Jump to content
Thursday 27 February 2020
Ricky-rich

Rikta skedda

Recommended Posts

Jag har en Mercury 85Hp här med krokig skedda.

Någon som har ett bra tips hur jag kan rikta upp den? Ska man värma innan man böjer tillbaka, och i så fall hur hett?

_20200205_092923.JPG

Hör med propellertrim om dom gör mer än att rikta aluminiumproppar. 

Annars kanske dom har bra tips 

• Like 1

Kapa av de krokiga med en vinkelslip.

Och snygga till kanten som blir efter kapningen.

Edited by Jorgen01

Skeddans uppgift är ju främst att skydda propellern. Vilket den ju tyckts ha gjort med den äran.

Krokigheten lär sannolikt inte ha mer än en estetisk påverkan, att däremot rikta den tillför ytterligare belastning på ett redan stressat material. 

Om du ändå vill rikta är omkring 400 grader en bra temperatur för gjutgods om du vill slippa sprickor. Täck på att aluminum leder värme mycket bra, därför vill du värma upp området som ska justeras snabbt för att minimera att för mycket värme letar sig till packboxar och annat. En liten gasolbrännare är ett lämpligt verktyg.

• Like 1

2020-02-15 vid 17:09 skrev firefish:

Skeddans uppgift är ju främst att skydda propellern. Vilket den ju tyckts ha gjort med den äran.

Krokigheten lär sannolikt inte ha mer än en estetisk påverkan, att däremot rikta den tillför ytterligare belastning på ett redan stressat material. 

Om du ändå vill rikta är omkring 400 grader en bra temperatur för gjutgods om du vill slippa sprickor. Täck på att aluminum leder värme mycket bra, därför vill du värma upp området som ska justeras snabbt för att minimera att för mycket värme letar sig till packboxar och annat. En liten gasolbrännare är ett lämpligt verktyg.

Tack för tips!

Då provar jag och värma, har en smidig värmare för ändamålet.

Sedan är det bara och ta en stor rörtång och böja tillbaka lite försiktigt. För inte ska man väl banka med hammare?

Jag skulle nog konsultera en propp-verkstad. Kunskapen finns där och debiteringen kan inte bli för våldsam. Delen är för dyr för att misslyckas med...

2020-02-16 vid 21:14 skrev Ricky-rich:

Tack för tips!

Då provar jag och värma, har en smidig värmare för ändamålet.

Sedan är det bara och ta en stor rörtång och böja tillbaka lite försiktigt. För inte ska man väl banka med hammare?

Det är så lite krökt att du gott kan banka lite. Sätt ett mothåll mitt på "böjens" utsida och slå på skeddans spets. Du behöver nog inte slå speciellt hårt, alu är mjukt.

• Like 1