Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
oyster

Galvanisk korrosion

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag ligger ofta med landström och vill undvika galvanisk korrosion. Vad jag läst är att det uppstår om:

1. Man har en äldre laddare, som saknar sk galvanisk isolation, vilket kan innebära att svarta laddsladden är kopplad till laddarens hölje, dvs till skyddsjord.

 

2. Använder varmvattenberedare med landströmsanslutning. Höljet på beredaren är anslutet till skyddsjord, och oftast då även anslutningarna, som i sin tur är kopplade till motorns kylvattensystem för att få gångvärme till vattnet. Om inte annat är beredaren och motorn ihopkopplade via vattnet som cirkulerar mellan dem. Motorn är i sin tur så gott som alltid kopplad till batteriets minussida.

 

Laddaren är av äldre modell Pulsetronic Redline så är osäker på om den har isolation. Men för punkt 2 så har jag varmvattenberedare som är kopplad via landström och också via motor. Vad är lösning? En isolationstransformator?

 

 

 

Redigerad av oyster
Ny information

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra forumdeltagare brukar alltid hänvisa SXK's rekommendationer då denna fråga kommer upp.

(Vilket den i några olika versioner gjort x flera)

 

Men för att ta reda på hur din laddare är beskaffad drar du ut dess stickkontakt och så ohm-mäter du mellan kontaktens skyddsjordsstift och utgående minuskabel.

 

Själv upptäckte jag när min båt var ny för mig att mina laddare var dubbelkapslade och inte var skyddsjordade öht. Vv-beredararens elpatron var inte ansluten alls, vilket jag fixade utan att klippa dess skyddsjord. Bättre sades det här att få någon liten galavanisk ström än att riskera kroppskada ombord. Hade väl fixat hela landströmsystemet enligt SXK's kopplingsschema med sintrad jordplatta utombords, OM jag väldigt ofta tog landström, vilket jag inte gör pga snålhet och 250W solcellspaneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt nedan inte ok? Verkar tyvärr som att den enda helsäkra lösningen är en isolationstransformator?

 

  1. Montera en isolationstransformator. Relativt dyr och tung, men det eliminerar nästan alla typer av korrosionsproblem i samband med landström.
  2. Montera sk Zink-saver, två motriktade dioder. Måttligt effektiv, och bara upp till potentialskillnader upp till ca 0,7V, alltså inte i närheten av de 20-50V ovan.
  3. Det går att bryta jordkabeln och ha egen jordplatta, t.ex en kopparplat med ett par dm2 yta, ned mot vattnet. Det är dock inte tillåtet enligt reglerna. Ett problem med detta är också att båten helt kommer sakna skyddsjord när den står på land. Stor säkerhetsrisk!
  4. Inkommande 230 V skyddsjord hålls separerad ifrån båtens jord (12V minussidan). Inte heller OK enligt reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. Isolationstrafo är absolut det säkraste. Tung och dyr? Nja em 3kVA trafo kostar 2 tkr och väger 18 kg. Finns mindre, lättare och billigare. 1,5 kVA kanske räcker?
  2. Zinksaver fungerar inte i skandinavien, vi har för stora spänningsskillnader.
  3. Lokal jordning funkar och är så vitt jag vet godkänd. Läs mera HÄR. En enkel och ganska billig lösning.
  4. Om installationen inte uppfyller gällande regler så är den heller inte godkänd av försäkringsbolagen som alltså kan neka ersättning. Som ägare till en sådan båt kan man dessutom straffas om någon skadas.

Sintrad jordplatta är helt bortkastat, en kopparplåt gör exakt samma nytta men till ett mycket lägre pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isolationstrafo från Tufvassons, Mastervolt eller Victron verkar ligga mellan 10-15000 om man vill ha 16A. Vart hittar man för 2000?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev oyster:

Isolationstrafo från Tufvassons, Mastervolt eller Victron verkar ligga mellan 10-15000 om man vill ha 16A. Vart hittar man för 2000?

Att skinna båtägare verkar vara populärt! Ska man segla jorden runt kan en elektronisk trafo vara bra men här hemma klarar man sig med en vanlig simpel trafo som DENNA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev bhemac:

Att skinna båtägare verkar vara populärt! Ska man segla jorden runt kan en elektronisk trafo vara bra men här hemma klarar man sig med en vanlig simpel trafo som DENNA.

Det brukar vara avsevärd skillnad på momentan och kontinuerlig uteffekt på dessa transformatorer, så kolla detta noga innan köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev gusten1:

Det brukar vara avsevärd skillnad på momentan och kontinuerlig uteffekt på dessa transformatorer, så kolla detta noga innan köp.

Det är sant, har man behov av 3kVA kontinuerligt så ska man köpa kraftigare. Jag känner flera som har just denna trafo och enligt de så finns det sällan mer än 10 A i stolparna så det brukar fungera. Det finns det en termobytare som slår ifrån om det blir för varmt.

Alternativet, ingen trafo, är oftast sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Seglar man jorden runt har "man" inte råd att ligga i marina utan svajar utan landström.

Skulle man vid enstaka tillfälle ligga i marina gäller det att utrustningen klarar eventuella andra spänningar och frekvenser.

Vi har en Victron isolationstrafo som klarar 3 600 W så den räcker om säkringarna på bryggan är på 6-10 amp. Tyvärr har vår båt inte den versionen som har automatisk omställning till lägre spänning...
Har för mig att det finns trafos med "mjukstart" så att säkringen iland inte går direkt vid inkoppling.
Egen och andras erfarenhet indikerar att Victron håller bättre än Mastervolt.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där lådan är väl något liknande som Erlandssons har för mobilt bruk, en fast installation är ju trevligt annars. Jag vet inte hur ni andra har installerat den där lådan på 20kg? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Mastervolt väger "bara" 6 kg. 

 

Japp, skitfin. Men 15 tkr?

23 minuter sedan skrev oyster:

Den där lådan är väl något liknande som Erlandssons har för mobilt bruk, en fast installation är ju trevligt annars. Jag vet inte hur ni andra har installerat den där lådan på 20kg? 

Ja fast liter större (5 kVA) och betydligt dyrare. Inga problem att skruva fast!

 

För de flesta är det egentliga problemet VVBn. Batteriladdare, värmefläktar mm ger inga galvaniska problem så en mindre trafo för enbart VVB kan vara en billig och bra lösning för många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...