Jump to content
Saturday 17 April 2021
BSven

Helrenovering av Allegro 27:an Mikaja

Recommended Posts

För fyra år sedan köpte jag en Allegro 27.
Jag hade blivit sjukskriven på heltid och tanken var att jag skulle kunna vara ute på vattnet och slösegla.
Gamla båtar har alltid ett behov av reparation och uppdatering  men jag tänkte ta det lite efterhand. Nu blev det inte så.
Istället för slösegling blev det en fullständig helrenovering och båten har stått på land

men så som hälsan och livet har utvecklat sig så har det för mig varit en mycket bra terapi.
Jag siktar på sjösättning 2021.

Mycket tips, idéer och hjälp har jag fått här på forumet så förhoppningsvis kan det ge andra inspiration till sina projekt.
Jag funderade på att skriva i kronologisk ordning men det blir nog rätt tråkigt
utan jag visar lite som jag tycker var lärorikt eller givande så får vi se vad det dyker upp för frågor och synpunkter?

1467781527_Skrovbabord.thumb.JPG.56b79e9023026095adf1eb84f4ba4a86.JPG
 


 

Edited by BSven
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ska bli mycket spännande att få följa och se bilder från olika steg i renoveringen! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att se!

Men, saknas det inte något i bilden på motorrummet 😉?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

15 minuter sedan skrev ChristerN:

Kul att se!

Men, saknas det inte något i bilden på motorrummet 😉?

 

Motor.thumb.jpg.4678403a020f986294dba99ce8e200e1.jpg

 

Motor3.jpg.dba41c759d53a39b1dfe7e04dbe0bc7c.jpg

Edited by BSven
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag växte upp så hade familjen en liten segelbåt som vi gjorde flerdagarsturer i skärgården med.
Långfärdssegling fick jag upp ögonen för när jag i 20-års åldern på bokrean hittade Olle Landsells "I huvudet på en ensamseglare" och efter det läste jag allt jag kom över om långfärdssegling. Jag ägnade mig mycket åt vattensporter så jag var van vid sjön men detta var mitt första egna båtköp. Eftersom jag var osäker på vad man skall titta på hos begagnade båtar så anlitade jag en besiktningsman. Det var helt bortkastade pengar för han gjorde inte alls ett seriöst jobb.
I protokollet anmärker han bara på rostiga slangklämmor vid motorn och möjligt mögel under pentryt.
Jag köpte båten med alla tillbehör och sittbrunnsfacken var fulla med grejor. Jag och en kompis seglade hem båten från Västervik till Oskarshamn där jag sedan tömde allt och började gå igenom båten.

Genomföringarnas avstängningsventiler vid självlänsarna är viktigt att kolla.
434338143_Sjlvlnsgenomfringstyrbord(1).jpg.3e739a8892ab4be47ccf49b3045cc2ae.jpg

 

Slangarna är dags att byta.
568529539_Sjlvlnsslangfre1.jpg.db0054039e5068680cfeac093f25d2c1.jpg

Kylvattenintaget till motorn hade i alla fall en skjutventil.
1367166707_Kylvattenintagmotorfre(1).thumb.jpg.f8f848d47b084f19939a254f6fb3ed3a.jpg

Som gick i bitar när jag skulle lossa den.
260891025_Skrgenomfring(1)(1).thumb.jpg.bccfe250216c1700e3af840492e03e63.jpg
 

Det fanns i alla fall en länspump.
431555197_Lnsgammal.jpg.ff45bb568fe9845ea988a325e51e9fcc.jpg

Edited by BSven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jätteskoj med bilder. Var tog Lombardinin vägen som du verkar bytt ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Botved:

Jätteskoj med bilder. Var tog Lombardinin vägen som du verkar bytt ut?

Nej, den är kvar. Med hjälp av motorkunniga vänner så fick den sig en helrenovering den också.
Jag tycker att grå och grön färg gör det svårare än nödvändigt att hitta rätt i trånga motorrum.

100_1159_zpsx6sy4pnu.jpg.bfd2a978085ce97ee0f47273662c7c67.jpg100_1160_zpsol8k19z9.jpg.b76b80c4120cd4cef2d7d06d74811c06.jpg100_1161_zpsy1hmwune.jpg.b4a0b00292d628492f95e57df94fa4c2.jpg100_1191_zpsm3x2g3me.jpg.d435142d3bfed049dbab747219826783.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, vilken blåsning. Jag jobbar endel med Lombardini och såg bara den gula färgen på en motor i en pall hängande i luften............trodde den var utbytt mot en Vetus :) :):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anledningen till den extrema renoveringen var denna:
Många av skotten var så fulla med hål efter olika ändringar av utrustning, bla.a. hade det suttit en Albin O22 bensinmotor med motorrumsfläkt och något släcksystem vilken senare bytts mot en Lombardini diesel, att de helt enkelt var lättare att byta än att lappa. Skotten satt dessutom fästa i några små "öron" på skrovet och sedan limmade med en remsa glasfiber mellan den lackade ytan på skottet och gelcoaten på skrovet. 
497975941_Skottfre.thumb.jpg.11e8304cbd2ad975de54e3105831474f.jpg1069684564_Skottschweizerost.jpg.9d2e35390feac5b70a8cde40b0d2255c.jpg

Denna gelcoat var också en gåta.
Hela insidan av skrovet hade ett 3-5mm tjockt, ojämnt lager av gelcoat. Det liknade nästan puts på en fasad. För att kunna plasta fast skott och annat behövde gelcoaten avlägsnas där skotten skulle fästas. Eftersom även limrester behövde avlägsnas så valde jag att helt enkelt slipa rent hela skrovet för att se om något dolde sig under gelcoaten?
Urplockat.jpg.6e508965fcea6efd56a7186db60d37da.jpg448613068_Urslipatskrovakter.jpg.4e6d088341c4218aa17c35ebe3765150.jpg

Många lamellslipskivor gick det åt...
Ni ser datumskillnaden på bilderna.

Edited by BSven
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow. Vi har påbörjat en liknande långtids renovering av en Westerly Cirrus. Hon kommer bli ohälsosamt dyr innan det är klart men hon var nästan gratis. Vilken typ av plywood har du valt i huvudskottet? Vi funderar på traditionell teakplyfa eller något ljusare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Botved:

Wow. Vi har påbörjat en liknande långtids renovering av en Westerly Cirrus. Hon kommer bli ohälsosamt dyr innan det är klart men hon var nästan gratis. Vilken typ av plywood har du valt i huvudskottet? Vi funderar på traditionell teakplyfa eller något ljusare.

Kul! Var är din byggtråd? 😉
Jo, jag har lagt flera gånger vad båten kostade på material och delar.
Jag återanvände de mastskott som fanns och de är i gammal mahognyply.

Edited by BSven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag lyckas aldrig lägga in bilder i detta forum så jag funderar på att skapa en facebooksida i båtens namn, eller länka till mitt företags hemsida.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Botved:

Jag lyckas aldrig lägga in bilder i detta forum så jag funderar på att skapa en facebooksida i båtens namn, eller länka till mitt företags hemsida.

Jag hade samma problem, forumet accepterar max 1,9Mb och de flesta bilder tagna med mobilen är större än så. Jag fick tips om denna sida och det funkar bra att förminska dom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu kunde jag börja sätta tillbaka inredningen.
De enda skott jag behöll var masskottet, halvskottet akter om kojerna och ena halvskottet för om toaletten. Resten nytillverkades av den plywoodkvalitet jag kunde få tag i, björk eller konstruktion.
De små "öronen" gjorde att skotten hamnar på rätt plats enligt konstruktionsritningen.

På förra bilden ser man hur skrovet är byggt. Tjock plast uppstyvat med längsgående stringers. De inplastade "knäna" är röstjärnen. Jag plastade fast alla skott med hålkäl runt om på bägge sidor. Om man skulle tappa båten vid upptagning så tror jag det är risk att man spräcker kajen.

Mastskottet slipade jag ner, justerade så att det fanns en luftspalt som jag sedan fyllde med en remsa isolering för att inte spackel skulle tränga in. Stolparna både limmade och skruvade jag på båda sidor om plyfan och såg till att de hade ordentligt stöd ned mot skrovet och upp mot mastbalken.
1819278536_Nyttmastskott.jpg.e36e701232761341b97285c1263d0832.jpg

Rätt sätt att montera ett skott enligt NM-epoxi (mycket hjälpsamma och svarar snabbt och förklarande på mail vad, hur och varför) är att skottet skall ha en luftspalt mot skrovet för att undvika punktbelastning. Istället spacklas en "hålkäl" med 40mm radie på båda sidor vilken sedan täcks med glasfiber. Detta fördelar lasten på en större del av skrovet.

812909838_Nyaskott.jpg.37b72085c25006bb50e454b48af48bc4.jpg

Navigationsytan var lite knepigt utförd och dessutom hade hela utrymmet under tagits upp av en lite godtyckligt monterad kylbox. Jag vill ha en riktig navigationsplats som man kan sitta vid så jag flyttade kylboxen till pentrysidan. Jag kapade skottet i kojens akter så att man sitter bakvänd på kojänden med benen under navigationsbordet. För att sitta bekvämt så sänkte jag kojbotten fem cm.
Nav2_zpszsfqcji2.jpg.8a8b9beaa127705229257fe22d240ab5.jpg

Av miljöskäl så försökte jag återanvända så mycket av det gamla materialet som möjligt men i slutänden blev det mesta utbytt. Här återanvänder jag "pentrymodulen".
2140034545_Gamlapentrymodulen.jpg.013982cb766a99b3bbda37c0fc77e463.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag blir så galet inspirerad av dina bilder. Kanske tur man har ett jobb så man inte bosätter sig i båten ;) . Jag jobbar som lärare inom Marina sektorn så jag har mycket folk att bolla idéer med vilket är kanon i så totala renoveringar som detta blir. Vi byter även rigg och behöver då flytta röstjärnen vilket skapar lite huvudbry då det måste funka både i hållfasthet och att plats finns under deck.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Botved:

Vi funderar på traditionell teakplyfa eller något ljusare.

I min finskbyggda båt har man använt finsk björkplywood. Den har man sedan teakfanerat.

Jag tror björkplywood utan teakfaner skulle fungera perfekt, kanske betsad/lackad eller rent av målad. En annan variant skulle vara att klä med tunn, skummad PVC. Limmar man med rätt lim så är den lätt att byta ut.

Björkplywooden är lätt att jobba med, fanerarken är tunna och vannfast limmade. Det är en plywood som är mycket mera styrktålig jämför med tex teak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev BSven:

Jag hade samma problem, forumet accepterar max 1,9Mb och de flesta bilder tagna med mobilen är större än så. Jag fick tips om denna sida och det funkar bra att förminska dom.

Tack för tipset. Tyvärr fattar jag inte hur den funkar. Jag vet, helt värdelös på bildhantering, framför allt i telefon som är det enda jag använder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den som byggde båten och den som jag köpte båten av var gamla vänner och hade seglat tillsammans redan då båten byggdes. Han visste därför att berätta att mastbalken av laminerade plyfaskivor hade knäckts ganska omgående och hade då förstärkts med en L-balk av stål.
Det är ganska uppenbart varför den knäcktes.
Balk1.jpg.7407802da3ca12a61ea37d33d6cc6bbd.jpgBalk2.jpg.c108a684c932db9222ebbe2178eca745.jpg

Den plywood som använts ser ut att vara en kosmetisk kvalitet vars enda uppgift är att hålla fanerskiktet av mahogny. Jag var i fortsättningen uppmärksam på att inte återanvända denna kvalitet till något som kräver hållfasthet.

Jag gjorde det lätt för mig och tänkte använda L-balken så jag målade över rosten med vit hammarlack men jag ångrade mig och gick ut som en gammaldags skeppstimmerman och letade reda på en krokig ekstam som jag kunde ta. Färsk ek är tyngre än det ser ut och jag hade problem att lyfta in den biten i bilen. 
Balk3.thumb.jpg.55a3edc366d45b65190ec42683924ae3.jpg

Jag hyvlade av sidorna och lät den torka några månader innan jag hyvlade fram en riktig mastbalk som stämmer bättre med båtens formspråk (Vad fan, Ernst eller..?).
Naturligtvis blev det torksprickor men jag pressade dom fulla med lamineringsepoxi och dimensionen och att formen följer fiberriktningen gör att det nog skall hålla.
Balk4.jpg.df04746f80f16b202333e1666871e62b.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Botved:

Tack för tipset. Tyvärr fattar jag inte hur den funkar. Jag vet, helt värdelös på bildhantering, framför allt i telefon som är det enda jag använder.

Ok, det får någon annan svara på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev BSven:

Den plywood som använts ser ut att vara en kosmetisk kvalitet

Mycket av den plywood som existerar idag är rent skräp. Men billig. "Riktig" plywood har skikt som är kanske 0,5 - 0,7 mm medan den dåliga har minst 1,5 mms tjocklek.

I riktig playwood är det troligen mer lim än trä och limmet har trängt in ordentligt i trät.

Hos modern, "kosmetisk", plywood är dessutom det "invändiga" av tveksam kvalitet. Men det är lätt, billigt och lättbearbetat. Begränsad livslängd troigen. 

 

21 minuter sedan skrev BSven:

Naturligtvis blev det torksprickor

Färsk ek ska torka utomhus under en linnepressening och med målad ändar i minst ett år. Då blir den ganska bra. Ska det var fullgod möbelkvalitet så ska den sen torka i 30 år...

Men med epoxi så blir den säkert fullgod och klart mycket trevligare än laminerad plywood. 

--

Snygg hållare till plottern. I min förra båt satte jag ett tv-stativ i aluminium. Lite mindre jobb....

Men väldigt praktiskt, sväng in plottern när man ska laga mat eller kanske "luta sig" lite på soffan.

Om plottern har ingång för kamera så kan man ansluta en sådan, kostar några hundra. Så har man lite mer koll när man är nere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev BSven:

Jag hade samma problem, forumet accepterar max 1,9Mb och de flesta bilder tagna med mobilen är större än så. Jag fick tips om denna sida och det funkar bra att förminska dom.

Ett annat enkelt sätt (?) är att öppna den bilden man tagit och göra en skärmdump av den (dvs typ fota den egna skärmen...) så blir bilden mindre - i alla fall på min iPhone 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Botved:

Jag lyckas aldrig lägga in bilder i detta forum så jag funderar på att skapa en facebooksida i båtens namn, eller länka till mitt företags hemsida.

O jag använder mspaint i w10 o förminskar bilden med hälften!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Ett annat enkelt sätt (?) är att öppna den bilden man tagit och göra en skärmdump av den (dvs typ fota den egna skärmen...) så blir bilden mindre - i alla fall på min iPhone 🙂 

Bra idé!

 

Jag har Android och använder Image Compressor. Den funkar riktigt bra. Man kan beskära och komprimera. Vid komprimering kan man styra kvalitén och därmed storleken på den färdiga bilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och jag fattar inte ens hur man fixar så att man kan bifoga en bild. Sen när jag någon gång fixat det så blir det strul av att bilden är för stor. Pixlar hit och dit, jag fattar nada :). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy