antonw86 3 Postad 1 April , 2019 Hej! Jag håller på att renovera lite gamla lanternor osv. på min båt och skulle vilja byta ut lite kablar. För att kunna göra detta skulle jag behöva få tag på den typen av klämkontakter som sitter på kablarna i lamphållare med bajonettfattning (se bild), vet någon var man kan få tag på dessa? Tack! Anton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 228 Postad 1 April , 2019 Om du inte prompt ska ha med kabelstumpar så finns det med skruvanslutning här https://www.elfa.se/sv/lamputtag-b15d-ba15d-vossloh-schwabe-78100/p/13380583?pos=2&origPos=2&origPageSize=10&prodprice=30.8&q=ba15d&p=cat-L2D_379658~cat-DNAV_1004~cat-DNAV_PL_110402&isProductFamily=false&campaign=&track=true Men de anges som "restlager - tillverkas inte längre" så det är nog en produkt på utgående till förmån för led-prylar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 253 Postad 2 April , 2019 Även Diodhuset har dessa, två olika varianter. Dom har skruvplintar. Jag googlade på "lamphållare BA15" och fann några olika firmor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 2 April , 2019 Lamphållare för lanternlampor heter alltid BAY15D och är alltid tvåpoliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 727 Postad 2 April , 2019 3 timmar sedan skrev bhemac: Lamphållare för lanternlampor heter alltid BAY15D och är alltid tvåpoliga. Nja, TS avser renovera gamla lanternor. Det har jag också gjort ett antal gånger och många gånger har det suttit BA15-socklar i dem. Både BA15d och BA15s har jag drabbats av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 2 April , 2019 1 timme sedan skrev Volvo_Penta: Nja, TS avser renovera gamla lanternor. Det har jag också gjort ett antal gånger och många gånger har det suttit BA15-socklar i dem. Både BA15d och BA15s har jag drabbats av. BA15D har jag sett men en sådan sockel kan modifiera till en BAY15D. Lanternorna brukar ha en BAY15D sockel precis som på TS blid (piggarna sitter på olika höjd. Mindre lanternor kan ha en vertikalt monterad spollampa. En lanternglödlampa måste ju ha en vertikal glödtråd för att ge jämt ljus runt om. I en båt satt det faktiskt en BA15D men den var "tvingad" dit, det var en vanlig billampa. Sen finns det säkert en del hemfixade lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antonw86 3 Postad 3 April , 2019 Tack för alla svar! Givet att själva sockeln är del av lampkonatruktionen hade jag hoppats kunna spara den genom att enbart byta ut det som Lintott bemnämnde ”kabelstumpar”, dvs de hylsor som sitter fastklämda i resp kabelände för att utgöra polerna i lamphållaren. Någon som vet var man kan få tag på sådana? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 727 Postad 4 April , 2019 2019-04-02 vid 23:28 skrev bhemac: Sen finns det säkert en del hemfixade lösningar. Det gör det säkert, men tittar vi tillbaka i tiden, vilket tråden handlar om, fanns det faktiskt lanternor med stående glödlampa BA15s och BA15d, och den glödtråden blir allt annat än vertikal. Jag deltog för en tid sedan i en renovering av en båt jag följt sedan barnsben och den hade lanternor från Perko (tror jag) med sockel BA15s (vet jag) som original och en sönderfrusen tändkulemotor. Lanternorna kunde jag rädda men maskinen hamnade tyvärr på skroten, men ljudet av maskinen finns kvar i minnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 727 Postad 4 April , 2019 2019-04-03 vid 05:47 skrev antonw86: Tack för alla svar! Givet att själva sockeln är del av lampkonatruktionen hade jag hoppats kunna spara den genom att enbart byta ut det som Lintott bemnämnde ”kabelstumpar”, dvs de hylsor som sitter fastklämda i resp kabelände för att utgöra polerna i lamphållaren. Någon som vet var man kan få tag på sådana? Ett alternativ är kanske att köpa dessa och plocka de pryttlar Du behöver: https://it.aliexpress.com/item/2pcs-S25-ba15d-double-lamp-socket-Heat-Resistance-for-tail-and-side-lamp/32702498992.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 4 April , 2019 41 minuter sedan skrev Volvo_Penta: Det gör det säkert, men tittar vi tillbaka i tiden, vilket tråden handlar om, fanns det faktiskt lanternor med stående glödlampa BA15s och BA15d, och den glödtråden blir allt annat än vertikal Kan man tro att lanternor för fritidsbåtar började började godkännas på 70-talet? Jag har någon från den tiden med BAY15D men också någon från 60-talet men då är det spollampa. Hade en insats till en lanterna från en skuta, troligen 40-tal. Där sitter det BAY22D. Jaja, då är man inte så gammal trots allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antonw86 3 Postad 5 April , 2019 12 timmar sedan skrev Volvo_Penta: Ett alternativ är kanske att köpa dessa och plocka de pryttlar Du behöver: https://it.aliexpress.com/item/2pcs-S25-ba15d-double-lamp-socket-Heat-Resistance-for-tail-and-side-lamp/32702498992.html Tack för tipset, det får nog bli något sånt om jag inte hittar de där små klämkontakterna! Jag tänkte bara att det vore snyggt att kunna köra helt skarvfria kablar till lanternan när jag ändå håller på att dra om allt 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 727 Postad 5 April , 2019 1 timme sedan skrev antonw86: Tack för tipset, det får nog bli något sånt om jag inte hittar de där små klämkontakterna! Jag tänkte bara att det vore snyggt att kunna köra helt skarvfria kablar till lanternan när jag ändå håller på att dra om allt 😊 Jo, min tanke var att Du kanske kunde demontera socklarna och peta loss klämkontakterna från kablarna och på så sätt kunna sätta klämkontakterna på Dina kablar. Visst, det är lite av att "gå över ån efter vatten", men jag förstår Din iver att göra den perfekta kabeldragningen. Jag är onödigt mycket åt det hållet själv (säger hon som jag delar dubbelsängen med...) 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 5 April , 2019 Borde gå att löda på nya kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 253 Postad 5 April , 2019 3 timmar sedan skrev bhemac: Borde gå att löda på nya kablar. Jag tänkte väl mest på mina läslampor där lamphållarnas kvalitét har mer att önska. Lanternornas lamphållare är ju mer gedigna, dom skall ju tåla tuffare omständigheter. Dom brukar ju vara i rostfritt stål, eller av plast med gedigna kontaktbleck av fosforbrons. Visst, om det går så tag fram lödpennan och löd på nya kablar, erfarenhetsmässigt vet jag att, lanternornas kablar ofta drabbas av "svartdöden". Jag bytte kablar i går till min tuta, som har samma utsatta placering, intill topplanternan, och dom kablarna såg inte roliga ut, konstigt att det funkade öht, men nu tutar den väldigt högt, det var väl "en och annan ohm" i de tidigare klena och dåliga kablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 5 April , 2019 Svartoxid ka man avlägsna med syra, tex Saltsyra. Finns även lödvatten som tar oxiden. Inne i kabeln kan det vara hur svart som helst, påverkar ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 253 Postad 5 April , 2019 1 timme sedan skrev bhemac: Svartoxid ka man avlägsna med syra, tex Saltsyra. Finns även lödvatten som tar oxiden. Inne i kabeln kan det vara hur svart som helst, påverkar ingenting. Jodå... men jag anser att det är lättare att byta kablarna, än att hålla på med syra eller lödvatten. På förra båten bytte jag till nya kablar, och resistansmätte de gamla kablarna, jämfört med friska kablar, minns nu inte hur många milliohm per meter det var, men en skillnad i alla fall, men det kan ju också bero på att instrumentets krokodilklämmor hade sämre kontakt med de svartoxiderade kablarna. På nuvarande båt byter jag alla kablar upp i "masten" främst för att få en dold kabeldragning inuti rören som bildar mast eller snarare bågen. Men de gamla kablarna var inte fagra, klena närmast liknande tvåledade ringlednings- eller högtalarkablar. Nu blir det iallfall något bättre med en sjuledad tralierkabel till olika lanternor, tuta och antennförstärkare. Värre med radio, VHF och TV-antennkablarna, dom får inte plats i rören, ej heller den tjocka kabeln till radarn. Har köpt en sådant där sjupoligt kontaktdon av militär standard som då skall underlätta bortkopplingen vid fällningen av denna "mast", men har ännu inte listat ut hur och var denna skall placeras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 5 April , 2019 24 minuter sedan skrev Georg_Ohm: På förra båten bytte jag till nya kablar, och resistansmätte de gamla kablarna, jämfört med friska kablar, minns nu inte hur många milliohm per meter det var, men en skillnad i alla fall, men det kan ju också bero på att instrumentets krokodilklämmor hade sämre kontakt med de svartoxiderade kablarna. Sen kan man ju alltid räkna på vad man vinner. Är det moderna LED-lampor med DC/DC omvandlare så kanske man vinner några mW. Jag skulle byta kablar i en båt. Det börjar ju alltid så bra, sen är det tvärstop. Så jag fick hämta syra och löda. Hade jag gjort det från början så hade jag sparat några timmar och många svordomar. Har fö provat att pressa om ett par svartoxiderade kablar med riktiga, oisolerade kabelskor där presstrycket blir så stort att metallen i det närmaste kallflyter. Det ger i det närmaste en perfekt förbindning som kommer att hålla i evighet. Med rätt teknik så är svarta döden inget problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 253 Postad 5 April , 2019 17 minuter sedan skrev bhemac: Sen kan man ju alltid räkna på vad man vinner. Är det moderna LED-lampor med DC/DC omvandlare så kanske man vinner några mW. Jag skulle byta kablar i en båt. Det börjar ju alltid så bra, sen är det tvärstop. Så jag fick hämta syra och löda. Hade jag gjort det från början så hade jag sparat några timmar och många svordomar. Har fö provat att pressa om ett par svartoxiderade kablar med riktiga, oisolerade kabelskor där presstrycket blir så stort att metallen i det närmaste kallflyter. Det ger i det närmaste en perfekt förbindning som kommer att hålla i evighet. Med rätt teknik så är svarta döden inget problem. Det har jag också gjort, men upplever att de svartoxiderade är väldigt spröda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 5 April , 2019 9 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det har jag också gjort, men upplever att de svartoxiderade är väldigt spröda. Så gamla båtar hålls jag inte med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 253 Postad 6 April , 2019 17 timmar sedan skrev bhemac: Så gamla båtar hålls jag inte med Billiga elkablar på båtens utsida blir svarta innanför isoleringen redan efter två säsonger i Skagerack och/eller Kattegatts elektrolythaltiga och fuktiga luft. Jag har nu satsat mer på en annan typ av dubbelisolerad kabel som egentligen är avsedd för betydligt högre spänningar i installationer i bland annat spårburna lokaltrafikfordon. Denna kabel i kombination med krympslang med lim i över kabelskorna håller bättre, men helt bra blir den inte. Jag har inte testat Skyllermarks förtennade kabel utomhus, men den kanske står emot svartdöden bättre(?) Jag kollade mina 4mm2 kablar till solcellspanelerna, ännu ingen oxid efter tre säsonger. Mellan kopparledarna och den färgade yttre isoleringen finns det ett vitt lager, en extra isolering. nackdelen är att kalarna blir rätt tjocka och inte alltid passar i kontaktdon och kabelgenomföringar utan att man går upp en storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser