Jump to content
Thursday 14 November 2019
saltpeter

Lefant Nautica förbud, vad ta istället?

Recommended Posts

Hej ! Någon annan som drabbats av att Lefant Nautica ( kopparbaserad) bottenfärg tagits bort som godkänd bottenfärg. Ligger i östersjön vid dalarö. 

 

Finns det någon godkänd man kan ta som ersättare och måla över, hur har ni andra gjort? 

 

Frågade företaget men de har enbart helt giftfritt som alternativ. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ställt frågan i en annan liknande tråd som jag tror Peter K var upphovsman till ( den lyckosten hade en 2,5 liters burk kvar)

 

Har inte fått något vettigare svar än att slipa ned alltihop och börja om.

 

Tänkte om vi nu som har nautica på våra båtar hör av sej hit med sina erfarenheter. 

 

En jag känner tänker prova att bättra med primocon o Trilux i år , en annan tänker prova med någon av Jotuns produkter .

Tyvärr får vi inte svar förrän vid nästa upptagning om vad som fungerat.

 

Själv brukar jag helstryka var tredje år och bättra de andra åren , har färg så jag klarar mej i år sedan vete fasen.

Hör gärna av er med hur ni tacklar problemet så kanske vi hittar något hyfsat alternativ.

glad påsk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi bättrade med Hempel hade racing Copper. Upplever att den är exakt lika lefanten och fäster bra.  Tyvärr lite dyrare dock.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, tack för tipsen, tror vi provar med hempel hard racing copper. Bra ide att återkoppla här i höst. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev elektrikarn:

Har ställt frågan i en annan liknande tråd som jag tror Peter K var upphovsman till ( den lyckosten hade en 2,5 liters burk kvar)

Det stämmer 😁

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror det är bättre med koppar i färgen, än att fabrikanterna häller i gifter som vi knappast vet följderna av.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev vega1959:

Jag tror det är bättre med koppar i färgen, än att fabrikanterna häller i gifter som vi knappast vet följderna av.

I princip håller jag med, fast så funkar det ju inte riktigt.

Färgen måste godkännas av Kemikalieinspektionen.

 

En risk är däremot att färgerna förstör miljön på annat vis än genom biocider. Hur många ton "färgflagor" från polerande bottenfärger har vi båtägare släppt ifrån oss tex?

 

Kan man låta bli att bottenmåla och hålla rent på annat vis så är det att föredra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Igen, För vår del funkade Hard Copper racing helt ok, vi ligger i Karlslund. Fick några enstaka tulpaner samt lite ansamling i bakkant på rodret, men där såg det ur som vi strukit lite tunt. Använde 2 burkar a 750 ml på en 36 fotare. Hur gick det för er andra? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev saltpeter:

Hur gick det för er andra? 

Jo tack, det funkar fortfarande bra utan bottenfärg. Vi tvättar i båtbottentvätt 3 - 4 ggr per säsong.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill gärna använda en hård bottenfärg nästa år. Men det är en djungel.

 

Jag ligger på västkusten, men hamnen ligger en knapp km uppströms en sötvattenå, det växer en del havstulpaner här också så jag föreställer mig att det motsvarar östkusten.

 

Jag är ute efter fart i första hand. Vad rekommenderar ni?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-14 vid 23:13 skrev Dava:

Jag är ute efter fart i första hand. Vad rekommenderar ni?

Nu kanske inte fart är prio ett med vår båt men det är ju kul om man kan komma upp i så många knop det går. Vi testade Biltemas västkustfärg ("självpolerande, kopparoxidbaserad") och det var några få tulpaner i bakkanten på rodret och en och annan i springan mellan köl och roder. Just ja, inne i en av genomföringarna hade de små helvetestingesterna letat sig in.

I övrigt var det soprent. Däremot var propellern invaderad, kanske därför det gick lite trögt för motor uppför Göta Älv... 🤔

Nästa år skall jag testa att förkoppra propellern. Då "tvingas" jag även köpa ett nätaggregat som sedan, lägligt nog, kan användas på solregulatorn. 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här på Bästkusten har jag och mina kompissar kört med Biltemas bottenfärg.

Alla tolv båtägare är helnöjda

Dock växte det på proppen lite grand, (den var också målad).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att höra, var det polerande eller hård färg från Biltema som ni använde ? ( Vår marina tillåter inte polerande färg ...) 

Edited by saltpeter

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-14 vid 23:13 skrev Dava:

Jag vill gärna använda en hård bottenfärg nästa år. Men det är en djungel.

 

Jag ligger på västkusten, men hamnen ligger en knapp km uppströms en sötvattenå, det växer en del havstulpaner här också så jag föreställer mig att det motsvarar östkusten.

 

Jag är ute efter fart i första hand. Vad rekommenderar ni?

Glöm självpolerande bottenfärg (och det har du ju gjort), riktigt hård färg som kan poleras ska det vara.

 

Bäst är att ha bara gelcoat och torrsegla (förvara båten på land).

 

Näst bäst är att epoxibehandla och avsluta med VC17.

Många rekommenderar Hempels light primer (vet inte om den finns fortfarande).

Viktigt att alla skador, gropar och bucklor åtgärdas och att allt är slätt innan primer läggs på.

 

Ska det bli riktigt bra ska man våtslipa epoxiprimern med först 240-papper och sedan 400-papper innan man rollar på VC17.

 

Även VC17 ska sedan våtslipas med 400-papper och med ännu finare papper på roder och köl eller kanske tom. rubbing och pollish.

 

Skumroller ger bäst resultat, men den löser upp sig och måste bytas då och då.

 

Glöm inte att även friborden ska vara rena och blanka.

 

Det brukar finnas massor att läsa om bottenfinish för kappseglar på nätet.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Bäst är att ha bara gelcoat och torrsegla (förvara båten på land).

 

Näst bäst är att epoxibehandla och avsluta med VC17.

 

Synd bara att det inte finns någon kran för billigt centrumlyft i hamnen..

 

Är ju inne på att måla botten med Hempel Silic One verkar vara en bra färg för fart. Dessutom ska all beväxtning släppa av farten.. annars kan man alltid skrubba att det inför race 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Dava:

 

Synd bara att det inte finns någon kran för billigt centrumlyft i hamnen..

 

Är ju inne på att måla botten med Hempel Silic One verkar vara en bra färg för fart. Dessutom ska all beväxtning släppa av farten.. annars kan man alltid skrubba att det inför race 

Det är säkert en bra färg, men den är allt annat än hård.

Googla lite på kappsegling och bottenfärg så hittar du säkert bra info om vilka färger som är bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm. Tänker att farten kommer av att skrovet är jämt och glatt snarare än hårt. Polerande färger ger ojämnheter som kostar färg. Tänker jag fel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-14 vid 23:13 skrev Dava:

Jag vill gärna använda en hård bottenfärg nästa år. Men det är en djungel.

...

 

2019-10-18 vid 15:37 skrev Dava:

...

Är ju inne på att måla botten med Hempel Silic One verkar vara en bra färg för fart. Dessutom ska all beväxtning släppa av farten.. annars kan man alltid skrubba att det inför race 

 

2019-10-18 vid 23:21 skrev Dava:

Hmm. Tänker att farten kommer av att skrovet är jämt och glatt snarare än hårt. Polerande färger ger ojämnheter som kostar färg. Tänker jag fel?

Ledsen, men jag blev väl lite förvirrad av inlägg ett och två ovan.

 

En jämn botten och riktigt slät färg ger det lilla extra.

Om ytan upplevs som hal eller inte har ingen betydelse, närmast skrovet står vattnet ändå stilla.

Det viktiga är att så lite energikrävande virvlar som möjligt bildas, helst inga.

Försöker hitta på en liknelse...

Nä, det gick inte...

 

Lättläst om bottenfinish

 

Mer läsvärt från proffsen finns på http://www.blur.se

 

Så här skriver Pelle Lindell om Silic One på sidan http://www.blur.se/2017/09/26/favorit-repris-bottenfarg/

 

Pelle Lindell Sep 27, 2017 Reply

Foul-relase färger som Silic One funkar enligt min erfarenhet hyfsat på båtar som används mer eller mindre dagligen och gör minst 15 knop. På segelbåtar……nja ….får tulpanerna fäste så ramlar färgen av när man tar bort dom och det går knappast att få racefinish på färgen.

 

Ytan ska i princip vara spegelblank och kan man stryka färgen spegelblank så är den bra, inte annars. Misslyckas man med strykningen vet jag inte om det går att slipa Silic One.

 

De som kappseglar lägger ofta en vecka eller mera varje säsong på att få botten i topptrim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy