Jump to content
Sunday 17 November 2019
larban

Tamp fast i propeller, hur stor är risken för skador

Recommended Posts

2019-04-16 vid 08:24 skrev toaen:

Nu var nog killen som ägde och körde båten inte kapten - men naturligtvis ändå befälhavare. 😖

Det var nån gång på 1990-talet. Hade tagit 5 veckors semester för en gång skull. Min fru skulle följa med i två veckor bl.a till min älsklingsö - Hallands Väderö - med vår havsfidra.

Vi låg i Torekov, där vi lämnat av ett kompispar, som varit med ute på Ön ett par dar och skulle just gå ut till Ön igen. Det kom in ett Svensk/Franskt par med ett par små barn - roendes - och la sig intill vår båt. De kvinnan frågade mig om jag kunde med motorer. Dessvärre fick jag erkänna att tekniska saker som motorer ch liknade inte var "min grej".

Hennes föräldrar hade sommarstuga inne i Skälderviken - där hon tillbringat hela sin uppväxts sommrar. Nu var hon konstnär och var gift med en Fransman och bodde i Paris men tillbringade några sommarveckor  sina föräldrars sommarstuga.

En granne hade annonserat ut en röd Pionerbåt av större modell med aktersnurra till en billig peng.Hon hade erbjudit honom ett par tavlor, som hon hade i sommarstugan. Säljaren accepterade budet och konstnärsparet fick båten. Det visade sig dock att båten läckte. De lämnade tillbaka båten men behöll snurran.

Åkte och köpte en precis lika dan båt. Sjösatte, satte på den gamla snurran och körde från Skälderviken runt Torekov och några distansminuter norrut, till en badplats som frun i familjen alltid besökte med föräldrana som barn.

När de skulle åka hem på eftermiddagen, efter en dag på stranden, startade inte snurra. Till slut rodde de hemmåt och gick in till Torekov för att försöka få hjälp. Barnen var trötta och griniga och jag tyckte lite synd om dem.

Inte långt från deras sommarstuga skulle den finnas en liten hamn med utprickad led in. De hade haft kompisar som besökt dem sommaren innan med en stor segelbåt som legat i hamnen. Frun visste precis hur man tog sig dit. Hamnen och inloppet fanns inte med på sjökortet, men jag brukar i regel tro på vad människor säger - om det inte är uppenbart fel.

Vi skulle ju ändå gå ut till Ön, och det spelade ju igentligen ingen roll vart vi gick, så vi erbjöd att bogsera dem hem. Familjen klev ombord i våran båt och jag tog deras båt på släp närmast aktern och min egen jolle, med lite längre lina efter.

Det var i Augusti och det började mörkna innan vi kom fram. De såg ljuset fån sin sommarstuga, men i skymningen hade frun ingen aning om var inloppet var.

Jag sökte mig in mot land och genast på en sten. Kastade in backen och fick naturligtvis min egen släplina i propellern. Hade docK kommit loss från stenen, Rullade ut genuan och seglade ut en liten bit och kastade ankar.

Frun talade om att även kompisen från Paris hade gått på grund när de skulle gå in i hamnen och fått relativt omfattande skador på båten. 😣

Familjen fick kliva i sin båt och ro reste av biten till land.

Det blev en skvalpig och orolig natt. När jag stod upp på morgonen var det rätt mycket vatten i båten. Jag fick ösa tre gånger om dygnet, för att inte durkarna skulle flyta. När vi efter några dar kom till Råå, köpte jag en automatisk  länspump hos Hjertmans som höll båten läns i de tre veckorna jag skulle segla runt i Danmark själv. Frun tog tåget från Helsingborg.

jag bar fram så många tunga saker från aktern och la på peket, för att få upp aktern så mycket som möjligt. Beordrade frun att ligga kvar i förpiken. En order som mottogs utan protester. Med en kniv på båtshaken lyckades jag från dingen skära loss linan som var lindad runt propelleraxeln.

När man gör en sandgjutning blandar man ju plast och sand. Fuskpellarna på Fisksätravarvet hade bara hällt sand runt propellerhylsan och plastat över. Det som hade hålp hylsan på plats i alla  år och gjort så att båten var tät, var den gelcoatlagning som fanns runt hylsan. När lnan lindade sig runt propelleraxeln ryckte den loss hylsan från det som den satt i.

I efterhand är det alltid trevligt när det inträffa nåt speciellt. Det är dom tillfällena som man kommer ihåg. Tänk va många fina sommardagar - när man glidit fram i den vackra Bohuslänska skärgården under en slö - som man glömt bort. 😏

 

 Vad har sommarstugan i Skälderviken med trådskaparens fråga att göra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

 Vad har sommarstugan i Skälderviken med trådskaparens fråga att göra?

Utan den sommarstugan hade ju aldrig toaen fått någon tamp i propellern och då hade ju hela historien varit helt meningslös...

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Jorgen01:

 Vad har sommarstugan i Skälderviken med trådskaparens fråga att göra?

Tamp i proppellern med följdskador.

Fast du kanske inte orkade läsa allt som jag skrev!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trådskaparens fråga handlade inte om andras semesterupplevelser och möten med konstnärer. Den handlade om han hade eventuellt skadat sin båt.

Han blev nog inte klokare av att läsa den historien. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev toaen:

Tamp i proppellern med följdskador.

Fast du kanske inte orkade läsa allt som jag skrev!?

Världen har blivit snuttifierad, allt som är längre än tre rader eller tar mer än 15 sekunder att läsa är svårhanterligt...

 

Sedan håller jag med om att det var rätt mycket onödig information i ditt inlägg, men jag tyckte det var läsvärt. Man behöver inte alltid ha så brottom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Historien var det inget fel på den hade varit läsvärd i någon båttidning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen bestämmer hur en forumsfråga utvecklas. På gott och på ont men sådana är forum. Tycker man inte om detta så är det enklast att inte läsa.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev Jorgen01:

Historien var det inget fel på den hade varit läsvärd i någon båttidning.

Är mitt sätt att relatera mina upplevelser så irriterande, så kan jag sluta skriva på MarinGuiden.

Tack för mig.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev toaen:

Är mitt sätt att relatera mina upplevelser så irriterande, så kan jag sluta skriva på MarinGuiden.

Absolut inte! Lite trevliga och underhållande historier är ju det som gör MG bra. Är det bara rent tekniska frågor så blir det urtråkigt.

Håller ni inte med?

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev bhemac:

Absolut inte! Lite trevliga och underhållande historier är ju det som gör MG bra. Är det bara rent tekniska frågor så blir det urtråkigt.

Håller ni inte med?

Håller absolut med och jag hoppas verkligen att toaen tar sitt förnuft till fånga och absolut inte slutar att skriva på MG.

 

Vill man inte läsa ett långt inlägg kan man ju bara låta bli att läsa det istället för att kommentera och sedan dessutom fortsätta argumentationen.

 

Jag är ganska säker på att kommentaren "förstört" tråden betydligt mer än reseberättelsen vilket i och för sig är riktig humor. 👍 Tack för det!

 

Galad Påsk! (om man nu får skriva sådant ovidkommande)

Mackey

Edited by Mackey
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror jorgen01 precis trampat i klaveret. Skriva så till/om en sådan stor profil här på maringuiden blir bara helt fel. Som tidigare skrev, det här e ingen gratissupport! 😁

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte lätt det här med forumliv.

 

Jag har en kollega som är väldigt kunnig och smart. Problemet med honom är att när man ställer en rak fråga om ett tekniskt jobbproblem blir svaret en aning långt och utsvävande. Han kan inte gå rakt på sak och har dessutom vad man kan kalla en långsam framställningsförmåga. Han vill uttrycka sig välformulerat och underhållande men är inte riktigt snabb. Hans svar blommar ut i ett eftertänksamt men likväl välformulerat resonemang med långa tankepauser och det hela kan ta vägen via någon kusin i Växjö inklusive en redogörelse över dennes karriär, sedan går man vidare till något han kommer att tänka på om sommarstugans vattentak. Om man låter allting ha sin gång så kommer slutligen svaret på frågan om hur den där regulatorn fungerar.

Ibland när man har bråttom om vill ha svar för att komma vidare med jobbet är det här jobbigt som f*n. Har man all tid i världen kan man lyssna på hans utläggningar hur länge som helst.

 

Toaens berättelse här ovan var på ungefär 735 ord, eller 4087 tecken. Det motsvarar ungefär  knappt en bildlös sida i en veckotidning.

 

Jag gjorde ett sammandrag av Toaens text med endast det väsentliga för tråden:

 

Bogserade en båt som hade motorfel. Gick på grund, fick bogserlinan i propellern. Skar loss den. Linan hade slitit loss propellerlagret. Det var inte bra.

 

25 ord, 145 tecken.

 

Det är väl upp till var och en att avgöra vilket som är trevligare att läsa :-)

 

I princip brukar trådar som blir mer än en sida långa ha spårat ur ungefär när tråden växt till två sidor. Har inte TS fått ett rakt svar på sida ett kan hen låta hoppet fara. Själv tycker jag att man kunde respektera trådskaparen så mycket att man försöker hålla sig till ämnet. En annan poäng med att hålla sig till ämnet är för den som söker svar bland gamla trådar i stället för att bara skapa en ny tråd. Är trådarna hållna till ämnet är det lätt att hitta svar. Är trådarna utblommade i en massa ovidkommande får man väldigt mycket text att plöja igenom och då är det lätt hänt att man skapar en ny tråd i stället. Då får man skit för att man skapat en ny tråd om något som alla gamla forumrävar redan är trötta på sedan länge.

 

Mitt råd till Toaen, som är en alldeles förträfflig skribent är att fortsätta med sina måleriska berättelser men i stället lägga upp dem i "Krönikor" och om de har relevans för någon tråd så kan han göra ett kort sammandrag i tråden och länka hela historien i "Krönikor".

Då får de som söker korta koncisa svar sitt och vi som gillar att läsa underhållande historier får vårt utan att trampa varandra på tårna. Tycker för övrigt att det skrivs allt för lite i "Krönikor". 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Faderullan:

Toaens berättelse här ovan var på ungefär 735 ord, eller 4087 tecken. Det motsvarar ungefär  knappt en bildlös sida i en veckotidning.

 

Ock nu har tjafset om reseberättelsen vida överstigit själva reseberättelsens längd! 👍

Troligen är vi uppe i ett helt uppslag...

 

2 timmar sedan skrev coppertail:

Bara att starta ett båtforum speciellt för autistiska. 

Så här alltså!

20 minuter sedan skrev Faderullan:

Bogserade en båt som hade motorfel. Gick på grund, fick bogserlinan i propellern. Skar loss den. Linan hade slitit loss propellerlagret. Det var inte bra.

 

Jag tror det är bäst att vi inte får ett autistiskt båtforum och att vi accepterar att vi är lite olika, annars blir nog Maringuiden ett dött forum.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag brukar läsa i stort sett alla trådar och ganska sällan skriva något själv.

 

Ibland ser man strider om att få sista ordet till varje pris , känner igen ett par namn där man vet att trådarna i regel slutar med ett tvåmannabattle om vem som har mest rätt.

 

Väldigt ” förtjust” i inlägg som börjar med ” nu har ja inte orkat läsa hela tråden men ...)

goddag yxskaft!

 

Kan säja att jag läser allt som Tommy (Toaen) skriver med stor glädje , oftast välformulerat och ganska underhållande och utan sura personangrepp,  han gör som vi säjer här , bjuder på sej själv.

 

glad påsk.

 

 

 

Edited by elektrikarn
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev elektrikarn:

Kan säja att jag läser allt som Tommy (Toaen) skriver med stor glädje , oftast välformulerat och ganska underhållande och utan sura personangrepp,  han gör som vi säjer här , bjuder på sej själv.

 

Kan bara hålla med!

Dessutom är Tommy forumets expert vad gäller glasfiberarmerad plast.

👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det här var tydligen en öm tå.

Då förstår jag, det är inte begåvningsreserven som deltar här.

Nu vill jag be dig Jorgen01 att skärpa dig. 

Tänk själv hur du skulle tycka om någon tilltalade dig på det viset. Skulle det kännas OK?

Jag vill också be dig att uppsöka annat forum om det är att provocera du vill. Som du märker blir du inte så populär här med den typen av kommentarer. Inte för att det är ett forum där vi tävlar i popularitet men tonen bör hållas saklig. 

Detta är min egen privata åsikt. Vill du ifrågasätta den eller diskutera denna fråga vidare föreslår jag att du skickar mig ett meddelande. 

I all välmening!

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hänger på diverse olika båtforum och det jag gillar med mg är framför allt fikarumskänslan, dvs det blandas högt och lågt och alla uppmuntras pitcha in med svar i olika frågor - proffs som amatör. 

 

Att det sedan blir lite utsvävande ibland är ju en del av charmen. 

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rensat upp ovidkommande tjafs i tråden.

 

Uppmanar alla att hålla en trevlig ton i trådarna och att ta tjafs i PM eller inte alls.

 

Glad Påsk!

 

//stavhammar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy