Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CJN

VP280 B30 varv/fart problem

Rekommendera Poster

Dessvärre går det ju inte se om filtren är skitigt, det är inte transparent. Just den tanken har slagit mej men har inte lust att köra in mer smuts om det är något skit i tanken. Kan ju dock testa med ett som är genomskinlig och se hur det blir. 

Tanken om slangen är intressant, den är ju gammal så visst är det ett möjligt scenario?! Ska kolla på det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du också behöver göra, vilket nämnts tidigare i tråden, är att kolla tändningen. Men vill vara lite mer detaljerad, att kolla grundläget ca 8-10° vid ca 800 RPM är en sak men viktigare är att kolla förtändningen. Bör nog ligga runt 25-28° vid ca 3000 RPM, kommer inte ihåg exakt för B30.

Här måste man ha en stroboskoplampa.

Inte helt ovanligt att vikterna i fördelaren kärvar eller fjädrar som rostat av.

Blir det fel på förtändningen blir motorn orkeslös.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Vad du också behöver göra, vilket nämnts tidigare i tråden, är att kolla tändningen. Men vill vara lite mer detaljerad, att kolla grundläget ca 8-10° vid ca 800 RPM är en sak men viktigare är att kolla förtändningen. Bör nog ligga runt 25-28° vid ca 3000 RPM, kommer inte ihåg exakt för B30.

Här måste man ha en stroboskoplampa.

Inte helt ovanligt att vikterna i fördelaren kärvar eller fjädrar som rostat av.

Blir det fel på förtändningen blir motorn orkeslös.

Ja jösses det är mkt som kan påverka förstår jag. Jag har förvisso tillgång till stroboskop men inte kunskap om resten. Jag får göra de enkla åtgärderna först sen blir det väl till att anlita proffs till det andra. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev CJN:

Dessvärre går det ju inte se om filtren är skitigt, det är inte transparent. Just den tanken har slagit mej men har inte lust att köra in mer smuts om det är något skit i tanken. Kan ju dock testa med ett som är genomskinlig och se hur det blir. 

Tanken om slangen är intressant, den är ju gammal så visst är det ett möjligt scenario?! Ska kolla på det! 

Ny bränsleslang på plats, ska bara dit 

med ett större vattenavskiljande filter med så kan jag utesluta det problemet.

 

Däremot läser jag i någon dokumentation jag har att det sitter en filter på bränslepumpen som ska gå att plocka bort och rengöra. Dessvärre ser det inte ut likandant på min motor och jag vet inte hur man kommer åt detta eller om det finns på min motor, någon som vet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev CJN:

Ja jösses det är mkt som kan påverka förstår jag. Jag har förvisso tillgång till stroboskop men inte kunskap om resten. Jag får göra de enkla åtgärderna först sen blir det väl till att anlita proffs till det andra. 

 

 

Har du ett stroboskop och kan hantera detta så är det ju en väldigt enkel och snabb  åtgärd att kontrollera om förtändningen fungerar. Koppla in det på cylinder 1 och rikta det mot vevaxelns remskiva. där finns det ett litet spår/streck. finns också en markering med flera streck på transmissionskåpan. Vid tomgång står remskivans markering vid något av dessa sterck när du lyser på remskivan med stroboskopet, ger någon medhjälpare lite gas dvs varvar upp motorn medans du lyser på remskivan så ska strecket flytta sig, gör det så fungerar förtändningen. Nästa steg är då att kolla  grader. på tomgång. Är dessa punkter ok, kan du ju stryka dessa från listan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Gelis:

Har du ett stroboskop och kan hantera detta så är det ju en väldigt enkel och snabb  åtgärd att kontrollera om förtändningen fungerar. Koppla in det på cylinder 1 och rikta det mot vevaxelns remskiva. där finns det ett litet spår/streck. finns också en markering med flera streck på transmissionskåpan. Vid tomgång står remskivans markering vid något av dessa sterck när du lyser på remskivan med stroboskopet, ger någon medhjälpare lite gas dvs varvar upp motorn medans du lyser på remskivan så ska strecket flytta sig, gör det så fungerar förtändningen. Nästa steg är då att kolla  grader. på tomgång. Är dessa punkter ok, kan du ju stryka dessa från listan.

Det är ju toppen, tusen tack för infon.

ännu en sak jag kan bocka av efterhand.. 

Vem vet det kanske är rätt propp jag ska hitta ändå.. men det återstår att se! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

så här är läget nu. Jag har monterat ett nytt bränslefilter med vattenavskiljare och hejsan hoppsan så gick båten ändå ganska okej. Kan köra runt 20 knop med min 15/15 propp och jämnt och fint. 

Dessvärre så verkar inte den varvräknaren jag monterat från biltema funka konstigt nog utan slår väldigt fram och tillbaka och känslan är att den inte kalibreras efter min motorsvarv. Men jag ska mäta upp varvet med instrument för att kolla. 

 

Men nu till mitt nya problem som uppenbarade sig i dag när jag skulle ut en sväng över helgen. Motorn går helt plötsligt väldigt konstigt, kan ligga i 15 knop sen är det som motorn nästan dör och sen kan den börja om igen. Sen rusar temperaturen upp ocj motorn blir överhettad. Att köra på 6-10 knop funkar men så fort motorn börjar gå upp i varv och belastning så stiger tempen. Det blev en långsamma resa hem och jag fyllde på ett par flaskor med vatten i expansionskärlet. Kommade impellen men sen såg okej ut.

 

Tänkte jag skulle prova att slita it termostaten men hade ingen fast nyckel så det gick dessvärre inte. Kan det hjälpa?

 

Kan någon tipsa mej i någon riktning? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att behöva fylla på kylvatten är nog inget bra tecken... om det inte rinner ut någon annanstans tyder det på läckage i avgaslimpa eller motor, dvs sönderrostat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag var lite otydlig. Det blev så varmt så när jag lossade på locket på kärlet så rann vattnet över. Så jag fyllde på det, men det känns inte som att det läcker ut någonstans.funderar på cirkulationspump el som jag sa termostat. Märkligt att det bara kom helt plötsligt, värmeproblem hsr jag sluppit innsn? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmt i luft och vattnet nu, ser själv att min motor ligger väldigt högt i temp nu, dock så kokar det inte.

Normalt brukar vattnet ligga mellan 17-20 grader nu är det 24-26 grader. Motorn brukar ligga på 88-90° men nu så ligger det runt 96°. Verkar som värmeväxlaren hinner inte med att kyla bort värmen när delta T blir mindre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en sk "smartphone" så kan du ladda ner en varvräknare som app. Sök på "rev count". Den måste dock ställas in för antalet cylindrar. Appen bör kunna fungera som komplement till vad du har (som inte fungerar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, var 30 gr i luften och 25 o vattnet. Vad jag sett få forum är värmeproblem ett känt faktum på dessa motorer (VP B30) men det uppkom så plötsligt. Kör jag i låg hastighet så svalnar motorn ner men med lite mer varv/fart så ökar den igen. Min tanke bar att vid lägre hastighet så klarar den kyla med sjövattnet. Men sen så är det något när den behöver mer kylning av sötvatten kylningen?! 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Fjelie:

Om du har en sk "smartphone" så kan du ladda ner en varvräknare som app. Sök på "rev count". Den måste dock ställas in för antalet cylindrar. Appen bör kunna fungera som komplement till vad du har (som inte fungerar).

Hej!  Tack för tipset, hittar dock inget med dessa sökord? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera appar (Android): Mobile Rev Counter. RPM meter mfl. Själv använder jag RPM and Speed Tachometer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fjelie:

Det finns flera appar (Android): Mobile Rev Counter. RPM meter mfl. Själv använder jag RPM and Speed Tachometer.

Har iPhone, hittade två appar jag ska testa nu. Tack! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...