Jump to content
Wednesday 21 August 2019
Georg_Ohm

Sugtömning 2019

Recommended Posts

1 timme sedan skrev bhemac:

Vi har en lag som bygger på en internationell överenskommelse om att båtar inte får tömma sitt toalettavfall i havet.

Vad fasen har det med att kommunala reningsverk, pga fel råkar släppa ut avloppsvatten (inte toalettavfall)?

Möjligen skulle kommunerna få dryga böter men det är ju vi som får betala.

Enligt Göteborgs-Posten:

Natten den 27 juli släppte Omholmens reningsverk av misstag ut 240 000 liter orenat avloppsvatten utanför Smögen.
Det rör sig om kiss, bajs, toapapper och annat som folk spolat ner i toaletten, säger Magnus

Holm driftsingenjör på Västvatten.

Visst är det utspätt, men det är innehållet i min septiktank också, jag spolar med vatten där också.

Men till skillnad från i land så tar jag hand om toapapper vid sidan om så det är rena fekalier inget annat.

Ja men dusch och tvättvatten går ju inte i separata rör. Så du har ju allt sånt i utsläppet också. Så är det ju inte i båten. 

Man räknar med att varje person i ett hushåll förbrukar 160 liter vatten per dygn.

Bhemac hade någon siffra på avträdet, men säg att det är en liter urin per dygn.

Sedan tillkommer regnvatten, mm.

Ungefär 1/160 är alltså urin av det som släpps ut.

240 000 liter blir alltså runt 1500 liter urin, dvs. 1500 pers som pimkar ett dygn...

Det större utsläppet i Österåker motsvarar cirka 22000 personers pink under ett dygn.

Toapapper och bajs är inte så skadligt för miljön, men det är ju betydligt äckligare och farligare än pink för oss människor.

"Enligt Naturvårdsverket mfl producerar en vuxen per dygn 1,5 kg urin. Mängden ligger mellan 1,0 - 1,7 kg, svettas man tex blir mängden något mindre. Men 1,5 kg används som norm. Sen producerar man 0,1 kg fekalier (torrvikt).

Sen spolar man 4 gånger “lite” och 1 gång “stort”. En snålt spolande toalett gör av med 0,5 liter/spolning.".

Snacka om värdelöst vetande!

--

Om nu sådan här fel uppstår. Blir det mer mer eller mindre skit i sjön om man tömmer båttoaletter också?

Man ska ju inte kissa i havet utan när man är på båten samla upp och tömma i land. Och nu har det genom de två utsläppen blivit att urin från kanske ca 23500 personer under ett dygn olyckligtvis hamnat i havet. Får väl hoppas att det inte händer igen.

Bara trist att det tex på andra sidan Östersjön från vissa städer i princip släpps ut orenade avlopp ut i vattnet.

Edited by per_62

2019-08-20 vid 20:52 skrev raol:

Avloppsvatten är väldigt utspätt (det innehåller inte bara toalettavfall som spolats med stora mängder vatten utan även duschvatten, tvättvatten, diskvatten och delvis dagvatten. Om 240 000 liter motsvarar åtta procent så är hundra procent 3 000 000 liter. Mitt i sommarsäsongen kanske 15 000 personer "bidrar" till avfallet. 1200 pers är åtta procent. En dags toalettavfall från 1200 personer utspätt med 200 liter per person. Fundera på hur det står i proportion till spädningsgraden i en genomsnittlig septiktank...

Och så långt ut från land blir det ordentligt uppblandat.

Så om jag lägger en två i min 100 liters tank och fyller resten med vatten och tömmer den 700 meter från land så är det ok eftersom det är utspätt med så mycket vatten?😉

14 minuter sedan skrev Wildeside:

Så om jag lägger en två i min 100 liters tank och fyller resten med vatten och tömmer den 700 meter från land så är det ok eftersom det är utspätt med så mycket vatten?😉

Naturligtvis inte, det är olagligt!

54 minuter sedan skrev Wildeside:

Rent närinsmässigt är det mycket bättre att bajsa i vattnet än att kissa.

I övrigt är det naturligtvis som Bhemac skriver.

39 minuter sedan skrev bhemac:

Naturligtvis inte, det är olagligt!

Edited by Mackey