Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Bildgåta

Rekommendera Poster

15 timmar sedan skrev ChristerN:

Nackdelen men denna tråd (och liknande bild-trådar) där den som gissa rätt tar över taktpinnen är att områdena tenderar att bli väldigt lika. Den som känner igen sig på en plats, och gissar rätt, seglar förmodligen ofta i de trakterna och denne lägger sedan ut en egen bild som med stor sannolikhet kommer från samma område. Man (=jag) har liksom ingen chans att gissa rätt på alla bilde från västkusten. 

Har iofs ingen egen bild att lägga upp :(


Problemet med bildtrådar av denna typen är ju ofta att "öst är öst och väst är väst - och aldrig mötas de två"

Det är ju inte många från västkusten som seglat i nån större utsträckning  på östkusten och många från ostkusten som seglar på västkusten.

(en gammal stofil som jag använder ordet segla även när man går med motorbåt)

Det är bara en och annan "fomme" - tex jag - som  seglat både på ost och västkusten.

Om jag mot all förmodan skulle svara rätt får jag väl lägga upp nån bild från ostkusten. 👿

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev toaen:

.

Om jag mot all förmodan skulle svara rätt får jag väl lägga upp nån bild från ostkusten. 👿

Ja, det vore kul som omväxling även om jag säkert inte kommer gissa då heller.  Du är ju ett unikum inte bara i det faktumet att du seglat på bägge sidor :)

(Vet inte varför du lägger in en lite djävul som symbol?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

På förekommen anledning skall vi flytta oss mot sydligare breddgrader dock fortfarande i Sverige, bilden tagen mot sydsydost, var? 

Hälsningar Ove

 

IMG_2859.thumb.JPG.6a985872049028d6ee54d46f0b6b3b40.JPG

 

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst är det Hallands Väderö! Din tur med ny bild.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag avvaktar med ny bild ett tag, så får vi se om någon gåtfull forumit bortom västkusten vill ta över stafettpinnen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Visst är det Hallands Väderö! Din tur med ny bild.

Hälsningar Ove


Kan den lilla bryggan va i sydkant på Troedshallen!?1673914044_HallandsVderS.PNG.da1d92894279f2a573a8ac2d20baf750.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I brist på nåt att gnugga geniknölarna med.L32.thumb.JPG.ef30ea3becce69cb55a30bab84191ab7.JPG

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev toaen:


Kan den lilla bryggan va i sydkant på Troedshallen!?1673914044_HallandsVderS.PNG.da1d92894279f2a573a8ac2d20baf750.PNG

Hej 

Stämmer precis, bryggan som går till lilla berget.

Hälsningar Ove

 

Screenshot_20190226-141108.thumb.png.d8813e3cc839921143ea079760beb9c0.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

Hej 

Stämmer precis, bryggan som går till lilla berget.

Hälsningar Ove

 

Screenshot_20190226-141108.thumb.png.d8813e3cc839921143ea079760beb9c0.png

 

 

 

Jaha - är det där. Har legat i innre kappelhamn ett antal ggr fast lite längre söderut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:

I brist på nåt att gnugga geniknölarna med.L32.thumb.JPG.ef30ea3becce69cb55a30bab84191ab7.JPG



Det är väl ingen Bohuslänning som känner igen handelsboden som jag besökte sommaren 2001 för att kopleteringshamdla, innan jag fortsatte min seglats dit där man hamnar "om man drömmer om Paris." Handlarn är både ombud för systembolaget och har cyckeluthyrning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev toaen:



Det är väl ingen Bohuslänning som känner igen handelsboden som jag besökte sommaren 2001 för att kopleteringshamdla, innan jag fortsatte min seglats dit där man hamnar "om man drömmer om Paris." Handlarn är både ombud för systembolaget och har cyckeluthyrning.

Aha, nu känner jag igen butiken. Trodde först att du tagit med något foto från Norrlandskusten fast du lovat Ostkusten, men Roslagen får väl räknas till Ostkust....

 

Fast det där "Hamnar om man drömmer om Paris" förstår jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Lintott:

Aha, nu känner jag igen butiken. Trodde först att du tagit med något foto från Norrlandskusten fast du lovat Ostkusten, men Roslagen får väl räknas till Ostkust....

 

Fast det där "Hamnar om man drömmer om Paris" förstår jag inte.

För mig är sträckan Haparanda till Sandhammaren ostkusten.

Va där det för butik - som inte ligger på nån ö. Men enligt nån historia har det varit många harar där!?

Man måste nog va musikaliskt bevandrad om man skall förstå vissa av mina syftningar

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-24 vid 21:36 skrev ChristerN:

Nackdelen men denna tråd (och liknande bild-trådar) där den som gissa rätt tar över taktpinnen är att områdena tenderar att bli väldigt lika. Den som känner igen sig på en plats, och gissar rätt, seglar förmodligen ofta i de trakterna och denne lägger sedan ut en egen bild som med stor sannolikhet kommer från samma område. Man (=jag) har liksom ingen chans att gissa rätt på alla bilde från västkusten. 

Har iofs ingen egen bild att lägga upp :(

Annars är det ju en idé att starta en "Gissa Bilden - Stockholms Skärgård" osv, men nu hade du ju ingen bild så någon annan får göra det 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Peter_K:

Annars är det ju en idé att starta en "Gissa Bilden - Stockholms Skärgård" osv, men nu hade du ju ingen bild så någon annan får göra det 🙂

Jag njuter i alla fall av de vackra bilderna från västkusten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Annars är det ju en idé att starta en "Gissa Bilden - Stockholms Skärgård" osv, men nu hade du ju ingen bild så någon annan får göra det 🙂

Fast ni fick ju en bild av mig från Roslagens famn, på den blommande ö, med en något speciella Majstången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Huset tror jag är Arholma handel.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Huset tror jag är Arholma handel.

Hälsningar Ove


Är inte du Västkustbo!?

Men det vill väl såna till för att lösa problemen i de "östra ödemarkerna" - som jag brukar kalla området kring vår huvudstad:

Visst var det Handelsboden i Arholma, som jag besökte för att kompleteringshandla - jag hade väl slut på nåt starkt att ha i kaffet, dvs 3% mjölk.

Har för mig att jag var på väg dit man hamnar om man drömmer om Paris - dvs Hudiksvall.

Trotts att sången där strofen är hämtad är en väldigt negativ tramssång, så ger den en god bild av det mäsnkliga psyket. En av mina favoritsånger. Vi har väl alla lite del av det norrlänska svårmodet.

Jag har aldrig drömt om att åka till Paris - men jag har blivit medtvingad ett par gånger:

Ove - lägg nu upp en bild på nåt ställe dit jag drömt om att segla. Du kan ju hålla dig på Bohuskusten, för Mackey har starta en tråd för en begränsad del av de östra farvattnen.

https://www.youtube.com/watch?v=peY68tKiWgM

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Visst är jag västkustbo och har inte varit på Arholma. Det var dina fyndiga ledtrådar som gav mig svaret. Tyvärr blir det ingen bild från Bohuslän, det är en för lång dagsetapp från Arholma, det blir något mitt emellan. Vad heter hamnen?

Hälsningar Ove

 

IMG_2687.thumb.JPG.453f4b42b8575f22f0e14bdb73bd86ff.JPG

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej det gjorde vi inte, men vi var där och tittade när man åkte linbana, vad heter hamnen?

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

Hej

Visst är jag västkustbo och har inte varit på Arholma. Det var dina fyndiga ledtrådar som gav mig svaret. Tyvärr blir det ingen bild från Bohuslän, det är en för lång dagsetapp från Arholma, det blir något mitt emellan. Vad heter hamnen?

Hälsningar Ove

 

IMG_2687.thumb.JPG.453f4b42b8575f22f0e14bdb73bd86ff.JPG

 

Är det en av hamnarna på Ven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej det är inte Ven, Pentax vet var vi är, jag vill ha namnet på hamnen

Hälsningar Ove

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den hamnen i vårt södra grannland hade du med redan ifjor Ove-T.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu ser jag att jag hade med samma hamn men inte samma bild, bra att testa minnet på er också!

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hammerhavn på Borholm! ?

Hammerhus slotsruin i bakgrunden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mackey

Helt rätt!

Hälsningar Ove

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-02-24 vid 11:06 skrev raol:

Förbaskat svår! :)
Men med ledtråden på slutet så tror jag mig vara säker på att fotografen stod på Stora Tenholmen i Kosterarkipelagen.

Ungefär så här tror jag:
https://kartor.eniro.se/m/tHUjs

Förutom att ditt svar var helt rätt så gillar jag även skarpt idén att använda Eniros kartor!
[Alltså idén att lägga in bildvinklarna på Eniros karta, den är ju interaktiv eller vad det heter. Går att zooma in&ut, byta från satellitbild till sjökort m.m. och alltid bekvämt ha den markerade positionen i kartcentrum.]

Perfekt verktyg för att ultratydligt presentera både gissningar och facit - bortom  varje tvivel och osäkerhet - i såna häringa geografiska bildgåtor kan jag tycka!
(Varje läsare i denna tråd, oavsett bakgrund eller hemmafarvatten kan med enkla knapptryck begripa vad som syns i bilden, åtminstone  bakgrund nära horisonten.)


Så, här är din tidigare Eniro-länk återigen.

Tar som exempel på Eniro-kartans förträfflighet speljakts tidigare bild; har klippt ihop en egen exempelbild nedan...
I övre högra hörnet (fig1) skymtas  en uppstickande pinne på ett berg, vad kan detta vara?
Zoomar ut, byter från satellitbild till sjökort (fig 2) i olika skalor och svaret uppenbaras.
Utdelar härmed 1000 ärorika men värdelösa stilpoäng till Raol!


Haha, fusk att googla kanske någon tycker? Men minns då att bildgåtan är en tävling på liv och död! :)

Ps. Vi tjötiga västkustbor har dessbättre fått en östlig bildgåte-konkurrent här. (Jag smygkollar dess fina bilder, men fattar sällan ´facit´. Namn som Arholma, Svenska Högarna kan jag till nöds placera. Men skulle gilla facit à la´ eniro i den forumtåden! Liksom förmodligen östborna i denna tråd? Ds.

eniro.facit.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att min bild dröjt.

1764697425_20140721_171140(2).jpg.67413ffc402e0ec8457e380e4035f811.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...