kan ha bytts ut under 40 år.

 

Utan korrekt information kan man bara göra dåliga killgissningar, med bättre information kan man killgissa bättre, men allra bäst besked får du från en riggverkstad.

Benns

Prästkragens v 20
132 45 Saltsjö-Boo
Telefon: 010-722 20 90
E-post: info@benns.se

Webb: https://www.benns.se/

 

Om du kontaktar Benns eller någon annan riggverkstad kommer även de att vilja ha information om riggen så börja med att samla in allt du kan hitta om just din rigg på just din båt just nu.

 

Lycka till!

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy