Jump to content
Sunday 15 December 2019
hoppaispat

Långsegling och alla olika intyg. Förvirringen är ett faktum!

Recommended Posts

Hej alla glada långseglare!

Är det någon här som kan hjälpa oss lite på traven med lite frågor angående alla intyg och elände man måste och inte måste ha?

Vi har en 30 fotare och planerar att ge oss ut på obestämd tid över världshaven med destination "okänd", eller dit vindarna bär oss. Seglatsen är modell "Budget" då vi planerar att leva ombord, och då främst tänkt oss att ligga för ankar och undvika marinor etc. i största mån. Vi planerar en första etapp från Svedala över till Danmark sedan genom kielkanalen för att sedan korsa atlanten, alternativt väntar vi med atlanten och "kanalar" vidare mot kanarieholmarna. Men så till frågan. Vad behöver jag som skeppare för båten? Vilka intyg behövs för båten etc. Båten är en Comfort 30 från -77 Jag har läst skräckhistorier om skatter, en massa intyg och elände där folk fått resa land och rike runt på afrikanska slätter i jakt på korrupta myndigheter, som i sin tur inte låter fullt så lockande.

Några frågor jag specifikt undrar:

Måste jag inneha förarbevis/skepparexamen? (Kunskapen finns men ej intygen, då dessa inte behövts i Sverige) och båten överstiger ju inte 12m x 4m

Måste jag inneha kanalintyg, vad krävs för att få ett sådant?

Sedan skulle det vara av intresse med lite kött på benen beträffande inklarering och sådana rutiner. Är det någonstans man kan kolla upp vad det kostar i olika länder och hur vida det hänger på båtstorleken eller inte etc.

 

Vore jätte tacksam för svar på dessa frågor. Tack så mycket på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keilkanalen klarar du utan kanalintyg, dock krävs det för många andra kanaler i Europa (håll även koll på djupgående på europeiska kanaler). Noonsite är en väldigt bra källa för information om framför allt in/ut klarering. Återkommer om intyg och dokument ( om ingen annan kan hoppa in).

Edited by Peka67
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen till MG!

Jag har bestämt för mig att flertalet av dina frågor är besvarade här på forumet för inte så länge sen, men kan naturligtvis ha fel. 
Kolla sökfunktionen. 
En sak jag mycket väl kommer ihåg var att när den TS kom till en ny hamn i ett nytt land så var den väl förberedd på att det kunde ta tid och visade detta mycket tydligt genom att ha med sig såväl bok som korsord. Dessutom var TS (i det fallet) välklädd och hade alla papper klara och i god ordning. Detta hjälpte väldigt mycket och attityden hos den som skulle klarera blev mycket god. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

Jag har bestämt för mig att flertalet av dina frågor är besvarade här på forumet för inte så länge sen, men kan naturligtvis ha fel. 
Kolla sökfunktionen. 
En sak jag mycket väl kommer ihåg var att när den TS kom till en ny hamn i ett nytt land så var den väl förberedd på att det kunde ta tid och visade detta mycket tydligt genom att ha med sig såväl bok som korsord. Dessutom var TS (i det fallet) välklädd och hade alla papper klara och i god ordning. Detta hjälpte väldigt mycket och attityden hos den som skulle klarera blev mycket god. 

Jag har försökt kika runt utan att hitta något direkt matnyttigt just på dessa frågor, Finns säkert i spridda skurar i typ femtioåtta olika trådar men då tappar man ju kursen totalt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Peka67:

Keilkanalen klarar du utan kanalintyg, dock krävs det för många andra kanaler i Europa (håll även koll på djupgående på europeiska kanaler). Noonsite är en väldigt bra källa för information om framför allt in/ut klarering. Återkommer om intyg och dokument ( om ingen annan kan hoppa in).

Tack! Toppen, då har man fri lejd där igenom iallafall. Ska kolla Noonsite. Hur är det med förarbevis? Är det internationellt att man inte behöver något förarbevis/skepparexamen för att framföra båtar under 12x4m vet du det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

För nästan alla europeiska kanaler med undantag för Kielkanalen fordras ett Kanalintyg och för att få det ska du ha lägst ha ett Förarintyg och ett SRC-intyg. Kunskapsfodringar finns på www.nfb.a.se.

 

Sen bör man nog ha kunskap om tidvattenströmmar och tidvattenhöjder i hamnar tex genom att gå en Utsjöskepparkurs.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev bhemac:

För nästan alla europeiska kanaler med undantag för Kielkanalen fordras ett Kanalintyg och för att få det ska du ha lägst ha ett Förarintyg och ett SRC-intyg. Kunskapsfodringar finns på www.nfb.a.se.

 

Sen bör man nog ha kunskap om tidvattenströmmar och tidvattenhöjder i hamnar tex genom att gå en Utsjöskepparkurs.

Hej! Tack för svaret. Att man bör ha kunskapen om tidvattnet är ju ganska självklart. Kan ju va lite frustrerande att vakna på torra land som en annan flygfisk på däck heh.. Nej jag undrar snarare över kraven. Får man tex. framföra en båt på 30 fot utan förarbevis globalt eller behövs det förarbevis i vissa länder? Btf. kanalerna är väl kiel kanalen den som är fokus nr 1 och där behövs det ju inte, så då är ju nästa (förmodligen för vår del om ett par år) Panama kanalen där det däremot behövs. Den dagen, den sorgen.. Panama kanalen kostar ju  dessutom skjortan, mössan, kepsen och till och med kallingarna att fara igenom så den ligger inte inom planen ännu på lång sikt. Det jag fiskar efter är de "måsten" och krav som finns så man inte möter på kustbevakningen i något land och blir krävd på licenser eller förarbevis som man inte innehar etc. Något som även är av intresse är ju ansvarsförsäkring. Båten behöver jag ingen försäkring för, det är billigare att köpa en likvärdig om den skulle brinna upp, sjunka eller bli stulen. Men vad jag förstått är ansvarsförsäkring ett krav i många marinor etc. Var finner man en sådan till ett rimligt pris? Något du kanske känner till av ovanstående?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är inte riktigt säker på om det finns krav på behörighet, det sägs att tex Tyskland har krav. Rekommendationen är att skaffa minst förarintyg och helst kustskepparen, då är man på den säkra sidan så att säga. Sen är det också så att skulle det hända något som slutar i rätten så är det en stor fördel att ha dokumenterad kunskap.

Kanalintyget ska man nog ha och det är både enkelt och praktiskt. Kravet är att man ska kunna svara på frågor genom att slå i CEVNI som man också får ha på provet. Det är också praktiskt att kunna slå i den när man vill veta vad signaler betyder eller hur regler ska tolkas.

Betr ansvarsförsäkringar så prata med tex Pantaenius för få en offert på ett lämpligt upplägg, så vet jag andra som gjort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag är inte riktigt säker på om det finns krav på behörighet, det sägs att tex Tyskland har krav. Rekommendationen är att skaffa minst förarintyg och helst kustskepparen, då är man på den säkra sidan så att säga. Sen är det också så att skulle det hända något som slutar i rätten så är det en stor fördel att ha dokumenterad kunskap.

Kanalintyget ska man nog ha och det är både enkelt och praktiskt. Kravet är att man ska kunna svara på frågor genom att slå i CEVNI som man också får ha på provet. Det är också praktiskt att kunna slå i den när man vill veta vad signaler betyder eller hur regler ska tolkas.

Betr ansvarsförsäkringar så prata med tex Pantaenius för få en offert på ett lämpligt upplägg, så vet jag andra som gjort.

Tack för svaret! Ska kolla upp ansvar med  Pantaenius. Det verkar vara en djungel just det där med ansvarsförsäkring som gäller globalt, och priserna verkar variera ordentligt. Det kanske finns någon annan som har koll på vad som gäller beträffande förarbevisfrågan. Det borde ju vara globala lagar som gäller, men det är ju alltid bäst att vara säker. Jag är absolut inte emot att skaffa förarbevisen, men just för tillfället skulle jag helst lägga korvörena på båten samt att komma iväg, men det känns ju tryggt att även vara på den säkra sidan i vad som fodras i andra länder innan. Sen kan jag ta tiden (när jag har den i båten) och studera kustskepparn etc. i lugn och ro. Jag vill bara inte riskera problem p.g.a. detta innan jag skaffat dem. Man har ju sett en del på youtube etc. som bara skaffat en liten båt och seglat iväg utan att ens kunna segla. Att göra så känns i min värld som att man inte vet över huvud taget vad man ger sig in på. Sjön skall man ha otrolig respekt för, men jag är uppväxt i skärgården och känner väl att det finns tillräckliga grundkunskaper för att ge mig av, sedan ta intygen under färden under förutsättningen att de inte behövs så fort man lämnar Sveriges gränser.  Annars finns ju tiden på ett annat sätt ute på haven för dessa studier tänker jag. Misstänker bla. att det finns mer än god tid under vindstilla dagar på ex. atlanten, då man till och med kanske önskar sig lite studier för att "något" skall hända. Där av mina funderingar på om det är lagligt så att säga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan ha fel.

Men jag har hört någonstans att Frankrike kan vara bistra att ha och göra med om de upplever att båten är för liten för det ändamål som de som seglar den har tänkt som syfte och resa.

Men det kanske bara gäller Franska medborgare...

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev sy_Alice:

Jag kan ha fel

Skulle tro det. Mig veterligt kan inte myndigheter stoppa fritidsbåtar.

--

SB och BB är inte alls höger och vänster utan namn på fartygets sidor precis som för och akter.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev sy_Alice:

Jag kan ha fel.

Men jag har hört någonstans att Frankrike kan vara bistra att ha och göra med om de upplever att båten är för liten för det ändamål som de som seglar den har tänkt som syfte och resa.

Men det kanske bara gäller Franska medborgare...

Det bekymrar mig inte nämnvärt vad de tycker om storleken, de finns de som seglat jorden runt i betydligt mindre båtar. Vet tex. många som seglar ensamma i 20-23 fotare. Fransoserna får väl vara bistra då, det skulle jag förvisso också vara om jag blev tvungen att transportera röven i en Citroen.. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns ett mycket enket svar på dina frågor. Om du seglar med en båt som har svensk flagg gäller svenska regler. D.v.s du behöver inga intyg för din båtstorlek förutom VHF intyg om du har VHF radio eller kanalintyg om du tänker ta kanalvägn genom Europa.

jörgen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, ett förarintyg gäller egentligen bara i Sverige eftersom det inte är ett internationellt intyg som tex SRC. Kraven kan vara olika i olika länder så vill man ha ett riktigt svar så får man kolla i resp land.

Enklast är ju att ta ett förarintyg, den blå boken är en gångbar handling.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev bhemac:

Nja, ett förarintyg gäller egentligen bara i Sverige eftersom det inte är ett internationellt intyg som tex SRC. Kraven kan vara olika i olika länder så vill man ha ett riktigt svar så får man kolla i resp land.

Enklast är ju att ta ett förarintyg, den blå boken är en gångbar handling.

Kan du utveckla juridiken/tankarna  bakom "ett förarintyg gäller egentligen bara i Sverige eftersom det inte är ett internationellt intyg" och "den blå boken är en gångbar handling".

 

Blå boken är ju intygsboken för bl.a. förarintyget.

 

Eller menar du att de flesta myndighetspersoner blir nöjda om man har någon form av intyg att visa upp som ser seriöst o myndigt ut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev sy_Alice:

Jag kan ha fel.

Men jag har hört någonstans att Frankrike kan vara bistra att ha och göra med om de upplever att båten är för liten för det ändamål som de som seglar den har tänkt som syfte och resa.

Men det kanske bara gäller Franska medborgare...

I så fall skulle väl Yrvind ha vissa problem med sina båtar?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det första du behöver är ett registreringsbevis från svenska kryssar klubben. Köpekontrakt med engelsk översättning. Minst en ansvars försäkring. Licenser (lista) på all kommunikations utrustning ombord. Loggbok (ibland kontrollerar de den). Intyg på att du är kompetent nog att framföra båten, minst Förarintyg. Radio certifikat. Se till att dina utbildningar förs in i den blå boken som du kan köpa hos NFB (Nämnden för Båtlivsutbildning). Pass och lista på besättning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Lintott:

Kan du utveckla juridiken/tankarna 

Nja, förarintyget är svenskt och inte internationellt godkänt. De flesta länder har inget krav på att man ska kunna visa något intyg men inte alla. Helst ska man då ha någon form av internationellt intyg. 

Hyr du båt så kräver man oftast förar eller kustskepparintyg och SRC. Här är intygsboken accepterad, den är väl känd internationellt. Som det låter så accepterar myndigheter den också. Det funkar för tex SRC och kanalintyg.

 

Anekdot:

En kille jag känner har jobbat 35 år som befälhavare i ett färjerederi. Han och sonen skulle hyra båt i Grekland. Hans kaptensbrev accepterades inte men väl sonens intygsbok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bhemac:

Nja, förarintyget är svenskt och inte internationellt godkänt. De flesta länder har inget krav på att man ska kunna visa något intyg men inte alla. Helst ska man då ha någon form av internationellt intyg. 

Hyr du båt så kräver man oftast förar eller kustskepparintyg och SRC. Här är intygsboken accepterad, den är väl känd internationellt. Som det låter så accepterar myndigheter den också. Det funkar för tex SRC och kanalintyg.

- - -

SRC o Kanalintyg är väl internationella o om de finns inskrivna i blå boken eller på annat intyg måste ju kvitta.

 

3 minuter sedan skrev bhemac:

- - -

Anekdot:

En kille jag känner har jobbat 35 år som befälhavare i ett färjerederi. Han och sonen skulle hyra båt i Grekland. Hans kaptensbrev accepterades inte men väl sonens intygsbok.

Grekland!!! Det var väl fler fina dekaler o stämplar i Blå boken än på kaptensbrevet... 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev bhemac:

Nja, förarintyget är svenskt och inte internationellt godkänt. De flesta länder har inget krav på att man ska kunna visa något intyg men inte alla. 

Med reservation för att jag tycker att man bör ha både skepparexamen och utsjöskeppare, så misstänker jag att ett förarbevis infört i blå boken räcker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns en annan aspekt. Säg att något händer som ska avgöras i en rättssal. Då kan de iblandade parternas kompetens ha en stor betydelse.

--

Kanalintyget är egentligen inte internationell eftersom Sverige inte ratificerat ICC regel 40. Men de europeiska länderna accepterar det ändå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alltså behövs inget förarbevis eller skepparexamen om jag förstått det hela rätt!? Fast man "bör ha", ja det bör man. Men jag frågade om vad man måste ha. Har för övrigt inga som helst planer på att hyra varelse båt eller helikopter eller permobil. Sedan har jag föga intresse av vad andra länder tycker om min båtstorlek, klagar dom så kommer jag farande i dingen nästa vända.. :) Ähh det är väl bara till å åk, så att säga. Undrar någon om något förarbevis på att jag "kan" framföra båten, så kan jag ju alltid komma med motfrågan: Hur fan tror ni jag tog mig hit? Med cyckel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev hoppaispat:

Alltså behövs inget förarbevis eller skepparexamen om jag förstått det hela rätt!?

Det kan man inte säga utan att kolla med respektive land.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev hoppaispat:

Alltså behövs inget förarbevis eller skepparexamen om jag förstått det hela rätt!? Fast man "bör ha", ja det bör man. Men jag frågade om vad man måste ha. Har för övrigt inga som helst planer på att hyra varelse båt eller helikopter eller permobil. Sedan har jag föga intresse av vad andra länder tycker om min båtstorlek, klagar dom så kommer jag farande i dingen nästa vända.. :) Ähh det är väl bara till å åk, så att säga. Undrar någon om något förarbevis på att jag "kan" framföra båten, så kan jag ju alltid komma med motfrågan: Hur fan tror ni jag tog mig hit? Med cyckel?

Tror inte du ska ta så lätt på det där. Det lär finnas, har inte stött på dem själv men hört om dem, personer i någon form av myndighetsroll som kan ställa till det rejält om man inte har de papper de förväntar sig att man ska ha. En jag hörde om begärde båten i kvarstad tills nödvändiga papper presenterats. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev hoppaispat:

Alltså behövs inget förarbevis eller skepparexamen om jag förstått det hela rätt!? Fast man "bör ha", ja det bör man. Men jag frågade om vad man måste ha. Har för övrigt inga som helst planer på att hyra varelse båt eller helikopter eller permobil. Sedan har jag föga intresse av vad andra länder tycker om min båtstorlek, klagar dom så kommer jag farande i dingen nästa vända.. :) Ähh det är väl bara till å åk, så att säga. Undrar någon om något förarbevis på att jag "kan" framföra båten, så kan jag ju alltid komma med motfrågan: Hur fan tror ni jag tog mig hit? Med cyckel?

 

Lycka till...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev bhemac:

Det kan man inte säga utan att kolla med respektive land.

Men det verkar ju inte spela någon roll btf. förarbevis, då dessa handlingar enligt diskussionen ovan ändå inte är internationella. Det får bli som planerat att jag tar dem på vägen. Skaffar mig SRC, en flaska rom och guppar iväg. Den som lever får se, och dör vi så slipper vi dessa bekymmer ändå.

 

Kör för övrigt på instruktionerna från Peka67, verkar stämma med det jag lyckats konstatera tidigare för utom förarbeviset. Tack för alla svar! Och får jag frågan om förarbevis så lovar jag att fråga om de tror jag tagit cyckeln dit. Skulle vara kul att se minen på ufot som frågar något så dumt som om man kan framföra båten efter en färd från Sverige via Danmark, Tyskland, Frankrike, Holland och sedan över atlanten som bara den är på dryga 2700 NM. Om man då får frågan efter ett bevis på att man kan framföra båten då. Hah.. Då kan man väl inte mer än ruska på huvudet, och fråga vederbörande om han/hon är riktigt funtad? Näh! Segla? Sådant kan inte jag, jag cycklade hit svarar jag då. 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev hoppaispat:

Det får bli som planerat att jag tar dem på vägen. Skaffar mig SRC, en flaska rom och guppar iväg.

Du kan läsa in teorin när du guppar iväg, men du kan inte avlägga provet och få det infört i den blå boken. Så något intyg kommer du inte att ha.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev ChristerN:

Tror inte du ska ta så lätt på det där. Det lär finnas, har inte stött på dem själv men hört om dem, personer i någon form av myndighetsroll som kan ställa till det rejält om man inte har de papper de förväntar sig att man ska ha. En jag hörde om begärde båten i kvarstad tills nödvändiga papper presenterats. 

De var just dem jag efterfrågade. Och jag har nog fått allt på rätt köl just nu för utom den utdragna frågan angående förarbevisen. Det verkar ingen veta vad som gäller med. Men i Sverige får jag ju framföra båten, och eftersom båten är svenskflaggad/sxk registrerad borde ju Svensk lag gälla ombord, precis som på skeppen.  Ville bara vara säker, men det verkar ju lummigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Förarntyg måste du ha. Du måste kunna bevisa att du är kompetent nog att framföra båten. Sedan med din inställning kommer du nog ganska snabbt att hamna i problem med myndigheter i andra länder. Jag känner att du har en lång resa att klara av innan du kan ge dig ut på de sju haven.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev hoppaispat:

- - - jag är uppväxt i skärgården och känner väl att det finns tillräckliga grundkunskaper för att ge mig av, sedan ta intygen under färden under förutsättningen att de inte behövs så fort man lämnar Sveriges gränser.  - - -

Om du har de erfarenheter o kunskaper som du antyder så borde det vara en enkel sak för dig att kontakta en förhörsförättare o avlägga provet för förarintyget innan du ger dig iväg. Förarintyget är väldigt basala kunskaper som ingen borde åka ut på sjön utan att kunna. Varför krångla till det.

 

Grundläggande kunskaper är t.ex. att kunna väjningsregler o lanternföring. Minsta självbevarelsedrift borde vara att se till att inte kollidera med andra fartyg som rör sig på världshaven efter de regelverken.

 

Om du kan navigera eller inte påverkar bara din egen framfart o det är myndigheterna mindre intresserade av.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy