Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
krille_79

Söker tips på val av styrpulpet

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska köpa "ny" båt.

Åker idag Ryds 480rsi och den är jag inte nöjd med.

Tycker den är väldigt viktkänslig i sidled.

 

Jag har en del kriterier på nya båten som måste uppfyllas då jag försvarar båten i garage mellan turerna. 

Båten får max vara 5 meter lång väga max 500 kg = totalvikt med motor ,bensin mm. Dessa längd och vikt krav beror på garage och trailerkapacitet. 

 

Jag  använder båten till fiske och badturer med familjen och vill kunna åka ring/skidor när ungarna blir lite större. 

 

Har snöat in på HR 442 (får en ny för 56 utan motor ) någon som har denna och kan ge en recension?

 

Båtar jag tittat på är:

HR 442

RYDS 478

RYDS 495

CRECENT 491

Suvi

Finnmaster

Yamarin

Bella 

(Dom finska båtarna kännas för dyra)

Budget max 60000 för skrov utan motor.

 

Vad är bästa köp för pengarna?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandström (före detta Uttern) 495 SF är en stabil rackare. Landar på ganska exakt 500 kg med motor och soppa. 

 

Av båtarna ovan har jag provat Crescent, och det är en stabil rackare det med. Hade inte haft något emot en sådan. Halvmetern mot HR 442 är värt en del i mina ögon (om den går in i garaget). 

 

Glöm inte höjden! Skall ju gå in på den ledden i garaget också:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ägt ett par Ryds 495:or. Jättefina båtar som är bra i lite sjö med. Hyfsat höga fribord och går fint att köra själv utan att de lutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-10 vid 12:41 skrev ziggemannen:

Sandström (före detta Uttern) 495 SF är en stabil rackare. Landar på ganska exakt 500 kg med motor och soppa. 

 

Av båtarna ovan har jag provat Crescent, och det är en stabil rackare det med. Hade inte haft något emot en sådan. Halvmetern mot HR 442 är värt en del i mina ögon (om den går in i garaget). 

 

Glöm inte höjden! Skall ju gå in på den ledden i garaget också:-)


Sandström 495 SF ser ut att vara en riktig "gäddracer" kanske kan bli svårt att få med familjen i en sådan båt?
Kanske Sandström Classic 495 kan vara ett bättre val ? http://www.sandstrombatar.se/classic-495/

Inte mitt val, tänkte bara upplysa om Classicen.
Ser ut att vara väldigt trevliga båtar. 😃 

OT: Själv så bygger man kastdäck i en gammal Yamarin nu, Sandström 495 SF:en skulle inte vara så dum att ha.... 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är inte helt säker på att du kommer uppleva dessa båtar som speciellt mycket mer stabila. Har själv ägt en Ryds 480 rsi och köpte därefter en Ryds 568 gt. Kollade då på 478:an men tyckte den var för liten. Tror du behöver gå upp till Ryds 510 gti nivå om du ska bli riktigt nöjd utifrån stabilitetskravet och även utifrån att få plats med hela familjen, åka ring/skidor osv. Men då faller ju övriga krav gällande kärra, budget och garage förstås😊.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@krille_79 är ju ett tag sedan du skrev detta men blev du nöjd med HR 442 SC? Din beskrivning på användning ser ut att likna min rätt mycket. Vad har du för motor på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev jonas0:

@krille_79 är ju ett tag sedan du skrev detta men blev du nöjd med HR 442 SC? Din beskrivning på användning ser ut att likna min rätt mycket. Vad har du för motor på båten?

Förvänta dig inte ett uttömmande svar. Ts har inte varit inloggad sedan 22 april 2020

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...