Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Pentrypump

Tyst pentrypump

Rekommendera Poster

Hej

Någon som har förslag o erfarenhet av TYST pump

Har just nu en membranpump som väcker alla i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Min erfarenhet är att det mest är monteringen som orsakar ljudet, dvs det är vibrationer i pumpen som fortplantar sig i skrov eller inredning som orsakar det mesta ljudet. 
Membranpumpar är också den tystaste typen av pump enligt min erfarenhet. Klart tystare än kammarpumpar eller vad de heter. 
Johnson pump har några hyfsat tysta membranpumpar. 
Så, jag har inga ytterligare bra förslag till dig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hydrofor tank gör att inte pumpen går så ofta, i övrigt håller jag med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för Era synpunkter

Tänkte samma typ som vattenpumpen till motorn med impeller

Den borde väl vara tystare eller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Pentrypump:

Tack för Era synpunkter

Tänkte samma typ som vattenpumpen till motorn med impeller

Den borde väl vara tystare eller...

Nej, sådana är i allmänhet inte tystare, bara ett annat slags ljud.

Du skall ha en membranpump, dessa har två eller fler kammare, membranpumpar med endast en kammare duger inte till pentrypumpar, dom pumpar stötvis så att det bara skvätter ur vattenkranen, sådana med fler kammare ger ett jämnare vattenflöde, och i kombination med liten hydrofor eller utljämningstank blir det väldigt bra. 

 

I förra båten låg pumpen lös på en tjock skiva med ljusisoleringsmaterial, detta under en stickkoj med tjock madrass... tja man hörde den pumpen, var besvärande när det läckte litet på trycksidan och pumpen startade på natten. Så den stängdes av elektriskt på kvällen.

 

I nuvarande båt sitter det flera pumpar långt akterut, bland annat pentrypumpen, man kan ana att den startar om det är tyst runtomkring. Här är det dessutom helt tätt på trycksidan så den startar inte om natten, jag har ingen tryckutjämnandentank, har långa slangar fram till tappställena och jag tror att det jämnar ut vattenflödet.

 

Som redan sagts, alla pumpar låter, dels ett ”elektriskt ljud” från motorn, sedan ett mekaniskt eller kanske snarare aquahydraliskt från själva pumpen. Pumparna har gummifötter som man skruvar fast dem mot underlaget, dra inte skruvarna för hårt, då kan vibrationer fortplantas. 


Man kanske kan skruva fast pumpen på en träskiva som sedan är limmad mot insidan av skrovet eller mot ett skott med en ljudisoleringsmatta emellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kanske kan skruva fast pumpen på en träskiva som sedan är limmad mot insidan av skrovet eller mot ett skott med en ljudisoleringsmatta emellan?

Så har jag haft det och det blev ganska tyst.

Om jag får plats så blir det en 24 l rostfri hydrofortank.

Tystaste pumpen är nog en Jabsco membranpump "remjohan".

 

43 minuter sedan skrev Pentrypump:

Tänkte samma typ som vattenpumpen till motorn med impeller

Lit tystare kanske men den kan inte ge något tryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Så har jag haft det och det blev ganska tyst.

Om jag får plats så blir det en 24 l rostfri hydrofortank.

Tystaste pumpen är nog en Jabsco membranpump "remjohan".

 

Lit tystare kanske men den kan inte ge något tryck.

Remjohan är inte direkt tyst alls.

De modernare tre- eller fyrkammarpumparna från Johnson, eller andra kända tillverkare är tystare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Remjohan är inte direkt tyst alls.

De modernare tre- eller fyrkammarpumparna från Johnson, eller andra kända tillverkare är tystare.

Så kanske det är, väl isolerad så tyckte jag remjohan var den tystare pumpen men det har gått några år mellan upplevelserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fotpump?

Den är jättetyst!

 

Tricket är väl som beskrivits att dels låta bli att skruva fast den och dels placera den lämpligt. Man kan komplettera med isolering runt pumpen också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

En fotpump?

Den är jättetyst!

Handpumpen är ännu tystare!

Jag hade handpump i pentryt vilket inte var så praktiskt tex när man ska tvätta händer så jag satte in en "inlinepump" på slangen med en fotkantakt. Det var väldigt praktiskt och framförallt, äldigt tyst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-01-06 vid 18:01 skrev Georg_Ohm:

Remjohan är inte direkt tyst alls.

De modernare tre- eller fyrkammarpumparna från Johnson, eller andra kända tillverkare är tystare.

Håller inte med här. Det satt en remjohan original från 70-talet i båten när jag köpte den. Den gav upp för några år sedan och byttes då till en parmax då försäljaren menade att den var i princip lika tyst. I h-vete heller. Eller så är parmaxen betydligt känsligare att den installeras avisolerad. Jag monterade parmaxen där remjohan suttit och då var det i alla fall stor skillnad i ljudnivå till den nya pumpens nackdel.

 

Skulle jag tvingas köpa ny pump idag hade jag lagt på de extra tusenlapparna utan tvekan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Handpumpen är ännu tystare!

Jag hade handpump i pentryt vilket inte var så praktiskt tex när man ska tvätta händer så jag satte in en "inlinepump" på slangen med en fotkantakt. Det var väldigt praktiskt och framförallt, äldigt tyst.

Jag gjorde likadant i min Monark 670 på 1980-talet, men med den skillnaden att man manövrerade kontakten med vänster knä... Vilket fick den påföljden att vi trycket in vänster knä i en skåpsdörr i köket hemma var gång vi skulle ha vatten ur kranen...😂

Men det funkade bra i den båten där det inte fanns något tryckvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...