Jump to content
Saturday 25 January 2020
Hubbles

Anod på propelleraxel - vad ska jag ha?

Recommended Posts

Det fanns ingen offeranod på propelleraxeln när jag tog upp båten som vi köpte förra sommaren. Jag tänker att det borde man väl ha. Men vad ska jag köpa? Diameter på axeln är 25 mm och avståndet/utrymmet på axeln är 30 mm långt. 

Har läst att olika material passar i olika vatten (salt/färsk/bräckt) - båten ligger i Roslagen så vad har ni för typ av anod där?

IMG_0276.jpeg

Lite olika skolor där, jag använder ingen, och trivs med det, ser inga beskymmer.

Har haft samma axel i 35 år, propeller bytt i samband med motorbyte för 20 år sedan.

• Like 1

Om du ska sätta dit en anod så sätt den längst bak på axeln. Det finns konformade anoder med invändiga gängor för detta ändamål. Att sätta innanför propellern kan störa ev. vattenkylning av lagret.

• Like 2

Om det är i Norrtälje skärgård och inte en insjö är det väl en zinkanod du skall ha om jag inte är felinformerad. Finns på BT och där brukar jag köpa mina.
Det finns till 25mm axel och 30mm räcker absolut.

Tänk dock på Rascals kommentar om att den skall monteras närmast propellern då man annars kan störa vattenkylningen av lagret.
Anoden är tvådelad och monteras lätt på axeln och det du behöver är 5 eller 6mm insexnyckel.

Lycka till.

• Like 1

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

1 timme sedan skrev Hubbles:

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

Hoppas du drog fast anoden hårdare än på filmen! Metoden är att sticka in en lagom grov kryssmejsel i hålet och knacka med en hammare på klingan nära anoden.

• Like 1

9 timmar sedan skrev Hubbles:

Bilderna visar att din propeller är av brons och mår bra utan offeranod. Det ser också ut som om propellern har använts under många år utan offeranod.
Jag kan eliminera din spänning inför att se resultatet av att montera en offeranod: Din propeller kommer att bli bevuxen med havstulpaner och båten kommer i höst att gå tämligen dåligt.
Orsaken är att en bronspropeller avger en gnutta kopparjoner som skyddar den från havstulpaner, men om man  sätter en offeranod i metallisk kontakt med den så stoppas denna kopparjonavgång, och tulpanerna frodas.

• Like 3

Rascal

Oh ja, det där var bara ett test för att se om gängan passade! Gjorde om och gjorde rätt senare :) 

12 timmar sedan skrev Seawolf:

Bilderna visar att din propeller är av brons och mår bra utan offeranod. Det ser också ut som om propellern har använts under många år utan offeranod.
Jag kan eliminera din spänning inför att se resultatet av att montera en offeranod: Din propeller kommer att bli bevuxen med havstulpaner och båten kommer i höst att gå tämligen dåligt.
Orsaken är att en bronspropeller avger en gnutta kopparjoner som skyddar den från havstulpaner, men om man  sätter en offeranod i metallisk kontakt med den så stoppas denna kopparjonavgång, och tulpanerna frodas.

Min bronspropeller som är förtöjd i Stockholms skärgård har haft denna typ av anod dom senaste trettio åren utan någon som helst påväxt. Den är blank och helt utan porer eller korrosion. Men det är klart grejerna måste ju användas och snurra också.

@Seawolf Aj då, nu är det som det är, men jag får vara lite extra uppmärksam på propellern i sommar då. Man lär sig nåt nytt varje dag...

@Rascal Toppen, då hoppas jag att det blir samma resultat för mig. Vår propeller kommer garanterat att få snurra ;) 

Tack igen för input!