Jump to content
Friday 14 August 2020

CJN

Medlemmar
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About CJN

  • Rank
    Fänrik
  1. Har iPhone, hittade två appar jag ska testa nu. Tack!
  2. Hej! Tack för tipset, hittar dock inget med dessa sökord?
  3. Visst är det så, var 30 gr i luften och 25 o vattnet. Vad jag sett få forum är värmeproblem ett känt faktum på dessa motorer (VP B30) men det uppkom så plötsligt. Kör jag i låg hastighet så svalnar motorn ner men med lite mer varv/fart så ökar den igen. Min tanke bar att vid lägre hastighet så klarar den kyla med sjövattnet. Men sen så är det något när den behöver mer kylning av sötvatten kylningen?!
  4. Nej, jag var lite otydlig. Det blev så varmt så när jag lossade på locket på kärlet så rann vattnet över. Så jag fyllde på det, men det känns inte som att det läcker ut någonstans.funderar på cirkulationspump el som jag sa termostat. Märkligt att det bara kom helt plötsligt, värmeproblem hsr jag sluppit innsn?
  5. Hej, så här är läget nu. Jag har monterat ett nytt bränslefilter med vattenavskiljare och hejsan hoppsan så gick båten ändå ganska okej. Kan köra runt 20 knop med min 15/15 propp och jämnt och fint. Dessvärre så verkar inte den varvräknaren jag monterat från biltema funka konstigt nog utan slår väldigt fram och tillbaka och känslan är att den inte kalibreras efter min motorsvarv. Men jag ska mäta upp varvet med instrument för att kolla. Men nu till mitt nya problem som uppenbarade sig i dag när jag skulle ut en sväng över helgen. Motorn går helt plötsligt väldigt konstigt, kan ligga i 15 knop sen är det som motorn nästan dör och sen kan den börja om igen. Sen rusar temperaturen upp ocj motorn blir överhettad. Att köra på 6-10 knop funkar men så fort motorn börjar gå upp i varv och belastning så stiger tempen. Det blev en långsamma resa hem och jag fyllde på ett par flaskor med vatten i expansionskärlet. Kommade impellen men sen såg okej ut. Tänkte jag skulle prova att slita it termostaten men hade ingen fast nyckel så det gick dessvärre inte. Kan det hjälpa? Kan någon tipsa mej i någon riktning?
  6. Det är ju toppen, tusen tack för infon. ännu en sak jag kan bocka av efterhand.. Vem vet det kanske är rätt propp jag ska hitta ändå.. men det återstår att se!
  7. Ny bränsleslang på plats, ska bara dit med ett större vattenavskiljande filter med så kan jag utesluta det problemet. Däremot läser jag i någon dokumentation jag har att det sitter en filter på bränslepumpen som ska gå att plocka bort och rengöra. Dessvärre ser det inte ut likandant på min motor och jag vet inte hur man kommer åt detta eller om det finns på min motor, någon som vet?
  8. Ja jösses det är mkt som kan påverka förstår jag. Jag har förvisso tillgång till stroboskop men inte kunskap om resten. Jag får göra de enkla åtgärderna först sen blir det väl till att anlita proffs till det andra.
  9. Dessvärre går det ju inte se om filtren är skitigt, det är inte transparent. Just den tanken har slagit mej men har inte lust att köra in mer smuts om det är något skit i tanken. Kan ju dock testa med ett som är genomskinlig och se hur det blir. Tanken om slangen är intressant, den är ju gammal så visst är det ett möjligt scenario?! Ska kolla på det!
  10. Nu har jag efter många om och men en varbeäknare inkopplad. (Upptäck en läge el arbeten att göra till hösten) Jag har kollar fördelardosan, fin och inga glapp att tala om. Bytt tändstiften, var sotiga men funkade ju, men bytt dom ändå. Tändkablarna ser fina ut. Komp.test ska jag göra vid tillfälle. Och byta till en annat typ av bränslefilter. Nu så ska jag testköra i morgon så får jag återkomma med varv osv. Tack för ert tålamod och alla svar och tips!
  11. Nej jag tror du har en poäng här, ska sätta dit ett vattenavskiljande filter men är rädd för anslutningarna som du nämner, bräsleslangen är inte grov! Få se vad jaf hittar!
  12. Hej! Är lite nyfiken på vad du hittade det slangfilter som klarade 275 hk?
  13. Hej! Det är ingen dum ide alls, själv lite skeptiskt till biltema filtret och har funderat på ett med vattenavskiljare. Tack för tipset!
  14. Det är helt sant. Nej jag ersatte ett likandant filter som satt där redan. Den gick redan som jag beskrivit men det kan ju varit helt fel. Kanske borde kolla på en annan lösning, har du någon ide?
  15. m Det sitter ju på bränslangen, men är ju til en bilmotor inte till en moped. Men filtreringen kanske är fel?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy