Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
ErikPeter

Bränsle förbrukning

Rekommendera Poster

Har åkt en tur på mälaren några dagar. 

Det var två båtar som tankade fullt i Stallarholmen på väg ut och fullt på väg hem. Båda båtarna har kört exakt samma sträcka och samma fart. Blandning från 3 till 30knop.

Bella 620dc.Mercury 150 fyrtakt - 2018, Bränsleåtgång 92,7liter.

STING 610BR Evinrude 150 tvåtakt 2017 Bränsleåtgång 74,3liter.

Känns bra att jag trodde på försäljaren när jag köpte Evinrude. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det du anser dig få svar på iom detta? Olika båtar, olika förare, olika propar = helt omöjligt att dra någon som helst slutsats. 

 

Kul att du tycker dig få bevis för att din Evinrude är bra iom detta 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev 535GT:

Vad är det du anser dig få svar på iom detta? Olika båtar, olika förare, olika propar = helt omöjligt att dra någon som helst slutsats. 

 

Kul att du tycker dig få bevis för att din Evinrude är bra iom detta 😂

Absolut finns det skillnader på förutsättningar, men det är mycket som är ganska lika, mått och vikt är näst intill samma, båda har Enertia propeller med toppvarv mitt i respektive motorns arbetsområde, två personer i varje båt. 

Båtarna designade av samma person. 

Håller med om att det inte är ett exackt test, men skillnaden tycker jag är anmärkningsvärd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som kan sägas är att den ena båten förbrukar mer. 

 

Om det är fel på den, eller något annat, är det som inte går att utröna. 

 

Krävs fler båtar och fler motorer av samma modell för att du ska kunna komma och säga att din Evinrude är så bra som säljaren hävdar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev 535GT:

Det enda som kan sägas är att den ena båten förbrukar mer. 

 

Om det är fel på den, eller något annat, är det som inte går att utröna. 

 

Krävs fler båtar och fler motorer av samma modell för att du ska kunna komma och säga att din Evinrude är så bra som säljaren hävdar. 

Men en tvåtaktare med direktinsprutning borde kunna bli effektiv. Kanske en turbo som blåser bort avgaserna.

Fyrvaktaren har ju en onödig drift var annat varv, ventiler som ska lyftas kräver kraft.

Fyrtaktare,  jävla stavningskontroll. 

Redigerad av Havskrattan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och i slutändan skiljer det i verkligheter en procent hit eller dit. Dagens förbränningsmotorer har en verkningsgrad (om än låg, runt 20%) där varje procent är en bedrift. Att tro att hela skillnaden mellan exemplen ovan har att göra med e-tec’s förträfflighet är naivt. 

 

Och då är jag en som både haft e-tec och kan tänka mig en igen alla dagar i veckan. Men så stor skillnad är det inte. 

 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyvärr håller jag med - det finns otroligt mycket som kan ge skillnader som du nog inte tänkt på. T ex gång/trimläge på motor och ev. trimplan kan betyda en hel del på förbrukningen, för att inte tala om när man ligger nära deplacementfartsgränsen. På vår båt TREDUBBLAS förbrukningen om man ökar från 7,0 till 8,2 knop (bara 1,2 knop) och era båtar som är något kortare lär ha den gränsen lite lägre.

 

Enda vetenskapliga är att ta upp en kurva på optimal förbrukning i olika farter och varvtal, dvs där man mäter efter att i varje punkt optimerat alla inställningar så mycket som möjligt. Och sedan gör likadant på den andra båten - under samma vind/vågförhållanden. Ganska komplicerat alltså.

 

Men du kan ju ändå glädjas åt att inte ha den törstigaste båten....eller kanske körstilen....😎

 

(F.ö. funderar jag lite på vad du ville med detta ditt allra första inlägg. Känns lite orimligt att köra upp bensin för 3.000:- bara för ett jämförande och arrangerat test. För det går ju knappast att hålla "exakt samma fart och sträcka" och samma förhållanden om det var en nöjestur....)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Tyvärr håller jag med - det finns otroligt mycket som kan ge skillnader som du nog inte tänkt på. T ex gång/trimläge på motor och ev. trimplan kan betyda en hel del på förbrukningen, för att inte tala om när man ligger nära deplacementfartsgränsen. På vår båt TREDUBBLAS förbrukningen om man ökar från 7,0 till 8,2 knop (bara 1,2 knop) och era båtar som är något kortare lär ha den gränsen lite lägre.

 

Enda vetenskapliga är att ta upp en kurva på optimal förbrukning i olika farter och varvtal, dvs där man mäter efter att i varje punkt optimerat alla inställningar så mycket som möjligt. Och sedan gör likadant på den andra båten - under samma vind/vågförhållanden. Ganska komplicerat alltså.

 

Men du kan ju ändå glädjas åt att inte ha den törstigaste båten....eller kanske körstilen....😎

 

(F.ö. funderar jag lite på vad du ville med detta ditt allra första inlägg. Känns lite orimligt att köra upp bensin för 3.000:- bara för ett jämförande och arrangerat test. För det går ju knappast att hålla "exakt samma fart och sträcka" och samma förhållanden om det var en nöjestur....)

Det var en ren nöjestur, slumpen gjorde att vi tankade fullt samtidigt på utfärden och samma slump när vi åkte hemåt, då reagerade vi lika kompisen och jag, hur det kunde skilja så mycket för vi körde hela resan med högst 100m lucka. Självklar kan det skilja på körsätt, men det är i alla fall en markant skillnad som jag inte tror enbart beror på körsätt. Jag tyckte det var en bra sak att dela med mig om, tekniken går framåt. Därför la jag ut ett inlägg för första gången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare skillnaden har med båttypen att göra, inte motorerna i sig. I ett test i norska Båtmagasinet (av Lars H Lindén) så testade man marknadens 150-hästare mot varandra. Där var Mercury 150 EFI snålare än Evinrude 150. I det testet var givetvis båten densamme. Jag tror inte man kan lägga någon vikt vid ert test, annat än att konstatera att den ena båten är mer lättdriven än den andre...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jämförelsen är intressant för att den tydligt visar hur stor skillnaden i förbrukning kan vara mellan två skapligt lika båtar/motorer/körstilar. Och den sätter fingret på att det inte är en ensam faktor som ger det stora utslaget utan en kombination av flera små. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen jämförelse öht, iom att det lika gärna kan vara något fel på båten med fyrtaktaren. "Testet" är totalt poänglöst. Det skiljer inte så mycket mellan båtar i tester, så att det gör det nu, betyder nada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev FredrikW:

Jag tror snarare skillnaden har med båttypen att göra, inte motorerna i sig. I ett test i norska Båtmagasinet (av Lars H Lindén) så testade man marknadens 150-hästare mot varandra. Där var Mercury 150 EFI snålare än Evinrude 150. I det testet var givetvis båten densamme. Jag tror inte man kan lägga någon vikt vid ert test, annat än att konstatera att den ena båten är mer lättdriven än den andre...  

Håller med, många faktorer spelar in. Det här var igentligen inget test, det föll sig bara att vi tankade samtidigt och då visade sig skillnaden. 

Glömde skriva att evinruden är den nya generationen G2 som sägs vara 15% snålare en G1. Läste ett franskt test av 150hk 

, i testet förbrukade mercury 15L Tim och Evinrude G2 12L blandad körning. 

Mvh 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...