Jump to content
Saturday 24 August 2019
FoaFen

Verado 150 Low voltage alarm

Recommended Posts

Yo! Har en Verado 150 som varnar för Low Voltage. (sensor power supply - low voltage) Har bara ett batteri men det är ett relativt nytt optima batteri så jag är rätt övertygad om att problem inte sitter i batteriet. Någon som haft samma problem? Motorn startar alltid som en klocka. När varningen kommer slutar tilt- och knipmätarn att fungera. Tips på vad göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du provat råden som finns i början av den thehulltruth-tråd du verkar att ha ställt samma fråga i?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@guetsson Jag har läst där och blev ej hjälpt av det. Hoppas någon kan hjälpa mig i denna tråd.

 

Var ute och provade idag igen. Mitt "Low Voltage" -problem är det massor med trådar om i engelska forum men ingen tråd som leder fram till någon lösning. Det borde således vara ett vanligt problem.

 

Såhär ter sig problemet:

När jag sätter på laddaren och laddar så att ctek-laddaren lyser grönt avhjälps felet. Dvs inget "sensor power supply - low voltage" -meddelande kommer upp i displayen. Felet kommer dock tillbaka under körning när jag trimmar/tilltar motorn. Då piper smartcraften 6-8 gånger och meddelandet "sensor power supply - low voltage" kommer upp på varvräknarens display igen. Batteriet är flång nytt och när jag mäter med voltamern på det visar det 12,6-12,7 volt. När motorn är igång visar voltmetern 14,3 så generatorn ligger på och laddar. När felet uppkommer är det ingen skillnad volten. Således inte ett trött batteri så att säga. 

När felet uppkommit är den enda möjligheten att få bort det att ladda batteriet tills Ctek laddaren visar grönt igen. 

 

Please...hjälp mig. Har typ helt slut idéer på vad det kan vara. Någon som vet var den där batterisensorn sitter på verado? Kanske den ska bytas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Batterisensorn, är inget annat än änden på en av kablarna från instrumentet, kopplat till nåt ställe. 

Förmodligen inte till batteriets pluspol. Detta skrivet, baserat på dina egna mätningar. 

 

Guben i lådan får skaffa ett inkopplingsschema över instrumentet, och därefter följa varje kabel från detta och berätta vart de är kopplade. 

 

Inget vi övriga kan hjälpa dig med, utan här gäller eget arbetet, eller anlita en elkunning, om kunskaperna brister.

Återkom när du gjort endera. 

 

Visst, betala resan så kommer jag på en senestertripp. Bor mitt i Värmland. 

 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hybro:

 

 

Batterisensorn, är inget annat än änden på en av kablarna från instrumentet, kopplat till nåt ställe. 

Förmodligen inte till batteriets pluspol. Detta skrivet, baserat på dina egna mätningar. 

 

Guben i lådan får skaffa ett inkopplingsschema över instrumentet, och därefter följa varje kabel från detta och berätta vart de är kopplade. 

 

Inget vi övriga kan hjälpa dig med, utan här gäller eget arbetet, eller anlita en elkunning, om kunskaperna brister.

Återkom när du gjort endera. 

 

Visst, betala resan så kommer jag på en senestertripp. Bor mitt i Värmland. 

 

@FoaFen 

Från thehulltrough tråden du skrivit i:

 

The Smartcraft system reads the voltage from the completely separate fused power going direct from the battery to the motor. Should be a two wire harness (red/black, black wires) and an inline fuse connected to the engine battery. Check the fuse and connections of that separate circuit for corrosion. Not many places to check for voltage on the engine itself but it will be the purple/white wire inside the cowling.

Alltså precis som Hybro påpekat ovan. Har du följt upp detta spår? Felet måste inte vara att dessa anslutningar är dåliga, men med en voltmeter inkopplad till samma punkter förbättrar felsökningsmöjligheterna avsevärt. 

 

 Notera att" Sensor power supply" skulle kunna tolkas som reglerad spänning till motorns styrsystem. Den spänning måste därmed inte vara densamma som batterispänning utan kan vara lägre. Detta vet kanske Hybro mer om.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du ett eller två batterier? All plusmatning ska vara kopplade till startbatteriet, jag hade strul med en båt där motorn tog från startbatteriet och insrument med mera från förbrukningsdito. Det blev ganska konstiga fel när när Mercuryn fick helt olika värden från olika delar av systemet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ja, ja... Det som sägs i föregående inlägg är egentligen: Vilken spänning vill du veta? 

 

Går ju t ex att möta spänningen i 12-volts uttaget till min snarkapparat CPAP. 

Varför mäts just startbatteriet och inte HUSBATTERIET, d v s i sommarstugan. 

På enbåt brukar man kalla motsvarande förbrukningsbatteri eller förbrukningsbstterier. 

 

Är det någon som har ett hus på sjön......? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev firefish:

Har du ett eller två batterier? All plusmatning ska vara kopplade till startbatteriet, jag hade strul med en båt där motorn tog från startbatteriet och insrument med mera från förbrukningsdito. Det blev ganska konstiga fel när när Mercuryn fick helt olika värden från olika delar av systemet. 

@firefish Jag har bara ett batteri så all plussmatning antar jag är rätt kopplad. Den är aldrig ändrad på sen den var ny från butik så att säga.

 

@Hybro Jag trodde forum var till för att hjälpa varandra. Jag är helt ny på det här forumet så jag kanske är ute och cyklar. Hojta i så fall så kan jag swisha en slant om jag får bra hjälp. Jag har en bra bit till en service-verkstad och när jag sa att jag ville lämna in båten sa de att det här felet måste jag undersköka själv för det kan ta en vecka för dom att hitta det om dom ens hittar det på den veckan. Tycker dock det låter konstigt. Visst borde de kunna koppla upp en dator och diagnostisera motorn? Antar att man skulle få nån hint om vart felet är då.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det KAN vara så att du har ett litet fint spänningsfall någonstans så att instrumenentet faktiskt får några tiondels volt för litet spänning och därför larmar. Ett väldigt vanligt fel brukar vara att polskorna, alltså de stora anslutningarna på batteriets poler har dålig eller halvdålig kontakt, kolla det, gör rent och drag åt dem ordetligt. Det KAN ävnen vara samma del i "huvudströmbrytaren" om nu motorns elanslutningar är kopplade över denna, så kolla det också. Sedan kan det ju vara andra fel också som att instrumenetet är överkänsligt. Har du mätt batterispänningen med en multimeter, under de omständigheterna du nämnde i ovan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Följa ledningar från instrumentet i din båt, blir inte möjligt via nätet. 

 

Så lossa du instrumentet och följ själv. 

Återkom sedan var ledningarna gick, så ska vi hjälpa till. 

 

Att polskorna skulle vara oxiderade, tror jag dock inte, för då skulle du få problem att t ex starta motorn. 

 

Mät spänningen på batteriet med en voltmeter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@FoaFen Jag kan hålla med om att tonen i tråden kunde vara bättre, men du är också ganska dålig på att berätta vad du själv gjort.

Du har fortfarande inte svarat på om du följt rådet i thehulltruth - tråden, som sedan Hybro upprepat ett antal gånger. Med denna, som det förefaller, brist på eget engagemang, blir det ganska meningslöst att försöka att vara till hjälp. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev Hybro:

Ja, ja, ja... Det som sägs i föregående inlägg är egentligen: Vilken spänning vill du veta? 

 

Nej. Det jag säger är att Mercury plockar elektrisk energi på flera olika ställen och om det av någon anledning är för stor skillnad i spänning mellan de olika källorna så kan det bli knas. Det hände en kundbåt när smartcraft tog el från förbrukningsbatteriet (och visade 12,8 volt) men motorn vägrade starta trots att vi mätte 12,8 volt på startbatteriet men det var dålig kontakt på vägen och bara 11,nånting vid startmotorn vilket fick systemet att bli mycket missnöjt (troligtvis på grund av för stor skillnad i spänning vilket triggade någon säkerhetsfunktion). Alltså inte så att startmotorn inte orkade gå utan den försökte inte ens eftersom logiken inte tillät startförsök. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Georg_Ohm Var ute vid båten ikväll igen och har skruvade lös alla anslutningar kring batteriet och huvudströmbrytaren. Rengjorde (även fast allt såg ut som nytt), filade lite och sprayade på kontaktspray på alla kabelskor etc som finns där. Efter det satt jag dit ett fläng nytt batteri jag fått låna. Felet kvarstod. Sen kopplade jag förbi huvudströmbrytaren för att utesluta att den spökar. Felet kvarstod. For ut och körde och höll stålet. Felet kvarstod. Jag känner mig således näst intill säker på att felet inte har med själva batteriet och det som har med kopplingarna dit att göra. Vad jag än gör så har jag med en polare som ligger med multimetern och mätar volt och det ser normalt ut ved batteriet hela tiden.

 

Ska ut imorgon igen. Jag är ju ingen mekaniker så jag undrar om vilka klassiska punkter jag mer borde mäta på (med multimetern)?

 

I och med att "sensor power supply... " är en del av felmeddelandet börjar jag mistänka att det är någon sensor som muppar sig.

Någon som vet var sensorerna sitter på en verado? Har läst att Verados har känsliga sensorer.

 

@Hydro Har mätt spänningen som rackarn på allt kring batteriet och det ser normalt ut..(se utredningen ovan). Jag ska ut till båten imorgon efter jobbet och försöka följa de ledningar jag hinner. Slita ut och in kontakter, mata kontaktspray osv på de som går göra det. Ser ut som en del är kopplingar är silikonlimmade och dylikt så det känns inte hellätt. Kontakterna ser så sjukt fina ut kring motorn så jag tycker det är svårt att veta vilka jag vågar lossa men...ska göra ett försök. Kanske värt att skruva loss instrumentpanelerna (smartcraft-displayerna) och slita ut och in kontakter där också...hmm.. Några forumtrådar i USA leder mot tilt-sensorn. Tänkte se om jag kan följa tilt-sensorns kabeln och se vart den ansluts, mäta osv. I och med att felet uppstår när jag tiltar under körning (felet låg dock konstant idag när jag var ut och kämpade på). Har ringt till flera auktoriserade verkstäder och de verkar inte kunna få fram i någon reparationshandbok eller dylikt vad felmeddelandet skulle kunna leda till för fel. Har ringt Brunsvik som är generalagenter som heller inte kan svara på det. Ska försöka jaga rätt på tillverkaren. De borde ju veta varför de programmerade det felmeddelandet. I alla fall ha nått tips på vart jag borde börja leta och vidare guidning. Jag och alla båtnissar som följt med mig är inne på att batteriet är uteslutet och att det måste vara nått annat. Har bokat tid hos en mindre verkstad här i stan som har diagnosutrustning. Kanske det kan visa något även om många är inne på att den kommer ge samma felmeddelande som Smartcraften. Vore trist. Det börjar vara mitt enda hopp.

 

@guestsson Ok...har beskrivit lite men tänkte först kolla om det var någon som hade haft det felmeddelandet på displayen och hade erfarenhet av det. I USA säger de att det är ett common problem på Verados så jag tycker det borde vara fler som haft det i Sverige också. Har man erfarenhet av meddelandet så hade det säkert gått att få svar på vad de med erfarenhet av felet hade gjort för och bli av med det på ett annat vis. Nu verkar det inte vara någon som haft meddelandet här på forumet eller hos de verkstäder jag pratat med så då är det bara börja gå igenom och utesluta saker vartefter. Har påbörjat det som du ser i detta svar ovan och i inlägget igår och kommer att hålla er uppdaterade vad jag gör i förhoppning om hjälp. (Hade någon verkstad vetat vad det var eller sagt "Kom hit så fixar vi det" hade jag utan problem kunna betala ganska mycket för det för jag är magiskt frustrerad för tillfället..:)

 

@firefish Jag har bara ett batteri på den. Har aldrig monterat stereo och dylikt så jag har inte tyckt det varit värt att sätta dubbelmontage på den. Jag ska ut imorgon och mäta på fler ställen än kring batteriet (läs ovan...har mätt som rackare kring det och är i läget att jag uteslutit att det kan vara nå fel där så jag måste gå vidare i felsökningen). Jag känner dock egentligen att jag skulle behöva råd på vart jag ska börja mäta, hur och i vilken ordning...typ...hehe...har typ noll erfarenhet av den men ja...får göra så gott jag kan. Har med mig svågern imorgon som är elingenjör så han kanske har idéer kring det.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@FoaFen

Tja... Man sade ju förr "en bugg i systemet" men en mupp kanske är besvärligare?

Med det senaste du skrev är det ju lätt att gissa att det är just en "mupp" eller iallfall som du tror någon sensor som ger felvärde till elektroniken.

Det blir väl till att ringa eller maila till någon support kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Georg_Ohm Bugg/Mupp...same same...:) Har ringt de auktoriserade verkstäderna som finns inom 20 mils avstånd och de säger att det kan vara precis vad som helst och att de inte tycker det är värt att jag lämnar in den. De kommer felsöka i lika många timmar som jag kan göra själv menar dom och då kanske det tar dom en dag, en vecka, två eller fler. De vill att jag mätår mig fram och ringar in felet sen kan de komma in när det är dags för att byta ut någon del eller så....typ så... Har inte fått något bra bemötande av någon verkstad.

Vet du eller någon annan om det finns något Mercury Support (eller bra Mercury verkstad/kontakt) nummer man kan ringa får ni mer än gärna tipsa? Ringde Brunsvik idag men den enda som kanske kunde ge något råd var på semester.

 

 

I övrigt har jag i alla fall kämpat vidare ute i båten ikväll. Jag lyckades få till det så att felmeddelandet inte rullade på Smartcraften sen ryckte jag ut kabeln till Trim Sensorn. Då kom felmeddelandet upp i samma sekund. Tror således att det är den som håller på att ge upp. Ska beställa en ny imorgon och skruva dit när den kommer få se om jag har tur att det hjälper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy