Jump to content
Sunday 31 May 2020
Mackey

V A R N I N G ! - Pantaenius höjer premien kraftigt

Recommended Posts

Fick mitt faktura från Pantaenius nyligen. U R K ! ! !   🤢

Mer än 40 % höjning från föregående år.

Det är säkert ändå en bra försäkring, men se upp så att du inte bara betalar utan att reflektera.

Kan vara värt att fråga dem vad som hänt så att höjningen inte bara passerar utan att någon reagerar.

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Du är nog nästan sist på detta. Vi som betalade vår försäkring i våras har redan smält det och även betalat den. 

Jag ringde och frågade vad som stod på och de sa att det var först en årlig reglering men sedan en höjning på grund av kraftig ökning av ”skador”. Jag frågade om det var stöld av utombordsmotorer han menade men han sa att det var generellt över hela skalan och om så var fallet hade de  inte kunnat öka bara för motorbåtar utan alla är med och betalar.  

Jag tog kontakt med ett par andra bolag för att sondera lite. Men jag kom snabbt fram att jag redan hade den bästa försäkringen så jag betalade snällt min premie på 7700kr som kostade 5500kr förra året. 

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag betalade min premie till Pantaenius i våras och då var det ca 15% höjning från 2017. Det tyckte jag var tillräckligt saftigt. Med 40% höjning lär deras kundkrets minska. De har kanske haft lockpris några år för att få in försäkringstagare, ett rätt vanligt fenomen i försäkringsbranchen (har varit med om det för bilförsäkringen för ca 15 år sedan).

 

Sen handlar det ju även om villkoren. Panthaenius villkor är riktigt bra (kanske för bra...). Jag har tyvärr haft anledning att utnyttja försäkringen en gång (letade upp ett okänt grund år Sjöfartsverket och fick tvärstopp). Skaderegleringen sköttes oklanderligt.

 

Problemen för försäkringsbolag med Panthaenius typ av villkor är annars att försäkringstagarna inte bryr sig om att ta hand om sina grejor. Vid ett tillfälle träffade jag en motorbåtsägare som just blivit av med sin 250hp utombordare som han låtit hänga kvar på båten i flera månader efter upptagningen. Han bara ryckte på axlarna och konstaterade att han skulle få en ny motor av försäkringsbolaget. Usch för sådan nonchalans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Villkorsmässigt finns det inga alternativ, så det får kosta. Ca 3000 per år just nu för oss.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev raol:

Villkorsmässigt finns det inga alternativ, så det får kosta.

Det kom jag också fram till.

På min förra båt knäckte jag trämasten, det blev naturligtvis ingen ersättning från dåvarande bolag. 

Med Pantaenius hade jag fått en ny rigg.

Så jag är fast hos dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För mig var det när jag upptäckte att reglerna för vinterliggande ändras kraftigt av det försäkringsbolag som jag har haft sen 1972, som gjorde att jag bytte bolag.

Har viterförvarati sjön halva tiden sen dess.

Enda försäkringsskadan jag haft var pga höststormen 1969, så man har betalat för många andra båtägares skador. Fast ansvarsförsäkringen gentemot andra båtar är kanske den viktigaste.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Men visst är det skönt att slippa använda försäkringen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev raol:

Villkorsmässigt finns det inga alternativ, så det får kosta. Ca 3000 per år just nu för oss.

Det du kan göra är att höja självrisken, så gjorde vi för att få ner premiekostnaden.

 

Vi vill inte ha en försäkring för småskador och mindre stölder, det klarar vår ekonomi.

Det viktiga för oss är att få ev. större dyrare skador ersatta utan att vara tvungen att lägga 10 000-tals kronor i mellan beroende på åldersavdrag eller få pengar för en halv båt vid ett totalhaveri.

 

Mackey

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tvärt om skulle passa oss bättre. Generellt är självrisken ett gissel som gör försäkringar värdelösa vid mindre förluster. Cykelstölder är ett bra exempel. En enklare pendlarcykel ger i princip inget i ersättning vid stöld eftersom självriskbeloppet är ungefär lika stort som cykelns värde (som försäkringsbolagen beräknat värde). Har man då inte 2000-3000 att lägga ut för att ersätta cykeln står man utan transportmedel i den situationen. Jag anser att självrisker ska vara i proportion till värdet på det som förlorats i stället för fasta belopp. Visst ska det finnas en undre gräns för att det ska bli rimligt, men den kunde vara 500 kr kanske.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev raol:

Cykelstölder är ett bra exempel.

Nu är ju inte detta Happyride utan Maringuiden...

 

Jag håller absolut med om att cyklar är ett problem när man blir av med dem, värde noll kronor och självrisk 2 000:- kronor.

 

Du kan säkert också sänka självrisken hos Pantaenius mot en högre försäkringspremie, ring och kolla.

 

Hälsn.

Mackey

 

Tillägg

 

PS

24 minuter sedan skrev raol:

Tvärt om skulle passa oss bättre

Någon som är förvånad? 🙃

Se det inte som ett personangrepp, men det är lite kul att du alltid har en annan uppfattning.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hoppas ju att jag aldrig behöver utnyttja försäkringen. Har bara utnyttjat en sakförsäkring en gång i hela mitt liv. Blev av med en cykeldator och fick ersättning (efter självrisk och åldersavdrag) för den.

Men 3000 per år är inte nåt problem för oss tre att dela på. Det får vara som det är.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag resonerar som Mackey. Att betala premie för småsaker känns som pengar i sjön. Man går ju liksom per defenition back på't. Försäkringbolag finns ju för att ta dina pengar, det är grunden i själva affärsidén. Sen när du klantat så kanske du får ersättning. Men i långa loppet är snittkunden givetvis förlorare mot bedragarna och ägarna av bolaget. 

Men ändå är det lite av ett nödvändigt ont att ha en försäkring mot stora utgifter som skulle ruinera en helt. 

Att sponsra verksamheten man vet att man går back på för att försäkra brukscyklar å annat småkrafs avstår jag absolut ifrån. 

Så jag väljer alltid låg premie = hög självrisk. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju fint om man är rik, men är man fattig kan en cykelstöld helt rasera ekonomin för månader framöver.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev raol:

Det är ju fint om man är rik, men är man fattig kan en cykelstöld helt rasera ekonomin för månader framöver.

Det är klart att om pendlarcykeln för en tusenlapp blir stulen så kan det påverka ekonomin någon/några månader innan man hittat en "ny" cykel om man inte har så bra ekonomi.

 

På Blocket-Stockholm finns just nu cirka 150 st. herrcyklar från 350:- kronor upp till 2500:- kronor så det borde kunna lösa sig rätt fort.

 

Jag tror inte det är värt att ens försöka försäkra en pendlarcykel. Är man beroende av cykeln är det bättre att skapa sin egen försäkring genom att lägga en krona eller två i cykelsparbössan varje dag.

 

För många år sedan skapade jag och några kompisar ett eget "försäkringsbolag" för våra cyklar där vi la en summa varje månad. När någon blev av med cykeln eller något gick sönder så fanns det en grundplåt som oftast täckte hela skada/förlusten.

Vet inte om detta skulle funka idag, det stjäls ju cirka 70 000 cyklar om året och säkert massor med hjul, sadlar, mm.

 

Det är ju rätt mycket som skiljer cyklar från båtar, så vi kanske ska hålla oss till båtförsäkringar för enkelhetens skull.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
2 minuter sedan skrev Mackey:

Det är klart att om pendlarcykeln för en tusenlapp blir stulen så kan det påverka ekonomin någon/några månader innan man hittat en "ny" cykel om man inte har så bra ekonomi.

 

På Blocket-Stockholm finns just nu cirka 150 st. herrcyklar från 350:- kronor upp till 2500:- kronor så det borde kunna lösa sig rätt fort.

 

Jag tror inte det är värt att ens försöka försäkra en pendlarcykel. Är man beroende av cykeln är det bättre att skapa sin egen försäkring genom att lägga en krona eller två i cykelsparbössan varje dag.

 

För många år sedan skapade jag och några kompisar ett eget "försäkringsbolag" för våra cyklar där vi la en summa varje månad. När någon blev av med cykeln eller något gick sönder så fanns det en grundplåt som oftast täckte hela skada/förlusten.

Vet inte om detta skulle funka idag, det stjäls ju cirka 70 000 cyklar om året och säkert massor med hjul, sadlar, mm.

 

Det är ju rätt mycket som skiljer cyklar från båtar, så vi kanske ska hålla oss till båtförsäkringar för enkelhetens skull.

 

Mackey

Det är lätt att utgå ifrån sig själv men min pendlarcykel kostade 25.000 kronor då jag köpte den så jag vill nog fortsätta ha den försäkrad.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samtidigt är det nästan ingen (några få i skärgårdsområden, men de är nog färre än tusen i hela landet) som är beroende av sin båt för transport och försörjning, så då kan man lika gärna argumentera för att det inte ska gå att försäkra dyra båtar som bara används för rekreation. Så det blir liksom bara löjligt att argumentera för att utesluta det ena eller andra.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Det är lätt att utgå ifrån sig själv men min pendlarcykel kostade 25.000 kronor då jag köpte den så jag vill nog fortsätta ha den försäkrad.  

Det är nog inte så troligt att någon som upplever sig som fattig har en pendlarcykel för 25 000:- kronor, men alla är ju olika.

Tillägg: Inget ont menat mot dig Silverfox59, kan ju låta så...

 

Det är klart att det är tingens värde och hur viktiga de är för en som avgör om man försäkrar eller inte och hur en ev. försäkring ser ut. Jag har alltid haft "kör vidare försäkring" på bilen när jag arbetat långt hemifrån, men kan jag cykla eller åka kollektivt så behöver jag ju inte en sådan.

 

Åter till båtförsäkringar???

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev raol:

Samtidigt är det nästan ingen (några få i skärgårdsområden, men de är nog färre än tusen i hela landet) som är beroende av sin båt för transport och försörjning, så då kan man lika gärna argumentera för att det inte ska gå att försäkra dyra båtar som bara används för rekreation. Så det blir liksom bara löjligt att argumentera för att utesluta det ena eller andra.

 

Läst men inte förstått?! Tror jag?!?!

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Mackey:

Det är klart att om pendlarcykeln för en tusenlapp blir stulen så kan det påverka ekonomin någon/några månader innan man hittat en "ny" cykel om man inte har så bra ekonomi.

 

På Blocket-Stockholm finns just nu cirka 150 st. herrcyklar från 350:- kronor upp till 2500:- kronor så det borde kunna lösa sig rätt fort.

 

Jag tror inte det är värt att ens försöka försäkra en pendlarcykel. Är man beroende av cykeln är det bättre att skapa sin egen försäkring genom att lägga en krona eller två i cykelsparbössan varje dag.

 

För många år sedan skapade jag och några kompisar ett eget "försäkringsbolag" för våra cyklar där vi la en summa varje månad. När någon blev av med cykeln eller något gick sönder så fanns det en grundplåt som oftast täckte hela skada/förlusten.

Vet inte om detta skulle funka idag, det stjäls ju cirka 70 000 cyklar om året och säkert massor med hjul, sadlar, mm.

 

Det är ju rätt mycket som skiljer cyklar från båtar, så vi kanske ska hålla oss till båtförsäkringar för enkelhetens skull.

 

Mackey

 

Intressant att när Du väl har fått förmedla Din åsikt om cykeln så skall ärendet tillbaka till båtförsäkringar. Om Du tycker att cykeln inte hör hit kan Du väl avstå från att debattera, eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Intressant att när Du väl har fått förmedla Din åsikt om cykeln så skall ärendet tillbaka till båtförsäkringar. Om Du tycker att cykeln inte hör hit kan Du väl avstå från att debattera, eller? 

Utan att utrycka någon åsikt om det ena eller det andra så föreslår jag att du skapar en egen tråd där vi kan hacka på varandra... 😁😁😁😁😋

 

Avsikten med att jag skapade denna tråd var att uppmärksamma att Pantaenius gjort en kraftig justering av premien på båtförsäkringar, inget annat.

 

Tillägg:

Sedan är det ju en tolkningsfråga om det jag skriver

46 minuter sedan skrev Mackey:

Det är ju rätt mycket som skiljer cyklar från båtar, så vi kanske ska hålla oss till båtförsäkringar för enkelhetens skull.

 

betyder  "så skall ärendet tillbaka till"...

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som vill diskutera försäkring av 1600-tals ur?

 

Jag har ett golvur av James Markwick (London), rätt häftigt med ett ur som tickat på i mitt hem i  60 år och kanske är uret inne på sitt 400:ade års tickande. Ett tick i sekunden innebär cirka 12 miljarder tick!

 

Dessvärre är fodralet inte original.

 

Hur tycker ni jag ska försäkra detta?

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

Någon som vill diskutera försäkring av 1600-tals ur?

 

Jag har ett golvur av James Markwick (London), rätt häftigt med ett ur som tickat på i mitt hem i  60 år och kanske är uret inne på sitt 400:ade års tickande. Ett tick i sekunden innebär cirka 12 miljarder tick!

 

Dessvärre är fodralet inte original.

 

Hur tycker ni jag ska försäkra detta?

 

Mackey

 

Pantaenius? Dom ger ju nytt för gammalt utan åldersavdrag...  🤔

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hög självrisk påverkar ju att premien blir lägre. Ett alternativ med 10 000 kr i självrisk och det påverkar premien med ca 30-40% ifrån första alternativet på 3000 kr om jag minns rätt när jag kollade på en båt för några år sedan. 

 

Övriga skadeförebyggande åtgärder ger ofta upp till 30-40% beroende på val av båt.

Förarintyg (Alternativt erfaren sjöbjörn)  🛳🐨

 

För motorbåt kan det finnas en hel del skadeförebyggande åtgärder som sänker premien med ganska mycket:

 

Fastlåst båt med klass 3 vid brygga

Inlåst båt/utombordare under vintern

Gpslarm

Micropunkter

 

Imånga fall kan det ju vara en fördel i att investera i dessa förebyggande åtgärder. Dels kan det ofta handla mellan 15-30% i rabatt om man vidtagit alla åtgärder. Har man genomfört dessa har man sannolikt mindre sannolikhet att man drabbas av något oförutsett vilket är den största vinsten. aldrig kul när man kört på grund, eller drabbats av stöld... 😕

 

Så det kan ju vara bra att även kolla med sitt försäkringsbolag vilka skadeförebyggande åtgärder som kan vara lämpligt att genomföra. 

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Edited by Salty

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag tecknade min Panthaeniusförsäkring så fick SXK-medlemmar 50% rabatt på den överenskomna självrisken, så "då var det billigt" att välja en hög självrisk. Jag tror att de slutat med det erbjudandet numera, men de som tecknat med de villkoren får behålla dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
3 minuter sedan skrev Lintott:

När jag tecknade min Panthaeniusförsäkring så fick SXK-medlemmar 50% rabatt på den överenskomna självrisken, så "då var det billigt" att välja en hög självrisk. Jag tror att de slutat med det erbjudandet numera, men de som tecknat med de villkoren får behålla dem.

Japp, det stämmer att de inte har det erbjudandet kvar.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick en höjning på ca 4.5% från 2017 så kom väl ganska billigt undan låter det som, från ca 5250 til 5500 i år med 4000 i självrisk, också Panthaenius

Edited by fcinf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter att ha läst samtliga inlägg så här långt vet jag inte om jag törs yttra mig.Vi spelar inte samma lag.

 

Jag har endast mostv. till trafikförsäkring för ett par hundringar hos Länsföräkringar. Det är allt. Kvittar vilket bolag, jag kommer inte få en krona för min Fingal om  det blir en skada. Men om jag råkad tabba mig å skadar nån annan så slipper jag punga ut med "miljoner" till deras blankpolerade "pärla". Så ni kan känna er lugna.

 

Fast jag hade en gång en trämast som jag lyckade kvadda själv i samband med hemtransport å den betalade Länsförsäkringar. Efterträdaren  till Schelin i Kungsör gjorde sedan ett kanonfint jobb å limmade ihop masten. Fast det gick visst på hemförsäkringen om jag inte minns fel......
Det var visst 35 år sedan om jag minns rätt. Sen dess inte en skråma.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lämnade Pantenius i år pga den massiva höjningen på ca 40%.

Läser man villkoret så stämmer det att de inte har åldersavdrag, MEN om det finns en begagnad del att tillgå så får du inte en ny! Exempelvis mina drev skulle sannolikt ersättas med ett begagnat istället för ett nytt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
2 timmar sedan skrev JonasAx:

Lämnade Pantenius i år pga den massiva höjningen på ca 40%.

Läser man villkoret så stämmer det att de inte har åldersavdrag, MEN om det finns en begagnad del att tillgå så får du inte en ny! Exempelvis mina drev skulle sannolikt ersättas med ett begagnat istället för ett nytt.

Vad är problemet med det?

 

Ditt nya bolag vad erbjuder de dig då när något händer? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy