larban 68 Posted October 3, 2018 (edited) Det börjar bli dags förr upptagning av vår najad 34. Vi gör detta för första gången och är lite osäkra vad gäller slingets placering. Kan inte se markeringar på skrovet och undrar hur man gör för att säkerställa att inte slinget hamnar på ex.vis propelleraxel? Bif bild på hur skrovet ser ut. Edited October 3, 2018 by larban Share this post Link to post Share on other sites
per_62 223 Posted October 3, 2018 (edited) Vi tog upp en segelbåt igår kväll från en kaj med sling från en lastbil med kran och det är svårt att med precision veta var bandet hamnar under vattnet. Med en simtur och cyklop så ser man exakt var banden hamnar. Vill man inte bada så kanske en undervattenskamera med LED-belysning fastsatt i en stång/kvastskaft kan fungera. Finns billiga inspektionskameror/endoskop med LED-belysning eller på engelska "Endoscope waterproof camera led" vilka har olika längd på kabeln och ansluts till telefon eller dator. Tex kolla in Biltema, Prylstaden, Ebay etc. Dessa kameror kan ju även vara bra att ha i andra sammanhang bara kvaliteten på bilderna är ok och att belysningens styrka är tillräcklig. Samt kolla med Najadklubben. Edited October 3, 2018 by per_62 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,200 Posted October 3, 2018 (edited) Blir väl som på min Cumulus. Smyger ned lyftbandet bakifrån, såpass sträckt ( i båda ändar ), att det först hamnar längst ned på rodret. Släpper sen lite och nätt o jämnt hasar förbi rodret frammåt. Lyfter i slinget då och då. När det går att lyfta mer, så spänner du upp mer bestämt. Ta in med ett bestämt, jämnt, sträck uppåt Nu följer slinget botten, frammåt och uppåt. Hasa bandet frammåt, tills du känner att det är stopp. Håll kvar sträcket i bandet! Tajta. Nu ligger bandet strax ovanför propellern. I mitt fall bakom axelstöttan. Vill du kolla, så är det bara att lägga i friläget och snurra på axeln inuti båten, om det inte är S-drev. Ska gå lätt o fint, även då lyftbandet är skapligt spännt. Typ lyft båten 5 cm. I fören bör väl slinget hamna, strax framför masten. . Edited October 3, 2018 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted October 3, 2018 3 timmar sedan skrev per_62: Finns billiga inspektionskameror/endoskop med LED-belysning eller på engelska "Endoscope waterproof camera led" Mycket användbara men kanske inte här, de har ett kort fokusområde, typ 5-10cm. -- Långkölade båtar är lite speciella, främre slinget brukar behöva vara lite kortare. När de lyfte min båt så ville de också sätta en tamp mellan slingen, långt ner så att det främre slinget inte skulle kunna glida framåt. Slingen sänktes ned och vi drog båten baklänges in i slingen. Det kändes skönt med en kranförare med många års erfarenhet. En utskriven bild på båtens undervattenskropp brukar vara bar att ha med sig. För mig är detta årets mest hemska stund, alltid nervöst trots att det alltid gått bra. Share this post Link to post Share on other sites
toaen 510 Posted October 3, 2018 (edited) Är det nån som brukar ta upp båtar som skall göra det, eller gör ni det helt själva. Har alltid vana maskinförare i Kungshamn/Smögenområdet som tar upp mina båtar. Har alltid haft långkölade båtar. De brukar placera en slinga i akterkant på kölen och en slinga framför kölen. Sen gör de ett litet provlyft. Det har hänt nån enstaka gång att de behövt korta längan framme. Jag har som princip att aldrig lägga mig i arbete som jag anlitat någon att göra. I regel stör man dem bara och man blir ett irritationsmoment om man lägger sig i deras arbete. Har haft större båtar i ca 45 år. Ett år var jag inte närvarande vid upptagningen. Varvsperonalen skruvade loss Vindexen när de tagit ner masten och glömde den där de tillfälligt lagt den. Den blåste bort och blev skrot. Det är den enda skadan jag råkat ut för under ungefär 90 upptagningar och sjösättningar. Till skillnad från Bhemac känner jag aldrig nån oro när de olika maskinförarna hanterar mina båtar. Det har blivit ett antal genom åren - både båtar och maskinförare som lyft dom. Edited October 3, 2018 by toaen Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted October 3, 2018 3 timmar sedan skrev toaen: Till skillnad från Bhemac känner jag aldrig nån Var glad för det Jag är uppväxt vid hamnen och har sett hur många lyft som helst inkl de få fall där det gått snett.. -- Hittade en bild på en N34 som de lyfter. Ser lite farligt ut med tanke på propelleraxeln. Aktra slinget under kölen känns tryggare. Share this post Link to post Share on other sites
per_62 223 Posted October 3, 2018 (edited) Verkar vara en bild från en sjösättning, då är det ju enkelt att fästa slinget var man vill. När båten ligger i vattnet och ska tas upp kanske det är smidigare att lägga det aktre slinget under kölen på N34. Hybro's förslag borde även fungera. Man vill inte få skador av felplacerat sling vid lyft på varken propeller eller axel. Jag ska prova att göra en egen Wi-Fi kabel (max 15m RG174 kabel) till en GoPro (video) inklusive LED-belysning för att kontrollera hur det ser ut under vattnet om man inte vill bada. Edited October 3, 2018 by per_62 Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,200 Posted October 3, 2018 Polaren köpte i somras en Bison 31. Den var tidigare lyft med sling på axeln mellan axeltrumma och lagerbock. Inte speciellt lyckat, då det pissade in vatten. Mest när motorn körts. Nåväl nu är det reparerat och förstärkt. Priser för båten? 13 000 kr inkl 2-axel trailer. Säljaren trodde det var typ svajköl. Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted October 3, 2018 9 minuter sedan skrev per_62: Jag ska prova att göra en egen Wi-Fi kabel (max 15m RG174 kabel) till en GoPro (video) inklusive LED-belysning för att kontrollera hur det ser ut under vattnet om man inte vill bada. Du får berätta hur det funkade! Man kan ju annars plugga en kabel direkt i GoPron men då passar inte det vanliga undervattenshuset. Där slutade mitt intresse! Fick låna en undervattenskamera med belysning och allt, kostar bara några hundra. Fungerade jättebra så när som på att den alltid tittade åt fel håll Kollade på "underwater drone". Finns för några hundra men går via radio. 5m säger de men fan vet under vatten. Finns dyrare med kabel, jag letar lite. Skulle vara en kul grej. Dessa kan manövreras i alla ledder. Share this post Link to post Share on other sites
Ruskpricken 226 Posted October 3, 2018 Kan bara berätta hur jag gör med min Fin-Gal. Påminner om det Hybro skrev. Proppaxeln sticker rakt ut nära botten, rodret nedanför å framför. Jag står på aktern å håller i båda slingen å liksom "sågar" så den kommer neråt framåt men att jag känner att den ligger hela tiden mot botten. När jag inte kommer längre fram, slingen visar snett, lutar framåt, så lyfter kranföraren en aning så slingen spänns. Sedan går jag till fören å leder den slinger mot aktern så långt det går. Så provlyfter kranföraren lite till. Väger hon jämt så äre bara kliva i land å sedan lyfta tills hon är uppe ur vattnet å då kan man se att det ligger som det skall. Detta har fungerat sedan jag haft båten. Se pilarna på bilden. Man kan skymta propp-axeln om man zoomar in lite. Share this post Link to post Share on other sites
toaen 510 Posted October 3, 2018 (edited) 23 minuter sedan skrev Ruskpricken: Se pilarna på bilden. Man kan skymta propp-axeln om man zoomar in lite. Den främre pilen - är det bogproppellern. Edited October 3, 2018 by toaen Share this post Link to post Share on other sites
toaen 510 Posted October 3, 2018 2 timmar sedan skrev bhemac: 5 timmar sedan skrev toaen: Till skillnad från Bhemac känner jag aldrig nån Var glad för det Jag är uppväxt vid hamnen och har sett hur många lyft som helst inkl de få fall där det gått snett.. -- Hittade en bild på en N34 som de lyfter. Ser lite farligt ut med tanke på propelleraxeln. Aktra slinget under kölen känns tryggare. Det är kanske därför de som jobbar med att sjösätta och ta upp båtar alltid vill ha akta slinga under kölen. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,200 Posted October 3, 2018 27 minuter sedan skrev toaen: Den främre pilen - är det bogproppellern. Knappast troligt. Om så vore så sitter själva propellern inne i ett rör tvärs bogen. Röret kapat vid skrovet. Gula pilarna visar väl vart slingen placeras. Share this post Link to post Share on other sites
toaen 510 Posted October 4, 2018 13 timmar sedan skrev Hybro: 13 timmar sedan skrev toaen: Den främre pilen - är det bogproppellern. Knappast troligt. Om så vore så sitter själva propellern inne i ett rör tvärs bogen. Röret kapat vid skrovet. Gula pilarna visar väl vart slingen placeras. Nu är Ruskpricken en av mina bästa kompisar och han har garanterat ingen bogpropeller, men han gjorde ett syftningsfel i det han skrev. Share this post Link to post Share on other sites
Hybro 1,200 Posted October 4, 2018 (edited) 😋 Högra pilen pekar på lämplig lyftpunkt ovanför häckpropellerns axel... Lite finlir att få lyftbandet på plats... kräver finkänsla. Bilder är alltid bra att ha med vid lyfttillfället. Edited October 4, 2018 by Hybro Share this post Link to post Share on other sites
Ruskpricken 226 Posted October 5, 2018 Syftningsfel? Snyft......😂 Men somliga begrep att gula pilarna visar var stroppen/slingen ligger. Min tanke var att det skulle hjälpa TS. (Bäst man "översätter" TS--trådskaparen, syftar inte på nått annat ) Att lägga aktre slingen på kölens akterkant....nja...då riskerar man att skada rodret istället å det blir dessutom obalans, vet för jag har testat när vi skulle sjösätta vid ett illfälle. På min senaste transport så hade båten bogpropeller. Huga va bra det var, vid förtöjning mellan Y-bommar som mest. Men en sån på min lilla Fin-Gal kostar mer än båten är värd. Snyft...😪 Hoppas najaden kom upp fint utan skador. Share this post Link to post Share on other sites
Peter_K 4,256 Posted October 5, 2018 Det finns ju budgetmodeller på bogpropeller också, Ruskpricken... 1 5 Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted October 5, 2018 39 minuter sedan skrev Ruskpricken: Att lägga aktre slingen på kölens akterkant....nja...då riskerar man att skada rodret istället å det blir dessutom obalans För en N34 tror jag det är ganska optimalt bla med tanke på viktfördelningen. Share this post Link to post Share on other sites
Ruskpricken 226 Posted October 6, 2018 Åh...att jag inte tänkte på det......det var ju genialiskt! 😁 Man skulle kunna göra't ännu biligare med två paddlar, en på var sida å två gastar som sköter dem. Då slipper man ta hål. Ännu billigare. Fast klart...gatarna skal ha lite käk å "rodde i land" supen efteråt. Men allvar nu..hur gick det med Najaden? Share this post Link to post Share on other sites
larban 68 Posted October 6, 2018 Jag får ta med bilder till kranföraren så får de erfarna vägleda mig. Tycker det ser lite knöligt ut att få till dock. Share this post Link to post Share on other sites
toop 2 Posted November 7, 2018 Väldigt fin Najad 34 den blåa överst ;D Den ser väldigt lik våran Najad 34 som har blivit vit i vintras. Jag vet att några lyfter framför propellern speciellt om man har folding. Var har ni båten? Daniel Share this post Link to post Share on other sites
Greip 51 Posted November 7, 2018 2018-10-03 vid 18:10 skrev Ruskpricken: Kan bara berätta hur jag gör med min Fin-Gal. Påminner om det Hybro skrev. Proppaxeln sticker rakt ut nära botten, rodret nedanför å framför. Jag står på aktern å håller i båda slingen å liksom "sågar" så den kommer neråt framåt men att jag känner att den ligger hela tiden mot botten. När jag inte kommer längre fram, slingen visar snett, lutar framåt, så lyfter kranföraren en aning så slingen spänns. Kör också med sågmetoden på Greip. Bacchant är ju en större Fin-Gal med samma lätt egendomliga (men underhållande och karaktärsdanande) konstruktion med en propeller som sticker ut ovanför rodret. Inte helt enkelt att hitta rätt läge och sträck på förliga slinget sen. Tyngdpunkten ligger väldigt långt fram. Lätt att hon står på näsan trots att jag lyft henne massor av gånger. Share this post Link to post Share on other sites
larban 68 Posted November 18, 2018 Vi fick upp båten till slut. Klubben vi ligger i drar upp med vagn. Sling i akter och stötta i för. Slinget ville de absolut inte lägga ovanför propellern, då det sågs som allt för riskabelt, utan på aktre del av kölen. se bilden. Inte lättaste båten under dagen, men den kom upp. Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted November 18, 2018 14 minuter sedan skrev larban: Inte lättaste båten under dagen Men kanske bland de vackraste! Share this post Link to post Share on other sites
larban 68 Posted November 19, 2018 15 timmar sedan skrev bhemac: Men kanske bland de vackraste! Haha, ja jo. det tycker vi iaf. 😀 Share this post Link to post Share on other sites