Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Georg_Ohm

Bildgåta

Rekommendera Poster

55 minuter sedan skrev speljakt:

Var är det här någonstans?

 

Stilpoäng till den som dessutom kan tala om:

1) Namnet på de båda fyrar som syns på bilden.

2) På vilken ö fotografen stod.

 

riddle37.jpg.9dafbd6bb7b3ae63e54eb38002d9c3e7.jpg


Utsikt åt sydväst från Bredholmen eller Bockholmen, strax sydväst om Skärhamn, gissar jag. Fyrarna är Hätteberget och Eggskär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Full poäng till Raol, bilden togs från Bredholmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medan vi väntar på att Raol vaknar. 

Var finns denna gravsten?

 

thumbnail_DSC_0587_resized.jpg.270c9d82b49435eda26cd6c1dd9b5b63.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en kyrkogård verkar det inte vara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

På en kyrkogård verkar det inte vara...


Varför inte. Det kan ju va kyrkogårdsmuren till en gammal kyrkogård som syns i framkanten på bilden.

Men du har helt rätt. Inte en säkert att det finns en grav vid stenen. Däremot finns det i alla fall nåt som man tror är en grav som är tryggt förankrat på hälleberget. Trappen på bilden leder upp på gravplatsen.

thumbnail_DSC_0576_resized.jpg.49531a99957b85d41110fb3dbf019cf0.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Fin ledtråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Haha! Fin ledtråd.



De va givet - men var är det?

Kan du den här sången som väl handlar om dig!?

Vi hade den på en stenkaka hemma med en annan sångare och jag skrev ner texten.

Tror att jag kan den fortfarnade - trotts att det snart är 60 år sen.

https://www.youtube.com/watch?v=JuJyRxi-ngA


Frågan är kanske - har du varit så långt bort från Hunnebostrand som motiven på bilderna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, till såna utbygder har jag inte vågat mig. Men jag har seglat förbi utanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:


Varför inte. Det kan ju va kyrkogårdsmuren till en gammal kyrkogård som syns i framkanten på bilden.

Men du har helt rätt. Inte en säkert att det finns en grav vid stenen. Däremot finns det i alla fall nåt som man tror är en grav som är tryggt förankrat på hälleberget. Trappen på bilden leder upp på gravplatsen.

thumbnail_DSC_0576_resized.jpg.49531a99957b85d41110fb3dbf019cf0.jpg

Jag har tappat orienteringen litet, men om vi är kvar i Bohuslän så tror jag det är på Tryggö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har tappat orienteringen litet, men om vi är kvar i Bohuslän så tror jag det är på Tryggö.


Det känns ju tryggt att du inte tappat orienteringen helt och får du bara i fören mellan  dyckdalberna på bilden,  så kommer du inte ur den. Då är navigationen till Raols hemmahamn enkel.
thumbnail_DSC_0589_resized.jpg.125cbd6cfa0c89f2ad2f9d3419d041a8.jpg

thumbnail_DSC_0572_resized.jpg.ab955129597703192e49b4a80b8a6b0b.jpg

Bilden på röset finns i Bertil Abrahams bok om Smögen med omnejd. Var på Smögen med båten en dag, när sveriges mesta kommunalråd kom cycklandes förbi. Vi pratade om lite olika saker och att vi precis hade varit på Tryggö och Bertil frågade om jag hade nån bild på röset. Han höll på att skriva en bok.

Jag är precis tvärt emot min mor. Hon anser att en bild som inte är tagen på människor är bortkatad. Jag vill ofta ha bilder utan människor. Hade väntat länge innan alla familjemedlemmar hade vett att flytta sig bort från röset. Precis när jag knäpper en bild på röset poppar barnbarnet Casper upp. Lämnade några filer till Matias Schläger som höll på att sammanställa Bertils bok. Tyckte att han kunde retuchera bort Casper - det tyckte inte Matias.

På Tryggö finns runes gravsten.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev toaen:


Det känns ju tryggt att du inte tappat orienteringen helt och får du bara i fören mellan  dyckdalberna på bilden,  så kommer du inte ur den. Då är navigationen till Raols hemmahamn enkel.
thumbnail_DSC_0589_resized.jpg.125cbd6cfa0c89f2ad2f9d3419d041a8.jpg

thumbnail_DSC_0572_resized.jpg.ab955129597703192e49b4a80b8a6b0b.jpg

Bilden på röset finns i Bertil Abrahams bok om Smögen med omnejd. Var på Smögen med båten en dag, när sveriges mesta kommunalråd kom cycklandes förbi. Vi pratade om lite olika saker och att vi precis hade varit på Tryggö och Bertil frågade om jag hade nån bild på röset. Han höll på att skriva en bok.

Jag är precis tvärt emot min mor. Hon anser att en bild som inte är tagen på människor är bortkatad. Jag vill ofta ha bilder utan människor. Hade väntat länge innan alla familjemedlemmar hade vett att flytta sig bort från röset. Precis när jag knäpper en bild på röset poppar barnbarnet Casper upp. Lämnade några filer till Matias Schläger som höll på att sammanställa Bertils bok. Tyckte att han kunde retuchera bort Casper - det tyckte inte Matias.

På Tryggö finns runes gravsten.

Trygga räkan ingen vara?

När jag på tidigt 1960-tal gick i lågstadiet sjöng vi alltid en psalm på morgonen, nästan alltid psalm 248 "Tryggare kan ingen vara" jag trodde då att en tryggare var någon slags yrkeskategori, som ingen kunde vara, någon annan mindre intelligent elev trodde att vi besjöng något tryggt skaldjur, någon trygg räka...

 

Vann jag? eller var är vi? jag känner inte till fler rösen i det området, men det är ju å andra sidan inte mina hemmafarvatten precis, ävensom jag sällan navigerar mellan dykdalberna utan tar "genvägen" väster om Grindholmen och passerar nålsögat och svanhalsen vid Hasselösund.

 

Raol försökte besöka mig förra sommaren, i Buvall. Vet inte om det var vargen ombord som skrämde honom eller om det var så att besättningen var på krogen och åt Fish n´chips, eller kanske en kombination av dessa två parametrar. Raol kom inte på egen köl, utan med gummihjulsfordon, landsvägen och det kan ju vara praktiskt det också, om man vet vad det är för skillnad på det blåa strecken och de svarta strecken på bilkartan...

 

Det gjorde inte besättningen på Mercedesen med husvagn, som på tidigt 1980-tal navigerade i nämnda farvatten.

husvagn.jpg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Trygga räkan ingen vara?

När jag på tidigt 1960-tal gick i lågstadiet sjöng vi alltid en psalm på morgonen, nästan alltid psalm 248 "Tryggare kan ingen vara" jag trodde då att en tryggare var någon slags yrkeskategori, som ingen kunde vara, någon annan mindre intelligent elev trodde att vi besjöng något tryggt skaldjur, någon trygg räka...

 

Vann jag? eller var är vi? jag känner inte till fler rösen i det området, men det är ju å andra sidan inte mina hemmafarvatten precis, ävensom jag sällan navigerar mellan dykdalberna utan tar "genvägen" väster om Grindholmen och passerar nålsögat och svanhalsen vid Hasselösund.

 

Raol försökte besöka mig förra sommaren, i Buvall. Vet inte om det var vargen ombord som skrämde honom eller om det var så att besättningen var på krogen och åt Fish n´chips, eller kanske en kombination av dessa två parametrar. Raol kom inte på egen köl, utan med gummihjulsfordon, landsvägen och det kan ju vara praktiskt det också, om man vet vad det är för skillnad på det blåa strecken och de svarta strecken på bilkartan...

 

Det gjorde inte besättningen på Mercedesen med husvagn, som på tidigt 1980-tal navigerade i nämnda farvatten.

husvagn.jpg

Även i sjökortet finns det svarta streck på land, inte så bra för bottenfärgen att försöka följa dessa. Även propellern kan ta skada, har jag hört.

I min Garminnavigator blir gamla kurser till ett "rutigt streck". Efter en del navigerande fram och tillbaka in samma vatten ser kartbilden ut ungefär som Hallsbergs rangerbangård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl påpeka att jag inte åkte till Bovall för att hitta motståndsmannen, utan jag var där för att köpa havregrädde (har en bror som är mjölkproteinallergiker) och det fanns inte i Hunnebo. När jag parkerade utanför ICA fick jag se båten och gick ut på bryggan. Bara "vargen" ombord. Så var det med det. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem ställer frågan nu, tråden skall väl inte dö ? Pågår i å för sig tre bildfrågetrådar parallellt, men något måste vi kunna göra i mars.....
Kanske borde ha som princip att "vinnaren" har 24 timmar på sig, sen får den förste som vill ställa en ny bildfråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är kul att gissa, men har i stort sett inga fler bilder att lägga upp. :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, en svår bildgåta.

Var någonstans i Bohuslän letar min hund efter någonting ätbart under vattnet?

Fler ledtrådar följer senare.

img000-333.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror hunden att den ska hitta för ätbart? Skaldjur? Sjöstjärnor? Musslor? Är den en sån allätare? :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Vad tror hunden att den ska hitta för ätbart? Skaldjur? Sjöstjärnor? Musslor? Är den en sån allätare? :)

 

Ja det mesta går ned i den strupen, det mesta kommer dock upp igen, men krabbor är gott!

I diverse serietidningar beskrivs ofta ett annat slags djur som en värre allätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Vem ställer frågan nu, tråden skall väl inte dö ? Pågår i å för sig tre bildfrågetrådar parallellt, men något måste vi kunna göra i mars.....
Kanske borde ha som princip att "vinnaren" har 24 timmar på sig, sen får den förste som vill ställa en ny bildfråga.


Det var ju Georg_Ohm som svarade rätt på min fråga som började med Runes Gravsten.

Sen la vår "motståndsman" ut en bild på Mercedesen med husvagn, som jag tror har Stångholmens fyr i bakgrunden. Ekipaget äri så fall på väg in mot Lysekil.

Det intresanta i sammanhanget är att "Stångholmens fyr" inte står på "Stångholmen", utan påön "humlesäcken". Stångholmen ligger öster om "Humlesäcken" och precis till höger, utanför bilden.

post-53310-0-15272900-1407908492.jpg.686c2ab83564aa441ee423f4def8ddaf.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev toaen:


Det var ju Georg_Ohm som svarade rätt på min fråga som började med Runes Gravsten.

Sen la vår "motståndsman" ut en bild på Mercedesen med husvagn, som jag tror har Stångholmens fyr i bakgrunden. Ekipaget äri så fall på väg in mot Lysekil.

Det intresanta i sammanhanget är att "Stångholmens fyr" inte står på "Stångholmen", utan påön "humlesäcken". Stångholmen ligger öster om "Humlesäcken" och precis till höger, utanför bilden.

post-53310-0-15272900-1407908492.jpg.686c2ab83564aa441ee423f4def8ddaf.jpg

Just det, men nu var frågan var någonstans "Lilla Vargen" gräver i strandbrynet.

 

Bilden på husvagnsekipaget lade jag bara in för att belysa hur viktigt det är att välja rätt fordon för landsvägs- respektive sjötrafik. För övrigt har jag fått bilden av dig en gång.

 

Förövrigt 2, så har den uppmärksamme tittaren av After Shave och Galenskaparnas teateruppaättning av "Macken" redan upptäckt att vykortet med den sjögående mercan med husvagn satt uppe inne mackens lilla kontor. Kanske kan man se se en repris på SVT-play?

 

"Man skall ha husvagn" det nämns ju "fem minuter Koster" i visan, men inget om den efterfrågade lilla stranden, och ingen i min familj har blå träningsoverall med vita revär, inte ens hunden, vi har tax-free ombord! Detta var ingen ledtråd.

 

En nästan avlägsen ledtråd kan vara en typ av snabbmat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En vild gissning, Lilla Hamburgö, söder om Rävholmen.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

En vild gissning, Lilla Hamburgö, söder om Rävholmen.

Hälsningar Ove

Inte så himla vild, men ändå inte korrekt.

Snabbmatsorten ligger en bit i från på fastlandet.

Det är lätt att tro att Picasso fick sin inspiration till kubismen då han besåg vad stenhuggeri-industrin lämnade efter sig på närliggande öar. Men mig veterligen var Picasso aldrig här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas jag citerar rätt:

"Kusliga historier och historiska kusligheter".

 

Men i den större centralorten gjorde brandchefen bort sig, och det var inte Varas brandchef denna gången, (som brände ned större delen av Varnhem i Västergötland). När det brann härstädes räddades ett piano och restaurangens spritförråd ur lågorna. I ortens lokaltidning kunde man dagen därpå läsa att;

Det enda brandchefen lyckade släcka var sin egen törst...

Casablanca har inget alls att göra med just denna ön, Möjligen spelade brandchefen "As Time Goes By" på pianot.

Men som sagt var, det är inte orterna på fastlandet som är intressanta i denna gissningstävling.

 

Men detta är då en ö en bit bort från landbacken, inte riktigt så välkänd som flera andra öar i denna arkipelag. "Arkipelago" på engelska och "Pink yard" på swinglish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev speljakt:

Kan det vara Getryggen?

Hur kom du fram till det?

Nästa ledtråd skulle varit någonting med att flera av öarna har djurnamn, samt är ryggar.

Nästa ö västerut är Sandryggen.

Zoomar ut litet.

Inte direkt någon bra natthamn, men det funkar om passerande båtar tar det försiktigt och man undviker de största stenarna och flaken i strandkanten.

Hästvam, eller Hästvom (hästmage) i bakgrunden.

Ja i Fjällbackaskärgården för de oinvigda och utsocknes då.

Här finns väl ett kanske hundratal bra öar att besöka, ungefär hälften bjuder bra natthamn. Ingrid Bergmans ö ligger mer norrut.

En annan ö i närheten har enligt sägnen används som avrättningsplats, Galgeberget, men det är inget att hänga upp sig på.

DSC_0001_10.JPG

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hur kom du fram till det?

 

Det var nog Casablanca som satte mig i rätt härad (Kville).

Nästa gåta är lite annorlunda. Tre frågor söker svar: Var? Vem? Vad?

1636281431_varvemvad.jpg.1fae31aa0b7f25f125612397880624f4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya ledtrådar: Omnämndes dagligen i radio. Mordoffer. Till sjöfarares hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev speljakt:

Nya ledtrådar: Omnämndes dagligen i radio. Mordoffer. Till sjöfarares hjälp.

är vi i Danmark igen?

Vid stranden av Amager bugt? Tänker då på det inte alls vattentäta så kallade "ubåtsmordet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte Danmark, men denna skandinaviska halvö påminner i sin platthet, åtminstone till hälften, om detta land. Dessutom var den en gång faktiskt dansk.

Mannen vars halva ansikte pryder byggnaden var mycket känd. För många var han nog en ledstjärna, vilket möjligen förklarar hans funktion här. Hans koppling till platsen är dock inte lättfunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...