Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bokaj

Mystiska saker i djupet?

Rekommendera Poster

Jag råkade ut för en väldigt oklar sak under semesterns segling. Vi seglade sthlm - öland och vid Landsortsdjupet gick vår djupmätare bananas. Började hoppa mellan 30 -7 meter (men aldrig mindre än sjuish) och efter ett par timmar så visade den korrekta värden. Fyra veckors segling utan konstiga värden men på vägen hem seglar vi gotska sandön - sandhamn så börjar den göra liknande på ungefär samma lat. (men gick ändå till 3 meter vid någon gång!).

 

Någon som har någon aning om vad det kan vara? Algblomningen? Knas med elektroniken (känns bara inte som det eftersom den ALDRIG gjort något liknande i övrigt).

 

TIps?

 

/Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer ibland oss också när det är djupt. Bara att stänga av ekolodet och slå på igen så funkar det.

 

Min helt egna teori är att ekolodet matchar utsänd signal med fel eko. Ekolodet uppfattar signalen + ekot som färdats 100 + 100 m som att den tillhör den nyss utsända signalen som bara hunnit några 10-tal meter ner i vattnet.

 

Tillägg: Ibland får man också ekon från skiktningar i vattnet. Jag tror inte att det beror på detta i det här fallet. Det häner ibland i soligt och lugnt väder och då tror jag det beror på att det blir skikt mellan kallt vatten på djupet och varmt ytvatten.

Skräcken när djupet går från 15 till 1,5 m är lika stor varje gång...

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en tur hade jag glömt lägga upp en förtöjningstamp på bryggan. Den fastnade i fören och hängde under båten. Vid ett par tillfällen visade ekolode 0.5 m! Men jag visste att det var 25-30 m djupt på platsen så jag var inte orolig. Väl i hamn igen svor jag först över att nån stulit linan, innan jag upptäckte den hängande från fören... :)

 

 

Jag tror på Mackeys hypoteser i övrigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för samma sak som TS på Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård där djupet varit 60-70 m och plötsligt 7-8 m en stund för att sedan återgå.

 

Detta har skett vid flera tillfällen men alltid på samma ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temperaturskikt, saltskikt (i södra östersjön), områden med sjunkna löv, alger osv.

VI kör avancerade sonarer på jobbet och ser mycket udda effekter.

Pollenklumpar som är många hundra meter långa på hyfsade djup t ex.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njedå, det trolijgaste är amerikanska imperialistisjska fredshotande obåtar!

/Anders Svensksson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev AndW:

obåtar

Jag har haft en del att göra med människor längs norrlanskusten, men aldrig hört just det o-ordet.

 

oäten = inte ätit eller hungrig

obra kan man klura ut själv.

oi = inte i eller utanför

 

Obåtar, jo det skulle ju kunna vara husbilar, men jag är inte alls säker.

 

Har ni hört om familjen som som blev fast på Heathrows flygplats.

Det fanns bara en massa skyltar och dörrar som det stod Out på...

 

Ursäkta sidospåret.

Mackey

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är därför norrlänningar vet att dom är borta när de landat i Chicago.

På O´hare (ohär) int. airport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gundj:

Temperaturskikt, saltskikt (i södra östersjön), områden med sjunkna löv, alger osv.

VI kör avancerade sonarer på jobbet och ser mycket udda effekter.

Pollenklumpar som är många hundra meter långa på hyfsade djup t ex.

Just det, det har jag observerat, temperaturskikt alltså, ser ut som dubbla bottenlinjer.

Något annat man kan se i våra salta fjordar, ja den enda äkta fjorden, Gullmarsfjorden, längst in vid utloppet av Örekilsälven, även skikt med vatten i olika salthalt. Misstänker att man kan se sådana skikt i Göta Älvs utlopp i Dana Fjord (det står så med särskrivning i sjökortet) också, om man tittar tillräckligt noga.

 

Ubåtar har jag aldrig sett med hjälp av ekolodet, men väl vrak och linan eller snarare vajern till Malmöns linfärja.

 

Fisk och fiskstim markerar ekolodet (=sillvideon) ibland, men för det mesta rör det sig om flytande biologiskt skräp, såsom submersivt flytande tångruskor och liknande. Men det kan också vara gamla plastpåsar eller annat någon idiot dumpat i havet. Ja även större ansamlingar av maneter markeras som fisk eller fiskstim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...