Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Topaz33

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Topaz33

  • Placering
    Kadett

Contact Methods

  • Webb
    www.mvmarknadsinfo.se

Mina båtar

  • Båtens namn
    Seriba
  1. Effektproblem 1GM10 Motorn, en 1GM10 som är en Yanmar diesel, sötvattenkyld, är fabriksrenoverad för sju år sedan så den bör inte vara ”slutkörd” ännu. I synnerhet inte då den sitter i en segelbåt. Jag bytte inte bränslefilter förra året, vare sig förfiltret eller finfiltret och har inte hunnit det i år heller men det finns på min att göra lista. Vid ett par tillfällen förra året gav motorn begränsad effekt när den var nystartad. Den startar alltid mycket lätt, ett eller två kolvslag räcker. Dock så vill den inte gå upp i varv. Man för gasreglaget framåt men det händer ingenting. Om man håller den i gasläge så tar det ibland upp till en minut innan den kommer upp i varv. Det här händer oftast när den varit avstängd länge men ibland när den varit stilla i bara ett dygn. Ibland ger den dålig effekt under längre tid och ibland går det över ganska fort. Nu idag sjösatte jag och problemet dök genast upp igen Då problemet kommer och går så är det ju alltid svårt att lokalisera. Jag trodde först att det var den nya stora generatorn jag bytte till förra året som tog mycket kraft av en sådan liten motor men problemet kommer redan innan generatorlampan slutat lysa (alltså innan generatorn börjat ladda) Min tanke är att den inte får tillräckligt med bränsle. Det är ju en diesel så det finns ju inte så mycket saker det kan vara fel på… Finns det några kloka tankar om detta hos den samlade expertisen? Igensatta filter? Då tycker jag att den inte borde komma upp i varv. Spridaren? (encylindrig motor) Bränslepump? Jens
  2. Om det är i Norrtälje skärgård och inte en insjö är det väl en zinkanod du skall ha om jag inte är felinformerad. Finns på BT och där brukar jag köpa mina. Det finns till 25mm axel och 30mm räcker absolut. Tänk dock på Rascals kommentar om att den skall monteras närmast propellern då man annars kan störa vattenkylningen av lagret. Anoden är tvådelad och monteras lätt på axeln och det du behöver är 5 eller 6mm insexnyckel. Lycka till.
  3. Jag gjorde tidigare som TS. Jag hade en 35amp generator till min Yanmar 1GM10. Då skärgårdslivet ibland kräver kylda varor och därför ville jag installera en kyl så bytte jag den till en starkare generator på ca 70amp. Jag råkade då ut för att remskivorna inte linjerade, vilket resulterade att remmen slets mycket. Skivan på den nya generatorn hade dessutom en för stor diameter så att den började ladda vid väldigt högt varv. Dessutom hade skivan på den nya generatorn inte samma profil som den gamla vilket också gjorde att den slirade. Jag bytte helt enkelt generatorns skiva mot en mindre med rätt profil och shimsade så att skivorna linjerade. Nu fungerar allt perfekt.
  4. Det är en Yanmar. I sak håller jag med dig till 100%. Jag känner för att leta fram kvittot, ta med det gamla filtret och åka tillbaka till dem. Dock blev det som det antagligen så ofta blir, att jag slängde det filtret i filterdumpen på klubben svor en ramsa och tänkte att det inte var värt att tillbringa ytterligare 1,5 timmar i bilen för att åka fram och tillbaka för 139 kronor som filtret kostade. Jag är helt övertygad om det du skriver... även kända märken låter den leverantör som ger lägst pris få tillverka. Det var en tanke som en kompis jag flög till Nice med för ett par år sedan delgav mig. Både han och jag har blivit flygrädda på senare år. När det är som j-vligast med luftgropar och både han och jag är likbleka säger han: Det här planet är troligtvis ihopsatt av tusentals delar där varje leverantör har fått leverera pga lägsta pris. Det var inte det man ville ha i tankarna just då.. God helg
  5. Jag har också hört eller läst det och därför hade jag så svårt att förstå felet. Dessutom var det ett nytt märkesfilter... konstigt! Jag kan köpa många saker på BT men vissa saker vill jag helst ha som märkessaker. Jag har dock lärt mig något nytt och kommer ju kolla mina oljefilter noga i framtiden. Nu kan jag däremot se fram mot en lång sommar i skärgården. Önskar er alla en riktigt trevlig Påskhelg. /jePe
  6. En återkoppling är på sin plats efter den hjälp jag fick av er. Dessutom lär man sig lite om alla återkopplar om de haft ett problem som så många engagerar sig i. Dock... idag var jag nere vid båten då det var varmt och skönt väder och inte minusgrader och jag hoppades ju att oljetrycket skulle vara tillbaka. Jag började veva med handveven för att få runt oljan i motorn och för att inte köra livet ur batteriet i onödan. Efter det slog jag på elen i båten och startade maskinen. Trycket lös dock fortfarande med sin frånvaro. Jag skruvade bort givaren igen för att med fingret känna om det var något tryck där men det var det ju inte. Jag fortsatte med att ta bort oljefiltret då en misstanke börjat ta form i mitt något trötta och besvikna sinne. Med filtret borttaget vevade jag försiktigt med handveven igen och se på 1000sá... det kom olja!! Alltså fungerade pumpen men oljan kom inte förbi filtret. Raskt torkade jag av mina oljiga händer, in i bilen och full fart (självklart inte över gällande hastighetsbegränsning) till båtbutiken i Länna där jag talat med den hjälpsamma mecken tidigare. Jag köpte ett nytt filter och med raska steg ut till bilen och tillbaka till båten igen. Dit med det nya filtret, vevade med handveven i någon minut för att få runt oljan och sedan gick jag för att starta motorn. Min misstanke var rätt. Det på hösten inköpta filtret släppte inte igenom någon olja men det gjorde det nya. Oljelampan slocknade innan motorn ens startat. Problemet var att det gjorde den nu inte alls!!! Vad 17 har jag gjort för fel??? Oljetrycket var tillbaka men nu startade inte motorn som vanligtvis startar på första kolvslaget efter vintern... Dessutom väste motorn konstigt när jag körde på startmotorn... Nu var jag i läge att ge upp och försöka imorgon igen, åka hem och blåsa skummet av en sejdel... vin. När jag skulle ta ut nyckeln och packa ihop såg jag... att jag glömt att skjuta in motoravstägningen. Jag sköt in den igen och motorn startade direkt med fullt oljetryck. Ps) @Pentax hade nog rätt i sitt antagande... Jag drog nog inte igång maskinen i höstas, vilket jag brukar göra. Ps2) Filtret jag köpte i höstas var ett märkesfilter och inte från BT. Tack alla för engagemanget /Jens
  7. @Rascal: Tack för info. Man lär sig otroligt mycket på denna sida... i synnerhet när man har egna problem 🙂
  8. @Mange249: Ja, det stämmer. Det fanns också en verkstad i rummet bakom disken och den jag pratade med verkade mer höra hemma där än bakom disken. Han behövde inte titta i en manual för att veta vilken olja min motor hade utan det hade han i huvudet. Mkt kompetent intryck. /Jens
  9. Tack för alla tips och råd. Då jag brukar tillbringa 10-12 veckor per säsong i skärgården blir jag nu orolig att det inte skall bli någon, denna säsong. @Rascal: Intressant tanke om en övertrycksventil. Stänger den automatiskt när trycket sjunker eller måste den "nollställas"? @Mange249: Jag tror som du att han menade att det tar tid att bygga upp ett tryck. Han tyckte också att jag skulle ställa in en kupévärmare för att snabba på det hela. @Thomas-1: Jag har redan tänkt att skaffa en analog givare och mätare. Ett klokt förslag. Jo, jag tog loss givaren för att ta hem och göra rent den (5-56), kopplade en Ohm-mätare till den och försökte blåsa, vilket inte resulterade i något utslag men tog då en trubbig plastpinne som jag försiktigt stack in och kunde då se att "kontakten" i givaren fungerade. Dock förstår jag att jag inte vet vilket tryck den reagerade på. Killen jag talade med sa att det behövdes ett tryck på cirka 0,5 kg. (han verkade vara mekaniker mer än ett butiksbiträde) Om jag förstår er rätt bör det vara mer troligt att det är givar/elfel än att oljepumpen gått sönder under vintern. Ytterligare ett stort tack för alla goda råd. Jens
  10. Hej. Jag råkade ut för samma sak förra året. Det blev visserligen inte tvärstopp men nästan. Motorn stannade men jag lyckades pilla bort tampen och kunde starta igen. Inga bestående men... Lycka till med att få bort tampen.
  11. Hej gruppen Jag har en segelbåt med en Yanmar 1GM10 som är cirka 8 år gammal. I höstas vinterkonserverade jag den och bytte olja och oljefilter. Jag har inte ett direkt minne av det men är ändå 100% sker på att jag startade den efter oljebytet då jag brukar göra det för att fylla det nya filtret och sedan kontrollera oljemängden igen. Härom dagen var det dags att vårfixa och det första var att starta motorn för att veta säkert att den skulle fungera vid sjösättning. Den startade direkt som vanligt men oljelampan slocknade inte... Panik! Jag hade igång den vid kanske 3 tillfällen med en gångtid om 10-20 sekunder vid varje tillfälle med samma resultat. Jag åkte till Båtaccenten i Länna för att köpa en ny oljetrycksgivare och pratade med den som stod vid disken för motordelar. Han sa att givaren inte brukar gå sönder utan han sa att det varit -5 grader kallt inatt så det var troligtvis oljan som var för tjockflytande då det är 15-40 olja i de motorerna och den oljan skall helst ha +10 grader. Jag tog bort givaren och kontrollerade den och mycket riktigt fingerade den. Jag har nu inte startat den igen utan väntar på varmare väder men skulle vara tacksam för åsikter om han kan ha rätt eller om det kan vara något annat fel. Jag har självklart kollat oljestickan och nivån var några mm från fullt. /Jens
  12. När jag som nyskild vid 43 års ålder funderade på vad jag skulle göra under semestern blev uppringd av en kollega som frågade om jag ville köpa hans båt. Jag blev först tveksam då jag aldrig varit i en båt under hela mitt liv… ja, förutom som passagerare vid ett par tillfällen. Efter några frågor förstod jag att det var en segelbåt det handlade om. Jag blev ännu mera tveksam då jag av princip och hävd inte tyckte om saker som lutade. Saker som lutar brukar ramla omkull, vilket jag fått erfarenhet av när jag som barn skulle lära mig cykla. Det var dock dags för en eller ett par förändringar i mitt liv så jag tackade ja till erbjudandet. Båten det handlade om var en 26ft segelbåt av det Tyska märket Neptun vilken inte skall förväxlas med den Svenska Neptunkryssaren. Vi träffades vid båten som låg på Värmdö i Stockholms skärgård. Båten var förvånansvärt stor inne och rymde både pentry och fem kojplatser. Han gav mig en snabbkurs på två timmar i viken vid bryggan och visade mig vad de olika repen användes till. Ingenting var då neddraget till sittbrunnen vilket betydde att det bara var att kravla sig upp till masten för att få upp seglen. Nåväl… efter dessa två timmar släppte jag av min kollega och gode vän på bryggan, gjorde fast båten för att ta bilen till affären för att köpa mat med mera. Efter detta åkte jag ner till båten och gav mig ut på min första tur ensam. Turen höll i sig i en vecka och var både spännande och lärorik. Detta var tio år sedan och jag fick redan den första turen ”blodad tand” och har efter detta använt varje ledig stund, semestrar och helger till att segla. Förändringarna har hållit i sig. Jag har hittat ett nytt förhållande, fått tillökning, startat flera egna företag men den röda tråden är att våga försöka. Klart att du fixar detta!
  13. @MartinX: Lyyyysande!!! Det är just sådana jag söker!! STORT tack för tipset. Ett stort tack till er alla andra för olika förslag.
  14. @Spancox: Det är solidt gods. @Pentax: Joo.. det är en idé men jag skulle vilja byta alla fyra då resten är lite krokiga. Det får bli plan "B" :-)
×
×
  • Skapa nytt...