Jump to content
Wednesday 08 April 2020
Strosselhuset

Lägga fyrtakt utombordare ner, vilken sida?

Recommended Posts

Hallå alla!

 

Skall hämta hem svärfars utombordare, en fyrtaktare, Tohatsu 20 hk. Vet ej årsmodell.

 

Kan man svara på frågan vilken sida den skall ligga på?

Gäller svaret för alla fyrtaktare?

 

Vad tittar man efter på motorn för att avgöra detta? Jag vill förstå varför man lägger den på en speciell sida.

Tror att vevhusoljan rinner ur motorn om man lägger den på fel sida, stämmer detta?

Förklara gärna...

 

/Mathias

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Strosselhuset:

Hallå alla!

 

Skall hämta hem svärfars utombordare, en fyrtaktare, Tohatsu 20 hk. Vet ej årsmodell.

 

Kan man svara på frågan vilken sida den skall ligga på?

Gäller svaret för alla fyrtaktare?

 

Vad tittar man efter på motorn för att avgöra detta? Jag vill förstå varför man lägger den på en speciell sida.

Tror att vevhusoljan rinner ur motorn om man lägger den på fel sida, stämmer detta?

Förklara gärna...

 

/Mathias

 

Det går nog inte att svara generellt vilken sida en utombordare ska läggas på. Det beror på hur den aktuella motorn är konstruerad. Det vanliga är att det står på motorn vad som är upp eller ned, annars blir det till att leta i instruktionsboken.

 

Problemet är generellt för alla fyrtaktare. Tvåtaktare med oljeblandad bensin har inte detta problem.

 

Orsaken är som du misstänker att motoroljan rinner in på fel ställe i motorn och eventuellt ut genom insugs/avgas-portarna om den vänds på fel håll vid liggande transport.

Edited by Lintott
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det brukar finnas små stödklackar på ena sidan som skall ligga mot golvet/underlaget, titta efter sådana, och du har förstås inte kvar instruktionsboken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kollade på några Tohatsu 20 manualer som jag hittade på nätet och enligt dem så ska motorn ligga med barbord/styrkulten nedåt, vilket är tvärtom mot min Honda som ska transporteras med styrbord sida nedåt.

 

Men jag kan så klart inte garantera att alla årsmodeller av Tohatsu 20 ska transporteras på samma sätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar!

 

@Lintott

Jag ska kolla om det finns några märkningar på motorn och precis som du tror så menar Kalle_Anka att det är olika på olika tillverkare och modeller. Instruktionsboken är ju bra att läsa i... synd att svärfar inte har någon 😉

 

@Georg_Ohm

Sådana klackar du beskriver har jag sett ibland på vissa snurror, skall kolla in aktuellt exemplar. Svärfar har köpt båt med motor begagnat och, helt riktigt, instruktionsboken finns inte kvar...

 

@Kalle_Anka

Babord/rorkult neråt tror du, tack för hjälpen. Jag kollar modell när jag kommer till snurran och försöker googla och kollar efter klackar/märkningar. Tänker att även oljestickans placering kan skvallra om hur den skall transporteras.

 

Din Hondas styrbordsida ner bevisar ju att det inte är lika för alla snurror vilket är bra att ha i åtanke.

Borde ju betyda att någon snurra säkert vill ligga med "ryggen" ner.

 

 

 

 

Jag återkommer när jag provat/kollat vad som gäller för denna snurra.

 

/Mathias

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En del dyrare 4-takts utombordare har väl torrsumpssmörjning? Fast det här nog inte en Tohatsu 20 hk.

 

Med torrsump borde väl problemet vara mindre? 

 

Detta blev lite off topic, blev bara lite nyfiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är motorn hämtad.

Den var märkt med text/bild och det fanns klackar att lägga den på.

 

Denna motor skulle ligga med rorkulten neråt och som @Zaphir skriver så blir luftintaget då uppåt.

 

Problemet löst, tack.

 

/Mathias

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kunde ju ha hoppats att motortillverkarna kunde ha enats om att de alltid ska läggas på sidan som styrarmen inte är på. Motorerna är ju närmast identiska ändå, så det finns inga skäl till att välja det ena framför det andra av motormässiga skäl. Därför väljer man det rimliga, att styrarmen är uppåt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, för på motsatt sida brukar växelarmen sitta. Det är för att samtidigt skydda den som motorn är gjord för att läggas på andra sidan, på den kraftigare styrarmen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, jag vet inte riktigt om jag håller med. De små, grovbyggda växelarmarna utan nån hävstångseffekt att tala om måste tåla långt mycket mer än den lååånga styrarmen med känsliga delar i sig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-12-05 vid 18:57 skrev Lintott:

Problemet är generellt för alla fyrtaktare. Tvåtaktare med oljeblandad bensin har inte detta problem.

 

Orsaken är som du misstänker att motoroljan rinner in på fel ställe i motorn och eventuellt ut genom insugs/avgas-portarna om den vänds på fel håll vid liggande transport.

Problemet gäller även 2-taktare, vilka bör läggas med avgasport/arna nedåt. Anledningen är att det vatten som finns kvar inne i riggen inte skall kunna rinna in i cylindrarna. Motorn skall också läggas så att växelhuset alltid befinner sig lägre än powerheaden. Problemet borde vara detsamma i fyrtaktare. Avgasportarna på 2-T brukar sitta på babord sida.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy