Gå till innehåll
torsdag 17 juli 2025
johan_sjobjorn

Varmhall vs. kall hall / ute

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på vad som blir bäst när det gäller att hålla båten i gott skick.

Som jag förstått fördelarna med varmhall så slipper man konservera motorn (inombordare i mitt fall), man behöver inte heller konservera vattensystem eller ta ut dynor m.m. Inte heller täcka båten annat än med kapellet.

Dock är kostnaden för varmhall en hel del dyrare än kall förvaring. 

Finns det några andra fördelar med att förvara båten i varm hall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan vara skönt att meka med båten under vintern, vi har stått i en frostfri hall dvs temperaturen har legat runt plus 5-6 grader Celcius. I den temperaturen räcker det med enkla lager med långkalsonger och flieströja.
Jämförde kostnaden  och servicen mellan Grefab's kallhall och den frostfria hallen, skilde ett antal tusenlappar men servicen hos firman med den frostfria hallen går att välja till och det är underbart att få masten lyft med mobilkran.

Med teakdäck är det oxå en trygghet att hallen är frostfri (vi ville egentligen inte ha teak men trygga/tunga långfärdsbåtar verkar ha det som standard.)

En oisolerad kallhall under våren byggd mha plåt kanske kan bli stekhet under dagen?
Vet inte för jag har aldrig haft båten i en sådan hall.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla upp att varmhallen är en riktig varmhall bara. Definitionen varierar beroende på vilket varv du anlitar. En del håller rimliga 15-16 grader medans andra anser att allt över 4-5 grader är att beteckna som "varmt"

För de priser som faktureras för varmhall så förväntar jag mig minst 15 grader. Inte för att båten skall ha det mys-pysigt utan för att det verkligen skall torka ut ordentligt. Det är det man betalar för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
33 minuter sedan skrev skippeer:

trygga/tunga långfärdsbåtar verkar ha det som standard

Av någon anledning....

--

Frostfritt tycker jag fungerar bra, min båt stod så några år. Lätt att värma upp med en elfläkt om man tycker det blir för kallt.

Men motorn konserverades ändå, blir det svinkallt kan det gå under noll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
‎2019‎-‎03‎-‎19 vid 13:08 skrev johan_sjobjorn:

Finns det några andra fördelar med att förvara båten i varm hall? 

Alla båtvårdsprodukter som skall förvaras frostfritt kan lämnas kvar i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns säkert någon material/kemiexpert här som kan tala om vad som händer med plast och trä när det kyls ner / värms upp och hur det påverkar livslängden.
All elektronik i båten, batterier mm lär ju inte heller klaga om minusgrader kan undvikas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...