Jump to content
Friday 05 March 2021
Hubbles

Anod på propelleraxel - vad ska jag ha?

Recommended Posts

Det fanns ingen offeranod på propelleraxeln när jag tog upp båten som vi köpte förra sommaren. Jag tänker att det borde man väl ha. Men vad ska jag köpa? Diameter på axeln är 25 mm och avståndet/utrymmet på axeln är 30 mm långt. 

Har läst att olika material passar i olika vatten (salt/färsk/bräckt) - båten ligger i Roslagen så vad har ni för typ av anod där?

IMG_0276.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite olika skolor där, jag använder ingen, och trivs med det, ser inga beskymmer.

Har haft samma axel i 35 år, propeller bytt i samband med motorbyte för 20 år sedan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du ska sätta dit en anod så sätt den längst bak på axeln. Det finns konformade anoder med invändiga gängor för detta ändamål. Att sätta innanför propellern kan störa ev. vattenkylning av lagret.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är i Norrtälje skärgård och inte en insjö är det väl en zinkanod du skall ha om jag inte är felinformerad. Finns på BT och där brukar jag köpa mina.
Det finns till 25mm axel och 30mm räcker absolut.

Tänk dock på Rascals kommentar om att den skall monteras närmast propellern då man annars kan störa vattenkylningen av lagret.
Anoden är tvådelad och monteras lätt på axeln och det du behöver är 5 eller 6mm insexnyckel.

Lycka till.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Hubbles:

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

Hoppas du drog fast anoden hårdare än på filmen! Metoden är att sticka in en lagom grov kryssmejsel i hålet och knacka med en hammare på klingan nära anoden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Hubbles:

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

Bilderna visar att din propeller är av brons och mår bra utan offeranod. Det ser också ut som om propellern har använts under många år utan offeranod.
Jag kan eliminera din spänning inför att se resultatet av att montera en offeranod: Din propeller kommer att bli bevuxen med havstulpaner och båten kommer i höst att gå tämligen dåligt.
Orsaken är att en bronspropeller avger en gnutta kopparjoner som skyddar den från havstulpaner, men om man  sätter en offeranod i metallisk kontakt med den så stoppas denna kopparjonavgång, och tulpanerna frodas.
 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rascal

Oh ja, det där var bara ett test för att se om gängan passade! Gjorde om och gjorde rätt senare :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Seawolf:

Bilderna visar att din propeller är av brons och mår bra utan offeranod. Det ser också ut som om propellern har använts under många år utan offeranod.
Jag kan eliminera din spänning inför att se resultatet av att montera en offeranod: Din propeller kommer att bli bevuxen med havstulpaner och båten kommer i höst att gå tämligen dåligt.
Orsaken är att en bronspropeller avger en gnutta kopparjoner som skyddar den från havstulpaner, men om man  sätter en offeranod i metallisk kontakt med den så stoppas denna kopparjonavgång, och tulpanerna frodas.
 

Min bronspropeller som är förtöjd i Stockholms skärgård har haft denna typ av anod dom senaste trettio åren utan någon som helst påväxt. Den är blank och helt utan porer eller korrosion. Men det är klart grejerna måste ju användas och snurra också.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Seawolf Aj då, nu är det som det är, men jag får vara lite extra uppmärksam på propellern i sommar då. Man lär sig nåt nytt varje dag...

@Rascal Toppen, då hoppas jag att det blir samma resultat för mig. Vår propeller kommer garanterat att få snurra ;) 

Tack igen för input!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-04-15 vid 20:42 skrev Pentax:

Lite olika skolor där, jag använder ingen, och trivs med det, ser inga beskymmer.

Har haft samma axel i 35 år, propeller bytt i samband med motorbyte för 20 år sedan.

Behöver man inte offeranod om man har rak axel? Jag trodde att alla båtar behövde offeranoder. Min fråga gäller västkusten, så det är ju inte samma typ av vatten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-04-21 vid 22:16 skrev Hubbles:

Stort tack för era svar! Vi bestämde oss för att köra på Rascals rekommendation och köpte en konformad anod (zink) att sätta längst bak på axeln. Visste ju inte vilken gänga, så vi köpte ett par olika, och en av dem passade perfekt. Ska bli spännande att se vad som hänt med den när jag tar upp båten i höst :)

Hur har ni det med havstulpaner i din skärgård?

Varför jag frågar det är att jag och många andra har upptäckt att det blir mer beväxning av havstulpaner när man monterat en offeranod på axeln eller propellern, eller var man nu sätter den. 
Nu har jag min båt i västerhavet och där frodas ju havstulpanerna bra ändå. Men jag gjorde dessa erfarenheter då jag först hade en axelanod och senare en konisk längst ut, på den förra båten.

Det lär finnas en vetenskaplig förklaring till detta, jag tror det står någonting om det på SXKs sidor.

Sedan vet jag inte om den gjorde nytta då den var försvunnen på hösten vid torrsättningen, troligtvis hade den gjort nytta och förbrukats så att även gängorna försvann och den sista biten trillade av.

 

När jag högglanspolerad min och svågerns bronspropellrar försvann problemet med påväxt av havstulpaner iallafall på propellern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men offeranoden är ju inte bara till för propellern. Den skyddar ju hela drevet, och även motorn antar jag. Jag tycker att detta låter jättekonstigt. Det pratas bara om propellern...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Max77:

Men offeranoden är ju inte bara till för propellern. Den skyddar ju hela drevet, och även motorn antar jag. Jag tycker att detta låter jättekonstigt. Det pratas bara om propellern...

Det är skillnad på drev och rak propelleraxel.

 

Drev är tillverkade av aluminium och måste ha skyddsanod för att inte "vittra bort".

Propellern ska vara elektriskt isolerad från drevet. En del drevpropellrar på S-drev (segelbåtar) har även anod/anoder på propellern.

 

Propelleraxel av rostfritt stål med bronspropeller vittrar inte bort och behöver inget galvaniskt skydd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, ok!

 

Och det är ingen fara för tex backslag och motor då? Jag menar, den där rostfria, ledande, axeln sitter ju fast i nåt i andra änden. Det är väl den minst ädla delen som ryker, och den behöver väl inte vara i närheten av vattnet?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Max77:

Ah, ok!

 

Och det är ingen fara för tex backslag och motor då? Jag menar, den där rostfria, ledande, axeln sitter ju fast i nåt i andra änden. Det är väl den minst ädla delen som ryker, och den behöver väl inte vara i närheten av vattnet?

 

 

Jonerna måste ha en elektrolyt för att vandra, vatten, särskilt saltvatten är en väldigt bra elektrolyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Här är bilder på ett test vi gjorde på västkusten. Två kopparrör, det övre utan anod, det undre med anod. Se skillnaden i beväxning efter en kort säsong i saltvatten.

Hälsningar Ove

post-66141-0-63737500-1490734011_thumb.jpg.0a0f0e5d44284f26ef8d5a8f36014da9.jpg

post-66141-0-43639600-1490734030.jpg.a46b68fbba6e880802c892c0d30ee407.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Facit, så här såg propellern och anoden ut efter en säsong i Roslagen (bilder nedan). Upptagning i oktober.IMG_20191019_134755.thumb.jpg.c9856f131eec5ecc036f54dba5e194b6.jpgIMG_20191025_160202.thumb.jpg.8a1be6cd7b7139037976c40c6ef29e5b.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy