Jump to content
Saturday 19 September 2020
johan_sjobjorn

Amerikanska bowriders - tåliga?

Recommended Posts

Hej båtvänner,

Jakten på ny båt har startat!

Jag står mellan 2 ganska olika koncept.

Antingen en HT runt 6 meter där fördelen är det skydd som HT delen erbjuder barn under trasporter på sjön. Det andra är en ren bowrider då den mest skall användas som sol/bad båt samt transport till sommarhuset. (ej sovas i).

Fördelarna med bowrider som jag ser det är att man kan röra sig fritt i båten samtidigt som man får skydd från vind under färd.  Jag har också förstått att om jag väljer en amerikansk bowrider får jag en hel del för pengarna.

Det jag ställer mig undrande till när det gäller amerikanska bowriders är hur pass de tål vatten ?

Måste jag slänge upp ett hamnkapell varje gång det kommer lite regn eller tål dynor detta och finns avrinning ner till länspumpen normalt i sittbrunnen?

Jag kommer givetvis sätta på hemnkapell när jag skall vara bort från båten under en längre period med vill gärna att båten "tål vatten" i övrigt. Några erfarenheter kring er som äger eller har ägt en amerikansk BR?

Två BR modeller jag spanat in är Glastron 205 samt Fourwinns 210 H-

Budget ligger mellan 200-320k inkl. tillbehör / upprustning / båtvagn.

En bowrider är oduglig om du skall köra där det går lite sjö.

Du kommer att ha vatten rinnande på durken i hela båten.

Hade en Fourwinns 200 Horizon för några år sedan så erfarenheten

av vatten på durken har jag. Du får ha det främre kapellet monterat konstant,

i alla fall när det går lite vågor. Finns väl ingen båt som har dynor som bör lämnas utan regn

eller solskydd.

Håller inte med Jorgen 01. Vi har en Bayliner BR185 med V6 Mercruiser. Vi pep över till Öland i denna med skaplig sjö, gammal sjö från "nordostan" och dessutom ny sjö från ost. Massor av parerande, fullt nertrimmat drev för att få den att plana hyggligt. Inga stora överslag, lite vatten på rutan var nog allt.

Riktigt stabil. Jag skulle aldrig köpa en inombordare med nåt mindre än en sexa... Och jag kommer aldrig att köpa en tvålkopp typ HR 475 (hade en sån en halv säsong)

33 minuter sedan skrev Garpen61:

Håller inte med Jorgen 01. Vi har en Bayliner BR185 med V6 Mercruiser. Vi pep över till Öland i denna med skaplig sjö, gammal sjö från "nordostan" och dessutom ny sjö från ost. Massor av parerande, fullt nertrimmat drev för att få den att plana hyggligt. Inga stora överslag, lite vatten på rutan var nog allt.

Riktigt stabil. Jag skulle aldrig köpa en inombordare med nåt mindre än en sexa... Och jag kommer aldrig att köpa en tvålkopp typ HR 475 (hade en sån en halv säsong)

Ursäkta men blåste det något? Det är rykvattnet som är problemet.

Och åkte du ifrån Bergkvara så är det lite större avstånd i mellan vågorna.

Där funkar det bättre än vid bron.

Alla båtar under 6,5 meter är tvålkoppar i Kalmar sund.

Hej, ja, det blåste lite. Vi hade inte gått ut om det varit hårdare väder. Vi gick från nordväst (Blankaholmshållet) till Byxelkrok. Jag håller med om att BR185 är en tvålkopp i lite hårdare väder.

Den sköter sig utmärkt där vi oftast använder den, inomskärs. Den är stabil och lättmanövrerad och som du beskriver, väldigt praktiskt med öppna ytor. Lätt att gå i och ur vid landstigningar.

Vi sätter oftast på hamnkapellet, dels som väderskydd, men även som skydd mot fågelbajs. Det tar 5 minuter att ta av och på.