Jump to content
Friday 06 December 2019

Recommended Posts

2019-10-07 vid 22:32 skrev McLasse:

Tänkte ha kvar dynor och segel i båten. Eller är det att utmana ödet lite väl mycket?

Nej det är det inte!

Funkar hur bra som helst och troligen är det torrare än i en bod, ett garage eller på en vind.

 

Vi har numera kvar alla textilier, allt i papper och allt övrigt som inte är värt att stjäla.

 

Den största nackdelen är att städningen blir lite meckigare och om man ska göra något underhållsarbete så är det lite mera plock innan man kan sätta igång.

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Mackey:

Den största nackdelen är att städningen blir lite meckigare och om man ska göra något underhållsarbete så är det lite mera plock innan man kan sätta igång.

Möjligen också att det inte är lika kliniskt rent ombord på våren.

Mina dynor är nog mindre smutsiga, alla medhjälpare var inte så försiktiga med dem när det skulle plockas ut och visst hände det att man tappade dynor på marken mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mackey:

Den största nackdelen är att städningen blir lite meckigare och om man ska göra något underhållsarbete så är det lite mera plock innan man kan sätta igång.

Håller på just nu och tömmer vatten, konserverar motorn och div ditt och datt. Kan inte annat än hålla med, dynor och annat krafs flyttas i tid och otid.

Det var lättare när båten var tom. Å andra sidan är det skönare att lägga sig på rygg en stund när det finns något mjukt under.

 

Hur gör ni med durkarna, ligger de på plats eller tar ni bort dem? Tidigare har jag tagit bort dem men om man vill till båten och "greja lite" blir det bökigt. Det är skönt att slippa riskera rasa ner i Marianergraven.

Men avfuktaren gör ju ingen nytta nere i djupet om durkarna är i vägen (på plats).

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev McLasse:

Hur gör ni med durkarna, ligger de på plats eller tar ni bort dem?

De får ligga kvar, annars blir det kallt om fötterna!

Får ligga öppet ett tag efter upptagning men sen stängs det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten uppdatering och en fråga...

Jag köpte ju en Woods WDD80 och har kört den i kontinuerlig avfuktning och på medeleffekt hela tiden. I början drog fick jag tömma min stora balja på en massa liter, RH sjönk och allt kändes torrt och fint i båten. Avfuktarens effekt låg på drygt 600 W som förväntat. Nu senast veckan har effekten gått ner till ca 300 W trots att jag inte ändrat något och indikeringslampan ligger kvar på medel. Startar jag om den lokalt i båten, dvs med on/off-knappen går effekten upp till 600 W igen för att sedan gå ner till 300 W igen efter 6-12 timmar. Startar jag om den hemifrån genom att slå av och på spänningen ligger den kvar 300 W återstarten. Detta är iofs inget problem alls med avseende på RH då jag både enligt min billiga batteridrivna mätare och min Sonoff ligger mellan 25 och 35%. MEN jag förstår inte varför den beter sig på det viset och DET stör mig. Pratade med Woods tekniker som inte hade någon förklaring mer än att det möjligen kunde vara att övertempskyddet ska sänka effekten vid hög temp internt i avfuktaren, men han sa också att effekten i så fall borde gå upp till 600 W igen efter en stund, vilket inte sker hos mig.

Känns fenomenet igen hos någon annan med Woods WDD80 eller Clima DD208? Andra idéer någon? 

Jag funderar på om det möjligen ändå finns någon lägre gräns för RH vilken sänker effekten på detta sättet. Jag har ju haft väldigt låga siffror. Tror jag ska testa att lyfta ut den nästa gång jag är där och det är fuktigt ute för att se hur den reagerar.

Det är sånt här jag sitter och funderar på efter middagen med ett glas vin så här på fredagskvällen...

Edited by Tofriis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter väldigt torrt.

 

Jag tror att när du är i båten och startar, så har du flåsat ut lite ånga som gör att den går på högre effekt ett tag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här TROR jag:

Effekten som går åt är till största del den värme som behövs för att "torka" det absorberande materialet. När RH är lägre så behövs inte lika mycket värme för att "torka" och då använder maskinen mindre effekt.

När man startar om genom att bryta strömmen så kommer maskinen ihåg sitt arbetsläge och fortsätter som före "strömavbrottet".

Stänger man av på knappen så töms minnet och den börjar om från början och kör en stund för att avgöra luften fuktighet.

En del tvättmaskiner mm gör på samma sätt.

 

Jag skulle sätta Sonoff på tex 50% och låta den sköta till/frånslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det kan absolut vara så, trodde inte att den var så "intelligent" bara. Jo, jag ska sätta ett börvärde på ca 50%. Ville bara torka upp båten ordentligt innan jag ställer in ett bra värde under vintern, då de också börjat ta betalt per kWh. Tänker dock använda avfuktares reglering då fläkten går ett par minuter efter stopp för att kyla/torka innan stopp. Använder min Sonoff för att starta och stoppa värmefläkten. Har dessutom en liten frostvakt som inte regleras via Sonoff utan sin egen termostat, hängslen och livrem... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du även en Sonoff R2 för att mäta förbrukningen? Körde i vintras med en sådan som nu ska byggas in i min elcentral. Nu ska jag förhoppningsvis byta hamn och de accepterar den för taxering.

Har även en "plugg" till laddaren, kör typ en timma per dag samt att jag satt "loop timern" på 4 tim. Trycker man på knappen så går den 4 tim.

 

Till sommaren har garantin gått ut på min avfuktare, då kan jag riva isär den och sätta in Sonoff direkt i den!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes, jag har en R2  på landströmmen och en till laddaren. Har tyvärr allt väldigt "stökigt" inkopplat i nuläget. Behöver se över hela landströms installationen och göra den mer permanent, ser denna vintern som ett test av Sonoff mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Tofriis:

Har tyvärr allt väldigt "stökigt" inkopplat i nuläget.

Så hade jag förra vintern, sladdar högt och lågt. Det blev nya prylar med jämna mellanrum. Så nu är det dags att snygga upp råttboet. Det är väldigt användbart!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten uppdatering om hur det ser ut med avfuktning i min båt, 35 fots segelbåt, i vinter. Jag har en Woods WDD80 jobbandes i båten mot rh 50%. Avfuktaren skall enligt spec avfukta ner till +1 grad. Därför har jag köpt en sån här termostat som skall stänga av strömmen till avfuktaren om det blir kallare än så. Som komplement när det blir kallt står två "vägsalttorrbollar".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev McLasse:

Som komplement när det blir kallt står två "vägsalttorrbollar".

De tar inte upp någon fukt när det blir kallt. Däremot är det en bra reserv om avfuktaren skulle stanna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev bhemac:

De tar inte upp någon fukt när det blir kallt. Däremot är det en bra reserv om avfuktaren skulle stanna.

Jahopp, jag som trodde att de kompletterade varandra. Försöker hålla RH 50% och vid +1 grad stängs elavfuktaren av och blir det kallare funkar inte torrhinkarna.

RH ökar med sjunkande temperatur. När det blir vintertemperaturer ute är RH betydligt högre än vid +1 grad och då finns inget aktivt skydd mot fukten. Hur är mögelrisken i de lägena? Hur kallt klarar möglet att växa i? Eller har jag grunnat för mycket och att det egentligen är ett ickeproblem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man brukar säga att det det krävs en luftfuktighet över 70% och en temperatur över +5°C. Håller man sig under dessa värden så har man god marginal mot mögel. För helt undvika rost ska man ned till 50% RH men man håller den mesta rosten borta under 70% RH.

--

Mitt intryck är att vägsaltet inte gör mycket nytta under ca 70% RH. Skulle vara kul att göra några praktiska experiment. 

 

HÄR är en pdf från FMV med en massa intressant information.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns lite olika diagram, här är ett.

mogeldiagram-LIM-I.jpg.f6750541e76869c917af4e2864bdbaf6.jpg

 

Torrare än 75 % Rh eller kallare än 5°C brukar anses relativt mögelsäkert.

 

Varmare och fuktigare vintrar har gjort att problem med mögel har ökat.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Man brukar säga att det det krävs en luftfuktighet över 70% och en temperatur över +5°C.

 

55 minuter sedan skrev Mackey:

Torrare än 75 % Rh eller kallare än 5°C brukar anses relativt mögelsäkert.

Tack så mycket, mina herrar! Nu är jag lugn och fin... jaja, i alla fall lugn. Avfuktaren jobbar ner till +1 så då bör allt vara frid och fröjd. Kollade ett Moullierdiagram och det verkar inte vara lika katastrofala förändringar i RH vid temperaturväxlingar vid kallare väderlek som under sommarmånaderna.

 

56 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns lite olika diagram, här är ett.

Lite läskigt att se hur fort det går vid rätt, eller fel beroende på om man är mögel eller båtägare, förutsättningar.

 

1 timme sedan skrev bhemac:

HÄR är en pdf från FMV med en massa intressant information.

Mycket matnyttigt i den. Det blir morgondagens lektyr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom jag har en kondensavfuktare har jag ingen avfuktning under +5°C. Därför håller jag temperaturen runt 5 grader. Det kostar en del el men mindre än jag trodde. Under december tänkte jag mäta noga. 

En sorbtionsavfuktare kan avfukta utan värme men den drar lite mer. 

Helst vill jag ha en sådan HÄR. Den skulle jag ställa under britsbotten längst fram i förpiken. Uteluf kan jag ta in genom en ventil i ankarboxen. Våtluften kan blåsa ut genom en ventil i garderoben. Ett 100mm paströr kan användas för att distribuera torrluften  till salong, stuv, motorrum och akterhytt. Ett fast montage alltså som bör fungera perfekt. Hela båten genomspolas med torr och frisk luft.

Nackdelen är priset, 8tkr. Så, troligen behåller jag min kondensavfuktare, kanske investerar i en till akterhytten läger pengar på uppvärmning. Det blir nog billigare...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den där ser ju perfekt ut! Kanske kan man koppla in värmaren så att luften först torkas, sedan värms innan den fördelas i båten? Med tanke på hur mycket pengar man lägger på båtprylar med avsevärt mindre cost/benefit så är den inte så dyr ändå, i synnerhet inte om den gör att elektronik mm. håller flera år längre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev BSven:

Med tanke på hur mycket pengar man lägger på båtprylar med avsevärt mindre cost/benefit så är den inte så dyr ändå,

Säg inte så, även om det är rätt, jag kämpar mot köpbegäret ;)

Men kanske än av de bättre investeringar man kan göra, håller båten fräsch och sparar mycket arbete.

Tror inte man ska värma "torrluften" det kommer bli så tort att man får hosta! Är det kallt och fuktigt ute så räcker det bra om värmaren tar sin luft utifrån (vilket de flesta tyvärr inte gör) för att få det torrt och varmt ombord. 

Min plan är vattenburen värme med fläktradiatorer som får sin luft utifrån.

 

Tanken på en fast avfuktare som samtidigt ger frisk luft ombord (sorptionsavfuktare) är mycket bra. Har man ström på bryggan i hemmahamnen så kan man köra den några timmar på timer för att torka ut och vädra båten!

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev bhemac:

Helst vill jag ha en sådan HÄR.

En sådan tittade jag på innan vi köpte Woods WDD80. Innan EvoDry 6H hade de en som såg ut att vara lite mindre som såg intressant ut men den ersattes av EvoDry 6H. Har för mig att föregångaren inte hade distribution via slang men det är en stor fördel (med slang).

 

Vi har storebror till 6H i grunden i stugan och skall även installera en hemma. Det är lite mer krut i dem. Den står på året runt och funkar bra även när det är svinkallt. Verkar vara bra maskiner.
Synd bara att priset är i överkant för den lille. Hade varit perfekt att kunna dra slang till lite olika ställen i båten.

 

Jag tror jag skall köpa en trisslott så jag kan köpa en EvoDry 6H och en plotter och en radar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev BSven:

Med tanke på hur mycket pengar man lägger på båtprylar med avsevärt mindre cost/benefit så är den inte så dyr

Givetvis har du rätt, men...ja...suck... trisslott som sagt...

 

3 timmar sedan skrev bhemac:

Är det kallt och fuktigt ute så räcker det bra om värmaren tar sin luft utifrån

Skitbra idé! Den stora vi har i grunden har ett stort rektangulärt luftintag på ena sidan. Har inte kollat hur den lilla har men det borde gå att bygga en stos och ta inluften via slang utifrån. Fast det kommer att bli en hel del avfuktning om man plockar uteluft.

Är det inte fullt tillräckligt att ta inneluften vintertid även energimässigt tänker jag?

 

Som den stora vi har skickar periodvis ut fukten ur grunden och skapar därmed ett undertryck. I båten kommer det då att komma in en hel del luft utifrån genom alla otätbara öppningar, glipor och annat jox.

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev McLasse:

Är det inte fullt tillräckligt att ta inneluften vintertid även energimässigt tänker jag?

 

Jo egentligen. Fördelen med att ta luft utifrån är att man inte behöver täta, bara blåsa in. Ska man cirkulera luften i båten så måste man distribuera via slangar/rör för att ut i alla utrymmen. Men man måste också föra tillbaka luft till aggregatet. Det blir en del rördragning.

 

EvoDry 6H har måtten (BxHxD) 220x235x285mm. Den går troligen att trycka in i något utrymme. Sen kan man dra in en slang med friskluft. Eller, ta luften inifrån båten.

Det blir till att fundera lite på det här.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev bhemac:

Ska man cirkulera luften i båten så måste man distribuera via slangar/rör för att ut i alla utrymmen.

Har man luftburen värme med utblås, lite här och där, borde man kunna samköra i de slangarna.

 

Den är smidig i storlek speciellt om man jämför med den vi köpte (Woods WDD80), som egentligen är helt oplacerbar i en båt (något överdrivet, men nästan).

Funderar på om man inte kan bygga om och koppla slang på WDD80:an. Fast farten i fläkten känns lite klen, men det kanske inte är ett jätteproblem om man lyckas dra slangarna hyffsat rakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev McLasse:

Funderar på om man inte kan bygga om och koppla slang på WDD80:an

Har funderat på samma sak med min kondensavfuktare. Den går att bygga in i förpiken. Sen kom jag på att jag har akterhytt och då behövs nog mera fläkt.

Att använda samma slangar till en sorptionsavfuktare och värmare borde funger utmärkt. Har svårt att se att man skulle köra båda samtidigt.

 

Färdiga lösningar verkar det vara ont om. Konstigt eftersom väldigt många skulle behöva just detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev bhemac:

Att använda samma slangar till en sorptionsavfuktare och värmare borde funger utmärkt. Har svårt att se att man skulle köra båda samtidigt.

Vilken tur att vi har vattenburen värme. Det hade ju varit trist om det vore enkelt.

 

19 minuter sedan skrev bhemac:

Färdiga lösningar verkar det vara ont om. Konstigt eftersom väldigt många skulle behöva just detta.

Jag håller med men behovet kanske bara syns på båtforum än så länge. Eller så får man börja titta efter lösningar för husbilar...huga...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lägger mig i diskussionen utan att egentligen ha något att tillföra utan istället med en fråga 🙄
Sorptionsavfuktarna ovan suger luft ur utrymmet de ska avfukta och skickar sedan ut fuktig luft genom en slang via en stos/ventil. Hur kombinerar man detta med befintliga värmarslangar???

Det blir ju som att köra värmaren baklänges men utan ett dimensionerat utblås. 
Eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Sorptionsavfuktarna ovan suger luft ur utrymmet de ska avfukta

Nix. Man trycker in torr luft som driver ut fukten. När avfuktaren regenererar sig så leds fuktig luft ut eller leds bort som vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-12 vid 23:31 skrev bhemac:

Uteluf kan jag ta in genom en ventil i ankarboxen

Förklara för en oförstående  vad jag missar här. Varför vill du torka uteluft? Är det inte luften i båten man vill torka?

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Förklara för en oförstående  vad jag missar här. Varför vill du torka uteluft? Är det inte luften i båten man vill torka?

För att FMV säger så ;)

Eller för att skapa ett övertryck i båten så att den fuktiga luften trycks ut och att torrluften kommer åt överallt.

Det kostar lite mer energi men troligen småpengar.

Starkaste argumentet tycker jag är att det är bekvämt, man behöver inte tillsluta båten, bara att trycka på knappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy