Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Max77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Max77

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ah, ok! Och det är ingen fara för tex backslag och motor då? Jag menar, den där rostfria, ledande, axeln sitter ju fast i nåt i andra änden. Det är väl den minst ädla delen som ryker, och den behöver väl inte vara i närheten av vattnet?
  2. Men offeranoden är ju inte bara till för propellern. Den skyddar ju hela drevet, och även motorn antar jag. Jag tycker att detta låter jättekonstigt. Det pratas bara om propellern...
  3. Behöver man inte offeranod om man har rak axel? Jag trodde att alla båtar behövde offeranoder. Min fråga gäller västkusten, så det är ju inte samma typ av vatten.
  4. I kap 5.1 i http://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf så pratas det om rostpartiklar. Kan kanske vara det.
  5. Jag får rensa min sjövattenskylda (saltvatten) MD5:a var tredje år. Det bildas svart gegga vid urtappningsbulten och vid inloppet till cylindern. Kanske på fler ställen, men dessa e de jag kommer åt. Vad är det för nåt? Det är inte glykolen som jag vinterförvarar med, va? Den ska väl dunsta bort helt? Eller?
  6. Max77

    Modern Allegro 33

    Hur ser en modern (10-15 år gammal) motsvarighet till Allegro 33 (och liknande båtar).ut? Eller är dessa båtar fortfarande bäst I klassen ”liten robust världsomseglare”?
  7. Vid tilläggning hade en båtsgranne blockerat en trång vik med en lina som inte sjönk. Jag trodde växeln var ur, men tydligen inte helt. Motorn gick på tomgång, och plötsligt dog motorn pga att linan fastnat. Jag dök bort linan, och gjorde lite tester. Grejen är att första gången jag testade så gick inte växeln i, utan motorn varvade bara. Jag blev orolig och tänkte att nåt gått sönder, men när jag drog tillbaka till neutral och testade igen så funkade allt. Jag har testat en hel del nu (fram, back, frihjul, fran med full gas, osv), och allt verkar funka. Möjligtvis fick jag in frikopplat läge av misstag första gången, men jag känner mig osäker. kan en kugg ha gått? Hur robusta är s-dreven? Jag har hört att de är stabila. Kan ett drev gå sönder på tomgång av ett rep? Nån teori på varför växeln inte gick i första gången, förutom att jag kanske råkade lägga i frikopplat läge? Nåt mer jag ska testa innan jag skiljs från min båtsgranne (som f.ö. har blockerat viken med samma flytande lina igen).
  8. Jag ska skruva dit min nya avgaskrök som avhandlades i en annan tråd om någon dag. Ska man ta på gänglåsning på denna typ av skruvar? Frågan gäller egentligen allmänt i motorn. Ska man ha på någon typ av fett/olja?
  9. Jag försökte faktiskt med precis det. Jag satte en ringnyckel på insexnyckeln. Jag kanske slog för löst, men det slutade med att jag istället moddade insexnyckeln. Insexnyckeln var längre än ringnyckeln, så det blev nog lite bättre tryck i slagen. Men du har rätt. Jag hade nog kunnat ta i mer utan att ringnyckeln hade gått sönder.
  10. Ja, den är loss! Hoppas bilderna funkar nu. Tack ska ni ha för ert engagemang! Kröken: Skruvarna. Lite lätt rostiga i gängorna just där packningen varit. Men jag smörjer nog bara upp och sätter tillbaka. Bild som visar utbuktningen på kröken, som gör att man inte kommer åt med rak insex: Min modifierade insexnyckel, som gjorde att jag kom åt: Jag slog alltså med hammare på insexnyckeln, och när jag slog ganska hårt så lossade det. Den där gummislangen var jättehård, och hade en liten värme(?)-skada på insidan. Jag funderar på att köpa en ny. Vet iofs inte hur böjlig en ny är. Ska kolla imorn.
  11. Sådärja! Vet inte om bilduppladdningen kommer funka, men ni ser utbuktningen på kröken som gör att man inte kommer åt med rak nyckel. Jag sågade av en insexnyckel, och slog på skaftet med hammare. Åsså, 5-56, men den kom aldrig in till gängorna.
  12. Och jag tror inte att jag kan värma heller för den delen. Den ena skruven sitter bara några cm från dieselpumpen (om jag kommer ihåg rätt). Tack så mycket för alla svar. Ska testa om några timmar.
  13. Tack. Bra tips, men det funkar inte eftersom jag inte kan borra. Det är hur trångt som helst. Den ena skruven är ganska svår att komma åt, t.o.m. med vanlig böjd insexnyckel.
  14. Tack ska ni ha, gubbar! Jag ska försöka lite imorn igen. Jag har försökt med hylsnyckelsats av bra kvalité. Spärrnyckeln kommer därifrån. Jag har två spärrnycklar, men bara den minsta passar till bits:en. Jag testade lite med lös vinklad insexnyckel oxå, och jag försökte slå lite lätt på nyckeln. Problemet var att jag inte fick till ett stumt slag eftersom den böjda delen var för lång. Jag ska se om bits:en är tillräckligt lång för att sitta i skruven och samtidigt ge plats för en hylsnyckel. Om det funkar så kommer det bli mycket stummare. Ska försöka slå lite lätt längst ut på nyckeln, och jag ska oxå slå lite på skruven innan. Jag tror inte att det är aktuellt att förlänga skaftet. Om jag kommer ihåg rätt så är det trångt nog som det är. Motorn sitter kvar i båten, och det är trångt. Hoppas att 5-56:an har lyckats tränga in tills imorgon, men jag tvivlar egentligen på det.
  15. Tack, men det är nog inte nåt jag börjar med i varje fall. Det kommer bli gängor som sticker ut några millimeter från motorblocket. Är det bra att knacka lite lätt på skruvarna med en hammare, tro? Båten ligger i Björlanda kile. Jag funderar på att ta hjälp av Björlandavarvet. De borde vara vana vid denna typ av problem.
×
×
  • Skapa nytt...