williamsparon 1 Postad 13 September , 2019 Hej! Nybörjare, både när det gäller båt och el. Känns dock lite säkrare att meka med el i båten än huset :-). Jag har köpt en båt där jag fick med en helt ny nivåvakt. Nu har den tre kablar och jag är osäker på hur jag ska koppla in den. Jag har ju ett 12v batteri till motorn men misstänker att det vore bra att köpa någon kopplingsdosa som ligger mellan batteri och nivåvakten. Lagom luddig men hoppas någon förstår och kan ge råd. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 597 Postad 13 September , 2019 Om du med "nivåvakt" menar länspump då är de tre kablarna sannolikt avsedda att kopplas till: minus, plus och plus via strömbrytare. Bägge pluskablarna måste kopplas via säkringar. Om du inte fick med någon instruktion så går det säkert att hitta på nätet. Strömbrytaren används för tvångskörning och om den är avstängd startar pumpen automatiskt om vattnet den står i stiger tillräckligt högt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 13 September , 2019 2 minutes ago, Eld- said: Om du med "nivåvakt" menar länspump då är de tre kablarna sannolikt avsedda att kopplas till: minus, plus och plus via strömbrytare. Bägge pluskablarna måste kopplas via säkringar. Om du inte fick med någon instruktion så går det säkert att hitta på nätet. Strömbrytaren används för tvångskörning och om den är avstängd startar pumpen automatiskt om vattnet den står i stiger tillräckligt högt. Tack för svar! Så strömbrytaren kommer alltså bara ha en kabel inkopplad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 51 Postad 13 September , 2019 (redigerade) Dubbelpost Redigerad 13 September , 2019 av sigge_1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 51 Postad 13 September , 2019 6 minuter sedan skrev williamsparon: Tack för svar! Så strömbrytaren kommer alltså bara ha en kabel inkopplad? Korrekt. För att bryta den pluskabel som du tvångskör/ manuellt kör pumpen med. Den andra plusen lägger du INNAN huvudbrytaren så att du alltid har spänning på den. Bägge avsäkrade såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 13 September , 2019 1 minute ago, sigge_1 said: Korrekt. För att bryta den pluskabel som du tvångskör/ manuellt kör pumpen med. Den andra plusen lägger du INNAN huvudbrytaren så att du alltid har spänning på den. Bägge avsäkrade såklart. Stort tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 14 September , 2019 21 hours ago, sigge_1 said: Korrekt. För att bryta den pluskabel som du tvångskör/ manuellt kör pumpen med. Den andra plusen lägger du INNAN huvudbrytaren så att du alltid har spänning på den. Bägge avsäkrade såklart. Förresten, funkar det verkligen om man bara har en pluskabel kopplad på en strömbrytare? Bör det inte vara en minus också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 14 September , 2019 7 minuter sedan skrev williamsparon: Förresten, funkar det verkligen om man bara har en pluskabel kopplad på en strömbrytare? Bör det inte vara en minus också? Helt rätt, det måste vara minus till strömbrytaren också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 14 September , 2019 8 minutes ago, reva said: Helt rätt, det måste vara minus till strömbrytaren också Sorry för dumma frågor men jag har ju bara en och den går ju direkt till batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 14 September , 2019 (redigerade) går brytaren bara till batteriet i nuläget? Då ska andra polen på brytaren kopplas till pumpen. Och då jordas det genom pumpen, så är allt frid och fröjd |+ batteri|——|knapp|——|pump| Redigerad 14 September , 2019 av reva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 14 September , 2019 15 minutes ago, reva said: går brytaren bara till batteriet i nuläget? Då ska andra polen på brytaren kopplas till pumpen. Och då jordas det genom pumpen, så är allt frid och fröjd Ok, hittade den här vilket gjorde det lite lättare att förstå. Efter strömbrytaren ska jag ju på något sätt koppla ihop brun med brunvita. Har du något förslag på koppling för det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 15 September , 2019 9 timmar sedan skrev williamsparon: Har du något förslag på koppling för det? Enklast är ju om det går att sätta ihop kablarna vid säkringen.eller om de rentav får varsin säkring. Det finns ingen säkringspanel nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 15 September , 2019 (redigerade) 3 hours ago, reva said: Enklast är ju om det går att sätta ihop kablarna vid säkringen.eller om de rentav får varsin säkring. Det finns ingen säkringspanel nu? Ingen säkringspanel och utöver denna så är det bara startmotorn som kommer använda sig av batteriet. Jag labbade lite och fick detta att fungera, helt galet? Redigerad 15 September , 2019 av williamsparon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 15 September , 2019 37 minuter sedan skrev williamsparon: helt galet? Nej fan, lite eltejp för att skydda så är det en finfin skarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 379 Postad 15 September , 2019 15 timmar sedan skrev reva: Helt rätt, det måste vara minus till strömbrytaren också Varför då? Nu vill jag ha en redi förklarning. Räcker väl med en brytning i strömkrets. Eller tänker du både hängslen o livrem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
williamsparon 1 Postad 15 September , 2019 18 minutes ago, Hybro said: Varför då? Nu vill jag ha en redi förklarning. Räcker väl med en brytning i strömkrets. Eller tänker du både hängslen o livrem? En rookie är inte i stånd att ge en redig förklaring :-). Egentligen behöver man väl inte en strömbrytare men eftersom den verkar gjord för det tänkte jag att jag kör på det. Rätta mig gärna, jag är här för att lära. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 15 September , 2019 Jag hade förutfattade meningar om kopplingen... som det är på bilden är rätt, glöm vad jag sa om minus 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tore33 8 Postad 4 April Hej, Håller på att ersätta lite gamla kablar och kopplingar i båten. Jag upptäckte samma sak som TS, nämligen att min länspump har tre kablar istället för två. Om detta diagram stämmer (jag har samma färger på mina tre kablar) så kan jag väl strunta i att koppla in den bruna kabeln? Jag har ändå ingen nivåvakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 261 Postad 6 April (redigerade) 2026-04-04 vid 19:28 skrev Tore33: Hej, Håller på att ersätta lite gamla kablar och kopplingar i båten. Jag upptäckte samma sak som TS, nämligen att min länspump har tre kablar istället för två. Om detta diagram stämmer (jag har samma färger på mina tre kablar) så kan jag väl strunta i att koppla in den bruna kabeln? Jag har ändå ingen nivåvakt. Hej! Brun, brun/vit och svart tycks vara standard när det gäller länspumpar, så vitt jag kan se. Men om du nu har tre kablar så har din pump en inbyggd nivåvakt, annars hade ju tillverkaren inte bemödat sig med en tredje kabel, eller hur? Men det är bara att testa sig fram, koppla plus till brun/vit och minus till svart, nu skall pumpen starta. Koppla plus till brun och minus till svart, så surrar det litet i pumpen men den startar inte, förrän du antingen slickar på tummen och pekfingret och placerar dessa på två markerade ytor på pumpen, eller helt enkelt sänker ned den i en spann med vatten. Läs bruksanvisningen, om du har den kvar! Länspumpar med (eller utan) automatik kopplas in innan batterifrånskiljaren, så att dom kan starta även om strömmen är bruten. Omkopplaren i kopplingsschemat skall ha ett mellanläge, automatik, avstängd, manuellt. Det hade inte min länspump, och det blev rätt pinsamt i hamnen då den startade och då jag hade ett läckage i motorns oljekylare. Redigerad 6 April av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser